Etsa etsa etsa, löda löda löda! *moahahahaaaa*

Permalänk
Avstängd

MadM

Vad e detta för ngt ser att det är en sådan där hemma borrnings ställning men vad för borrmaskin ??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8
MadM

Vad e detta för ngt ser att det är en sådan där hemma borrnings ställning men vad för borrmaskin ??

http://madmodders.no-ip.com/moddningar/knightrider/borra_l.jp...

Den har jag köpt på elfa. Likaså stativet.
Miniatyrborrmaskinen är av sån här modell: 80-678-29
När jag köpte den gick det att köpa endast borrmaskinen med 4 skruvchuckinsatser, utan trafo och andra tillbehör.
Den går på 12-18V. Snurrar 20000 varv/min vid 18V.

Stativet saluför de inte längre.
Den lilla träplattan har jag monterat dit själv, med skruv underifrån, samt ett 4mm genomgående hål precis där borren går ner, så att borrflisorna som normalt hamnar under kortet, istället hamnar på bordet under stativet

[edit]
Etsade nyss de små lysdiodkorten som ska hålla lysdioderna på plats i fronten. Glömde bort UV-lampan så den fick lysa i 11 minuter istället för 7... Men det gick bra ändå

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd

tack MM !
nu vet jag vad som behövs extra i min verktygs sats !

Permalänk
Medlem

Snyggt :). Vad använder du för program till att designa korten? Själv använder jag EAGLE. Lovar att posta bilder på mitt senaste alster när det blir fullständigt.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Jag använder Orcad

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

De där CAD-programmen, är de nästan helautomatiska eller får man göra det mesta själv?

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zvenzzon
De där CAD-programmen, är de nästan helautomatiska eller får man göra det mesta själv?

I EAGLE finns en autorouter iaf.. Har inte brytt mig om att lära mig den... Du kan ladda ner det på www.cadsoft.de.. Är gratis :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd

tack : PaNic

Permalänk

Autoroutning är ingen bra idé med avancerade kretskort. Det blir inta alls några bra lösningar. Nästan varje gång jag testat tycker jag det blir dumt och onödigt draget. Jag drar iaf alla ledningar manuellt. Blir snyggast så

Visa signatur

Permalänk

Jag tyckte lödningarna var skitfina... jar har bara sett finare på maskintillverkat piss. Så det så.
Fint jobbat.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Framkallningsvätskan är den enda lösningen man kan spara en längre tid utan att den förlorar sin förmåga. Etsvätskan däremot ska man hellst blanda till precis innan, eller i varje fall inte längre än nån månad innan eller så. Blanda till bara en liten mängd och använd upp den innan du blandar till ny. Det går att återanvända den blåfärgade etsvätskan, till en viss gräns då vätskan är mättad med kopparjoner.

Hur vet man när vätskan är mättad då? Det går ju så förbannat sakta så man kan ju inte se om det tar eller inte. När jag etsade med sånt där pulver första (och enda hittils) gången så trodde jag att det var något fel. Tog ju över en timme för det stora kortet att bli klart, iofs så var det 110micrometer koppar också men endå.

Annat var det när man etsade i skolan på högstadietiden med riktiga syror då det bara tog ett par sek så var det klart. Fast då tvingade iofs våra onskefulla lärare oss att använda tejp för att täcka det som skulle vara kvar på korten, och den tejpen släppte ju i 90% av fallen.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem

Vätskan blir blåare o blåare ju mer du använder den. Man märker ju när det tar för lång tid då häller man ut den o blandar ny.

Jag använder oxå Eagle för o cadda kretskort. Skitsmidigt.
Men kan man ändra bredden på banorna när den autoroutar?
annars brukar jag oxå routa manuellt ;o) man får knåda geniknölarna bra ibland för o slippa ha så mycket byglingstrådar

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk

hoho, ni ska få se mitt senaste bygge som jag gjorde inatt. Började kl 8 med själva idén och för en timme sen kom jag till borrningen. Då har jag ritat det i autocad, sågat ut kretskortsplattan (rund), gnuggat dit alla jävla gnuggisar och den alldeles för breda tejpen som är uttorkade och gamla, etsat, rengjort och tittat på det Så här dåligt kort har jag aldrig gjort tror jag (mitt tredje) men det var ju lite sent och snabbt jag gjorde det. Några onödiga byglar blev det. Fan att mamma ska gå och lägga sig så tidigt så att man inte kan borra. Bilder kommer nästa vecka då kameran kommer tillbaka efter 3 veckor reparation.

Iaf, om ni klagar på att det där var fula lödningar så kommer ni inte tro att det här är lödningar På vissa ställen fastna liksom inte gnuggisarna och då måste man ju laga med lödtenn.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Kostnad?

Ser att du använder QBASIC för mjukvarudelen. Inte helt fel dock, VC t.ex. gillar inte att man håller på med mjuk-/hårdvaruportarna...

Snyggt etsat o lött BTW.

Jo, QBASIC är aldrig fel om man ska köra programmet i DOS-miljö. dock är det viss skillnad på QuickBasic och QBASIC, och om han har kompilerat det så har han troligtvis använt QBX.

Man kan få riktigt fin lågnivåkontakt med paralellporten och serieporten i QBX. Har för mig man kan PEEK och POKE:a minnesaddresserna för portarna så att man kan sätta bits lite snyggt.

Snyggt lött för den delen också, med tanke på att du använde 1mm-tråd. Själv har jag en ½kg-rulle med 0.4mm-tråd som jag köpte för 20kr på en marknad. Så man kan fynda bra lödtråd om man har lite tur Hartsfyld Kester-tråd, funkar hur bra som helst.

Är det inte en grov säkerhetsrisk om man kan ringa in till datorn och sedan styra den med DTMF? Borde vart smartare att skriva ihop nått så man kan styra den med WAP eller med en vanlig browser...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

MadModder du bor inte hemma eller?

-> http://madmodders.no-ip.com/temp/kyl.JPG

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk

Kratin Daeng (Hur stavas, glasflaskan med Red Bull-logo hur som helst) äger, bara så att ni vet. Synd att man får en brännande känsla i halsen pga allt socker i den.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Hur vet man när vätskan är mättad då? Det går ju så förbannat sakta så man kan ju inte se om det tar eller inte. När jag etsade med sånt där pulver första (och enda hittils) gången så trodde jag att det var något fel. Tog ju över en timme för det stora kortet att bli klart, iofs så var det 110micrometer koppar också men endå.

Jag ser direkt att det börjar lösas upp koppar, trots att jag använt vätskan innan ett par gånger. Men den måste ju vara minst 50°, annars går det inte bra.
En anledning till att jag kan använda vätskan fler gånger, är att jag fyller ut de tomma ytorna på kretskortet med ett jordplan, som du kanske sett. På så vis är det inte så mycket koppar som ska bort, och det går lite snabbare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
Jo, QBASIC är aldrig fel om man ska köra programmet i DOS-miljö. dock är det viss skillnad på QuickBasic och QBASIC, och om han har kompilerat det så har han troligtvis använt QBX.

Man kan få riktigt fin lågnivåkontakt med paralellporten och serieporten i QBX. Har för mig man kan PEEK och POKE:a minnesaddresserna för portarna så att man kan sätta bits lite snyggt.

Är det inte en grov säkerhetsrisk om man kan ringa in till datorn och sedan styra den med DTMF? Borde vart smartare att skriva ihop nått så man kan styra den med WAP eller med en vanlig browser...

Jo, jag använder QBX. Version7 tror jag det är.

För att kommuinicera med parallellporten använder jag OUT <adress>,<data> och INP <adress>.

Det är ingen säkerhetsrisk. Jag måste slå in en hemlig kod på ett gäng siffror för att komma in i "kontrolläget". Har valt koden så att inget telefonnummer kan likna den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oblic
MadModder du bor inte hemma eller?

-> http://madmodders.se/temp/kyl.JPG

Nope, rätt gissat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fan va nice isommar ska ja nog tjata på farsan att ja vill ha nya etsgrejor, han hade ne del men han slängde allt när vi flyttade(massa gnuggisar, och sån där konstig tejp ) men lödningarna ska ni nog inte klaga på om ni sätt mina... senaste lödningen var inte så fin, har en experimentplatta som ja lödade lite på men fick göra om eftersom det blev lite fel, hade inget kopplingsschema så det var juh trots allt bara en LFO ja byggde =D

ontopic
jävlige nice bygge iaf, men vad är det du ska driva med reläerna? och hur f*n kunde de där kosta 1000kr? ...du måste ha köpt dina delar på elfa eller nått...

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk

Från Elfa

37-155-05 Relä 1-pol slut G6RN-1A 25.40 9 Styck 228.60 43-155-29 Header lågprofil 16p. 3.08 8 Styck 24.64 43-155-45 Header lågprofil 26p. 5.97 1 Styck 5.97 43-150-57 Kabelhylsdon 26-pol 8.09 1 Styck 8.09 43-150-32 Kabelhylsdon 16-pol 6.26 2 Styck 12.52 43-691-20 D-sub stift 25 p.IDC met. 59.40 1 Styck 59.40 48-379-85 Koppl plint 8-pol 20.60 2 Styck 41.20 48-379-44 Koppl plint 4-pol 10.30 1 Styck 10.30 60-734-23 Motst 10,0kohm 1% 0,6W 1.18 32 Styck 37.76 60-713-10 Motst 147ohm 1% 0,6W 1.18 19 Styck 22.42 60-745-61 Motst 100kohm 1% 0,6W 2.72 3 Styck 8.16 60-741-81 Motst 47,0kohm 1% 0,6W 2.72 1 Styck 2.72 60-726-49 Motst 2,20kohm 1% 0,6W 2.72 1 Styck 2.72 70-003-75 1N4002 diod 1A 100V DO41 1.18 25 Styck 29.50 71-072-87 BC547C trans NPN TO92 .81 25 Styck 20.25 55-659-73 Flatkabel grå 12 ledare 11.90 1 Meter 11.90 55-660-05 Flatkabel grå 9-led 7.22 1 Meter 7.22 55-660-62 Flatkabel grå 25-led 19.30 1 Meter 19.30 73-036-21 MT8870DE DTMF-mottagare 29.90 1 Styck 29.90 73-508-20 74HCT138N logikkrets 7.32 1 Styck 7.32 73-541-29 74HCT367N logikkrets 12.90 2 Styck 25.80 73-544-34 74HCT374N 8x D flip-flop 9.43 1 Styck 9.43 73-042-64 NE555N timerkrets DIL8 3.95 1 Styck 3.95 65-226-84 Kond 0,1uF/63VDC MKT 1.41 3 Styck 4.23 74-501-41 3,579545 MHz kristall 12.00 1 Styck 12.00 56-670-01 CWC9000 Linjetrafo 42.10 1 Styck 42.10 42-696-27 Modularjack PC 6/4 vinkl 17.60 1 Styck 17.60 67-008-68 Rad ellyt 47uF/25V 2mm 1.83 1 Styck 1.83 67-008-01 Rad ellyt 10uF/25V 2mm 1.77 1 Styck 1.77 75-019-43 EL264-7GD LED 3mm grön 2.34 19 Styck 44.46 49-572-88 Glasfib lam P20ES 100x220 53.80 2 Styck 107.60 49-575-93 Laminat m P20 75x100 0,8 24.20 1 Styck 24.20 Summa 884.86 +moms 1106.00

En del saker blev billigare att köpa fler av. T.ex 25 transistorer istället för 19, och 25 dioder istället för 9
Men det var lite billigare ändå, för en del hade jag sen tidigare, då jag köpt större kvantiteter. Men ungefär. Dyra leksaker

Reläerna ska driva allt möjligt. power å reset till servern, belysning mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kom att tänka på ett mycket tidigt allster. En linjeförstärkare för att anpassa en LP-spelares pickup-utgång till effektförstärkarens lågnivåingång. På den tiden hade jag bara en Commodore 64, utan skrivare, så jag fick knåpa ihop allt på papper, och sen måla kretskortet för hand. Använde nagellack som jag tunnade ut med aceton. Nagellacken fick jag från farmor för hon hade så många gräsliga färger hon aldrig använde Sen etsade jag i ett bad av 1 del saltsyra, 1 del väteperoxid och 2 delar vatten. FRÄS sa det så var det klart

Komponentsida
Lödsida

Här kan jag hålla med om att lödningarna inte är så vackra...

Det verkar vara ett RIAA-Steg du har byggt?
Kollar man hur du har kopplat komponenterna verkar det så.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Det verkar vara ett RIAA-Steg du har byggt?
Kollar man hur du har kopplat komponenterna verkar det så.

Jasså, jaha, säger du det så
Det är iaf 2 NPN-transistorer till resp. kanal. BC547B
Har inte kvar schemat

Micke, det är inga kallödningar på förstärkaren heller. Bara väldigt stora bullar En kallödning blir det bara om man inte värmer upp antingen kopparen eller komponentbenet så att tennet inte fäster ordentligt, utan bara ligger mot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan ta dig madmodder, man liksom sjunker igenom stolen när man ser dom däre kretskorten, jag som var stolt att lyckas runda mina egna ide kablar

Permalänk

heh, men jag gillar ditt val av 147ohm till lysdioderna Du kunde inte ha valt vanliga kolmotstånd på 150 ohm som är lite billigare? Imorrn ska jag iväg och köpa 100 st 150ohms motstånd för 35kr + moms 150 ohm har man alltid nytta av. Det är ju nästan rätt för vanliga röda lysdioder när man kör 5v.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jasså, jaha, säger du det så
Det är iaf 2 NPN-transistorer till resp. kanal. BC547B
Har inte kvar schemat

Micke, det är inga kallödningar på förstärkaren heller. Bara väldigt stora bullar En kallödning blir det bara om man inte värmer upp antingen kopparen eller komponentbenet så att tennet inte fäster ordentligt, utan bara ligger mot.

Jag vet vad en kallödning är. Det kan man få om man värmer för mycket också så att flusset bränns bort innan det hinner dit det ska.

Men på bilden såg lödningarna väldigt matta ut, dom ska ju vara blanka.

Och angående etsningen så hade jag också väldigt små bitar som skulle etsas bort men det tog endå en väldig tid. Jag värmde på vätskan flera gånger eftersom den tappade temperatur. Men man kanske lär sig se om kopparn löses upp när man är lite mer van vid att etsa.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk

Tja, kanske det. Men inte tar det många minuter innan all koppar e borta. Hur stor del etspulver har du haft i, hur många gånger har du återanvänt etsvätskan, och hur gammal är den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade helt ny vätska, blandade den precis innan jag la i kretskortet. Blandningen var mer än vad man skulle ha enligt kjells faktasidor. Först följde jag deras rekomendationer men tyckte inte att något hände så jag dubblade nästan mängden etspulver.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk

Aha. Jag har ungefär det som står på de påsar jag köper. ca 15-20% pulver.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Fan ta dig madmodder, man liksom sjunker igenom stolen när man ser dom däre kretskorten, jag som var stolt att lyckas runda mina egna ide kablar

mm håller med dig, var stolt över min hemmasnickrade fancontroller men nu känns den inte särskillt märkvärdig längre

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

jag hoppas verkligen du använder något annat än en handborrmaskin när du borrar hålen.. har en vän som bygger kort han byggde med lite stegmotorer en sak som borrade alla hål i kretskorten med en hundradel som fel marginal. grejerna var kopplade till en dator och i datorn matade man in x och y värden för alla hålen. ha en bra dag! fint väder ute!

Permalänk
Citat:

.....

Jo, jag använder QBX. Version7 tror jag det är.

För att kommuinicera med parallellporten använder jag OUT <adress>,<data> och INP <adress>.

Det är ingen säkerhetsrisk. Jag måste slå in en hemlig kod på ett gäng siffror för att komma in i "kontrolläget". Har valt koden så att inget telefonnummer kan likna den......

Var kan han hitta en bra guide som går igenom det komandot och hur man använder det.....
jag fattar det du skriver där men var kan man hitta adressen???

jag har viss vana i QBX.... så det behöver inte vara en så jätte täkande guide.....

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)