Samsung 840 evo som vill visa en partion när den vill efter FW update!
Har en 840 evo 500gb som system disk med win8,1 installerat (och nej win10 har ej hijackat skiten då jag stängt av det för 6+mån sedan och ej sett det efter).
Moderkortet är ett asus Z97-AR och evo´n är kopplad till intels 6gb sata och har funkat som det ska tills nu.
Evo´n uppdaterade jag när samsungs fix till låg läs hastighet kom ut och visst den vart märkbart snabbare efteråt.
Denna fix löste dock inte allt och en del hade problem rätt fort efteråt jag hade det dock inte.
Men nu har jag tyckt den börjat bli lite slö och kollad och visst den hade blivit det så bestämde mig för att köra samsungs optimerings prg som dom släppte för detta dvs prg läser och skriver om alla filer vilket fixar det i en viss tid.
Så när jag var på samsungs sida för att ladda ner det prg så såg jag att det fanns en nyare FW och sökte runt lite på den och det verkar som dom fixat till skiten lite till så lika bra o uppdatera.
Sagt o gjort ladda ner kör uppdate som går rätt fort (vilket den förra
gjorde med vad jag minns) en ruta med 20 sek nedräkning för avstänging/omstart kommer upp (vilket ska komma up) så klickar på den datorn stängs av.
Då jag behöver resa mig för att slå på den igen så var ett skithusbesök på 7-8min innan jag slog på den igen och den gick rätt in i uefi.
Öhhh ok så började testa massa olika saker pilla i uefi osv.
Vad jag kommer fram till är att om ahci är påslaget så syns enbart en grå text med samsung 840evo i uefi ändrar jag till IDE istället så kommer dom normala inställningarna upp (dvs samma som syns på min 830pro och 3 andra hd).
Windows börjar aldrig att ladda överhuvudtaget utan det går rätt in i uefi om jag har 840 evo som boot device 1 (vilket bara går att välja i IDE mode).
Nu kommer vi till det verkligt skumma!!!
Kör jag en linux live dvd/usb så ser jag alla tre partionerna på evo´n dom första 2 är ju små skit partioner (100-300mb) som windows gör när man installerar skiten och den tredje är där windows hamnar och i stort sett allt utrymme på ssd´n.
Det gick utmärkt att kopiera över det jag behövde från ssd´n så har ej förlorat nån data förutom några prg och inställningar men inget jag kommer sakna.
Kör jag windows 7pe usb minne så ser jag alla partionerna om jag kör IDE, men jag ser INTE den tredje stora med windows på om jag kör AHCI i linux så spelar det ingen roll alls utan ser alla partioner oavsett om jag kör AHCI heller IDE.
Provade även xp pe samma sak där ser ej windows partionen med AHCI.
Så tänkte att det är väl lika bra o börja om så tog port alla partioner (när jag installerade om windows) allt funkar bra tills datorn startar om för första gången och usb minnet ej är nödvändigt längre dvs allt ligger redan på hd och datorn startar rakt in i uefi.
Provade då en gång till och tog port alla partioner och skapade en enda stor partion med gparted och provade installera win igen men samma sak.
Så provade då att installera med IDE istället för AHCI och det funkar felfritt förutom när jag gick in och ändrade i registret till AHCI (google) då det bara var att installera om igen och skriver detta nu efter en massa omstarter och lite annat testande.
Jag provade även att stoppade i en gammal 60gb ssd jag har liggandes (dvs byte ut evo´n så samma sata port användes och evo´n ej ikopplad) på den gick det utmärkt att installera windows med AHCI påslaget.
Körde Acronis True Image på 60gb och sen på evo´n och sen la in img filen från 60gigaren på evon och nope rakt in i uefi (dvs backup på båda så jag slapp installera om wind på evon om det ej skulle funka).
Installerar jag med IDE påslaget så funkar ssd´n som den ska.
Installerar jag med AHCI (heller ändring av registret/inlagd img fil som hade AHCI) så går datorn rakt in i uefi.
Kör jag med annan ssd till windows så funkar den helt som den ska.
Ssd´n syns ej i uefi med AHCI påslaget (förutom en grå text med namnet) med IDE påslaget så finns alla valmöjligheter dock.
VARFÖR?????????
Det är ju inget fel på moderkort/sata kabel/kontakt för då skulle ju 60gigarn inte funka heller!
Och det borde ju inte vara nåt fel på evo´n heller då den antingen funkqar i både IDE o AHCI heller inget alls!
Jag har även provat att updatera evo´n igen men den rapporterar ju senaste FW så det går inte.
Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!
Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!