Raid 5 hur snabb blir hårddisken ungefär? & Köra Freenas i esxi dela med sig hårddisk till annan server esxi

Permalänk
Avstängd

Raid 5 hur snabb blir hårddisken ungefär? & Köra Freenas i esxi dela med sig hårddisk till annan server esxi

Tja alla!

Ville inte göra två trådar så jag lägger det i samma tråd hoppas att det är okej.

"Raid 5 hur snabb blir hårddisken ungefär?"

Har 4 st av WD VelociRaptor 1TB 10Krpm SATA 6Gb/s 64MB 2.5 som jag vill köra i Raid 5 och hoppas att jag kan få ut mer kräm ut dom men hur mycket kräm skulle man få ut?

"Köra Freenas i esxi dela med sig hårddisk till annan server esxi"

Då jag inte kan Raid på min andra server då Esxi inte stöder just den Raid kortet så måste jag flytta över det till min bästa server där kan jag köra Raid men då undra jag om det är en smart ide att dra igång en Freenas VM och sen göra en hårddisk på det sättet och sen göra så att den andra server kommer åt den hårddisken eller finns det något annat sätt som är bättre på?

Vad jag förstår så skicka den lite data mellan Freenas och server om det nu stämmer?

[Bästa server] esxi, alla hårddiskar, Freenas VM
[Andra server] esxi, ingen hårddisk (1 hårddisk för esxi)

Skriv gärna om ni behöver något mer info!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hur ska du komma åt dina diskar i raid5? Över nätverket eller? Gbit klarar bara 120MB/s vilket du lär passera dubbelt om.

På fråga två känns det som att du kommer totalt förstöra din data och kanske inte riktigt vet hur FreeNas rekommenderas att man kör?

Har du gjort combon ESXi+FreeNas rätt så går ingen info om diskarna mellan de två operativsystemen. Men raid5 och FreeNas går ju inte ihop.

Kan vara bra att förtydliga hur du menar med server, är det hårdvaran, hypervisorn (esxi) eller något annan OS som agerar server?

Man kan ha en ESXi datastore i en VM (t.ex FreeNas) för att boota andra VMs. Det är dock inte direkt rekommenderat från vad jag sett.

Hur ska server två komma åt diskarna i server ett, vilka protokoll/tekniker tänkte du?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag 8st WD Red diskar i raid5 och har ca 800MB read/write så dina raptor borde ju utan problem kunna fixa 4-500MB seq.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

raid5 läser bara så snabbt som den segaste hårddisken är.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

raid5 läser bara så snabbt som den segaste hårddisken är.

Nä. Paritetskontroll görs normalt (men det finns RAID-implementationer som gör annorlunda) bara när någon av diskarna fallerat och arrayen är degraderad. Vid normal drift har en raidfemma med N diskar ungefär samma läsprestanda som en raidnolla med N-1 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nä. Paritetskontroll görs normalt (men det finns RAID-implementationer som gör annorlunda) bara när någon av diskarna fallerat och arrayen är degraderad. Vid normal drift har en raidfemma med N diskar ungefär samma läsprestanda som en raidnolla med N-1 diskar.

hur skulle de vara möjligt att raid5 är snabbare än den segaste om datan sparas på alla hårddiskar?
när du accessar en raid5 spinnar ju varje hårddisk

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

hur skulle de vara möjligt att raid5 är snabbare än den segaste om datan sparas på alla hårddiskar?

Läsningar kan göras parallellt från flera diskar.

Skrivet av Christley:

när du accessar en raid5 spinnar ju varje hårddisk

Wait, what? Skulle det begränsa prestandan? När man accessar en raidnolla "spinnar ju varje hårddisk" också? Och du tänker väl inte argumentera för att en raidnolla har sämre läsprestanda än en ensam disk?

Permalänk
Medlem

Vid läsning så kommer du i optimala fall upp i antal diskar * diskläshastigheten, dvs t.ex. 4 * 150 = 600 MB/s med fyra diskar som kan läsa i 150 MB/s. Vid skrivning går det långsammare pga pariteten.

Jag har fyra 2TB-diskar i raid 5 och kommer upp i ca 400 MB/s sekventiell läshastighet, och med write cache påslaget så går det ganska fort i skriv också (men jag minns inte siffran).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Hur ska du komma åt dina diskar i raid5? Över nätverket eller? Gbit klarar bara 120MB/s vilket du lär passera dubbelt om.

På fråga två känns det som att du kommer totalt förstöra din data och kanske inte riktigt vet hur FreeNas rekommenderas att man kör?

Har du gjort combon ESXi+FreeNas rätt så går ingen info om diskarna mellan de två operativsystemen. Men raid5 och FreeNas går ju inte ihop.

Kan vara bra att förtydliga hur du menar med server, är det hårdvaran, hypervisorn (esxi) eller något annan OS som agerar server?

Man kan ha en ESXi datastore i en VM (t.ex FreeNas) för att boota andra VMs. Det är dock inte direkt rekommenderat från vad jag sett.

Hur ska server två komma åt diskarna i server ett, vilka protokoll/tekniker tänkte du?

Vad jag förstår så skickas typ inget data mellan server utan allt görs i där FreeNas VM ligger.

Då jag inte kan köra med Raid på min andra fysisk server så måste jag komma på någon lösning för att lösa det.
Jag har 4 st fysisk server men det är bara 2 st som jag använder mig av just nu, När jag skriver VM då menar jag att det körs i ESXi alla mina server körs med ESXi.

Jag hade tänkt någon med att köra med Raid5 med fysisk server och sen göra en VM där FreeNas ligger och sen köra hårddisken från ESXi datastore och sen köra så att min andra fysisk server kan komma åt det.

Jag hade tänkt att köra med det som är inbyggt i ESXI vet dock inte vad protokoll heter.

Har dock aldrig testat detta så därför fråga jag först innan jag börja testa något.

Skrivet av _niko_:

Själv kör jag 8st WD Red diskar i raid5 och har ca 800MB read/write så dina raptor borde ju utan problem kunna fixa 4-500MB seq.

Vore trevligt att komma upp i dom hastigheter men det skulle inte vara fel att komma upp i 500 MB. Kan man blanda in 2 SSD eller det kanske inte funka så bra, Tänkte mer på cache?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Läsningar kan göras parallellt från flera diskar.
Wait, what? Skulle det begränsa prestandan? När man accessar en raidnolla "spinnar ju varje hårddisk" också? Och du tänker väl inte argumentera för att en raidnolla har sämre läsprestanda än en ensam disk?

har inte sagt att den är segare än en ensam disk? säger att den är så snabb som den segaste hårddisken är.
har #1-3 en läshastighet om 100MB/s och #4 en läshastighet på 80MB/s så borde raid5 läsas så snabbt som 80MB/s för att den måste läsa datan från dessa hårddiskar.
eller läser den 25% av datan från varje hårddisk?

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

har inte sagt att den är segare än en ensam disk? säger att den är så snabb som den segaste hårddisken är.

Även om det är en raidnolla?

Skrivet av Christley:

har #1-3 en läshastighet om 100MB/s och #4 en läshastighet på 80MB/s så borde raid5 läsas så snabbt som 80MB/s för att den måste läsa datan från dessa hårddiskar.

Som sagt, läsningen sker parallellt.

Skrivet av Christley:

eller läser den 25% av datan från varje hårddisk?

Ja, ungefär. Om all data finns på alla diskar så är det inte en raidfemma utan RAID 1. Läs på.

Permalänk
Medlem

I slutänden spelar det inte så stor roll då din gigabit koppling vackert kommer dra ner dig till 110-118Mb/s träsket...

Permalänk
Medlem

Nja, inte helt sant.
Någorlunda modern NAS/Server bör klara av link aggregation. Då kan man ha dubbla hastigheten till switchen.
Sedan kan man välja ifall man vill ha link aggregation till datorn också eller nöjer sig med att 2 st datorer kan få ut full fart på respektive gigabit lina samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

I slutänden spelar det inte så stor roll då din gigabit koppling vackert kommer dra ner dig till 110-118Mb/s träsket...

Det beror på workload. För en helt sekventeill last är gigabithastigheter inte så imponerande, men för jobb som i huvudsak är random eller många samtidiga så krävs det ganska många mekaniska diskar för att fylla en gigabitlina.

Permalänk
Medlem

Även om det är en raidnolla?
Som sagt, läsningen sker parallellt.
Ja, ungefär. Om all data finns på alla diskar så är det inte en raidfemma utan RAID 1. Läs på.

Och läsningen är inte komplett förrän all data har lästs från diskarna så jag förstår inte vad du argumenterar egentligen.

Permalänk
Medlem

FreeNAS avråder starkt emot att köra FreeNAS virtualiserat.
FreeNAS vill ha direktåtkomst till hårddiskarna för att ZFS-filsystemet ska fungera bra.
En ok lösning är att köra "PCI passthrough". Mer info: http://www.freenas.org/blog/yes-you-can-virtualize-freenas/
Vill du ha hög hastighet i FreeNAS rekommenderas "striped mirror", motsvarande RAID1+0.
Tänk på att FreeNAS har begränsningar för om man vill utöka en volym. Det går t.ex. INTE att lägga till en hårddisk i en RAID-Z1-konfiguration (RAID 5-ekvivalent). Det är enklare att utöka lagringsutrymmet om du använder "striped mirror" (RAID1+0-ekvivalent).

Permalänk
Avstängd

Så här hade jag tänkte mig.

https://www.youtube.com/watch?v=t3B1biwVVmg

Men min kompis sa till mig ett bra tag sen att det inte går åt så jätte mycket data då den inte flytta på något från den hårddisken till en annan hårddisken det ändå som den skicka är små data stämmer det?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrsound:

FreeNAS avråder starkt emot att köra FreeNAS virtualiserat.
FreeNAS vill ha direktåtkomst till hårddiskarna för att ZFS-filsystemet ska fungera bra.
En ok lösning är att köra "PCI passthrough". Mer info: http://www.freenas.org/blog/yes-you-can-virtualize-freenas/
Vill du ha hög hastighet i FreeNAS rekommenderas "striped mirror", motsvarande RAID1+0.
Tänk på att FreeNAS har begränsningar för om man vill utöka en volym. Det går t.ex. INTE att lägga till en hårddisk i en RAID-Z1-konfiguration (RAID 5-ekvivalent). Det är enklare att utöka lagringsutrymmet om du använder "striped mirror" (RAID1+0-ekvivalent).

Jag vet att dom avråder detta men finns ingen annan lösning på mitt problem. :/

För ESXI stöder inte det Raid kortet som sitter i just den server dator eller om jag måste uppdatera något det vet jag inte.

Har denna moderkort mm https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C600/X9D...

Och hur får man "PCI passthrough" att funka i ESXI?

Jag kan typ inget om FreeNAS så hade tänkte att testa och lära mig mer innan jag köper ett san någon gång nästa år (Kanske om jag har råd då).

Finns det något bra sätt att lära sig mer om FreeNAS?

Jag vet att dom vill gärna ha ZFS system men kan inte göra så mycket just nu åt det om inte "PCI passthrough" kan lösa det på något sätt?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

@superegg: Vilket RAID-kort är det du har? Detta kan vara en ganska så viktig sak att faktiskt nämna för att underlätta for oss som vill hjälpa till.
Har du det där moderkortet så har du säkerligen en matchande CPU så att peta igång VT-d är inga problem, det finns med största sannolikhet VMware-människor i den här tråden som kan hjälpa dig.

Appropå att lära sig mer om FreeNAS: http://www.freenas.org/get-help/

Lycka till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av aluser:

Och läsningen är inte komplett förrän all data har lästs från diskarna så jag förstår inte vad du argumenterar egentligen.

Men hur mycket data returneras till hosten när den sista läsningen är gjord i en raidfemma? Hur mycket data returneras till hosten från en ensam disk?

Permalänk
Medlem

Men hur mycket data returneras till hosten när den sista läsningen är gjord i en raidfemma? Hur mycket data returneras till hosten från en ensam disk?

Förutsätter att du med host menar userspace.

Skall jag läsa 1 byte så läser jag en 1 byte oavsett om jag i det underliggande lagre gör det i form av 2x4 bit eller 1x8bit (förutsätter 3 disks raid 5 för enkelhet)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@superegg: Vilket RAID-kort är det du har? Detta kan vara en ganska så viktig sak att faktiskt nämna för att underlätta for oss som vill hjälpa till.
Har du det där moderkortet så har du säkerligen en matchande CPU så att peta igång VT-d är inga problem, det finns med största sannolikhet VMware-människor i den här tråden som kan hjälpa dig.

Appropå att lära sig mer om FreeNAS: http://www.freenas.org/get-help/

Lycka till.

Det är den moderkort som jag har jag tror att Raid är inbyggt i den mer än så vet jag inte.

Jag tror jag skriv Raid kort men jag menar att den är inbyggt.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är den moderkort som jag har jag tror att Raid är inbyggt i den mer än så vet jag inte.

Jag tror jag skriv Raid kort men jag menar att den är inbyggt.

Använd inte hårdvaru-RAID med Freenas. Skaffa ett HBA som arbetar i IT-mode (kan i vissa fall behöva flashas om).
Detta kan sedan användas av Freenas genom att göra "PCI passthrough" på kortet i ESXI.

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marvin42:

Använd inte hårdvaru-RAID med Freenas. Skaffa ett HBA som arbetar i IT-mode (kan i vissa fall behöva flashas om).
Detta kan sedan användas av Freenas genom att göra "PCI passthrough" på kortet i ESXI.

Är HBA ett raid kort? Länka gärna så att jag kan kolla på det?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Är HBA ett raid kort? Länka gärna så att jag kan kolla på det?

HBA står för Host Bus Adapter, och i IT-mode får FreeNas direkt tillgång till de enskilda diskarna, utan RAID.

Det kort som jag använder med Freenas finns t ex här: https://www.dustinhome.se/product/5010642595/sas-9207-8i
Det finns även billigare modeller som kan fungera...

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Hmm det står att mina kan komma upp i 200MB per sek.

http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/ENG/2879-7012...

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Skall jag läsa 1 byte så läser jag en 1 byte oavsett om jag i det underliggande lagre gör det i form av 2x4 bit eller 1x8bit (förutsätter 3 disks raid 5 för enkelhet)

Visst. Men ska du läsa 1gB, så läser du 333,3333333333333333 (och några treor till) från varje disk, samtidigt. Så du får 3x diskens prestanda. Du förlorar lite på overhead, och, om en disk är markant långsammare än övriga så kan RAIDkontrollern få stanna och vänta på den disken regelbundet för att kontrollen av checksums ska funka, men så länge alla data verifierar ok, är det normalt inte ett problem.

Skrivet av superegg:

Som ensam disk... 3 diskar, eller fler så börjar du märka effekten av att man läser från flera diskar samtidigt. Men moderkort med "inbyggt" RAID är oftast mjukvaruRAID, och har oftast inte samma fördelar.
Det behövs "riktig" hårdvara för att få inbyggd RAID i hårdvara, server, eller workstation orienterade grejer, som oftast kostar en skvätt extra. Som tur är, of FreeNAS är målet, så vill du inte ha RAID i alla fall. FreeNAS och ZFS har sin egen lösning på det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/ENG/2879-7012...

Ja precis.. och bara för att göra det lite enkelt så fungerar det såhär.
Sätter du dina diskar i en raid5 så kommer det bli en volym, dvs fungera som "en hårddisk" på 3TB (inte 4 pga att utrymmet motsvarande en disk används som paritet)

Hastigheten blir således teoretiskt den sammanlagda hastigheten från dina diskar minus 1 så 600MB men riktigt det kommer du inte få ut då diskarna endast kan leverera den hastigheten runt dom första 20-25% i bästa fall under optimala förhållanden.

Du har ett schysst supermicrokort men den inbyggda intel ich raid är swraid och lirar generellt sett bara ihop med windows.
Så ett separat kort är det du ska ha, dvs ett pci-e baserat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Ja precis.. och bara för att göra det lite enkelt så fungerar det såhär.
Sätter du dina diskar i en raid5 så kommer det bli en volym, dvs fungera som "en hårddisk" på 3TB (inte 4 pga att utrymmet motsvarande en disk används som paritet)

Hastigheten blir således teoretiskt den sammanlagda hastigheten från dina diskar minus 1 så 600MB men riktigt det kommer du inte få ut då diskarna endast kan leverera den hastigheten runt dom första 20-25% i bästa fall under optimala förhållanden.

Du har ett schysst supermicrokort men den inbyggda intel ich raid är swraid och lirar generellt sett bara ihop med windows.
Så ett separat kort är det du ska ha, dvs ett pci-e baserat.

Det är denna moderkort där raid funkar bra med ESXI det är denna som jag har tänkt att raid det med.

Så det är denna som jag har tänkte att köra med freeNAS i VM och sig dela med sig av hårddiskar till den andra server dator.

https://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c600/x9d...

Skriver mer sen.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är denna moderkort där raid funkar bra med ESXI det är denna som jag har tänkt att raid det med.

Så det är denna som jag har tänkte att köra med freeNAS i VM och sig dela med sig av hårddiskar till den andra server dator.

https://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c600/x9d...

Skriver mer sen.

Hmm... har du verkligen testat att Esxi detekterar diskarna som en volym?
Har absolut för mig att vmware helt kopplade bort alla consumer sata controller vid version 5 eller runt det.

Visa signatur