Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Id Softwares senaste del i spelserien DOOM är relativt unikt i det att spelet använder OpenGL och Vulkan istället för DirectX. Nu har utvecklarna förklarat motiveringen till valet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Sen att DOOM funkar på typ varenda enhet på jorden sätter ju också lite anledning till att gå efter en API som är så pass öppen som OGL.
På tal om Quake så va det mest PowerVR och Glide som lockade mig då jag körde det.

Va vaksamma mot folk som säljer grafikkort som använts för kryptovalutor på SweClockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

De visar verkligen vägen i min mening. Hoppas fler följer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Citat:

Vulkan har dessutom ett gränssnitt för utökningar som gör det möjligt att optimera specifikt för hårdvara från AMD, Nvidia, Intel med flera.

Finns inte risken med detta att det blir värre än Gameworks/Gaming Evolved-titlar där spel som utvecklas i nära samarbete med en specifik utvecklare (Nvidia/AMD) direkt straffar användare utav det andra kortet? :/

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016

DX är väl ''standard'' pga MS är den som har de dominerande operativsystemet hos PC?

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Detta måste ju bara vara positiva nyheter för alla?

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ClintBeastwood: Det blir i så fall samma sak som det är idag med DirectX. Utvecklare/utgivare kan sluta avtal med en hårdvaruleverantör och optimera specifikt för denna, oavsett om det är DirectX eller OpenGL/Vulkan som används.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av loevet:

@ClintBeastwood: Det blir i så fall samma sak som det är idag med DirectX. Utvecklare/utgivare kan sluta avtal med en hårdvaruleverantör och optimera specifikt för denna, oavsett om det är DirectX eller OpenGL/Vulkan som används.

Men med Vulkan är det väl än mer beroende på vilka avtal spelutvecklaren sluter? Det var den bilden jag fick utav det citatet i alla fall.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Orisons:

Detta måste ju bara vara positiva nyheter för alla?

Inte för nVidia ägare Om något vill de som har nVidia kort / aktier att man INTE ska använda Vulkan eftersom att de suger så extremt mycket där.

Dator: I5 3570k | [Evo 212] | Z77 MPOWER ATX | Asus 1080 TI Turbo 11GB | Fractal R4 | Corsair RM750x 750W | Seagate 7200RPM 500GB | Samsung 840 250GB [B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

För någon som inte följt eller är insatt. Har Id Software fått "skit" för valet av API så att de kände att de ville förklara valet eller är det bara så att det var en intervju som handlade om det?

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av Orisons:

Detta måste ju bara vara positiva nyheter för alla?

Glöm det, finns alltid någon som har en fis på tvären och måste skapa en diskussion. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ClintBeastwood: Inte nödvändigtvis. Om en utgivare sluter ett avtal om att optimera specifikt för ett visst företags hårdvara kommer ju spelet fortfarande stöda konkurrerande plattformar via "grund-API:et" utan utökningarna, precis som är fallet med DirectX. Men visst, risken finns ju att det kommer en version som fungerar suveränt på en hårdvaruplattform och uselt på en annan om utvecklaren inte gjort ett tillräckligt bra jobb med "grundversionen" utan utökningarna. I praktiken har utgivarna ett intresse i att ingen version ska vara riktigt usel, så detta lär inte bli ett stort problem misstänker jag.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Devil May Cry: Id Software har inte fått skit för det här valet, snarare tvärtom. Att det är relativt ovanligt att utvecklare satsar helhjärtat på OpenGL, och att en utvecklare når prestandamässiga förbättringar med ett lågnivågränssnitt (Vulkan), gör att folk är intresserade av att veta mer om detta.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jättebra beslut! Vet inte om dx är lättare att utveckla i? Men med opengl når man ju betydligt fler petentiella kunder. En dröm sedan länge är ju att Linux blir lika bra val för en speldator som Windows. Har inte mycket emot windows, men det vore roligare och billigare att kunna köra 100% på Linux.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Allt som bryter mönstret och går mot öppenhet även inom spelvärlden är bra !

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013

Bra att id software visar var skåpet ska stå! Kul att se spel byggda på Vulkan och OpenGL, detta borde göra det väsentligt mycket lättare att ge ut en Linuxversion av spelet.

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Sapphire R9 390 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1: 2x Intel Xeon E5450 | 32GB ECC | 6x 146GB RAID 6 | CentOS
SRV2: 1x Intel Xeon E5450 | 6GB ECC | 6x 146GB RAID 6 | pfSense

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Fisken1986:

DX är väl ''standard'' pga MS är den som har de dominerande operativsystemet hos PC?

Över OGL så är det på grund av dåliga utvecklings, kompilering, och debug verktyg - samt "committee being a committee" problem under OGL 2.x och OGL 3.x tiden.

Bra läsning:
http://programmers.stackexchange.com/a/88055

Skrivet av Nicol Bolas:

"What this meant is that OpenGL users were open to the vagaries of developers who were just getting the hang of compiling assembly-like languages. Compiler bugs ran rampant in the newly christened OpenGL Shading Language (GLSL)."

"In D3D, and in the older assembly languages in OpenGL, you could mix and match vertex and fragment (pixel) shaders...

GLSL didn't have any of that. Vertex and fragment shaders were fused together into what 3D Labs called a "program object". So if you wanted to share vertex and fragment programs, you had to build multiple program objects."

"What it meant in practice was that shaders were compiled twice. Once in the compilation stage and once in the linking stage. NVIDIA's compiler in particular was known for basically running the compile twice. It didn't generate some kind of object code intermediary; it just compiled it once and threw away the answer, then compiled it again at link time."

"GLSL is a good language now. But for the time? It was horrible. And OpenGL suffered for it."

"The API wasn't easy to use anymore. There were 5 ways to do things, and no idea which was the fastest. You could "learn" OpenGL with simple tutorials, but you didn't really learn the OpenGL API that gave you real performance and graphical power."

"Despite spending two precious years attempting to rebuild the API from scratch... they still failed and just reverted back to the status quo (except for a deprecation mechanism)."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av ClintBeastwood:

Men med Vulkan är det väl än mer beroende på vilka avtal spelutvecklaren sluter? Det var den bilden jag fick utav det citatet i alla fall.

Gameworks funkar ju så att det sabbar för alla, men väsentligt mycket mer för AMD. Men Vulkan kan man lägga till extrafunktioner som fungerar på vissa chip/arkitekturer utan att det sabbar för resten.

Titta på senaste Hitman. En AMD-titel som briljerar på AMD-kort, men fungerar fortfarande bra på NVidia.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Samtidigt kan man ju tycka att valet av OGL/Vulkan är lite udda när spelet inte ser ut att någonsin kunna komma till andra PC-plattformar än Windows pga Denuvo-DRM.

Implementationen av Vulkan i spelet är riktigt bra och lär bli ett bra exempel framöver på vad man kunnat åstadkomma med det API:t. För DirectX 12 så anser jag nog i dagsläget att Total War: Warhammer är den som gett mest nytta.

Kontroverserna kring 3Dmark och dess Time Spy test som ser ut att vara designat för att gynna en viss hårdvarutillverkare får mig att anse att det är den sämsta implementationen hitills.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av anders190:

Samtidigt kan man ju tycka att valet av OGL/Vulkan är lite udda när spelet inte ser ut att någonsin kunna komma till andra PC-plattformar än Windows pga Denuvo-DRM.

Implementationen av Vulkan i spelet är riktigt bra och lär bli ett bra exempel framöver på vad man kunnat åstadkomma med det API:t. För DirectX 12 så anser jag nog i dagsläget att Total War: Warhammer är den som gett mest nytta.

Kontroverserna kring 3Dmark och dess Time Spy test som ser ut att vara designat för att gynna en viss hårdvarutillverkare får mig att anse att det är den sämsta implementationen hitills.

Fast som de sa, de når väldigt många fler spelare om de inte exkluderar Windows 7, 8 och 8.1. Om de hade haft Dx11 så hade ju de också gått så klart..

Får hoppas att nästa Bethesda-rollspel bygger på Vulkan nu då de varit väldigt CPU-begränsade tidigare.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Utmärkt klokt val och som användare/kund önskar jag verkligen att fler hoppar på tåget så att inte Microsoft kan låsa in oss och styra oss.

.

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Videoapan:

Fast som de sa, de når väldigt många fler spelare om de inte exkluderar Windows 7, 8 och 8.1. Om de hade haft Dx11 så hade ju de också gått så klart..

Får hoppas att nästa Bethesda-rollspel bygger på Vulkan nu då de varit väldigt CPU-begränsade tidigare.

Frågan är ju hur länge de gamla Windows-utgåvorna fortfarande används för spel. Ställer mjukvaran krav på nyare operativsystem så kommer den som spelar bli tvungen att uppgradera med förr eller senare. Windows XP lär man ju inte komma långt med idag exempelvis, än mindre Windows 2000 eller Windows 95/98.

Jo, Bethesda har mycket att styra upp. Att gå över till DirectX 12 eller Vulkan är bara en del av vad som behövs, de måste också dumpa deras gamla undermåliga spelmotorer. Personligen undrar jag hur id Tech skulle fungera, Bethesda är ett av få företag som faktiskt får använda den då id Tech bara får användas inom Zenimax-koncernen sedan id Tech 5 eller vilken version det nu var.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Vulkan gör underverk i Doom med R290. Spelar i 1440p med high/ultra inställningar och ligger på 80-100 fps! Är nöjd med Win7 och vill inte byta till Win10 trotts att det är gratis. Varför ska man bli tvingad att uppgradera bara för DX12 om man vill spela? Hoppas verkligen fler hoppar på tåget med Vulkan och ger oss iaf ett val mellan det och DX12.

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av anders190:

Frågan är ju hur länge de gamla Windows-utgåvorna fortfarande används för spel. Ställer mjukvaran krav på nyare operativsystem så kommer den som spelar bli tvungen att uppgradera med förr eller senare. Windows XP lär man ju inte komma långt med idag exempelvis, än mindre Windows 2000 eller Windows 95/98.

Jo, Bethesda har mycket att styra upp. Att gå över till DirectX 12 eller Vulkan är bara en del av vad som behövs, de måste också dumpa deras gamla undermåliga spelmotorer. Personligen undrar jag hur id Tech skulle fungera, Bethesda är ett av få företag som faktiskt får använda den då id Tech bara får användas inom Zenimax-koncernen sedan id Tech 5 eller vilken version det nu var.

Hopppas att nästa Elder Scrolls kör med det, för Creation Engine hänger inte med om man kollar på Fallout 4.

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Gelantious:

Hopppas att nästa Elder Scrolls kör med det, för Creation Engine hänger inte med om man kollar på Fallout 4.

kanske för att creation engine är typ 7-8 år gammal.
sen är nästa elder scrolls flera år tills vi ser, då kanske inte ens vulkan är de bättre valet längre

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Skrota DX12!
Nej, båda har säkert sina fördelar, men det var kul att få lite input från veteranerna som lade grunden för FPS-genren på PC.
Tror att de vet vad de snackar om. De har ju helt klart en poäng i och med plattformsoberoendet samt att utvecklarna får större möjligheter/friheter.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Hoppas fler tänker som dem
Varför låsa ett spel till ett enda OS?

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Frågan är ju i fall det hade flutit på bättre i DX11 än vad det gör i Vulkan? Att Vulkan är bättre än OpenGL kan vi ju konstatera redan nu, men tittar man exempelvis på Talos Principle så är det ju mycket bättre att köra med DX11 än Vulkan. Upp emot 50% snabbare i DX11 om jag minns rätt.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Bars jag som fick avsevärt sämre prestanda med Vulkan? Från cirka 60 fps till 20-30.

Skickades från m.sweclockers.com

Motherboard: MK Asus P6T Intel X58 CPU: Intel i7 920 @ 3608 MHz GPU: EVGA GTX 780 Classified RAM: Corsair Vengeance 12 GB 1600 MHz SSD: Intel 330 SSD 120 Gb HDD: Samsung 7200 RPM 500 Gb. PSU: PSU Corsair TX 750w Chassi: Corsair Graphite 600T White

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av anders190:

Frågan är ju hur länge de gamla Windows-utgåvorna fortfarande används för spel. Ställer mjukvaran krav på nyare operativsystem så kommer den som spelar bli tvungen att uppgradera med förr eller senare. Windows XP lär man ju inte komma långt med idag exempelvis, än mindre Windows 2000 eller Windows 95/98.

Det är klart men Windows 7/8.1 har fortfarande flera viktiga år kvar på marknaden.
Flera än hälften av alla spelare på Steam kör ju inte Windows 10 till exempel.

Det är klart att många av dessa är casual spelare som spelar CS:GO/Dota 2 men det visar ändå på hur många som fortfarande inte har tillgång till DirectX 12.
Jag tror Id Software gjorde rätt val med OpenGL/Vulkan med Doom.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |