Permalänk
Avstängd

Skriva ut via VPN okunnig

Godmorgon!

Vi behöver en VPN-lösning för att skriva ut på jobbet. Har nämligen lagret 100 meter från kontoret och X antal väggar imellan så det är separata nätverk. Det jag egentligen behöver är möjligheten att kunna skriva ut, från ett annat nätverk. Gärna även Telefonen eller hemifrån också.

Då läste jag lite kort om just att gå via VPN i routern som i sin tur talar trådlöst/trådat med skrivaren i sin tur.
Routern är en 4G från TRE och stödjer inte detta. Jag behöver alltså en ny router till detta till att börja med.

Skrivare har vi installerat men den har inget bling bling utan är väldigt enkel.

Det jag tänker mig:

Koppla bort WiFi-signalen på 4G router, koppla in en ny router i denna. Sätta upp VPN i den på något vis för att sedan få det att fungera.

*Vilken router ska jag välja?
*Hur sätter jag sedan upp VPN?
*Något annat jag behöver tänka på?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som google cloud print hade kunnat passa er.
https://www.google.com/cloudprint/learn/

Ingen VPNlösning behövs, inga ändringar i routern behövs.

Vad är det då?
Ja en dator som har åtkomst till skrivaren (nätverk eller direktkabel spelar ingen roll). Enda egenskapen datorn behöver i grunden är alltså att den på något sätt redan kan skicka saker för utskrift till skrivaren.
Denna dator får en liten mjukvara installerad som gör att man kan skicka sina utskrifter till denna dator så kommer datorn vidarebefordra utskriften till skrivaren.

Nu var det några år sedan jag testade detta (och jag testade bara för personligt bruk men i företagsmiljö med nätverksskrivare), men det fungerade klockrent då iaf.

Värt att kolla upp kanske.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Du kan använda Asus-routrar som då har VPN-tjänst och DynDNS inbyggt.

Aktivera tjänsterna, välj ett bra hostnamn (hamnar som xxx.asuscomm.com), namn+lösen för inloggningarna över exempelvis pptp. När det är klart ansluter du via vpn på telefon eller dator mot hostnamn med det namn+lösen du angav. Då kan du sedan ansluta till skrivare, antagligen ska du ha koll på ip-adresserna på den/dom.

Du behöver även ha koll på att pptp fungerar över det mobila nätet, du behöver en publik adress tilldelad på mobilen/datorn och även den router som du har utåt. Flera mobilleverantörer kör "large scale nat" eller "carrier grade nat" vilket då gör att du hamnar med skrivare etc bakom dubbla nat och du fungerar inte vpn så bra.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänkte precis också föreslå Google Cloud Print

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Låter som google cloud print hade kunnat passa er.
https://www.google.com/cloudprint/learn/

Ingen VPNlösning behövs, inga ändringar i routern behövs.

Vad är det då?
Ja en dator som har åtkomst till skrivaren (nätverk eller direktkabel spelar ingen roll). Enda egenskapen datorn behöver i grunden är alltså att den på något sätt redan kan skicka saker för utskrift till skrivaren.
Denna dator får en liten mjukvara installerad som gör att man kan skicka sina utskrifter till denna dator så kommer datorn vidarebefordra utskriften till skrivaren.

Nu var det några år sedan jag testade detta (och jag testade bara för personligt bruk men i företagsmiljö med nätverksskrivare), men det fungerade klockrent då iaf.

Värt att kolla upp kanske.

Skrivet av andreas_dock:

Tänkte precis också föreslå Google Cloud Print

Det betyder att jag måste ha en liten server igång alltså om jag förstår det rätt? Vad är skillnaden mot att gå via VPN i router och vad är mest stabilt och problemfritt?

Skrivet av Gurk:

Du kan använda Asus-routrar som då har VPN-tjänst och DynDNS inbyggt.

Aktivera tjänsterna, välj ett bra hostnamn (hamnar som xxx.asuscomm.com), namn+lösen för inloggningarna över exempelvis pptp. När det är klart ansluter du via vpn på telefon eller dator mot hostnamn med det namn+lösen du angav. Då kan du sedan ansluta till skrivare, antagligen ska du ha koll på ip-adresserna på den/dom.

Du behöver även ha koll på att pptp fungerar över det mobila nätet, du behöver en publik adress tilldelad på mobilen/datorn och även den router som du har utåt. Flera mobilleverantörer kör "large scale nat" eller "carrier grade nat" vilket då gör att du hamnar med skrivare etc bakom dubbla nat och du fungerar inte vpn så bra.

Många termer som jag inte är helt familjär med.

I helhelt:

ASUS router -> Konfiguera VPN -> Anslut via VPN i mobil eller dator -> Hitta skrivaren och skriv ut.

Är detta ungefär så det går till?
Krävs sedan resterande steg att göras, dvs justera IP-adressser och dylikt. Kan den byta IP-Adress av sig själv sedan så den försvinner och vi får problem när vi ska skriva ut?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det räcker med att en dator är igång på platsen som har skrivaren på sig för att Google cloud print skall fungera 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om det inte är något som behöver skyddas så kan du med enkelhet använda https://www.justbeamit.com för att föra över filer och doc osv.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Många termer som jag inte är helt familjär med.

I helhelt:

ASUS router -> Konfiguera VPN -> Anslut via VPN i mobil eller dator -> Hitta skrivaren och skriv ut.

Är detta ungefär så det går till?
Krävs sedan resterande steg att göras, dvs justera IP-adressser och dylikt. Kan den byta IP-Adress av sig själv sedan så den försvinner och vi får problem när vi ska skriva ut?

Ungefär så. Router -> Konfigurera VPN + Dynamisk DNS -> Anslut via VPN -> Skriv ut när du hittat skrivaren.

Dynamisk DNS gör så att du kan byta extern ip-adress men ändå hitta dit via ett normalt namn. oouhdawg.asuscomm.com (exempelvis). Och routern uppdaterar det namnets ip adress automatiskt. Mycket enkelt när det väl är igång, och inte värre än att klicka på en grunka i routerns menyer för att aktivera, samt välja ett namn dårå. https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_DNS

Permalänk
Inaktiv

Har lagret egen router och som i kör 4G på? Där kör ni ett antal datorer trådlöst?
På kontoret står skrivaren och där kör ni också router med 4G? Dessa kan inte prata med varandra?

Har ni publik IP adress på båda ställena?

I så fall borde ni kunna sätta upp en vpn tunnel mellan routrarna, det förutsätter att ni kör olika nät, dvs inte 192.168.1.x på båda.

Känner du någon som är duktig på nätverk? fråga hen i så fall, inte helt trivialt att ge råd här.

Permalänk
Medlem

Om det bara är för skrivaren så känns VPN overkill. Sedan tror jag google cloud print är smidigare i telefonen (dock noll erfarenhet). Kolla även på HP-Eprint om det är en HP-skrivare. Bland annat kan man då mejla skrivaren och den skriver ut bilagorna