Brand i telefon. Huawei Honor 7.

Permalänk

Självklart har du rätt.

Men i det här fallet har något annat hänt det är inte värmen från laddningen.
Kanske får folk att tänka till lite, många laddar mobilen under natten.
Samtidigt gäller ju det tex tv, digtalboxar ja allt som är standby.

Skrivet av Mieriola:

Som alltid, bara för att andra är idioter så behöver inte du vara det.
Ladda helst bara när du är hemma/vaken, och om möjligt på ett icke brännbart underlag. Träbord kan funka också, men absolut inte i soffor/madrasser eller andra textiler. All elektronik som laddas blir varm, antingen enheten i sig, laddaren eller bägge två. Som du precis märkt så är det inte helt pålitligt alla gånger och det kan börja brinna helt utan förvarning.

Permalänk
Medlem

Stäm Huawaiju för allmänfarlig vårdslöshet och försök till mordbrand.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del intressant om laddare hos Elsäkerhetsverket >

Laddare återkallas från konsument
Laddaren klarar inte spänningsprov, det blir ett överslag mellan den primära sidan (230 Volt) och den sekundära sidan (det som sitter i datorn som laddas). Isolationsavstånd inuti är väldigt klent tilltaget. Uppmätt är 0,2 mm där kravet är minst 4 mm. Plastmaterialet i höljet till laddaren klarar inte heller kraven. Det brinner för lätt och kan bidra till brandspridning. Märkning saknas och stickproppen har fel dimensioner. Det saknas också EU-försäkran. Detta gör att Elsäkerhetsverket har beslutat att Unga i arbete i Sverige AB ska återkalla alla sålda laddare. Laddaren har varit med i en misstänkt elolycka.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsfo...

Farlig USB-laddare stoppas
USB-laddaren har för klent isolationsavstånd. Uppmätt är 0 mm där kravet är minst 4 mm.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsfo...

En del försäljare försöker ändå kränga av lagret med farlig skit >

Laddare säljstoppas
Laddaren klarar inte kraven på isolation. Interna komponenter är inte tillräckligt isolerade. Interna ledningar kan lossna och komma i kontakt med den del som sedan kopplas in i telefonen. Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud.

Denna produkt har tidigare förbjudits i ärendet 15EV861. Ahlberg-Dollarstore AB uppgav då att produkterna togs bort från försäljning. Detta skedde inte, så därför beslutar Elsäkerhetsverket om detta försäljningsförbud direkt mot Ahlberg-Dollarstore AB.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsfo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trodde det var batteriet som tagit eld, då jag läste rubriken.

Har brutit sönder ett litium-jons batteri från en billig Kina-mobil. det brann explosivt med en svetslåga.
Har även brutit/sågat sönder gamla SonyEricsson batterier från 2005-2010 dessa blev bara mycket varma och gav ifrån sig en illaluktande grön-gul rök. Däremellan finns det batterier som börjat glöda...

Har en samling med gamla mobiler från 1998 till nyligen avlagda smartphone, börjar bli orolig då jag hört, att gamla mobilbatterier kan börja spontan brinna.

Vad ska man göra med gamla mobilbatterier, plocka ut dom ur mobilerna?
Fast då kommer nästa problem var och hur ska man förvara mobilbatterierna?
Någorlunda skydd har batterierna i mobilerna, så att ett skadat batteri inte kan (så lätt) antända alla dom andra.

Till att börja med har jag kvar batterierna i mobilerna men ser till att isolera batteriet från mobilen med en pappersbit på kontakterna...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kronvrak:

Trodde det var batteriet som tagit eld, då jag läste rubriken.

Har brutit sönder ett litium-jons batteri från en billig Kina-mobil. det brann explosivt med en svetslåga.
Har även brutit/sågat sönder gamla SonyEricsson batterier från 2005-2010 dessa blev bara mycket varma och gav ifrån sig en illaluktande grön-gul rök. Däremellan finns det batterier som börjat glöda...

Har en samling med gamla mobiler från 1998 till nyligen avlagda smartphone, börjar bli orolig då jag hört, att gamla mobilbatterier kan börja spontan brinna.

Vad ska man göra med gamla mobilbatterier, plocka ut dom ur mobilerna?
Fast då kommer nästa problem var och hur ska man förvara mobilbatterierna?
Någorlunda skydd har batterierna i mobilerna, så att ett skadat batteri inte kan (så lätt) antända alla dom andra.

Till att börja med har jag kvar batterierna i mobilerna men ser till att isolera batteriet från mobilen med en pappersbit på kontakterna...

Förvara dem i en plåtbehållare som inte innehåller nått annat brännbart.
Eller så lägger du dem i öppen spisen/kakelugnen eller på nått annat ställe som är lättåtkomligt och tål värme

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del intressant om laddare hos Elsäkerhetsverket >

Deltaco har och haft haft en massa skitladdare på marknaden som är rena skräpet som är farliga för både människor och apparaterna man ska ladda. Det är minst fyra stycken olika modeller som förbjudits av elsäkerhetsverket och det finns fler usla laddare som de inte har förbjudit (jag har erfarenheter av flera).

"Det saknas också EU-försäkran" dvs man har bara skitit i lagen för att tjäna en hacka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

@mfm: Jo det stämmer. Men allvaret i detta är ju att i mitt fall så är det orginal tillbehören.
Inte en 10.- laddare från aliexpress.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilket märke det är , det kan hända alla märken.
Jag har själv varit med om detta på jobb , en gång min mobilladdare " samsung " och en gång med en batteriladdare till en sladdlös borr maskin " Bosch "
Men jag hoppas att ALLA som läser denna tråd inte laddar sina div el produkter på natten.
Även om man har försäkringar så spelar det mindre roll om man somnar in!!!
Hoppas att det löser sig för dig.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

@Mange75: Jag kommer inte ladda min mobil eller något annat på natten något mer.
Har haft mobil sen nmt tiden och alltid laddat mobilen på natten men nu är det slut med det.

Jag tänker det där händer ju inte mig bara sånt jag läser på aftonblaskan.
Sen är jag självklart medveten om att det kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

@mfm: Jo det stämmer. Men allvaret i detta är ju att i mitt fall så är det orginal tillbehören.
Inte en 10.- laddare från aliexpress.

Jo allt kan ju gå sönder men man tycker ju att det inte borde ta eld. Från de tester jag själv gjort verkar kvaliteten vara helt OK på Huawei-laddare.

Själv bråkade jag med Huawei i deras hemstad i Kina om en trasig Huawei Honor 2. Fick sitta i deras VIP-rum till slut men de gav aldrig med sig och fixade aldrig mobilen (dock fixade den kinesiska säljaren den åt oss senare och bad om ursäkt för bemötandet från Huawei).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del intressant om laddare hos Elsäkerhetsverket >

Laddare återkallas från konsument
Laddaren klarar inte spänningsprov, det blir ett överslag mellan den primära sidan (230 Volt) och den sekundära sidan (det som sitter i datorn som laddas). Isolationsavstånd inuti är väldigt klent tilltaget. Uppmätt är 0,2 mm där kravet är minst 4 mm. Plastmaterialet i höljet till laddaren klarar inte heller kraven. Det brinner för lätt och kan bidra till brandspridning. Märkning saknas och stickproppen har fel dimensioner. Det saknas också EU-försäkran. Detta gör att Elsäkerhetsverket har beslutat att Unga i arbete i Sverige AB ska återkalla alla sålda laddare. Laddaren har varit med i en misstänkt elolycka.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsfo...

Farlig USB-laddare stoppas
USB-laddaren har för klent isolationsavstånd. Uppmätt är 0 mm där kravet är minst 4 mm.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsfo...

En del försäljare försöker ändå kränga av lagret med farlig skit >

Laddare säljstoppas
Laddaren klarar inte kraven på isolation. Interna komponenter är inte tillräckligt isolerade. Interna ledningar kan lossna och komma i kontakt med den del som sedan kopplas in i telefonen. Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud.

Denna produkt har tidigare förbjudits i ärendet 15EV861. Ahlberg-Dollarstore AB uppgav då att produkterna togs bort från försäljning. Detta skedde inte, så därför beslutar Elsäkerhetsverket om detta försäljningsförbud direkt mot Ahlberg-Dollarstore AB.
http://www.elsakerhetsverket.se/contentassets/0ed977e8accb456ca6c28d356079177f/markning01.jpg
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsfo...

Står ju inget om honor 7?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Står ju inget om honor 7?

Varför skulle det göra det när det handlar om laddare precis som mrgaffe skrev?

Permalänk

Förlåt för sent svar, jag har varit på semester ett tag.

Detta ärende löstes så att butiken köpte tillbaka min honor 7 som jag hade gett 3495.- för.
Sen fick jag välja valfri mobil ur deras sortiment så det vart en Samsung 7 edge.

Tycker att det var en bra lösning för mig då det täckte självrisken på 750.- samt att jag fick en Samsung 7 edge.

Bra gjort av butiken.

Permalänk
Hedersmedlem

@Mr.Pruple: Har du anmält det till Elsäkerhetsverket som @mrqaffe tipsade om? Mycket viktigt så att det kan utredas och inte fler användare drabbas av samma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Självklart!

Skrivet av MultiMan:

@Mr.Pruple: Har du anmält det till Elsäkerhetsverket som @mrqaffe tipsade om? Mycket viktigt så att det kan utredas och inte fler användare drabbas av samma.