Permalänk
Medlem

När vi ändå är igång kan jag dra till med det värsta jag vet.

Det är när folk säger han/ hon istället för honom/ henne. "Jag gav det till hon, jag gav det till han." Jag kan inte beskriva hur otroligt efterbliven och outbildad man låter om man använder sig av den typen av ordförråd

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Nu vill jag ju inte promota ( ) för användandet av volten, utan menar bara att jag finner det OK vid mindre formella sammanhang. Jag tror det har blivit såhär pga engelskans voltage alt. om man har en voltmeter framför sig och spänningen skulle öka, så kanske man spontant säger "nu ökar volten" istället för "nu ökar spänningen". Bara för att man ser att V ökar.

Sedan om tekniska begrepp som saknar svensk motsvarighet. Nu har jag aldrig arbetat i CAD och vågar inte yttra mig om ditt exempel, men jag tror det säkert finns någon svensk formell översättning till det också. Polyfit har ju kruvanpassning som översättning, men jag tror man väljer att prata lite svengelska för man vill relatera till kommandon och funktioner i mjukvaran. Sedan är man ju såklart bekväm av sig när man pratar "samma språk". "Surfplotta funktionen" --> "Rita kurvan i rummet/Skissera 3D-kurva"

Det finns säkert formella översättningar för alla termer som återfinns i programvara som CAD eller MATLAB, men det var lite det jag menade med "spontana översättningar" - att om man inte direkt kommer på vad det borde heta på svenska så kör man svengelska. Och i dessa fall så tycker jag att det är rimligt eftersom det dessutom underlättar i många fall, om man ska "constraina" något så står det "Constraint" på knappen i programmet, och inte "Begränsning/Villkor". Dessa fel har jag mycket lättare att leva med än t.ex. särskrivningar, grammatikfel och rena stavfel.

Skrivet av saturday_sun:

Finns en del avarter, men jag är försiktigt positiv. Tror de flesta verkligen försöker anstränga sig att skriva korrekt, det är lätt att få raljerande kommentarer. Det viktiga är ändå att kunna nå fram och skriva. Att vara aktiv på forum för unga är ett utmärkt sätt att förbättra sitt språk.

Håller med om att det är bra att läsa något, t.ex. ett forum, än inget alls. Bäst är förmodligen att läsa böcker och andra texter som är skrivna på korrekt skriftspråk så att man inte drar med sig vanliga fel som folk uppenbarligen begår av den här tråden att döma. Men det som blir läst mest är givetvis det som intresserar en mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Felet är att man använder en enhet totalt felaktigt och ser megadumt ut, att använda en bestämd form av enheten gör väl saken knappast bättre? snarare sämre.
Specifik form av Kilogram är kilogrammet, så om du gått upp i vikt under vintern så skriver du alltså: "Måste börja gymma igen, gått upp i kilogrammet av all julmat"

"Måste börja gymma igen, gått upp dryga kilogrammet av all julmat" är relativt vanligt (eller ja, kanske inte just julmatsbiten då).

Sen förstår jag inte varför du fått för dig att jag skulle skriva det? Jag skriver spänningen. Men eftersom det är extremt tydligt vad någon menar när den skriver att höja volten istället för att öka spänningen ser jag inga problem med det.

Hur menar du att det gör saken sämre att volten är bestämd form av volt?

Bestämd form av spänning är spänningen, bestämd form av volt är volten. Men det är alltså fortfarande okej att prata om att öka spänningen men inte att prata om att öka volten? Ökar man volten så ökar spänningen, ökar spänningen så får du högre volt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Det finns naturligtvis undantag och troligen tillräckligt många för att avfärda regeln till och med. Vidare är ju mitt stickprov ganska litet.

Det största problemet jag stöter på i dessa projektsammanhang är dock att folk hittar på nya ord och motiverar deras existens med att googla dom. Att hänvisa till SAOL och påpeka att t.ex. "tillgives" (tilldelas) inte finns är att prata för döva öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha så sant, sjukt störande.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

De som drog ner PISA-resultaten börjar väl synas i verkligheten, därav alla stavfel

Det som också är komiskt är att alla stavfel, hur hemska de än är, tydligen kan ursäktas med "Du vet ju vad han menar!", tänkte alla så kunde vi lägga ner svenskundervisningen helt haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Gällande "volt" tänker jag mig att det beror på att volt och spänning är så nära förknippade med varandra. Det finns inget annat än spänning som kan mätas i volt (väl?). Måttenheter som centimeter kan ju gälla allt från mattor till högtalare.

Det jag främst stör mig på är felaktig användning av ord och uttryck. Just nu kommer jag bara på "att gråta krokodiltårar", vilket märkligt nog allt oftare används för att beskriva någon som är gråter mycket. Det finns andra som återkommer här på Sweclockers så jag får väl återkomma när jag hittar dem.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Inte ett stavfel egentligen, men jag tycker att ordet "hatar" används fel.
"Asså ja ba hatar dom här skorna!"
Aha, så du har blivit grovt känslomässigt sårad av dina skor?

---
Jag är född 1982 och det tog tid innan jag själv förstod hur man skulle använda de och dem rätt.
Kan också erkänna mig skyldig till användningen av "detta huset" som ett exempel var tidigare i tråden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Att gråta krokodiltårar

Skrivet av LaoLao:

Gällande "volt" tänker jag mig att det beror på att volt och spänning är så nära förknippade med varandra. Det finns inget annat än spänning som kan mätas i volt (väl?). Måttenheter som centimeter kan ju gälla allt från mattor till högtalare.

Det jag främst stör mig på är felaktig användning av ord och uttryck. Just nu kommer jag bara på "att gråta krokodiltårar", vilket märkligt nog allt oftare används för att beskriva någon som är gråter mycket. Det finns andra som återkommer här på Sweclockers så jag får väl återkomma när jag hittar dem.

Att gråta krokodiltårar, kommer från en sagobok för barn, där en krokodil låtsades vara ledsen och grät för att kunna få medlidande och komma nära (minns inte vilke djur , tror det var en zebra, för jag läste den som barn för ca: 60 år sedan) och sedan överfalla djuret som tyckte synd om krokodilen och äta upp det. Sagorna på den tiden var inte så snälla som idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Dubbelt så dåligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Att gråta krokodiltårar, kommer från en sagobok för barn, där en krokodil låtsades vara ledsen och grät för att kunna få medlidande och komma nära (minns inte vilke djur , tror det var en zebra, för jag läste den som barn för ca: 60 år sedan) och sedan överfalla djuret som tyckte synd om krokodilen och äta upp det. Sagorna på den tiden var inte så snälla som idag.

Precis, "krokodiltårar" betyder egentligen falska tårar snarare än att det handlar om att vara oerhört ledsen.
(Jag har dock fått för mig att det är en gammal afrikansk folksaga (eller myt eller liknande), men kan minnas fel.)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

100% skånepåg här med 40 år på nacken...
För mig låter det konstigt när någon säger "bytt". För mig låter det mer naturligt med bytat.

Jag vet om att folk störde sig på det när jag bodde i Kristinehamn, var ofta jag blev rättad. Men som alla smarta vet, så är det svårt att lära en gammal hund att sitta

Krokodiltårar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Krokodilt%C3%A5rar

Tillägg: Länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

"Måste börja gymma igen, gått upp dryga kilogrammet av all julmat" är relativt vanligt (eller ja, kanske inte just julmatsbiten då).

Sen förstår jag inte varför du fått för dig att jag skulle skriva det? Jag skriver spänningen. Men eftersom det är extremt tydligt vad någon menar när den skriver att höja volten istället för att öka spänningen ser jag inga problem med det.

Bestämd form av spänning är spänningen, bestämd form av volt är volten. Men det är alltså fortfarande okej att prata om att öka spänningen men inte att prata om att öka volten? Ökar man volten så ökar spänningen, ökar spänningen så får du högre volt.

I ditt exempel pratar du om ett specifikt kilogram, inte om kilogram som enhet vilket man gör om man säger "höjer volten".
Som tidigare flera nämnt så säger man inte t.ex. "Nu har jag vuxit i centimetern" när man pratar om längd.

Volt är enheten för storheten spänning, man ökar aldrig en enhet, man ökar storheten.
Flera exempel:

• Det är inte litern som ökar, det är volymen.

• Det är inte graderna som ökar, det är vinkeln/temperaturen.

• Det är inte hektaren som ökar, det är arean.

• Det är inte amperen som ökar, det är strömstyrkan.

Det är alltså fel att säga att man ökar volten, för en volt är alltid en volt, dvs. en definierad enhet med en viss storlek som inte ändras, man kan således inte "öka volten". En volt kan inte vara "högre" eller "lägre", det uttrycket är rent nonsens. Spänningen kan däremot vara högre eller lägre eftersom man ändrar spänningen när man ändrar antal volt i kretsen.

Sen tror jag inte Klubba menade att du personligen skriver "volten" utan, menade "du" i mer generell term, vilket nog istället borde uttryckts som "man" eller "folk" för tydlighets skull.

Permalänk
Medlem

@LaoLao:

Enheter är alltid förknippade med en och endast en storhet. Att istället för spänning skriva att "volten i datorn är för hög" är som att istället för e.g. temperatur skriva "graderna celcius i datorn är för hög". Testa göra motsvarande för andra storheter/enhet så ser du snabbt hur dåligt det ser ut. Samtidigt förstår jag folk som gör det och stör mig inte nämnvärt, även om det säger en del om personens nivå av naturkunskap och skolans brister i att lära ut detta

"Bilen har en maxkilometer-per-timme av 195"

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Bor på västkusten, här används "bytat" rätt ofta... ibland händer det att jag själv gör det...

Keligt betyder tråkigt här... men kelen betyder gosig, som det görs i hela landet, kelen alltså..?
Är väl kul med slang, fattar inte varför man irriterar sig på det... det är ju intressant!

Permalänk
Medlem

Ok en del ex är ju rätt extrema måste jag erkänna, med det sagt jag är först med att erkänna att min Svenska har försämrats något oerhört över dom senaste åren.

Stavfel, grammatik spelar ingen roll, vad jag vet med säkerhet är dock att jag fick bra betyg i Svenska en gång i tiden och nu känner jag mig handikappad när jag skriver utan rättelse vid datorn.
Tänker inte ens på det så fort hjälp med stavning finns där men så fort jag skriver utan inser jag snabbt hur fort utför det gått, jag iofs bara tala för mig men 100% garanterat har mina språkkunskaper förvärrats så kanske borde man ta fram papper och penna lite oftare för upptäcker samma fenomen vad gäller matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananers:

Ok en del ex är ju rätt extrema måste jag erkänna, med det sagt jag är först med att erkänna att min Svenska har försämrats något oerhört över dom senaste åren.

Stavfel, grammatik spelar ingen roll, vad jag vet med säkerhet är dock att jag fick bra betyg i Svenska en gång i tiden och nu känner jag mig handikappad när jag skriver utan rättelse vid datorn.
Tänker inte ens på det så fort hjälp med stavning finns där men så fort jag skriver utan inser jag snabbt hur fort utför det gått, jag iofs bara tala för mig men 100% garanterat har mina språkkunskaper förvärrats så kanske borde man ta fram papper och penna lite oftare för upptäcker samma fenomen vad gäller matematik.

Har också blivit sämre på rättstavning...va bra på det i skolan... är ju märkligt... är det åldern tro..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Itne... Jag lyckas också skriva fel på inte på just det sättet hela tiden, vet inte varför riktigt men det har väl att göra med att man skriver bokstäverna växelvis med ens händer eller så.

haha, jaa, jag är känd för mina itne bland vänner och kollegor, fantastiskt störande att jag alltid skriver så. Sen, dock sälla, blir det även iten.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Denna/detta följt av ett substantiv i bestämd istället bör obestämd form är bland det fulaste som finns i skriftspråk.

"Denna datorn" borde resultera i tre dagars avstängning från Sweclockers.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Har också blivit sämre på rättstavning...va bra på det i skolan... är ju märkligt... är det åldern tro..?

Haha ja kanske, el t.o.m en kombination av det och Google?

Skrivet av pekkasteele:

haha, jaa, jag är känd för mina itne bland vänner och kollegor, fantastiskt störande att jag alltid skriver så. Sen, dock sälla, blir det även iten.

Absolut känner igen fenomenet själv, gör dessa fel hela tiden men ser det inte såklart inte när jag skriver utan efter post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

I ditt exempel pratar du om ett specifikt kilogram, inte om kilogram som enhet vilket man gör om man säger "höjer volten".
Som tidigare flera nämnt så säger man inte t.ex. "Nu har jag vuxit i centimeter" när man pratar om längd.

Volt är enheten för storheten spänning, man ökar aldrig en enhet, man ökar storheten.
Flera exempel:

• Det är inte litern som ökar, det är volymen.

• Det är inte graderna som ökar, det är vinkeln/temperaturen.

• Det är inte hektaren som ökar, det är arean.

• Det är inte amperen som ökar, det är strömstyrkan.

Det är alltså fel att säga att man ökar volten, för en volt är alltid en volt, dvs. en definierad enhet med en viss storlek som inte ändras, man kan således inte "öka volten". En volt kan inte vara "högre" eller "lägre", det uttrycket är rent nonsens. Spänningen kan däremot vara högre eller lägre eftersom man ändrar spänningen när man ändrar antal volt i kretsen.

Sen tror jag inte Klubba menade att du personligen skriver "volten" utan, menade "du" i mer generell term, vilket nog istället borde uttryckts som "man" eller "folk" för tydlighets skull.

Man säger inte heller "nu har jag vuxit i längd" när man pratar om att man har blivit längre så jag vet inte riktigt varför du väljer det som exempel?

Och när du ökar spänningen ökar du en specifik spänning. Och ja, man ökar storheten, vilket gör att värdet på enheten ökar. Ökar du spänningen så kommer värdet du läser av på en voltmeter visa en högre volt.

Volymen ökar vilket ökar antalet liter
Temperaturen vilket gör att antalet grader ökar
Arean ökar, mängden hektar ökar.
Strömstyrk... etc.

Jag hänger inte riktigt med på varför du är så fäst vid att tala om att det är fel att säga att öka volten, har det argumenterats mot det?

När spänningen över två punkter ökar så ökar också mängden volt. Om någon då säger "att öka volten" som en förkortning för "att öka antalet volt" med böjningen från att öka spänningen faller sig ganska naturligt om man inte är insatt i SI-enheter och storheter.

Klubbas inlägg är ju isåfall ett bra exempel på en omskrivning som lätt leder till missförstånd till skillnad från att använda volt istället för spänning.

Om någon skriver "Om du har läst en bok så säger du alltså: Boken är utläst" så är den naturliga tolkningen att personen tilltalar någon som en specifik individ och att tolka det som folk i allmänhet faller sig inte naturligt. Om någon säger att den ökat volten så är det naturligt att tolka det som att antalet volt har ökat på grund av en spänningshöjning.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag välkomnar alla språkpoliser till kära östergötland så ska ni få höra på dialekt och egenheter
glöm inte att här i norrköping åker vi inte spårvagn, vi åker spårvang.

Är du riktigt harcore bär du heller inte hem maten i en kasse utan i en kasche

https://www.youtube.com/watch?v=BP3SKShB7d0

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananers:

Haha ja kanske, el t.o.m en kombination av det och Google?

Absolut känner igen fenomenet själv, gör dessa fel hela tiden men ser det inte såklart inte när jag skriver utan efter post.

Hehe, ni är inte ensamma Jag är extremt bra på att skriva inte istället för inte. Tror det har att göra med att jag vill peta ner varannan tangent med varannan hand. Ofta därför mina inlägg är redigerade en massa gånger. Läser igenom när de är postade och redigerar några gånger

Skrivet av htbtoma:

Jag välkomnar alla språkpoliser till kära östergötland så ska ni få höra på dialekt och egenheter
glöm inte att här i norrköping åker vi inte spårvagn, vi åker spårvang.

Är du riktigt harcore bär du heller inte hem maten i en kasse utan i en kasche

https://www.youtube.com/watch?v=BP3SKShB7d0

hehe, bott här i några år.
https://www.youtube.com/watch?v=m0pTuo7elks

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Säger själv bytat eftersom jag anser att det visar på ett högre intellekt om man går mot strömmen och vågar köra sitt eget race. Dagens samhälle är så besatta i att alltid vara så korrekta som möjligt, jag säger att det räcker nu! Varför ska vi vara slavar till språkets elit, lite vardag passar ju ändå in i språket. Det blir bra.

Permalänk
Medlem

Blir ju lite halvdant dock, då folk uppfattar det som att man har ett LÄGRE intellekt när man inte verkar kunna använda rätt ord ens

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@LaoLao:

Enheter är alltid förknippade med en och endast en storhet. Att istället för spänning skriva att "volten i datorn är för hög" är som att istället för e.g. temperatur skriva "graderna celcius i datorn är för hög". Testa göra motsvarande för andra storheter/enhet så ser du snabbt hur dåligt det ser ut. Samtidigt förstår jag folk som gör det och stör mig inte nämnvärt, även om det säger en del om personens nivå av naturkunskap och skolans brister i att lära ut detta

"Bilen har en maxkilometer-per-timme av 195"

Naturkunskapsterminologi är knappast min starka sida. Däremot vill jag understryka att jag aldrig har påstått att det skulle vara korrekt att ersätta "spänning" med "volt". Kanske kan min förklaring ändå visa på varför så många gör fel. Som Dajms skrev tidigare tittar man kanske på en voltmeter och ser att "volten ökar". När jag ändrar längd på något ser jag nästan alltid förändringen på det objekt jag förändrar. När man ändrar spänningen ser man förändringen bara genom en ökning av siffror på en mätenhet. En kabels utseende ändras ju knappast av att jag skickar två eller fyra volt genom den.
Sedan tycker jag att ditt exempel med grader också illustrerar min poäng. Vi ser inte förändringen av små temperaturförändringar (utom i särskilda fall). Därför säger folk också ofta "öka graderna".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag brukar roa mig åt språkbruket hos sweclockers-redaktionen ibland. Inte för att de skriver och säger fel utan snarare vilka uttryck de använder sig av och hur olika recensenter uttrycker sig på precis samma sätt. Ett av exemplen är "dikt an". Har lagt märke till fler fraser och uttryck men just nu står det stilla i huvudet

Jo, det finns ett antal som återkommer väldigt ofta. Någon har t ex en dålig vana att avsluta varannan mening med "helt enkelt".

Permalänk
Medlem

Det låter helt efterblivet. Finns ingen anledning att skriva/säga så enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Nu ändrade ju ju betydelsen totalt i min exempel-mening, eller menar du att folk specifikt menar 1,0 volt när de säger "volten"? Lär brinna en del CPU'er för er då men visst, vill ni låta som idioter så för all del fortsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Volten är inte spänning, det är en typ av vändning(akrobatik t.ex), helt olika saker.
(ja, det gör ont att se/höra folk prata om volt när dom menar spänning, oberoende av böjningsform )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Nycklen är också ett väldigt dumt påhitt. Nyckeln heter det...

I Malmö är det "Nyckelen"

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD