Etsa etsa etsa, löda löda löda! *moahahahaaaa*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze
Var kan han hitta en bra guide som går igenom det komandot och hur man använder det.....
jag fattar det du skriver där men var kan man hitta adressen???

jag har viss vana i QBX.... så det behöver inte vara en så jätte täkande guide.....

Det är skitlätt.

För att skriva data till en adress, t.ex 128 till adress 888 som är standard för parallellporten, så skriver du:

OUT 888,128

enkelt

För att läsa av statuspinnarna från parallellporten, vanligen adress 889, till variabeln A skriver du:

A=INP (889)

Lika enkelt

Adressen till parallellporten ser man bl.a i bios. 888 är detsamma som 378 hexadecimalt. Det är detta som är basadressen.
statuspinnarna ligger på basadress+1. kontrollpinnarna ligger på basadress+2.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

oki jag förstår det där nu med hur man sickar men hur kan man specificera det till en pinne om du för står vad jag menar.
Jag tror det var det du förklarade längst ner med basadresser... men jag hängde inte riktigt med.... (hoppa du förlåter mig )

Eller den kanske sickar på alla pinnar samtidigt men det tvivlar jag på....

Det borde väll finnas sen "karta" där dom satt ut adresserna till dom olika pinnarna ?

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk

http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/
Om du kollar på pinouten för parallellporten så ser du att det är 8 pinnar som heter D0-D7. De styr man med 888. Man får räkna binärt. Alla låga är 00000000 och är noll. Alla höga är 11111111 och är 255.
Sen är det 4 utdatapinnar till som heter kontrollpinnar, C0-C3. De styr man med 890. värdet kan då vara 0-15. Observera att de en del är inverterade, så att skickar du 11 till porten så är de fyra pinnarna noll.
Sen är det 5 indatapinnar. S3-S7. S0-S2 finns inte. De fem läser man av med 889. S7 är invererad här. Med alla satta till noll får man värdet 128. Med alla satta till 1 får man 120. E du med nu?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/
Om du kollar på pinouten för parallellporten så ser du att det är 8 pinnar som heter D0-D7. De styr man med 888. Man får räkna binärt. Alla låga är 00000000 och är noll. Alla höga är 11111111 och är 255.
Sen är det 4 utdatapinnar till som heter kontrollpinnar, C0-C3. De styr man med 890. värdet kan då vara 0-15. Observera att de en del är inverterade, så att skickar du 11 till porten så är de fyra pinnarna noll.
Sen är det 5 indatapinnar. S3-S7. S0-S2 finns inte. De fem läser man av med 889. S7 är invererad här. Med alla satta till noll får man värdet 128. Med alla satta till 1 får man 120. E du med nu?

tror det får testa lite.....(har inte haft tid till att testa ..... plugg....)

men det värkar ju inte allt för svårt .... hehehe får jag poblem senare kanske jag attakerar dig på ICQ hehehe

för överigt sjukt impad av ditt bygge framförallt telefonen den ägde totalt....
som man burkar säja på lite allmänt irc språk "killen äger ju totalt"

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)