Blixten slog ner i huset, kommer min dator gå på försäkringen?

Permalänk
Medlem

@Marticus: http://imgur.com/a/Jtwte här har du alla bilder

Permalänk

@wenskog: Helt jävla otroligt, jag trodde inte först riktigt på dig, tills jag såg bilderna, du/ni har haft tur att inte huset brann upp, köp en trisslott

Permalänk
Hedersmedlem

@wenskog: Det där är nog så nära en direktträff man kan komma. Väldig tur att ingen människa skadades.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenskog:

jag ser inga bilder :S andra verkar se dom, varför funkar det inte för mig? Jag har bara en liten ikon i form av en trasig A4-sida

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

jag ser inga bilder :S andra verkar se dom, varför funkar det inte för mig? Jag har bara en liten ikon i form av en trasig A4-sida

Fick upp samma grej, men nu när man citerade så kommer bildlänken. Klicka på den så funkar det

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte vad som är konstigt nu på direkten (inte tid att kolla) men högerklicka på bildikonen och välj "öppna i ny flik" eller liknande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Fick upp samma grej, men nu när man citerade så kommer bildlänken. Klicka på den så funkar det

Skrivet av MultiMan:

Vet inte vad som är konstigt nu på direkten (inte tid att kolla) men högerklicka på bildikonen och välj "öppna i ny flik" eller liknande.

funkade, tack!

Helt galet, säger som föregående: Köp en lott, att huset inte brann ner är otroligt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken grillfest. Tar inte försäkringsbolaget datorn så kan du nog kränga datorn på marknaden som defekt/välgrillad

Permalänk
Medlem

Vi har fått svar från försäkringsbolaget nu!

@Skrotnisse92 @Hubertus @herjaela @AmdX2 @mrqaffe @Marticus @MultiMan @mallesoft : Haha har ingen aning om det funkar att tagga flera personer samtidigt men jag testar.

Vi skickade in en anmälan till IF i torsdagskväll (11/08-16) och i tisdags svarade dom och vi har nu fått totalt ~14000:- för skadorna varav 7000:- är ersättningen för datorn, så jag är nöjd!
Tänkte först att jag skulle kunna få ut kring 11000:- för datorn eftersom det stod i villkoren att man har rätt att få ersättning med vad det kostar att i allmänna handeln köpa nytt motsvarande föremål men jag tror det kräver kvitton på ALLA delar för det och jag har tyvärr bara kvitton på ena grafikkortet, moderkortet och processorn. Så jag är ändå nöjd att få ut 7000:-

Permalänk
Medlem

@wenskog: Kul att höra att du fick snabb och relativt enkelt hjälp av dem. däremot tycker jag du ska fråga skaderegleraren varför du fick ersättningen du fick och inte för de andra delarna i datorn. samtidigt fick du väldigt bra ersättning för en äldre dator.

Lät för övrigt som väldigt krångelfri ersättning!

Permalänk
Medlem

Onekligen så ett försäkringsbolag ska agera!
Får man fråga vilket bolag det handlar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: har du läst tråden så har det nämnts att det är if många gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Bruce Wayne: har du läst tråden så har det nämnts att det är if många gånger

Aha, skummade igenom tråden snabbt, måste missat den raden. Tack för infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@wenskog:

Trodde inte heller på detta. Detta borde du ge till media tex aftonbladet eller liknande. Hade blivit en intressant artikel med kommentarer från el-experter och brandskydds osv.

Hur försvarar man sig mot detta liksom? och är det då ens lönt att dra ur saker ur jacken?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Det är alltid lönt att dra ur jacken. Det förekommer ju många åskväder som är lindrigare eller längre bort som ändå alstrar överspänningar. De ställer inte till sådan skada som i det här fallet men räcker för att förstöra ett modem.

Skrivet av spikfavoriten:

@wenskog:

Trodde inte heller på detta. Detta borde du ge till media tex aftonbladet eller liknande. Hade blivit en intressant artikel med kommentarer från el-experter och brandskydds osv.

Hur försvarar man sig mot detta liksom? och är det då ens lönt att dra ur saker ur jacken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Jävlar vilken historia, Låter helt otroligt att allt det kan ha hänt, har hört att ström kan hoppa mellan kontakter men mellan chassi element och nätkablar vidare genom påliggande antenner mm låter ganska otroligt.

Hos oss för många år sedan så vart det ett jädrans blixtnedslag, brände vattenpumpen och elpatronen, då blixten gick genom vattenrören så lyckades den också hoppa till en (urdragen) förgreningsdosa som låg en decimeter från ett av elementen, där min dator hade alla kontakter sittandes, förstås

Fick ut ett par tusen på försäkringen men det räckte inte på lång vägar till något likvärdigt, tror dom drar mellan 30-50% per år eller nått i den stilen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@wenskog:

Ett korrekt monterat åskledar/åskskyddssystem ger ett bra skydd som klarar det mesta förutom direkta nerslag, oftast så slår ju åskan en bit bort från huset och strömmen leds in via kablar och rör och nerslag direkt i huset är ganska ovanligt och då har man troligen värre problem än om datorn överlevde eller inte.
Man monterar åskledare på huset, grovskydd och mellanskydd i elcentralerna och finskydd i uttagen där man har tex datorer, man kan dessutom gärna ha en ups till datorn så skyddar man även mot strömavbrotten.

http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokumen...
https://www.hager.se/files/download/0/91036_1/0/SE_TECHNICALB...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.