Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Tror en stor bidragande orsak är att dagens ungdom/barn inte läser böcker.
Det skadar både deras ordförråd och stavning.

Kan också bero på att man i större utsträckning använder skriftspråk till mer vardaglig kommunikation nu än för tex 30år sen, i och med facebook, SMS osv. Då är det en naturlig utveckling att regler blir mindre strikta, kommenterar du en bild på någons frukostmacka spelar det inte någon roll om du skriver är eller e. Det är ganska rimligt att skriftspråket får lika slappa regler som talspråket, om de används för samma typ av kommunikation.

Permalänk
Medlem

Även om "hen" är korrekt så avskyr jag ordet. Känns som att de som använder det endast är ute efter att provocera då det nästan alltid finns ett annat ord som passar.
"Lätt att skriva/säga juuu!".....Skärp er säger jag.....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Det enda jag har stört mig på är "tack i förhand", fast det kanske är rätt?

Fult är det iaf

Ordet "Hen" är det ord jag hatar mest. Ska det vara svårt att säga han eller hon??

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hen, söndrig & bytat är 3 ord jag får migrän av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Värsta är ju ändå när folk skriver "volten", verkar tyvärr utbrett på forumet

Håller med. Dessvärre är nog just denna engelskans fel. I engelskan finns det inget lätt ord för spänning annat än electric pressure, så där säger man voltage eller voltage potential och inte electrical tension/spänning.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ordet "Hen" är det ord jag hatar mest. Ska det vara svårt att säga han eller hon??

Har du deltagit i studier eller forskat? Att ha ett genusneutralt ord underlättar något enormt när man t.ex utför studier som ska vara anonyma eller i fall där sekretess föreligger. Ordet Hen gör att man inte behöver röja något annat än att rikta fokus till en viss person.

Jag ska inte vara jobbig. Om du inte vill använda ordet är det helt frivilligt. Kom bara inte och bråka på oss som vill ha det i våra publikationer...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Även om "hen" är korrekt så avskyr jag ordet. Känns som att de som använder det endast är ute efter att provocera då det nästan alltid finns ett annat ord som passar.
"Lätt att skriva/säga juuu!".....Skärp er säger jag.....

Skärp dig själv. Måste du sätta kön på alla du bemöter har du nog ett konstigt fokus i din vardag. Låt oss som vill ha ordet vara ifred...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Särskrivning stör mig inte alls. Jag stör mig på mest är folk som inte kan formulera en mening utan att använda "DOCK" hela j**** tiden.

Ändock har du dock rätt. Dock företer det sig som så att du ändock kommer fortsätta att störa på just ordet "dock".

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Skärp dig själv. Måste du sätta kön på alla du bemöter har du nog ett konstigt fokus i din vardag. Låt oss som vill ha ordet vara ifred...

Har absolut inga behov av att sätta kön på alla. Därför är det tur att det finns en uppsjö av könsneutrala ord som jag kan använda. Du får gärna använda hen i dina texter, det är ju trots allt ett fritt land

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Ändock har du dock rätt. Dock företer det sig som så att du ändock kommer fortsätta att störa på just ordet "dock".

Det värsta är att de människorna oftast avslutar sina meningar med "dock".

"Jag vet inte när det börjar, dock".

Tvi tusan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Bor på västkusten, här används "bytat" rätt ofta... ibland händer det att jag själv gör det...

Keligt betyder tråkigt här... men kelen betyder gosig, som det görs i hela landet, kelen alltså..?
Är väl kul med slang, fattar inte varför man irriterar sig på det... det är ju intressant!

Bor i Göteborg och varken bytat eller keligt (i bemärkelsen tråkigt) är vanligt här. Just keligt kom till min arbetsplats när vi anställde en kille från Falkenberg men jag har exempelvis aldrig hört det från mina släktingar ifrån Halmstad eller mina kollegor från Varberg så det kanske är ganska lokalt. Västkusten är ganska lång och befolkningen här har flera olika dialekter.

Skrivet av SUMITOMO:

Skitgott är rätt konstigt uttryck.

Inte egentligen. Skit har blivit ett förstärkningsord precis som as- eller jävligt-. Jätteliten är ett annat exempel.

Förstärkningsord är ganska intressanta för övrigt, här i Göteborg används ( i en del kretsar i alla fall) ordet gubb- som förstärkningsord, som i: "Jag är gubbhungrig" eller: "Han var gubbfull och gjorde bort sig...". Och det finns förstås en massa fler exempel som snor- i exempelvis snorfull eller snortrött.

Permalänk

Jag hänger på - min dotter säger äpplejuice och jag säger äppeljuice. Är det ena mer korrekt än det andra? Jag har sett förpackningar där det står äpplejuice men jag tycker att det låter fel. Vad tycker nI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bor i Göteborg och varken bytat eller keligt (i bemärkelsen tråkigt) är vanligt här. Just keligt kom till min arbetsplats när vi anställde en kille från Falkenberg men jag har exempelvis aldrig hört det från mina släktingar ifrån Halmstad eller mina kollegor från Varberg så det kanske är ganska lokalt. Västkusten är ganska lång och befolkningen här har flera olika dialekter.
Inte egentligen. Skit har blivit ett förstärkningsord precis som as- eller jävligt-. Jätteliten är ett annat exempel.

Förstärkningsord är ganska intressanta för övrigt, här i Göteborg används ( i en del kretsar i alla fall) ordet gubb- som förstärkningsord, som i: "Jag är gubbhungrig" eller: "Han var gubbfull och gjorde bort sig...". Och det finns förstås en massa fler exempel som snor- i exempelvis snorfull eller snortrött.

Haha! Förklarar ju en del, är ju från FBG!
Men har bekanta i både VBG och Halmstad, och det används där med. Iaf av en del

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengan999:

Jag hänger på - min dotter säger äpplejuice och jag säger äppeljuice. Är det ena mer korrekt än det andra? Jag har sett förpackningar där det står äpplejuice men jag tycker att det låter fel. Vad tycker nI?

Båda är tydligen korrekta men äppeljuice är mycket vanligare. Söker du på äpplejuice på Google så "korrigeras" det automatiskt till äppeljuice exempelvis. SAOL har med äpplejuice och äpplecider som alternativa former av äppel- men alla övriga former som -träd, -must, -paj står bara med som äppel-.

Permalänk
Medlem

Det där med att man ökar volten, det är lika knepigt som att säga att man ska öka metern. xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdancer:

Har du deltagit i studier eller forskat? Att ha ett genusneutralt ord underlättar något enormt när man t.ex utför studier som ska vara anonyma eller i fall där sekretess föreligger. Ordet Hen gör att man inte behöver röja något annat än att rikta fokus till en viss person.

Jag ska inte vara jobbig. Om du inte vill använda ordet är det helt frivilligt. Kom bara inte och bråka på oss som vill ha det i våra publikationer...

Hur klarade man sig med publikationer fram tills för några år sedan utan "hen"?

"den" är ofta ett bra substitut om det nu är problem att skriva han eller hon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Med på att det är helt fel men tycker ändå att det fungerar bra.
Förstår absolut vad personen menar. Finns det något som heter "fackslang"?

Skulle inte kalla volten för fackslang, snarare noobslang

Permalänk
Medlem

Man fårar ju inte korrektera språks i dethära forumet. Då spridar sej felaktighetarna vidare helt enkelt. Om ingen säjer tills så trorar man väl att det är rett.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Hur klarade man sig med publikationer fram tills för några år sedan utan "hen"?

"den" är ofta ett bra substitut om det nu är problem att skriva han eller hon!

Språk är något som ständigt utvecklas. Bara för att det finns ett halvbra substitut betyder väl inte det att språket fungerar bättre utan substitut?

"Testperson 1 visade nästan inga bieffekter. Hen mår bra, och är helt utan komplikationer."

"Testperson 1 visade nästan inga bieffekter. Den mår bra, och är helt utan komplikationer."

Tycker du att det låter bra att referera till människor som den?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Språk är något som ständigt utvecklas. Bara för att det finns ett halvbra substitut betyder väl inte det att språket fungerar bättre utan substitut?

"Testperson 1 visade nästan inga bieffekter. Hen mår bra, och är helt utan komplikationer."

"Testperson 1 visade nästan inga bieffekter. Den mår bra, och är helt utan komplikationer."

Tycker du att det låter bra att referera till människor som den?

Man skriver väl ändå:

"Testperson ett uppvisade nästan inga bieffekter. Denne mår bra och är helt utan komplikationer."

alternativt:

"Testperson ett uppvisade nästan inga bieffekter. Personen mår bra och är helt utan komplikationer."

Det låter verkligen inte bra att referera till människor som "hen".

Permalänk

Ett grafikkort och en gpu.
En cpu och en processor.

Ser flera som skriver ett gpu.
Eller ett cpu.

Finns flera exempel på detta fenomen, något som stör mig något enormt.
Var bara tvungen när detta verkade vara en liten form av klagåmålstråd.

Permalänk
Medlem

Det är alltid lika roligt när den som ska korrigera något själv stavar som en kratta, jag har observerat en hel del "hur svårt kan de va" här.

Det finns många småsaker som triggar mig i egenskap av språkfascist; när "jos" blev en godkänd stavning av "juice" är ett praktexempel.
Hela svenska språket la ju fotarna på hat hyllan ([sic]liv&helvete) när man godtog att "dom" fick användas trots att vi har en drös passande personliga pronomen, helt enkelt för att folket är för lata/korkade för att lära sig hur man faktiskt använder dem.

Skrivet av Deathdancer:

Skärp dig själv. Måste du sätta kön på alla du bemöter har du nog ett konstigt fokus i din vardag. Låt oss som vill ha ordet vara ifred...

Det är snarare den som inte automatiskt könsindelar som har ett konstigt fokus, det är så vi fungerar som ras.
Själv är jag verkligen inte glad för ordet "hen" men jag ser att det kan ha sina användningsområden i de fall då könet ej är definierat.
Det faktiska problemet är att det blivit någon slags innegrej att vara PK/SJW och man (ja, jag skriver "man", hantera det) får då för sig att det på något sätt skulle vara konstruktivt att byta ut varenda förekomst av "han" och "hon" mot "hen" även i de fall där könet ÄR definierat i sitt kontext.
Vad man då åstakommer är att reta upp de som ogillar ordet till att börja med samt medvetet gör en beskrivning mer diffus helt i onödan.
Är könet definierat så är det definierat helt enkelt, och det har vi redan två ord för. I de fall då det av någon anledning inte finns en definierad könstillhörighet finns det också ett faktiskt användningsområde för "hen".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Man skriver väl ändå:

"Testperson ett uppvisade nästan inga bieffekter. Denne mår bra och är helt utan komplikationer."

alternativt:

"Testperson ett uppvisade nästan inga bieffekter. Personen mår bra och är helt utan komplikationer."

Det låter verkligen inte bra att referera till människor som "hen".

Då får vi bara acceptera att vi har olika åsikter. Tack och hej.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är alltid lika roligt när den som ska korrigera något själv stavar som en kratta, jag har observerat en hel del "hur svårt kan de va" här.

Det finns många småsaker som triggar mig i egenskap av språkfascist; när "jos" blev en godkänd stavning av "juice" är ett praktexempel.
Hela svenska språket la ju fotarna på hat hyllan ([sic]liv&helvete) när man godtog att "dom" fick användas trots att vi har en drös passande personliga pronomen, helt enkelt för att folket är för lata/korkade för att lära sig hur man faktiskt använder dem.

Det är snarare den som inte automatiskt könsindelar som har ett konstigt fokus, det är så vi fungerar som ras.
Själv är jag verkligen inte glad för ordet "hen" men jag ser att det kan ha sina användningsområden i de fall då könet ej är definierat.
Det faktiska problemet är att det blivit någon slags innegrej att vara PK/SJW och man (ja, jag skriver "man", hantera det) får då för sig att det på något sätt skulle vara konstruktivt att byta ut varenda förekomst av "han" och "hon" mot "hen" även i de fall där könet ÄR definierat i sitt kontext.
Vad man då åstakommer är att reta upp de som ogillar ordet till att börja med samt medvetet gör en beskrivning mer diffus helt i onödan.
Är könet definierat så är det definierat helt enkelt, och det har vi redan två ord för. I de fall då det av någon anledning inte finns en definierad könstillhörighet finns det också ett faktiskt användningsområde för "hen".

Herre min skapare nu hoppar jag från västerbron.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Det är alltid lika roligt när den som ska korrigera något själv stavar som en kratta, jag har observerat en hel del "hur svårt kan de va" här.

Det finns många småsaker som triggar mig i egenskap av språkfascist; när "jos" blev en godkänd stavning av "juice" är ett praktexempel.

Håller med, tur det ändrade sig ganska snabbt.

Citat:

Hela svenska språket la ju fotarna på hat hyllan ([sic]liv&helvete) när man godtog att "dom" fick användas trots att vi har en drös passande personliga pronomen, helt enkelt för att folket är för lata/korkade för att lära sig hur man faktiskt använder dem.

Tja, eller så var det en anpassning efter hur folk faktiskt använde orden. Vårt språk är levande och ändringarna som kommer naturligt kan inte någon göra något åt oavsett om det är svenska akademien, lärarförbundet eller vad du vill. För mig känns det också fel när man läser dom i texter men inte lika fel som fläckt eller så...

Citat:

Det är snarare den som inte automatiskt könsindelar som har ett konstigt fokus, det är så vi fungerar som ras.
Själv är jag verkligen inte glad för ordet "hen" men jag ser att det kan ha sina användningsområden i de fall då könet ej är definierat.
Det faktiska problemet är att det blivit någon slags innegrej att vara PK/SJW och man (ja, jag skriver "man", hantera det) får då för sig att det på något sätt skulle vara konstruktivt att byta ut varenda förekomst av "han" och "hon" mot "hen" även i de fall där könet ÄR definierat i sitt kontext.
Vad man då åstakommer är att reta upp de som ogillar ordet till att börja med samt medvetet gör en beskrivning mer diffus helt i onödan.
Är könet definierat så är det definierat helt enkelt, och det har vi redan två ord för. I de fall då det av någon anledning inte finns en definierad könstillhörighet finns det också ett faktiskt användningsområde för "hen".

Du får skilja på ordet hen som ett könlöst pronomen och (den väldigt marginella) rörelsen som försöker låtsas som om kön inte finns. Att vara politiskt korrekt är det normala då det betyder att ens politiska åsikter faller inom det som anses vara accepterat i samhället, problemet nu, i mina ögon i alla fall, är att PK har blivit ett skällsord och att åsikter som tidigare hade setts som ganska extrema nu istället ses som det normala. SJW är förstås ännu värre som skällsord, tänk själv på vad det faktiskt står för liksom, någon som vill ha rättvisa...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdancer:

Språk är något som ständigt utvecklas. Bara för att det finns ett halvbra substitut betyder väl inte det att språket fungerar bättre utan substitut?

"Testperson 1 visade nästan inga bieffekter. Hen mår bra, och är helt utan komplikationer."

"Testperson 1 visade nästan inga bieffekter. Den mår bra, och är helt utan komplikationer."

Tycker du att det låter bra att referera till människor som den?

Japp, aldrig reflekterat över att det skulle låta dåligt. Blir själv hellre kallad en den än hen. Helst att man kallar mig honom eller han eftersom det speglar verkligheten bäst.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Språk är något som ständigt utvecklas. Bara för att det finns ett halvbra substitut betyder väl inte det att språket fungerar bättre utan substitut?

"Testperson 1 visade nästan inga bieffekter. Hen mår bra, och är helt utan komplikationer."

"Testperson 1 visade nästan inga bieffekter. Den mår bra, och är helt utan komplikationer."

Tycker du att det låter bra att referera till människor som den?

Hen låter absolut en aning mindre opersonligt/omänskligt, även om det ofta är det man eftersträvar i en vetenskaplig text.

Skrivet av videopac:

Man skriver väl ändå:

"Testperson ett uppvisade nästan inga bieffekter. Denne mår bra och är helt utan komplikationer."

alternativt:

"Testperson ett uppvisade nästan inga bieffekter. Personen mår bra och är helt utan komplikationer."

Det låter verkligen inte bra att referera till människor som "hen".

Nej, det gör man inte alls. Om man väljer att använda den för att hänvisa till en person då skriver man denna. Denne är en arkaisk talspråklig kvarleva från när svenskan utbrett använde fler genus. Forskning visar dessutom att det var länge sedan trenden att sluta göra skillnad påbörjades. I dialekter hänger ofta arkaismer kvar mycket längre än i nationellt språkbruk. Därav använder jag, och många med mig, fortfarande just bytat, då det är det jag hört under min uppväxt i Skåne. Detta trots att jag är universitetsutbildad gymnasielärare i svenska och engelska. Skulle dock aldrig falla mig in att skriva det i en formell text. I ett SMS, kanske. Nej, jag skulle nog skriva det, men sedan redigera det innan jag skickade det. Dessutom, om du inte kunnat engelska då hade du inte reagerat på att ordet i det språket har en annan icke-mänsklig betydelse. Engelskan lider av att de inte alls har ett ord som betyder hon/han, vilket gör texter där man måste hänvisa till en person av okänt kön onödigt krångliga. Alternativet they skär sig i språkvetarnas öron, även om det är det närmaste de kommer, tills de uppfunnit ett nytt, eller accepterat they.

Skrivet av Deathdancer:

Då får vi bara acceptera att vi har olika åsikter. Tack och hej.

Nej, du behöver inte ge efter. Hen är ett vedertaget begrepp som idag används av både professionella textskrivare, och gemene man, alldeles oavsett vad kreti och pleti tycker. Definitivt av de flesta som också använder ordet chokladboll. Ordet, i sin nuvarande betydelse, har funnits längre än de flesta skribenter på SC har levt, och är numera inskrivet i SAOL. Finskan har länge (alltid?) bara haft ett ord för hänvisning till personer, oavsett kön, som dessutom låter som hen, nämligen hän.

Skrivet av Crockett:

Japp, aldrig reflekterat över att det skulle låta dåligt. Blir själv hellre kallad en den än hen. Helst att man kallar mig honom eller han eftersom det speglar verkligheten bäst.

Vems verklighet? Din, eller skribentens, som inte känner dig, din sexuella identitet, eller din inställning till ordet hen? Det är kanske inte du som ska läsa texten. Den kanske hänvisar till dig i negativ bemärkelse. Till exempel i ett underlag till en öppen diskussion om sexuellt ofredande på din arbetsplats. Skulle det inte då kännas bättre om du anonymiserades lite? Speciellt om urvalet människor skulle göra att med ordet han skulle du vara den enda möjliga som gjort sig skyldig.

(Observera att jag inte påstår att du skulle göra en sådan sak, så vi slipper onödigt och irrelevant skitsnack om det. Inte ett ord om det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Värsta jag vet är när folk i Småland säger "närma".
"ICA är ju rätt närma, men COOP är mer närma så vi går dit!"

Blir dum i huvudet på sådant.

Är från Småland och även om jag kanske inte "prater som mi mor prater mé mi mormor när ho hör hur de é mé na" så har jag rätt bred dialekt och jag har aldrig i mitt liv hört någon säga "närma" i det sammanhang du skriver här, haha. Udda, helt klart.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoSubstitute:

Nej, det gör man inte alls. Om man väljer att använda den för att hänvisa till en person då skriver man denna. Denne är en arkaisk talspråklig kvarleva från när svenskan utbrett använde fler genus. Forskning visar dessutom att det var länge sedan trenden att sluta göra skillnad påbörjades. I dialekter hänger ofta arkaismer kvar mycket längre än i nationellt språkbruk. Därav använder jag, och många med mig, fortfarande just bytat, då det är det jag hört under min uppväxt i Skåne. Detta trots att jag är universitetsutbildad gymnasielärare i svenska och engelska. Skulle dock aldrig falla mig in att skriva det i en formell text. I ett SMS, kanske. Nej, jag skulle nog skriva det, men sedan redigera det innan jag skickade det. Dessutom, om du inte kunnat engelska då hade du inte reagerat på att ordet i det språket har en annan icke-mänsklig betydelse. Engelskan lider av att de inte alls har ett ord som betyder hon/han, vilket gör texter där man måste hänvisa till en person av okänt kön onödigt krångliga. Alternativet they skär sig i språkvetarnas öron, även om det är det närmaste de kommer, tills de uppfunnit ett nytt, eller accepterat they.

Väl så, vi använder då den i exemplet. Eller varför inte vederbörande?

Det finns inget behov av ordet hen i svenskan, det finns redan mycket bra pronomen att använda för könsneutralitet. Hen är mer ett politiskt pronomen än något annat och det finns ingen anledning att använda det för de som inte har den politiska agendan.

Permalänk
Medlem

Varför är människor så rädda för ordet hen? Har aldrig riktigt förstått hur det kan skapa så starka känslor.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW