Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

har läsit betydligt mer än hörit dessa fel. märkligt att det inte börjar vända nu när elektroniken lägger sig i allt som skrifs.

voltade med elbilen, det var spännande.

På trav finns ju nåt som heter voltstart. Vet inte vad det innebär, men ger dom hästarna en elchock för att springa snabbare??

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag använder nog bytat ibland tror jag. Och ja, jag är från skåne. Skall försöka skärpa mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

språket är inte helt konsekvent, jag tycker det är bättre att ha separata ord för "väl" och "väll" men ja.

Väl och väl är redan två separata ord med varsitt uttal (kort vs långt Ä).

Permalänk
Medlem

Fläckt

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Mitt favorit ord på SweC är ändå "skräm", tror bara jag sett det här. Det används så ofta att jag ibland blir sugen på att rätta folk som skriver "skärm".

Antar att du föredrar datorskärm eller bildskärm, men i en annan tråd fick du falla för grupptrycket ser jag.

Skrivet av Henrik-W:

Jag klickade i 2560x1080 (29'' 21:9) men vi har även gaming-dator med 1680x1050 skärm och en laptop med 1920x1080.

--

Var någon på första sidan som klagade på "volten". Känner igen mig själv att jag säger och kanske skriver så i mindre formella sammanhang. Om det betyder något, så kan väl jag som ingenjör säga att jag fuskar med uttalat av diverse enheter ganska frekvent. Tycker egentligen det inte är några problem för alla förstår ändå vad som menas. Värre med särskrivningar (:

Min favorit är den jag själv sa vid en MATLAB-redovisning: "Jag polyfit'ade dessa punkter". Låter inte jättebra när man säger det högt (:

Permalänk
Medlem

"Bytat" är talspråk, inte ovanligt att det dyker upp i skriven form. Tycker annars att folk skriver ganska bra här i forumet, kunde varit värre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svergie2:

Jag bor i Kungshamn, och det är väl så nära havet man kan komma. Här säger man så. Dock är ju Bohuslänskan rätt brutal här ute, men dom som pratar någorlunda rent säger "Jag bytade däck på bilen idag".

Då är du ju å andra sidan inte i landskapet Västra Götaland längre

Att det ingår i den adminstrativa regionen känns mindre relevant för det dialektala.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Det vanligaste felet folket här gör är att skriva/säga "vart" istället för "blev".

"Det vart bra" <- Inkorrekt
"Det blev bra" <- Korrekt

"Var ska ni?" <- Inkorrekt
"Vart ska ni?" <- Korrekt

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja; "blev" är ju imperfektformen av "bli". "Vart" kanske är, eller härstammar från, "varda" i imperfekt. Exempelvis:

Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus.‎

varde varselljus för alla särskrivarsyndare!

mhm, gjorde samma koppling.

Skrivet av Henrik-W:

Mitt favorit ord på SweC är ändå "skräm", tror bara jag sett det här. Det används så ofta att jag ibland blir sugen på att rätta folk som skriver "skärm".

tror det är när tganentrena är för hala.

Skrivet av Storage Jar:

@AndreaX: Nja inga tårar men det rycker lite runt vänstra ögat när jag ser någon skriva chassie. Chassi har jag inga problem med. Vet inte varför jag har såna problem med just den felstavningen, kanske beror på att det är så många på swec som skriver så.

passande, det var bara en slags liten vits.

googla franskans chassie.

Skrivet av dagbro:

Väl och väl är redan två separata ord med varsitt uttal (kort vs långt Ä).

vist, du har helt rät.

Skrivet av AMD-FX:

På trav finns ju nåt som heter voltstart. Vet inte vad det innebär, men ger dom hästarna en elchock för att springa snabbare??

inte sett det i hästsport men..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Då är du ju å andra sidan inte i landskapet Västra Götaland längre

Att det ingår i den adminstrativa regionen känns mindre relevant för det dialektala.

Vi ingår ju i Västra Götalands län, men visst, du har helt rätt.

Permalänk
Medlem

@AndreaX: Aha

Sen kollar man urban dictionary.

Citat:

Chassie means a girl has a nice looking ass. It is slang.
"That girl is Chassie!!"

"Mannnn I want to bang that girl!! She's a Chassie!!"

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Byta, bytade, bytat.
Hans, hanses, hansesas, hansesases.

Inga konstigheter, dialektalt kring Trollhättan och Uddevalla med omnejd tror jag

Som uppvuxen i den regionen tar jag nu fruktansvärt illa vid mig och tar fram den stora kränkt-filten när du kastar på oss nått som de vackra skåningarna har hittat på. Bor här nu och när du låst upp cykelen med nyckelen och bytat luft i slangen så kan du lämna tryggheten hemmavid för att utforska det vackra "Danmark".

Skånska <3

/S

Edit, hoppas den enorma dos sarkasm lyser genom texten.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Mobiltelefoner är nog en bidragande orsak.
Dessa har gått folk åt huvudet totalt.

Tror en stor bidragande orsak är att dagens ungdom/barn inte läser böcker.
Det skadar både deras ordförråd och stavning.

Jag blir ganska imponerad av att individer på detta forumet lyckas stava grafikkort fel. Facit i form av forumsrubrik är ganska nära till hands.
Sedan irriterar jag mig som tidigare nämnts i tråden på felanvändning av enheter och storheter i skrift/tal.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv

Ni som skyller på dialekter, det är skillnad på skriftspråk och talspråk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Fast inte i det sammanhanget.
Nötat i poker betyder ju att man träffar nöten, alltså fått de bästa möjliga korten som är möjliga på just den här gatan.

Det som menas i det här är ju att man nöter, som i att göra något ihärdigt/mycket.
Då är det ju helt fel.

Nej inte i det sammanhanget precis som jag sa. Men ordet "nötat" kan ju alltså användas.. Till skillnad från de andra orden här som aldrig kan användas i något sammanhang.. Bara det ja ville påpeka, håller givetvis med om att nöta är något annat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Antar att du föredrar datorskärm eller bildskärm, men i en annan tråd fick du falla för grupptrycket ser jag.
--

Var någon på första sidan som klagade på "volten". Känner igen mig själv att jag säger och kanske skriver så i mindre formella sammanhang. Om det betyder något, så kan väl jag som ingenjör säga att jag fuskar med uttalat av diverse enheter ganska frekvent. Tycker egentligen det inte är några problem för alla förstår ändå vad som menas. Värre med särskrivningar (:

Min favorit är den jag själv sa vid en MATLAB-redovisning: "Jag polyfit'ade dessa punkter". Låter inte jättebra när man säger det högt (:

Särskrivningar är hemskt att läsa för någon som har bra grepp om det svenska språket, kanske för att det förstör rytmen i rösten man läser med i huvudet, som plötsligt låter helt efterbliven.

Håller dock inte med om att det är så bra att använda "volten" eller andra uttryck för saker som har ett riktigt namn, ingen säger ju "metern" eller "litern" när man avser längd eller volym. Undra just varför spänning har blivit utvald att felbenämnas titt som tätt?

Däremot har jag mer förståelse för tekniska begrepp som saknar bra motsvarigheter i svenskan, som ditt "polyfitting", eller om man pratar om CAD så kan man säga t.ex. "Har du constrainat sketchen helt?". Just dessa termer saknar spontana, vettiga, svenska översättningar och blir lättare att dra på svengelska, och låter ofta bättre än en direkt översättning - "Har du "begränsat" sketchen helt?". Dock blir det väldigt fort för mycket svengelska för många vilket jag tycker är synd, då tappar svenska ord sina bruk fast de funkar alldeles utmärkt, t.ex. "Vi ska promota vår nya produkt" funkar ju lika bra att uttrycka som "Vi ska marknadsföra vår nya produkt" utan att man blandar in engelska. Kort sagt önskar jag väl att folk var lite bättre på att skriva svensk text .

Skrivet av saturday_sun:

"Bytat" är talspråk, inte ovanligt att det dyker upp i skriven form. Tycker annars att folk skriver ganska bra här i forumet, kunde varit värre.

Tycker att folk skriver alldeles för ofta på en infantil nivå på det här forumet. Lite fel kan jag också acceptera, men man ser ju enorma språkfel på dagsbasis på SweC som inte borde förekomma om man befunnit sig i det svenska skolsystemet ens en kortare period.

Något som jag stör mig på och har hört många gånger är folk som av någon anledning svär med "För i helvete!".
Det är för mig helt obegripligt varför man lägger in ett "i" där emellan.

Nu har jag raljerat tillräckligt, gonatt på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Nej inte i det sammanhanget precis som jag sa. Men ordet "nötat" kan ju alltså användas.. Till skillnad från de andra orden här som aldrig kan användas i något sammanhang.. Bara det ja ville påpeka, håller givetvis med om att nöta är något annat.

Det skall väl ändå vara "nött"?
Nöta, nödde och nött.

Sedan har böjningar ändrats under årens lopp.
I Värmland kan man väl fortfarande i tal säga att "någon dödde"? Tror fortfarande detta räknas som korrekt, det är bara en äldre form av svenska. Ordet/böjningen "dog" är ett senare påfund.

Om man skall återgå till topic så är "bytat"/"bytade" ganska vanligt i Halland (talspråk).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Nöta, nödde och nött.

Nöta, nötte, nött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det skall väl ändå vara "nött"?
Nöta, nödde och nött.

Sedan har böjningar ändrats under årens lopp.
I Värmland kan man väl fortfarande i tal säga att "någon dödde"? Tror fortfarande detta räknas som korrekt, det är bara en äldre form av svenska. Ordet "dog" är ett senare påfund.

Om man skall återgå till topic så är "bytat"/"bytade" ganska vanligt i Halland (talspråk).

Nej inte i poker. Där nötar du om du har bästa möjliga hand. Från engelskans nuts

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@Gyhlen: Nej, det gör "vi" inte alls.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nöta, nötte, nött.

Ja. Slant på tangenterna.
Satt och tänkte på ordet "dödde" när jag skrev. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Nej inte i poker. Där nötar du om du har bästa möjliga hand. Från engelskans nuts

Ah, kände jag inte till.
Antar att det egentligen syftar på att handen är galet bra mer än ett tilltugg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De värsta ordet som sägs här är min/din/hans eller hennes DATA.. Kan bara inte me det

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Hemma i min lilla byhåla har vi egna ord som Hännä, dännä och hurtiga.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Ah, kände jag inte till.
Antar att det egentligen syftar på att handen är galet bra mer än ett tilltugg?

Haha har faktiskt ingen aning om vad nuts i detta sammanhang kommer ifrån eller syftar på..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Problemet är väl bara att vissa har inte lika långt mellan ögonen. Bara att acceptera och gå vidare...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Entusiast

Gemfört är en personlig favorit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Förstår precis vad du menar med att det är irriterande med personer som inte kan böja verb korrekt. Att som tidig åttiotalist skriva projektarbeten på högskolan med nittiotalister har dock härdat mig en aning.

Hmpf, tack för den. 😒

Skrivet av AndreaX:

voltade med elbilen, det var spännande.

Det låter som om vi har samma humor.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

[quote postid="16174870" userid="152219" name="Dajms"]
--

Nej, det är placeringen av R som är tokig. Att skriva skäRm är alltså helt OK men att skriva skRäm är ett SweC-unikt fel som jag "retat" mig på.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Något som jag stör mig på och har hört många gånger är folk som av någon anledning svär med "För i helvete!".

Detta är ju ren spekulation men det kan ju ha att göra med hur olika trakter sa det i sin ursprungliga betydelse av Hels straff och hur man då valde att böja saker m.m. därefter kan det skett viss avkortning av den ursprungliga meningen och kombinationer av de två har mixats?
Typ att några sa något med andemeningen;
För Helsvete ska du lida för din handling/det som skett.
Medan andra refererade till det i meningen av en plats;
För i helsvete kommer du lida för det du gjort/det som skett.

Kombinera detta med att detta uttryck kanske även som många andra även nyttjades i enkel form som
"aj det gjorde ont" = Det känns som jag lider Helsvete

Ge det sedan några hundra år och omskrivningar av Helsvete (dvs hels straff) till Helvete i biblisk mening (som troligen använde det för närheten till Hell m.m. i andra språk samt att asarna förstod liknelsen). Därefter blir det ett allmänt uttryck än mer specifikt och olika delar av landet adapterar det olika som alltid samt något århundrade eller två på de sedan och vips så har du både "för helvete" och "för i helvete".

Som sagt rent spekulativt men tror många uttryck som "doesn't really make sense" kommer ur liknande scenarion.

Skrivet av malacai:

De värsta ordet som sägs här är min/din/hans eller hennes DATA.. Kan bara inte me det

Min data är krypterad

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood