Permalänk

Firewire 6-pin > USB?

Hej,

Jag tänkte jag skulle spela in lite med min laptop. Den har bara usb-ingångar och mitt Saffire Pro 24 ljudkort har bara firewire 6-pin utgång. Jag hade alltså behövt antingen en firewire>usb-adapter eller en ny kabel som är firewire>usb. Hittar inget sådant när jag söker. All hjälp uppskattas.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte fungera bra med ett ljudkort om det ens finns nån sån adapter så du ska nog skaffa ett firewirekort till datorn i stället, har du nån laptop utan expansionskortplats så får du nog byta ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hittade en sån här adapter: https://www.dustinhome.se/product/5010206330/fw-64u2

Det borde väl funka logiskt sett? Man kan ju till och med dela upp firewiresignalen på två usb-portar. Vad tror ni?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kioskvältaren: Inga enkla sladdar för 159 kronor löser detta problem. Det är helt olika datastrukturer som används och det krävs avancerade bryggkretsar. Utan att ge mig in på protokollen, signalöverföring etc. och jämföra skulle klassa det du försöker som något som i princip är omöjligt. Du behöver antingen en Firewire-anslutning i datorn. Eller en ny ljudlösning som kan köras över USB.

Kabeln du länkar till verkar enligt kopplingsschemat på pdf:en vara till för att koppla en 6-pinnarsenhet till en 4-pinnarskontakt och genom USB-sladdarna ge den strömförsörjning som 6-pinnarskontakten normal kan tillhandahålla.

Ett tänkbart användningsområde vore att ansluta en portabel hårddisk som kopplar och strömförsörjs direkt via 6-pinnarsporten till en laptop som endast har 4-pinnars Firewire (och därmed inte kan strömförsörja hårddisken). Jag får vaga minnen av att Sony-laptops från tidigt 00-tal ibland behövde den här typen av sladdar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är så fundamentala skillnader i hur firewire och usb arbetar så jag tror som sagt att det är närmast omöjligt att göra en adapter mot en usbport i datorn, motsatt väg kanske går att lösa men firewire ligger närmare thunderbolt än usb om man ser på hur de fungerar.
TS, Du har ingen expansionkortplats så du kan trycka in ett firewirekort i datorn ? typ

https://www.dustinhome.se/product/5010784217/2-port-expressca...
Om du inte kan göra nått sånt får du byta dator eller byta ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.