Hur mycket skulle ni betala för att få en CPU delidad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ingen poäng i att delida en 6850K, IHS'n är lödd

Det var lite min tanke

Skrivet av Defender:

Inte mycket svårare än nån annan cpu.
https://www.youtube.com/watch?v=Hf8V_UulpBk

Ok my bad. Men hur lätt är det utan verktyget som han använder? Han fick ju inga direkt stora vinster i lägre temperaturer efter deliden. Känns som sagt lite overkill att delida en CPU med lödd IHS.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Inaktiv

Som flera sagt 0kr. Skulle aldrig komma på frågan att lämna ut en cpu så. Jag tror dessutom det är en dum bransch att ge sig in på, säg att en cpu går sönder hur många "delidingar" måste då göras för att täcka denna kostnad?
Lägg även till att även om inget fel uppstår så lär någon kund klaga ändå. Det kan vara ett spel som hänger sig etc och felet behöver inte alls ens vara på cpun, men kunden kommer gnälla och säga det är ert fel.

Är förresten delidad cpu någon som var mest aktuellt på intel i7 3770k ? De nya är väl inte lika dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Finns inga större risker med det du nämnde. Om man kan såklart så gör man det själv.
Tycker det skulle vara värt 300 spänn alla gånger speciellt med garantier

Om det nu inte finns några större risker varför ska man då slänga ut 300 spänn? Som jag förövrigt tvivlar starkt på att du hittar någon som gör det för om de ska lämna garantier.

Kan och kan förresten, alla kan väl lära sig. Jag "kunde" inte delidda innan jag gjorde det, men det är ju bara att läsa lite guider och på forum om hur andra har gjort, så är det inga problem.

Skrivet av anon159643:

...
Är förresten delidad cpu någon som var mest aktuellt på intel i7 3770k ? De nya är väl inte lika dåliga?

Nu vet jag inte hur det är med de nyare generationerna men det var definitivt även ett stort problem med 4770k (och övriga i den serien).

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Som flera sagt 0kr. Skulle aldrig komma på frågan att lämna ut en cpu så. Jag tror dessutom det är en dum bransch att ge sig in på, säg att en cpu går sönder hur många "delidingar" måste då göras för att täcka denna kostnad?
Lägg även till att även om inget fel uppstår så lär någon kund klaga ändå. Det kan vara ett spel som hänger sig etc och felet behöver inte alls ens vara på cpun, men kunden kommer gnälla och säga det är ert fel.

Om någon här på SC gör sig känd för att delida och vara 100% pålitlig och som kan ge en garantier på att om den går sönder så får man en ny, så skulle jag kunna tänka mig att göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompson:

Om det nu inte finns några större risker varför ska man då slänga ut 300 spänn?

Jag menar att det andra du nämnde inte har några större risker, det har definitivt en deliding.
Därför skulle jag kunna betala 300-400 för det, om det finns tillräckligt med referenser

Permalänk
Medlem

Vad blir det i skillnad vid delidding inte löst många resultat eller testat själv. Känns onödigt om man inte vill göra själv för skoj skul

Permalänk
Medlem

@anon159643: De Vissa av de nya är dåliga värkar det som 6950k värkar det inte vara värt på för man får en temperatur minskning på typ 5 grader men på en 6700k så tror jag att jag har sätt 10-15 graders minskning.

Om man ändrar om modellen så man inte får in en cpu och delidarden och istället köper den direkt och sedan delidar dem sen säljer dem vidare. Då finns det ingen risk att personer försöker lura en. Man skulle antagligen bara göra det på order. Så om man får en order för en CPU så köper man en då och sen delidar den. Kräver ett högre start kapital och kanske kan leda till längre vänt tid till för kunden.

Men är antagligen bättre.

@SeF.Typh00n om att värktyget som der8auer använder kostar en jävla massa pengar så kan man köpa Delid-Die-Mate för typ 700 kr här https://www.caseking.de/der8auer-delid-die-mate-fsd8-015.html Skulle inte säja att det är en jävla massa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja vem skickar iväg på vinst och förlust på detta sättet?
Risken är påtaglig.

§1-relaterat raderat. // MOD
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Vad blir det i skillnad vid delidding inte löst många resultat eller testat själv. Känns onödigt om man inte vill göra själv för skoj skul

Nu kan jag bra prata för mig själv men jag fick en sänkning på mellan 15-17°C på min 4770K när jag deliddade.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

@Bogey: Jag tänker inte skapa upp ett företag som gör det här. Jag har aldrig gjort en delidning någonsin. Jag är bara nyfiken på om det skulle gå att ha ett företag som gör det och går i vinst.

Om det kostar 300kr att göra det på en top end CPU så kommer man antagligen inte gå i vinst och det är det de flesta skulle vara villiga att betala för att få det gjort år dem. Med garanti att den fungerar efteråt.

Några stycken skulle kunna betala +500kr för det och då skulle det kanske gå att ha vinst på företaget. Om man lyckas med 95% av alla CPUs så skulle man gå med vinst i det här fallet.

Själv klart så skulle det vara dyrare att göra på en dyrare processor för att kompensera för risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

@Bogey: Jag tänker inte skapa upp ett företag som gör det här. Jag har aldrig gjort en delidning någonsin. Jag är bara nyfiken på om det skulle gå att ha ett företag som gör det och går i vinst.

Om det kostar 300kr att göra det på en top end CPU så kommer man antagligen inte gå i vinst och det är det de flesta skulle vara villiga att betala för att få det gjort år dem. Med garanti att den fungerar efteråt.

Några stycken skulle kunna betala +500kr för det och då skulle det kanske gå att ha vinst på företaget. Om man lyckas med 95% av alla CPUs så skulle man gå med vinst i det här fallet.

Själv klart så skulle det vara dyrare att göra på en dyrare processor för att kompensera för risken.

Med tanke på att det inte är någon marknadsförd service är det nog ganska säkert ingen vinst i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Nu kan jag bra prata för mig själv men jag fick en sänkning på mellan 15-17°C på min 4770K när jag deliddade.

Fråga : Fick du något IRL resultat? Du kan väl ändå inte "volta upp" spänningen pga volten och inte tempen någon längre tid? Pga spänningen brukar väl för högt voltade processorer bli "senila" efter ett tag och kräver massa juice för att ens klara det de är specade för.
Det är väl mest under kortare tid och timade rekordrundor detta är bra till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägre temperatur ökar livslängden, alltså kan man höja spänningen och få ut samma livslängd om man samtidigt kyler bättre.

Svar på § 1 raderat. // MOD
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lägre temperatur ökar livslängden, alltså kan man öka spänningen och få ut samma livslängd om man samtidigt kyler bättre.

Nej, det är inte enkom temperaturen som sätter gränser, utan även spänningen på Volten (dvs hur mycket el du trycker in)
Kolla tex Anandtech angående detta.

§1-relaterat raderat. // MOD
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Fråga : Fick du något IRL resultat? Du kan väl ändå inte "volta upp" spänningen pga volten och inte tempen någon längre tid? Pga spänningen brukar väl för högt voltade processorer bli "senila" efter ett tag och kräver massa juice för att ens klara det de är specade för.
Det är väl mest under kortare tid och timade rekordrundor detta är bra till.

Nja det gjorde inte direkt att jag klarade en högre överklockning stabilt, jag kom aldrig högre än 4,6Ghz (stabilt) oavsett spänning. Jag klarade 4,6Ghz innan delidd med 1,33V då låg dock temperaturerna mycket högt. Vid full belastning (stresstester) så gick de så högt som 87°C. Det är inget jag hade känt mig säker att köra som standardklockning.

Däremot efter delidd så gick temperaturerna aldrig över 70°C. Vilket ju känns mycket bättre att köra 24/7. Så jag har kört processorn överklockad till 4,6Ghz med 1,33V spänning sedan jag köpte processorn, det blir väl snart 3 år.

Sedan har det ju som du säger även hjälpt till mycket vid kortare högklockningstester som t.ex. denna:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Och lämnas det ingen garanti, så skulle jag självklart inte betala en endaste krona för någons hobbyverksamhet.
Skulle så fall behöva känna personen väldigt bra, och lita på han fullständigt.
Annars så har man ett finfint upplägg för en riktigt bra scam

Du lämnar in en hel CPU, betalar glatt en femhundring, får hem en trasig CPU.
"moddaren" sitter på en femhundring, och har kvar en hel CPU som han bytt med sin gamla trasiga

Är inte moderna processorer märkta med serienummer? Annars kan man ju alltid göra någon slags märkning på processorn själv, och ta ett foto av den. Är mycket svårt att förfalska en märkning, om man har ett foto av originalet att jämföra med.

Just den grejen behöver man nog knappast oroa sig för i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd massivt rensad.*

Lite mer fokus på ämnet tack.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Är det en fråga eller ett påstående?

det är en fråga

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

för att det inte är någon skillnad i temp eller för att det är svår få det fungera.

Jag har aldrig provat, kan inte svara på om det är svårt att få o fungera.

Det jag menar med "ingen poäng" är att man knappt vinner något tempmässigt på att delida en X99-processor. Av det jag har sett på yt har de max fått ner temperaturerna med 5c. Det tycker inte JAG är värt det på en så dyr processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ingen poäng i att delida en 6850K, IHS'n är lödd

För att?

Det e ju inte så att du pajar cpun för att den e lödd med "heat spreader:n".

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande att se att Intelägare vill ha cpuerna på det sätt som Amd fick så massiv kritik för att de levererade dem, eftersom cpun bli billigare att tillverka så borde Intel kunna höja priset rejält och slopa garantin och sälja nakna cpuer.
Själv kommer jag ihåg de som grät ut i forumen för att de slog ut flisor i sina Amd cpuer när de kom nakna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tyvärr läst igenom samtliga svar så risk för upprepning finns.

För att tjäna pengar måste du tjäna folk (kunder). Ju mer folk du (be)tjänar desto mer kan du tjäna ekonomiskt.

I ditt fall har du tänkt att använda dig utav din skicklighet för att avlägsna processorns värmespridare (delid:a) och har föreslagit att sälja "delid:ade" processorer. Som några här har sagt är detta en väldigt liten marknad och jag anser det inte vara försvarbart som företagare, kanske som hobbyverksamhet men du får glömma allt vad vinstintresse betyder. Du (be)tjänar helt enkelt inte tillräckligt med folk.

Däremot....

Om du tänker dig exempelvis sälja kompletta högpresterande datorer med delid:ade processorer komplett med lyftkylning eller vattenkylning samt med en medföljande färdigkonfigurerad och slipstreamad windows-installation på en usb minne, för exempelvis en bekväm snabbåterställning eller byte av os, så kan du räkna med en större målgrupp och förhoppningsvis få en stor kundkrets.
Här får du använda din fantasi och kreativitet och försöka (be)tjäna så många som möjligt, live support, forum för tips, tricks och överklockning, uppgraderingspaket eller "byta upp dig" erbjudanden av komponenter för befintliga kunder (kundvård).

Som sagt, din kreativitet sätter gränserna.

Du tillhandahåller då din kundkrets den bäst presterande datorn genom din skicklighet på delid, överklocking, kylning m.m. samt lägger din garantistämpel på det.
Hur många "hjälp! en sista titt på min datorkonfiguration innan köp!!!" trådar ser man i detta forum per vecka?

nåja, lycka till hursom

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

För att?

Det e ju inte så att du pajar cpun för att den e lödd med "heat spreader:n".

Som jag skrev, temperaturförändringen är för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Lämnas det garanti på att cpu fungerar efter delningen?
Lämnas det garanti på att det kommer göra en betydande effekt på temperaturen, med tanke på att fabriksgarantin försvinner?

Den som skall utföra delningen måste rimligtvis ta ganska bra betalt, med tanke på att vissa cpu:er rimligtvis kommer gå sönder, och kommer behöva ersättas med nya.

Men visst, hade jag problem med värmen, och ovanstående frågor svaras ja på, så hade jag nog kunnat ge lite pengar.
Kanske upp till 300:-

Håller med dig att det måste vara funktionsgaranti med en sådan tjänst. Sedan kan det diskuteras om det ska lämnas någon garanti att temps blir bättre. Vissa processorer har bättre applicerad kylpasta eller så är silikonlimmet som fäster IHS till Die tunnare eller något.

Min 6700k sjönk mellan 11 och 17 grader vid delidd (Kallaste och varmaste kärnorna), och jag tror det är yttrest sällsynt att de inte blir signifikant mycket svalare, men det är ju ingen garanti.

Hade tjänsten funnits i Sverige, hade det varit något jag övervägt. Siliconlottery går det ju ändå bra för. Dom deliddar rätt mycket.

Skrivet av Defender:

Nej det funkar inte så. folk som delidar gör inte det för att "slippa" köpa dyrare fläkt/vattenkylning.
Man Delidar för att få cpu så jävla kall man bara kan sen sätter på det bästa kylnings valet man har/kan.

Precis Deliddade inte min 6700k för att slappa på en 212 evo, utan jag deliddade för att stoppa den i min custom loop som kostar mer än en medioker dator från Inet. (Och nej det är inte speciellt kostnadseffektivt, utan jag tycker det är kul, ser bra ut och en bra hobby).

Deliddar även för att kunna dra upp den till 5.0 ghz utan att den ska bli för varm. Utan delidd hade den thermal throttlat vid 4.8 / 4.9.

Skrivet av Zautos:

@Defender: Jag vet det. det var ett exempel på att det inte är ekonomiskt för alla. Det är ekonomiskt om du har den bästa kylningen redan.

Jo varmare CPU du har, jo större vinst kommer du ha. Kör du en Noctua eller någon AIO så kanske du går från 60 till 50 grader, medans om du har en custom loop så går du kanske från 45 till 41.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Rekordmedlem

Är inte resonemanget lite bakvänt nu ?
Att få lägre temp kan inte vara anledningen för det i sig är meningslöst, att kunna klocka högre vid cpuns maxtemp är väl det man vill göra, alltså bättre kylning för att kunna belasta cpun mera utan att den överhettar, men man strävar ändå efter att den ligger på maxtemp bara det att den utför mer beräkningar per tidsenhet vid den temperaturen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spännande att se att Intelägare vill ha cpuerna på det sätt som Amd fick så massiv kritik för att de levererade dem, eftersom cpun bli billigare att tillverka så borde Intel kunna höja priset rejält och slopa garantin och sälja nakna cpuer.
Själv kommer jag ihåg de som grät ut i forumen för att de slog ut flisor i sina Amd cpuer när de kom nakna.
http://cdn.cpu-world.com/CPUs/K7/S_AMD-SDA2200DUT3D.jpg

Vad pratar du om? Vi kör ju inte processorerna utan ihs, det är i så fall mycket få som gör det. Det vi (som deliddar) vill åt är att byta "kylpastan" som Intel har mellan cpu-kärnan och ihs till något som presterar bättre. Sedan sätter man tillbaka ihs.

Skrivet av mrqaffe:

Är inte resonemanget lite bakvänt nu ?
Att få lägre temp kan inte vara anledningen för det i sig är meningslöst, att kunna klocka högre vid cpuns maxtemp är väl det man vill göra, alltså bättre kylning för att kunna belasta cpun mera utan att den överhettar, men man strävar ändå efter att den ligger på maxtemp bara det att den utför mer beräkningar per tidsenhet vid den temperaturen.

Vadå meningslöst? Ju varmare komponenter går desto mer slits de. Det är klart de finns ett intresse hålla så låga temperaturer som möjligt. Sedan att man får utrymme att klocka högre är ju såklart också viktigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av thompson:

Vad pratar du om? Vi kör ju inte processorerna utan ihs, det är i så fall mycket få som gör det. Det vi (som deliddar) vill åt är att byta "kylpastan" som Intel har mellan cpu-kärnan och ihs till något som presterar bättre. Sedan sätter man tillbaka ihs.

Vadå meningslöst? Ju varmare komponenter går desto mer slits de. Det är klart de finns ett intresse hålla så låga temperaturer som möjligt. Sedan att man får utrymme att klocka högre är ju såklart också viktigt.

Jag deliddade min exakt för längre hållbart. ~10c lägre i snitt, vilket verkar vara många som uppnått. Det är närmare 15% på 65-70c.

Jag skulle nog inte hellre betala för det och jag skulle inte heller rekommendera att man startar en affär i det syftet heller. Jag lånade skruvstädet hos min lokala cykelhandlare och löste det den vägen. Tid att studera vad och hur=2-3h. Själva jobbet från att jag stängde av datorn tog kanske 1-1.5h.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker den här frågan är rätt intressant.

Skulle inte vilja lägga 700 spänn på en delid tool själv. Dels är det för dyrt och dels kan man bara använda den en gång (vanligen). Däremot hade jag gärna lånat en delid tool för nån hundring. Eller skaffa en och låna ut för en liten slant.
Det har såklart inte blivit av att jag skaffat något sådant själv eftersom jag inte har någon aning om intresseunderlaget.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Varför bara nöja sig med att delida, fräs ner ihs:en så cpun får andas lite hade jag gjort om jag hade erbjudit en sådan tjänst

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Finns ju även denna tillverkad av några lirare i finland, billigare än der8auer samt verkar använda en mekaniskt sett smidigare lösning. Tillfälligt slut i lager men en billigare variant håller på att tas fram och ska finnas tillgänglig innan månadens slut, och då kostade den redan knappt hälften av der8auers version.

Förövrigt är det vad jag förstått inte Intels TIM som är problemet, det är överanvändningen av silikon för att fästa IHSen som skapar den dåliga kontakten.