Permalänk
Medlem

4k från dator till TV laggar

Som rubriken säger, när jag spelar upp en 4k-film från min PC så laggar/hackar bilden på TV. Har testat en HDMI-kabel för 4k men det hjälpte inte. Har lite dålig kunskap om vad jag mer kan testa. Försökte ändra Refresh rate också men ingen skillnad.

Testar jag däremot att spela upp från ett USB eller liknande så funkar det utan problem.

Har en Samsung UE55KS7005 samt ett 1070 i datorn. Någon som har några tips på hur man ska gå tillväga för att slippa "hackandet"?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Vilket media är det du spelar upp? Är det en fil eller streamat?

Permalänk
Bildexpert 📺

Standard för detta problem är att man försöker spela upp något godtyckligt 4K-material och datorn, mjukvara och/eller hårdvara, saknar kapaciteten för att spela upp detta godtyckliga material på rätt sätt. Därför hackar det.

TV:n är så gott som alltid oskyldig och kabeln har definitivt inte med saken att göra.

Permalänk
Medlem

@Blofeld:

Är en fil på dator, spelar upp med VLC.

@Laxpudding

Okej, kanske kan vara mediaspelaren som inte klarar av det?

Permalänk
Medlem

Och filen spelar upp utan problem med vlc på pcn?

Permalänk
Medlem

Har du slagit på HDMI UHD Color på den porten du kör TV på ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle kunna vara att VLC inte orkar. Eller att det ansluts med fel frekvens. Filmen i 24 fps och anslutning till TV:n med 30 Hz blir till exempel inte vackert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Och filen spelar upp utan problem med vlc på pcn?

Nej, är iofs samma problem där. Men tänkte det hade med att jag bara har 1080p-skärmar att göra.

Skrivet av fermia:

Har du slagit på HDMI UHD Color på den porten du kör TV på ?

Yes!

Skrivet av Laxpudding:

Skulle kunna vara att VLC inte orkar. Eller att det ansluts med fel frekvens. Filmen i 24 fps och anslutning till TV:n med 30 Hz blir till exempel inte vackert.

Finns det någon annan bra mediaspelare att testa med som orkar med 4k-filmer?

Ska se om jag kan byta Hz till 24 istället.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara i datorn? orkar den dra runt 4k?

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@CeeJaySWE:

i7 6700k, 1070, 16GB DDR4.

Testade nu med en annan, lite mindre fil. Funkade utan problem. Kan det vara så att VLC inte orkar för stora filer?

Permalänk
Medlem

Googlade och hittade en som inte uppdaterat sina drivers till grafikkortet ordentligt, se upp med om windows gjort det och se till att du faktiskt har original drivers.

Skickades från m.sweclockers.com