Köpa grafikkort i Frankrike.

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort i Frankrike.

Hej! Senare i sommar ska jag till Frankrike, då jag funderar om jag ska passa på att köpa ett nytt grafikkort ( ett Gtx 1070 eller 1080 ) för att det är billigare. Dock så vet jag inte om man kan få med den på flyget utan att behöva betala tull osv. Alltså i bagaget och inte handbagaget!

Vet inte om denna fråga hör hemma här på "grafikkorts avdelningen", kollade runt lite men hittade inte något annat bra ställe. / Gustav

Permalänk
Skrivet av Ganax:

Hej! Senare i sommar ska jag till Frankrike, då jag funderar om jag ska passa på att köpa ett nytt grafikkort ( ett Gtx 1070 eller 1080 ) för att det är billigare. Dock så vet jag inte om man kan få med den på flyget utan att behöva betala tull osv. Alltså i bagaget och inte handbagaget!

Vet inte om denna fråga hör hemma här på "grafikkorts avdelningen", kollade runt lite men hittade inte något annat bra ställe. / Gustav

ska du ta den på flyget så borde du verkligen ta den i handbagaget.. checka in som vanligt bagage bör man inte göra med ömtåliga saker..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ska du ta den på flyget så borde du verkligen ta den i handbagaget.. checka in som vanligt bagage bör man inte göra med ömtåliga saker..

Fast då kanske dom tror att de är någon bomb och tar den. Eller så måste jag betala massa tull så att det blir plötsligt dyrare att köpa den där än i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

nops ingen tull inom eu

Permalänk
Avstängd

@Ganax: Öppna och släng lådan och använd kortet... typ kela med den ett par timmar... då är det bara att ta med den som vilken grej (typ radio eller freestyle) som helst.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@Ganax: Öppna och släng lådan och använd kortet... typ kela med den ett par timmar... då är det bara att ta med den som vilken grej (typ radio eller freestyle) som helst.

MVH

Jag diggar din idé. Men jag skulle nog lägga lådan i bagaget istället.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

MVH

har du aldrig hört talas om ESD ? varför ska han kela med ett nytt grafikkort..

@Ganax: en platt bomb av en Grön/svart platta med fläktar ovanpå i en esd påse i en kartong där det står Nvidia på ?
det är ju bara röntga den så ser man ju vad det är ? ska inte vara nånting farligt då det inte är magnetiskt eller mikrovågor..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

MVH

Vad uppnår man med den till synes meningslösa hanteringen menar du som man inte kan uppnå ändå?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Grönahunden

Så hade du kunnat göra de, alltså ta med sig ett grafikkort i handbagaget. Jag har välkligen inte råd med att dom skulle ta det eller något.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska du köpa i Frankrike för? Om man kikar på franska Amazon är 1080 dyrare där än vad de är här, du lär ju dessutom få mycket svårare att hantera eventuella garantiärenden i framtiden. Det är väldigt sällan som det faktiskt lönar sig att köpa elektronik utomlands, det ska till väldigt stora skillnader i så fall.

Permalänk
Medlem

@andreaz1

Amazon är inte alltid det billigaste valet. Jag har en rätt så tajt budget så varenda hundralapp räknas! Plus så tycker jag att det kan vara en intressant grej att prova.

Permalänk
Avstängd

@Grönahunden: @Dr.Mabuse:
OFT:
Tror TS förstod skämtet med det jag sa om att kela...

Annars finns ju ESD skydd som t.ex. ESD handskar o.s.v.

Vad kostar kortet i Frankrike som gör det billigare?

Permalänk
Skrivet av Ganax:

@andreaz1

Amazon är inte alltid det billigaste valet. Jag har en rätt så tajt budget så varenda hundralapp räknas! Plus så tycker jag att det kan vara en intressant grej att prova.

intressant grej att prova men samtidigt riskera att nånting försvinner på flyget/stulet.. sorry men det går inte riktigt ihop..
är du bara 13år så köper väl dina föräldrar allt även med dina pengar,
vilken sida har du hittat dom grafikkorten på, för så mycket billigare?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Ganax:
Vad har du för dator som kortet skall sitta i, en beskrivning med komponenter i din dator är alltid trevligt att se, kanske passar 1070 bättre än 1080 i din PC o.s.v.

Vore också trevligt om du kunde länka till butiken i Frankrike.

Tack på förhand.

MVH

Permalänk
Medlem

@RaBlack

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9463690/

Har inte länken dit på min mobil, men jag kan skicka den imorgon när jag är vid datorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Ganax:

549,90 € / 5 120kr för GeForce GTX 1070 STRIX OC - 8 Go om dom kostar 5 399:- på inet

dom 279kr tjänar du ju knappast på risken att köpa nånting så dyrt i Frankrike ?
hur gör du om det behövs RMA/garanti coilwhine?

300pix kan du ju tjäna på klippa grannens gräsmatta några gånger..

http://www.materiel.net/achat/gtx-1070/?sens=0&ordre=prodPrix
499,90€ 4 655kr

billigare från proshop ?
4 599:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731444

vänta på att omdömmen kommer ut på korten innan du gör impulsköp..
sämsta du kan göra är att visa för dina föräldrar att du inte kan hålla huvudet kallt och spendera 5-7000kr på köpa ett grafikkort i Frankrike om det visar sig att den är 56kr? billigare i Sverige ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Innon EU betalar du ingen tull, och bara moms i landet du gör köpet.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Du skrev att han ska använda kortet och sedan kan han ta med den som vilken grej som helst. Undrade mest vad du menade med det sista. Man behöver inte "använda" ett kort för att kunna ta med det sig, vare sig i kartong eller obruten ESD-påse (om kartongen är för stor).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

@Dr.Mabuse: Bära det flitigt in i flygplanet... som en walkman (freestyle), radio, klocka, laptop, eller mobiltelefon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ganax:

Skulle avråda dig från att köpa kortet i Frankrike dels för cirka likadana priser som här och dels ifall du vill lämna tillbaka det p.g.a. fabrikationsfel eller inkompatibilitet i din dator... kortet kanske inte alls fungerar som du tänkt dig. Köper du kort från t.ex. NetOnNet så har du även möjligheten att testa det i din dator. Om den inte funkar eller inte alls presterar som du tänkt dig så är det bara att lämna tbx.

Lycka till hur du än gör!

MVH

Permalänk
Medlem

Du kommer inte spara mycket pengar genom att köpa kortet i Frankrike. Deras medvärdeskatt (moms) är 19,6 och i Sverige är den 25%. Det kanske känns som en stor prisskillnad men jag antar väl att de sätter upp kortet's kostnad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganax:

Så vitt jag vet behöver du inte tulla för det.

Förresten, jag hade lagt lådan i baggaget du checkar in.

Visst, flygplatspersonal är kanske inte jätteömtåliga med din väska, men det är inte Posten heller. Och som du säkert känner till brukar det gå alldeles utmärkt att skicka grafikkort med Posten

En svårare fråga är hur du får tag i ett Pascal kort, bör vara lika stor brist på det där som det är här. Förvänta dig inte att kunna gå in i en affär och plocka hem ett, beställ i förväg!

Permalänk

Känns som om de kan bli mer problem än vad du skulle tjäna om du ens kommer tjäna något på att köpa i Frankrike.
Garantier, händer det något med kortet i framtiden eller om det är defekt redan från början som någon nämnt tidigare.

Tex, Asus Strix 1080 ligger på 790Euro på sidan du länkar till, lite billigare än vad tex Inet listar priset för just nu. Detta om man kollar på vad valutan SEK ligger mot Euro med Google just nu, detta utan några växlings avgifter.

Men antar att de blir någon form av avgift för dig om du handlar med kort utomlands.
Skall du däremot växla pengar på tex Forex innan, så kostar det ca 7600Sek att få 790Euro.
Då blir kortet dyrare från Frankrike än från Inet.

Bara ett exempel på priserna och de går kanske att hitta fynd, har inte kollat så mycket.
Men detta var bara min första tanke och de kan hända att jag har fel, men känns som om hur man än gör så blir det mer kostnader än att bara kolla på kostnaden för själva kortet.

Personligen skulle jag inte köpa ett kort från den sidan om de var så att jag hade vägarna igenom Frankrike. Bekvämligheten med att köpa det hemma i Sverige med allt vad de innebär är värt att de kostar plus/minus 300kr.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

@Grönahunden: @Dr.Mabuse:
OFT:
Tror TS förstod skämtet med det jag sa om att kela...

Annars finns ju ESD skydd som t.ex. ESD handskar o.s.v.
http://i.imgur.com/ZPmyJ6T.jpg

Vad kostar kortet i Frankrike som gör det billigare?

ESD-handskar har ingen som helst effekt utanför ett EPA (ESD protected area)-område. Det är alltså precis som att ha helt vanliga handskar med resultatet ett trasigt grafikkort.

Enda användningsområdet för ESD-hanskar är att skydda kretskort/komponenter från kroppssmutser - samt för att skydda händerna - i elektronikproduktion. Du kan inte använda vanliga hanskar där.