Sony får rätt gällande förinstallerat Windows på datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Då väljer man en dator som inte har Windows, som Clevo.
Köper man en dator där det står att Windows ingår så får man skylla sig själv om man inte vill ha det.

Är en jävla skillnad på utbudet där. Det är väl det han bråkar om.

Om man anser att en dator är en fysisk produkt bortkopplad från mjukvaran så kan man nog i vårt fina EU kräva att få köpa den utan operativsystem. Utan att ge någon källhänvisning så är jag rätt säker på att det är så det fungerar. Konkurrenslagar et. al.

Sen tycker jag inte att det är helt bortkopplat så då faller ju det argumentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

@Yomster: Det handlar inte om missledande marknadsföring. Det handlar om att man blir tvingad att betala för något man inte vill ha. Möjligheten existerar inte att få en liknande dator utan att "köpa" Windows till, vilket inte är helt okej.

Men som någon annan påpekade så ingår support för sånna här maskiner, och då måste det inkludera operativsystemet. Så det hade nog varit omöjligt för dem att erbjuda denna flexibilitet, vilket antagligen är anledningen att han förlorat.

Jag måste erkänna att jag bara läste sweclockers artikel och inte hela rättsfallet och det du skriver går bortom det som står i artikeln.

De skulle mycket väl kunna erbjuda dator utan förinstallerat OS och utan mjukvarusupport men varför skulle de eftersom det förmodligen är så att de flesta vill ha dessa saker. Ett vinstdrivande företag siktar inte direkt in sig på minoriteter vad gäller att erbjuda än billigare lösningar.

Jag förstår om personen är upprörd för att det inte finns en produkt han vill ha men det kan ju knappast vara en tillverkares fel.
Om efterfrågan ökar så kommer en sådan produkt säkerligen att börja säljas.

Permalänk
Medlem

är det BARA jag som tycket det är monopol at PytteMjuk att ha fördelen att ALLA PC´s "laptop´s" kommer ENBART med Windows som OS?

borde de inte snarare vara att köparen får åt minstone 2 eller 3 val av OS när den köper en ny PC??

det är där frågan borde ligga.... för ur konkurrens synpunkt kan de väl inte vara okej som de är idag??? eller??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Detta är en rent akademisk icke-fråga.

Visst skulle man kunna bygga en (relativt skral) argumentation för att datorer och OS är olika saker, fri marknad, konkurrens, monopolsituation, bla bla och bla.

Men i praktiken rör detta OTROLIGT få människor. Jag gissar att det är långt under 1 % av alla som köper laptops som tänker köra något annat OS än Windows på den. LÅNGT UNDER.

Sedan är det nog rätt många av dessa Linuxkramare som INTE är rättshaverister och inte bryr sig ett dugg åt att priset på laptoppen, i teorin, har höjts med nån hundralapp pga Windowslicensen.

Dessutom som flera har påpekat i tråden, skulle laptoppar bli DYRARE om tillverkarna tvingades sälja dem utan OS, dels pga subventioner från MS, men främst pga att helt nya rutiner måste byggas upp för att installera Windows på alla laptoppar som säljs till folk som faktisk vill ha Windows (nästan alla alltså).

Om någon butksanställd måste lägga 30 min på att administrera och ghosta in Windows på en nyköpt
laptop lär kostnaden för detta vida överstiga kostnaden för Windowslicensen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Funderar också på att anmäla Sony. Köpte en Sony xperia z5 compact som hade android och massa annat skräp förinstallerat. Fy fan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Egentligen är det en icke fråga då minimum kravet för att klassas som vettig datoranvändare är att du formaterar disken vid köp av en komplett dator och installerar dina egna grejer. Sedan hämtar du enbart de nödvändigaste drivarna och program för att få det sista att fungera som tänkt.

Låter som om detta möjligen var en Linux användare som ville få saker att bli lite mer rättvisa men det kan också ha varit en dåligt informerad användare som ville undvika all förinstallerad skit. Kanske trodde han att datorn skulle bli billigare utan operativsystem? I och för sig så har han halvt rätt men endå inte. Datortillverkaren måste ju köpa OEM-nycklarna från Microsoft och det kostar. Sedan får de i sin tur betalt (kan man säga "mutas" i denna situation?) av utvecklarna bakom tredjepartsprogramvaran för att leverera datorn förinstallerad med deras skit. Samma skit som försöker locka användare till att skapa tveksam konton, spionerar, påverkar datorns säkerhet och ibland ligger till grund för dina blåskärmar och andra konflikter mm. Denna slant brukade gå till att pressa priset på produkten men numera ser det nästan mer som det också försvinner i fickan på någon aktieägare. Utan operativ kan dock inte dessa tredjepartsprogram installeras... de om något är en positiv sak.

Så de lärda kan tvista om priset, förinstallerade operativ borde vi endå inte bry oss om oavsett utifall vi är Linux eller Windows användare... eller något mer exotiskt...

Skrivet av Frux:

Förstår om några få vill köra nåt annat inte vill betala extra för Windows, men det kan ju knappast vara fel eller olaglig för tillverkarna att ha med det. Står på förpackningen att Windows ingår.

Inte olagligt att packa med det vad jag vet, det redovisas ju som du nämner på förpackningen så det blir ju då ett "paket erbjudande". Sedan hade vi den där historian med förinstallerat IE... Egentligen borde vi ha en lag inom EU som krävde att all programvara redovisas på lådan xD Hej Superfish!

Skrivet av railman:

Blir troligen till och med dyrare för tillverkarna att även ha SKU:s utan OS, speciellt när marknaden är relativt liten. Skulle den extra kostnaden läggas på de enheterna hade de nog blivit dyrare än de med Windows... Tror inte heller många återförsäljare hade velat köpa in dem, stor risk för hyllvärmare.

Varför det? Egentligen borde det vara lätt att lösa... varje burk kommer med mjukvaran på en USB. Köparen trycker in stickan, väljer OS och sedan installeras datorn och startas om. Eller så formaterar man stickan och ger den till barnen innan man sätter igång med en riktig installation av datorn

Skrivet av anon5930:

Dyrt att supporta alla dessa plattformar. Datortillverkaren vill knappast supporta oändligt antal Linux-distros. De vill inte supporta en massa Windows-utgåvor heller. Ska och kan ens datorer som säljs utan Windows säljas utan support? Borde bryta mot regler.

Kan en Linux-organisation stå för supporten istället? Eller lasta ansvaret på den ansvariga för den dustro kunden väljer? Vore intressant med en lösning men så länge linux-marknaden för konsument är icke-existerande lär nog inget hända. Inte ens Canonical med Ubuntu lyckades. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken support? Allt fler företag kör med outsourcing på sin support. De snabbutbildar en dåligt betald person i något fattigt land som kan tala några ord Svenska eller Engelska. Om din fråga inte finns med på hans svarsblad så får du hoppas att han förstår dig när du vill bli kopplad till en mer utbildad person... Vill du ha bättre support så får du hosta upp pengar för ett riktigt supportavtal för riktig personal kostar faktiskt pengar och det kommer inte inkluderat i lådan.

Om datorn inkluderar en distro så är det självklart den som supporten gäller. Samma med Windows. Installerar du en annan version eller ids de inte besvara din fråga så brukar de bara svara att de "inte vet" och att "de återkommer"... (ಠ.ಠ)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

är det BARA jag som tycket det är monopol at PytteMjuk att ha fördelen att ALLA PC´s "laptop´s" kommer ENBART med Windows som OS?

borde de inte snarare vara att köparen får åt minstone 2 eller 3 val av OS när den köper en ny PC??

det är där frågan borde ligga.... för ur konkurrens synpunkt kan de väl inte vara okej som de är idag??? eller??

Ur konkurrenssynpunkt bör man se över windows monopol.
Men det säljs laptops med MacOS, chrome os, Linux och sist windows förinstallerad. Och jag skulle bli förvånad om inte tillgången direkt efterspeglar hur stor efterfrågan är.
När efterfrågan för laptop med linux förinstallerad i nästan helt saknas, så saknas det också butiker som säljer dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tycker man skulle få välja med eller utan operativ när man köper datorn.

Tror du det hade blivit billigare eller dyrare för konsument om de skulle sälja två olika versioner av varje dator?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Tror du det hade blivit billigare eller dyrare för konsument om de skulle sälja två olika versioner av varje dator?

den bör bli billigare för då ingår inte support av OS, ingen Licens och ingen installation i fabriken... man tar av den från tillverknings bandet tidigare än en dator med OS, men jag är inte perfekt å har säkert fel...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ur konkurrenssynpunkt bör man se över windows monopol.
Men det säljs laptops med MacOS, chrome os, Linux och sist windows förinstallerad. Och jag skulle bli förvånad om inte tillgången direkt efterspeglar hur stor efterfrågan är.
När efterfrågan för laptop med linux förinstallerad i nästan helt saknas, så saknas det också butiker som säljer dessa.

Givetvis förstår jag att det är de som styr... men då hamnar som sagt PytteMjuk i en monopol sitts, där av tänker jag som så att de borde erbjudas 2 eller fler OS för samma PC när man köper. inte för vad som är mest populärt utan att förhindra monopol. men de är bara säkert bara jag som tänker annorlunda..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Du har ju val,

Laptop med windows, laptop utan OS , chromebook och Mac.

Sen att alla modeller inte finns i alla varianter är en annan sak. men val har du.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Hade varit intressant för konsumenter att ha möjligheten att välja OS till laptops. Spara en liten slant och få välja Linux förinstallerat.

Detta är ju en supermöjlighet för Sony egentligen, jämför med telefoner och android där alla tillverkare har sin egna lilla nisch med eget home screen (när det inte är nexus), liknelsen skulle då vara att laptops kan vara förinstallerat med Linux med tillverkarnas egna programvara, pengarna finansierat från att spara in Windowslicenskostnader.

DELL är mig veterligen de enda som erbjuder Linux som alternativt OS på vissa modeller.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Något liknade hände i Danmark för några år sedan.
https://www.version2.dk/artikel/poul-henning-kamp-tabte-til-l...

Jag förstår att vissa folk häller vill kunna välja köpa favorit datorn utan Windows om han hon nu vill köra valfritt Linux i stället eller har en retail Windows licens över från en död dator.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K, Corsair Vengence 4x8 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 1 TB SSD 7 TB SSD RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4x4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, 24TB HDD lagring, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Du har ju val,

Sen att alla modeller inte finns i alla varianter är en annan sak. men val har du.

fast chromebook å MAC är samma sak, kan inte välja OS där häller....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Tja, konsumenten i fråga är antingen:

1. Troll som försökte sig på lite enkla pengar.
2. Dum i huuuvet.
3. All of the above.

/hulle.

Ser de inte som dumt att lyckas få pengar från Microsoft

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

Problemet med mac tycker jag är raka motsatsen. Alltså det finns väldigt många som skulle vilka köpa MacOs utan att behöva köpa dyr Apple hårdvara för detta. Jag själv skulle vilja ha helt lagligt och licensmässigt korrekt en virtuell MacOS maskin som snurrade i molnet och jag från precis vad som helst, (min mobil, surfplatta, alla datorer) kunde jobba med denna precis som om jag jobbade med min egen Mac-dator. Detta med att jobba emot sin fysiska maskin känns så 1900 tal..

Så jag håller med ni som säger att det finns ett stort problem med att man blir inlåst till att betala för saker som man ej vill ha. Jag ser dock windows på laptops mer som klagande bara för att klaga. För som flera har sagt, skulle vi få billigare datorer om tillverkaren tvingades sälja datorer med eller utan windows? På MacOS frågan, så vad är det för problem för Apple att bara sälja operativsystemet löst? På vilket sätt skulle det öka kostnaden? -Jo mindre skulle kanske köpa deras datorer, men det skulle likaväl kunna vara tvärt emot då allt fler skulle använda macOs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tycker man skulle få välja med eller utan operativ när man köper datorn.

personer som inte vill ha windows förinstallerat är 99% av gångerna så pass medveten om hur man installerar en linux dist att de inte bör spela någon roll. ingen mist tid för den personen men oftast en timmes sparad tid för windows användaren och sparad huvudvärk för folk som inte förstår hur man installerar ett operativsystem

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Hur mycket kostar en Windowslicens för en stor tillverkare?
Det säljs t.ex. nya laptops med windows 10 på svenska elkedjor för 1800kr, tillverkaren har ju knappast betalat 1000kr till en windowslicens och att 800kr ska täcka för all hårdvara.

Så frågan är om datorerna skulle bli billigare eller dyrare att sälja utan windows, liksom lagerhantering, mindre volymer, support etc kostar också en slant.

Det större problemet tycker jag är att det är problem med drivers för andra operativsystem än windows, även om min bild är att detta blir bättre för varje år. Sedan beror det såklart på vilken dist man använder.

Så summan är att jag ej ger mycket för denna stämning även om jag tycker att det principiellt är bra att man inte behöver köpa onödig dritt.. (Intel släng ut er iGpu i i7or och Xeons)

OEM för konsument och för företag har totalt olika priser och villkor. Dell, asus acer osv köper in miljoner licenser från MS på en gång och det blir liten kostnad styck.

Skrivet av Hulle:

Detta är en rent akademisk icke-fråga.

Visst skulle man kunna bygga en (relativt skral) argumentation för att datorer och OS är olika saker, fri marknad, konkurrens, monopolsituation, bla bla och bla.

Men i praktiken rör detta OTROLIGT få människor. Jag gissar att det är långt under 1 % av alla som köper laptops som tänker köra något annat OS än Windows på den. LÅNGT UNDER.

Sedan är det nog rätt många av dessa Linuxkramare som INTE är rättshaverister och inte bryr sig ett dugg åt att priset på laptoppen, i teorin, har höjts med nån hundralapp pga Windowslicensen.

Dessutom som flera har påpekat i tråden, skulle laptoppar bli DYRARE om tillverkarna tvingades sälja dem utan OS, dels pga subventioner från MS, men främst pga att helt nya rutiner måste byggas upp för att installera Windows på alla laptoppar som säljs till folk som faktisk vill ha Windows (nästan alla alltså).

Om någon butksanställd måste lägga 30 min på att administrera och ghosta in Windows på en nyköpt
laptop lär kostnaden för detta vida överstiga kostnaden för Windowslicensen.

/hulle.

Asus försökte sälja laptop med linux (var när dessa mini datorer blev populära med atom cpu), linux var egentligen perfekt där men ingen köpte den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Det är en icke-fråga. Datorn såldes med installerad mjukvara, hade den sålts som "tom" utan OS och övrig mjukvara men hade haft Windows installerat så hade han kunnat klaga kanske men då hade han ju fått mer än vad han betalade för liksom.

Om jag köper exempelvis en router och direkt installerar Tomato eller liknande på den så kan jag inte kräva tillbaka pengar för att de har utvecklat och installerat deras mjukvara heller.

Sen hade det blivit dyrare att erbjuda datorer utan Windows då Windows är så billigt för tillverkarna och mindre serier (vilket det förstås hade blivit med "tomma" datorer) blir dyrt att tillverka, lagerhålla osv.

Dock finns det alternativ men främst på företagsmarknaden. Jag köpte exempelvis min Thinkpad utan OS och installerade Windows själv då jag hade licenser över. Anledningen är förstås att (större) företag har volymlicensavtal med MS och betalar för Windows den vägen och då kan man sälja merparten av datorerna riktade mot denna marknad utan OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Nä det har jag inte sagt.

Du kanske inte kan välja dator A med operativ B men du har fortfarande valet att välja vilket av paketen du vill köpa.

Som att klaga på att GB inte säljer glass med pepparkakssmak. Andra tillverkare gör det men du vill ju ha GB... surt att man inte får välja alltså.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Blev lurad? Det står ju alltid ett stort "Windows" X på datorn inklusive en Windows logga.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

den bör bli billigare för då ingår inte support av OS, ingen Licens och ingen installation i fabriken... man tar av den från tillverknings bandet tidigare än en dator med OS, men jag är inte perfekt å har säkert fel...

Nej ingen är perfekt och ingen kan sia om framtiden
Jag tror dock supportkostnaden och diskspeglingskostnaden ("installation") är minimal, och du får tänka på att även lagerhållning kostar - vilket i princip skulle behöva fördubblas om man inte ska lägga hand på varje dator & paketering innan slutleverans till kund (vilket också skulle kosta).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Det är definitivt en intressant fråga, men inget som det borde lagstiftas om. Vill ett företag enbart sälja datorer med ett visst OS så ska man få göra det. Det handlar om efterfrågan, folk som köper en PC förväntar sig att det ska vara Windows på den. Skulle konsumenter börja efterfråga t.ex. Linux i stor skala skulle nog många datortillverkare överväga att förinstallera det.

Det man kan fundera på är möjligen om Microsofts metoder är helt lagliga. Stora datortillverkare får ju sådan rabatt på Windows-licenser att det knappt kostar dem något att inkludera Windows. De kan t.o.m. gå back på att inte göra det, eftersom slutpriset på datorn subventioneras av förinstallerade program som antivirus, Office-prenumerationer o.s.v.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag förstår han. Jag skulle inte heller vilja ha Windows Vista installerat på min dator. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Du har ju val,

fast jag tänker ju på vad eventuellt lagen säger om monopol när PytteMjuk har så stor andel... om det skulle vara som så att de är monopol då är de ju läge att ha några alternativ, även om 9 av 10 kunder kommer välja PytteMjuk...

Visa signatur

Permalänk

Bygg en dator själv med samma komponenter....om du vill inte ha en dator med windows....

En tillverkare måste ju få datorn testad om allt fungerar...kan slå vad at de testar för när Windows är färdigt installerad på Windows.
Undrar hur mycket ville han få tbax då. samma summa som den kostar i affären?

Sony borde ha tagit bort 80€ för Windows...och tjänat typ på 50€ för att testa datorn med andra metoder + tagit bort garantin
(lagt till "garanting gäller bara vid användingen av microsoft Windows")
..... gillar han inte villkoren....så låt bli att köpa för helvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Nej ingen är perfekt och ingen kan sia om framtiden
Jag tror dock supportkostnaden och diskspeglingskostnaden ("installation") är minimal, och du får tänka på att även lagerhållning kostar - vilket i princip skulle behöva fördubblas om man inte ska lägga hand på varje dator & paketering innan slutleverans till kund (vilket också skulle kosta).

sant, men de behöver ju inte ligga på sådana gigantiska lager av andra system å ju längre tiden går ju mer visar deras BI system hur mycket av vad som säljer... så de kan anpassa lager saldot.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

fast jag tänker ju på vad eventuellt lagen säger om monopol när PytteMjuk har så stor andel... om det skulle vara som så att de är monopol då är de ju läge att ha några alternativ, även om 9 av 10 kunder kommer välja PytteMjuk...

Inget monopol, finns väldigt många alternativ till Windows. Att kunderna i de flesta fall inte vill ha dessa är inte Microsofts fel.

Om MS skulle vara i farozonen så hade även Valve med Steam varit det, Google med sökmotorn, Youtube och Android och Intel med deras x86. För att nämna några liknande situationer.

Permalänk
Medlem

Ska nog stämma AMD att mitt grafikkort kom med 8Gb minne, jag vill ju bara ha 4Gb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Men på macbook har du ju absolut monopol.. vad säger lagen där då?

Du tänker för smått.. Ja de har en stor marknadsandel men det finns alternativ tillgängligt för allmänheten i nästan alla datoraffärer.

Visa signatur