Raid 5 hur snabb blir hårddisken ungefär? & Köra Freenas i esxi dela med sig hårddisk till annan server esxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är denna moderkort där raid funkar bra med ESXI det är denna som jag har tänkt att raid det med.

Så det är denna som jag har tänkte att köra med freeNAS i VM och sig dela med sig av hårddiskar till den andra server dator.

https://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c600/x9d...

Skriver mer sen.

Med det moderkortet borde du kunna köra "PCI passthrough" med LSI 2308 så att FreeNAS har ensam åtkomst till hårddiskkontrollern. Flasha LSI 2308 i "IT mode" så att FreeNAS kan använda hårddiskarna på bästa sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Hmm... har du verkligen testat att Esxi detekterar diskarna som en volym?
Har absolut för mig att vmware helt kopplade bort alla consumer sata controller vid version 5 eller runt det.

Den som jag länka till där funkar raid i EXSI det är den andra server där Raid inte funkar i EXSI.

Dock så körs dom i olika versioner av ESXI den ena kör 5.1 och den andra kör med 5.5 kan det vara så om jag uppdatera till 5.5. på den andra med så kanske Raid funkar på den med?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrsound:

Med det moderkortet borde du kunna köra "PCI passthrough" med LSI 2308 så att FreeNAS har ensam åtkomst till hårddiskkontrollern. Flasha LSI 2308 i "IT mode" så att FreeNAS kan använda hårddiskarna på bästa sätt.

Kan man ha två hårddiskar i Raid och dom andra kan man köra det som du skriv funkar det?

Eller måste hela hårddiskkontrollern vara på FreeNas?

Är LSI 2308 mjukvaru raid?

en till fråga
Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kan man ha två hårddiskar i Raid och dom andra kan man köra det som du skriv funkar det?

Eller måste hela hårddiskkontrollern vara på FreeNas?

Är LSI 2308 mjukvaru raid?

Kör du PCI passtrough till FreeNas så kommer ESXi inte se några diskar som är ikopplade. Så nej du kan inte dela upp, om du inte kopplar in diskar på andra kontrollers.

LSI 2308 är en kontroller som kan fungera som raidkort eller HBA.
Det är en fysisk enhet, inget program

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag förstår hans förvirring. Många "RAID-kort" är bara s-ATA chip med mjukvaruRAID. LSI2308 är ett vettigt RAIDkort, och funkar säkert bra som HBA med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag förstår hans förvirring. Många "RAID-kort" är bara s-ATA chip med mjukvaruRAID. LSI2308 är ett vettigt RAIDkort, och funkar säkert bra som HBA med.
B!

Ja men det känns också som att personen inte läst på något själv. Söker man på LSI2308 får man ju upp enormt med bra svar t.ex

Skulle påstå att all raid som körs på dedikerad hårdvara är hårdvaruraid och mjukvaru är något man kör inom ett OS.

Har själv en LSI2308 flashad till IT mode och kör sen mjukvaruraid i FreeNas.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle påstå att all raid som körs på dedikerad hårdvara är hårdvaruraid och mjukvaru är något man kör inom ett OS.

Skulle jag få lov att rikta din blick mot ett ST Lab A-224? Högst definitivt dedikerad hårdvara, till ett pris av 323kr. Det är ett kort baserat på SiI3114, och högst definitivt, per definition, mjukvaruRAID. Allt arbetet sker i drivrutinen. Faktum är att (nästan) allt på Prisjakt under tusenlappen (utom HP's kort, av någon anledning) är mjukvaruRAID. Ska han köra FreeNAS spelar det ingen roll, det är till hans fördel att välja ett "icke" RAID kort, men de flesta mjukvaruRAID korten fungerar, om man skiter i att konfigurera någon array.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Nu pysslar jag ej så mycket med servrar men jag har typ inte sett en enda EXSI server i drift som inte har ett SAN som typ: IBM System Storage N3700
http://www-07.ibm.com/storage/includes/content/network/n3700/

Till denna ansluter man dubbla SAN-kablar till varje server vilket är snabbare än ethernet, borde det inte finnas "Ghetto-san" riktad till mer vanligt folk som inte ställer lika höga krav och då kan betala en bråkdel av priset?

Alltså NAS har idag har blivit billiga, så borde SAN vara på gång för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skulle jag få lov att rikta din blick mot ett ST Lab A-224? Högst definitivt dedikerad hårdvara, till ett pris av 323kr. Det är ett kort baserat på SiI3114, och högst definitivt, per definition, mjukvaruRAID. Allt arbetet sker i drivrutinen. Faktum är att (nästan) allt på Prisjakt under tusenlappen (utom HP's kort, av någon anledning) är mjukvaruRAID. Ska han köra FreeNAS spelar det ingen roll, det är till hans fördel att välja ett "icke" RAID kort, men de flesta mjukvaruRAID korten fungerar, om man skiter i att konfigurera någon array.
B!

Ah en relik från år 2000. Trodde sånt var dött sen länge :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Trodde sånt var dött sen länge :/

Knappast. Det kryllar av den typen konstruktioner, upp till åtminstone tusenlappen är de överlägset vanligast på prisjakt. HighPoint RocketRAID's som ofta rekommenderas, har inte ett riktigt RAIDkort för under 2000:-, (Jag slutade titta vid 2Kkr. För den typen pengar får man ett riktigt bra RAID-kort från eBay.) och använder oftast Marvell chip's för sina konstruktioner. Samma chip som går att återfinna på många moderkort med "extra" RAID. Sil 3114 baserade kortet ovan var helt enkelt för att jag inte ens behöver fundera på vad det använder för lösning, jag har haft kontakt med så många, att jag kan dem utantill... Det är stabila kort, om man tvunget behöver ett expansionskort för fler diskar, men som RAIDkort? Värdelöst.
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Kör du PCI passtrough till FreeNas så kommer ESXi inte se några diskar som är ikopplade. Så nej du kan inte dela upp, om du inte kopplar in diskar på andra kontrollers.

Det var det som jag misstänkte.

Kan man använda andra kontroller för att raid?

Men då är det moderkort bra.

Skrivet av BergEr:

Ja men det känns också som att personen inte läst på något själv. Söker man på LSI2308 får man ju upp enormt med bra svar t.ex

Har själv en LSI2308 flashad till IT mode och kör sen mjukvaruraid i FreeNas.

Då jag inte kan Engelska så blir det mycket svårare för mig att google på det och får förlita mig på google översätt och då ni förklara på ett mycket bättre sätt så förstår jag.

Ibland så gör jag inlägg först och sen google jag ska försöka göra tvärtom nästa gång sen så har jag ibland svårt med visa Svenska ord så jag måste google på ordet eller försöka med google översätt.

Men det är en helt annan historia varför jag har problem med det.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

@superegg: Det är just därför det är bra om du tillför så mycket information som du bara kan när du väl startar trådar eller skriver inlägg för det blir som jag skrivit tidigare, lättare för oss att hjälpa dig då.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Vad ska man talka det här?

Device t10.ATA_____WDC_WD1000CHTZ2D04JCPV0___ ____________________WD2DWX41E72FA232 performance has deteriorated. I/O latency increased from average value of 899 microseconds to 57463 microseconds. warning 2016-08-11 10:09:13

Om ni undra varför jag inte har svarat är för att jag sätt på en annat subnät och flytta över filer så kunna inte byta då.

Och en annan hårddisk heter så här skumt.

naa.50014ee6adda9cfa

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Device t10.ATA_____WDC_WD1000CHTZ2D04JCPV0___ ____________________WD2DWX41E72FA232 performance has deteriorated. I/O latency increased from average value of 899 microseconds to 57463 microseconds. warning 2016-08-11 10:09:13

Jag gissar att disken på egen hand kommit på att den ska gå ned i något slags viloläge. Kontrollerkortet förväntar sig inte att disken vilar, och blir orolig att den håller på att balla ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst. Men ska du läsa 1gB, så läser du 333,3333333333333333 (och några treor till) från varje disk, samtidigt. Så du får 3x diskens prestanda. Du förlorar lite på overhead, och, om en disk är markant långsammare än övriga så kan RAIDkontrollern få stanna och vänta på den disken regelbundet för att kontrollen av checksums ska funka, men så länge alla data verifierar ok, är det normalt inte ett problem.

Som ensam disk... 3 diskar, eller fler så börjar du märka effekten av att man läser från flera diskar samtidigt. Men moderkort med "inbyggt" RAID är oftast mjukvaruRAID, och har oftast inte samma fördelar.
Det behövs "riktig" hårdvara för att få inbyggd RAID i hårdvara, server, eller workstation orienterade grejer, som oftast kostar en skvätt extra. Som tur är, of FreeNAS är målet, så vill du inte ha RAID i alla fall. FreeNAS och ZFS har sin egen lösning på det.
B!

Det är inte mig du behöver övertyga utan hierymous

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu pysslar jag ej så mycket med servrar men jag har typ inte sett en enda EXSI server i drift som inte har ett SAN som typ: IBM System Storage N3700
http://www-07.ibm.com/storage/includes/content/network/n3700/

Till denna ansluter man dubbla SAN-kablar till varje server vilket är snabbare än ethernet, borde det inte finnas "Ghetto-san" riktad till mer vanligt folk som inte ställer lika höga krav och då kan betala en bråkdel av priset?

Alltså NAS har idag har blivit billiga, så borde SAN vara på gång för vanliga konsumenter.

En nas som implementerar iscsi är i princip ghetto-san eller helt enkelt mindre supportat san. Får jag lov och fråga vad en SAN-kabel är?
Pratar vi inte väldigt dyra "extrem alltid ingång" SAN som HP XP P900 och EMC VMAX så är den största distinktionen mellan SAN för företag och SAN för smb/hemmabruk främst kostnaden/bandbredden/supporten idag.

Sen kan jag konstatera att jag aldrig har sett en ESXI-server kopplat till ett IBM-SAN men jag har sett en del icke-ombrandade NetApp och kanske tom 3700:or

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

En nas som implementerar iscsi är i princip ghetto-san eller helt enkelt mindre supportat san. Får jag lov och fråga vad en SAN-kabel är?
Pratar vi inte väldigt dyra "extrem alltid ingång" SAN som HP XP P900 och EMC VMAX så är den största distinktionen mellan SAN för företag och SAN för smb/hemmabruk främst kostnaden/bandbredden/supporten idag.

Sen kan jag konstatera att jag aldrig har sett en ESXI-server kopplat till ett IBM-SAN men jag har sett en del icke-ombrandade NetApp och kanske tom 3700:or

Med SAS-cable så syftade jag på mini-sas, vad jag kan minnas har alla SAN jag har använt 2st såna cablar till varje host.
http://www.sansdigital.com/interface-cables/mini-sas-hd-sff-8.... Jag brukar därför kalla dem för SAN-cablar för då vet folk i min omkrets vad det är, men det är lite som att kalla kabeln till tv för tv-kablen. Och så säger mer teknisk kunniga att det finns fler kablar till tvn..

Nå ett Ghetto-San är jag väldigt sugen på att ha hemma, väldigt dyra "extrem alltid ingång" är ju inget krav som de flesta vanliga konsumenter är beredd att betala extremt mycket pengar för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag gissar att disken på egen hand kommit på att den ska gå ned i något slags viloläge. Kontrollerkortet förväntar sig inte att disken vilar, och blir orolig att den håller på att balla ur.

Kanske är värt att uppdatera Bios?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Med SAS-cable så syftade jag på mini-sas, vad jag kan minnas har alla SAN jag har använt 2st såna cablar till varje host.
http://www.sansdigital.com/interface-cables/mini-sas-hd-sff-8.... Jag brukar därför kalla dem för SAN-cablar för då vet folk i min omkrets vad det är, men det är lite som att kalla kabeln till tv för tv-kablen. Och så säger mer teknisk kunniga att det finns fler kablar till tvn..

Nå ett Ghetto-San är jag väldigt sugen på att ha hemma, väldigt dyra "extrem alltid ingång" är ju inget krav som de flesta vanliga konsumenter är beredd att betala extremt mycket pengar för.

Därför jag frågade för ur min synpunkt är en SAS-Kabel en DAS-Kabel (Direct Attached Storage) och är nåt man använder inom SAN eller när man bygger mjukvaru-SAN ala Microsoft Scale Out Server. Det jag kan tänka mig som en SAN-kabel är snarare FibreChannel.

Men nu har vi gått Off-Topic igen.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Kanske är värt att uppdatera Bios?

Njae, det kommer nog inte att hjälpa. Om min gissning om orsaken till felmeddelandet stämmer så är det helt enkelt ett missförstånd mellan konsumentdiskar och enterpriseraidkort, ungefär som TLER-bekymren med Western Digital-diskar som det skrevs en del om för några år sedan.

Kanske går det att konfigurera kontrollerkortet att inte vara så himla kinkigt avseende hårddiskarnas svarstider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Njae, det kommer nog inte att hjälpa. Om min gissning om orsaken till felmeddelandet stämmer så är det helt enkelt ett missförstånd mellan konsumentdiskar och enterpriseraidkort, ungefär som TLER-bekymren med Western Digital-diskar som det skrevs en del om för några år sedan.

Kanske går det att konfigurera kontrollerkortet att inte vara så himla kinkigt avseende hårddiskarnas svarstider.

Okej ända sätt att lösa det är att raid dom vad jag läst.

Men kan det vara det felet som gör att den inte hittar hårddiskar ibland?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666