No Man's Sky utreds för falsk marknadsföring

Permalänk
Melding Plague

No Man's Sky utreds för falsk marknadsföring

Efter ett flertal klagomål inleds nu en utredning av No Man's Sky. Spelet anklagas för falsk marknadsföring och mycket av materialet på dess Steam-sida sägs vara missvisande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem! Spelet var ju hopplöst repetitivt och inte alls som de "hypat" ut det till oss konsumenter!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror på Karma men ibland undrar man ju. Det här kan de gott ha. Det är rätt åt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, som med alla spel i dagens läge väntar man tills någon youtube recension kommer upp innan man köper.

Hade man förhandsbokat alla nya spel som "ser" bra ut hade man varit både ruinerad och förbannad.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte för att jag tror på Karma men ibland undrar man ju. Det här kan de gott ha. Det är rätt åt dem.

Klart det är RÄTT åt dem när det är en rätt som ska utreda om så är fallet

Permalänk
Medlem

man vet ju vad Sean har att säga
"Wow! Amazing! My mind is blown!"

Permalänk

Är så gränslöst glad över att jag höll huvudet kallt och inte köpte smörjan. Bitterheten hade inte visat några gränser om jag hade bränt 600 kronor på det här digitala krafset.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Rätt åt dem! Spelet var ju hopplöst repetitivt och inte alls som de "hypat" ut det till oss konsumenter!

Är det bara jag, eller har deras trailers mest varit definitionen av repetition? Känns svårt att bli överraskad där

Permalänk
Medlem

Bra att någon tar det första steget mot falsk marknadsföring (det är inte bara Hello Games som är boven i dramat) och att vi får lite mer "honest trailers" samt sanningsenliga uttalanden i framtiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Dom fick även runt 60 bästa spel awards och liknande innan släpp.
Företagen som delade ut dom utmärkelserna borde också bli utreda och hamn på nån form av svartlista så ingen läser deras recensioner nå mer.
IGN och många fler var ju med och spred den falska marknadsföringen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

Runt 200k spelade spelet på lanseringsdagen nu idag endast runt 2k. Det säger en hel del!

Det är bara spelanalfbeter det vill säga den bred massan som blir lurade av spel som rider på hypevågen i media. Jag skulle också säga de som förhandsbeställer spel utan att ha läst några som helst recensioner. Det är skrattretande vad folk är dumma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

IGN och många fler var ju med och spred den falska marknadsföringen.

Du kan ju knappast anklaga spelbloggar för att begått något fel när dom sprider missvisande information om spelet. Dom blev ju precis lika lurade som du. Deras jobb är att rapportera om nya spel, sen upphör deras ansvar. Det utgivaren berättar för dem eller visar dem är ju vad dom har att gå på.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Steam ska självklart inte få göra reklam på funktioner som inte finns i spelet, det är ju att lura kunderna. Jag trodde Steam helt klart var en mer pålitlig plattform, man stödjer ju uppenbart oseriösa utvecklare.
Jag gick inte heller på hypen som utmålades i No mans sky, kände mig på att det var något lurt med allt det fantastiska man kunde göra. När något låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant. Någonting som kanske kan vara värt att tänka på i framtiden, iaf när det gäller nya spelserier som du tror ska ta dig till Nirvana.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beatnutz:

Du kan ju knappast anklaga spelbloggar för att begått något fel när dom sprider missvisande information om spelet. Dom blev ju precis lika lurade som du. Deras jobb är att rapportera om nya spel, sen upphör deras ansvar. Det utgivaren berättar för dem eller visar dem är ju vad dom har att gå på.

Det är klart man kan när de tar emot pengar från de som gör spelen de recenserar samt är inkompetenta och saknar förmågan att skriva om hela spelet.

Googla på Mass Effect 3 och IGN och läs några veckor. Jag har inte läst en IGN-artikel, eller köpt ett Bioware-spel sedan dess och kommer aldrig göra det heller, tills kistlocket läggs på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det brukar väl vara så här med "banbrytande" spel.

Fable skulle väl också vara helt banbrytande sades det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Spelet hade inget mer att ge efter ett par veckor, då hade man största skeppet, fullt uppgraderat inventory (redan efter 2 planeter), största multi-tool:en, alla tekniker man kunde lära sig, nog med lärda ord. Samt att man hade högsta relation med de få raserna.
Sen var det ingen anledning att längre besöka de likadana byggnader som var på alla planeter och "prata" med NPC'er som inte gav något nytt eller lösa "pussel" etc då man inte fick något för det och det alltid var lika triviala saker att lösa och inte gav något.

Döda anfallande rymdpirater blir även det väldigt enkelt och du får inget för mödan, avvärja pirater som anfaller lastskepp, även det gav inget längre (gav väldigt lite belöning redan från början och mest troligt slöseri med dina egna resurser). Konstigt dock att jag är den enda som skyddar ett lastskepp, men bara jag petar på någon så kommer Sentinels och anfaller mig på tre röda sekunder, men anfaller pirater mig så bryr sig ingen.
---
Så kanske själv anfalla de stora skeppen? Nej du får nästan obefintligt med resurser, absurt så lite de stora skeppen lämnar efter sig då du vet att en liten stund på en planet ger dig mer.

Men då kanske man kan titta på handlares inventarier på en rymdstation, se något man vill ha, flyga ut vänta på dem och anfalla för att få det? Nej du får inte vad dem hade utan bara skräp. Sen varför har alla bara pytte mängder av allt? Galaktiska handelsterminaler har även den pytte mängder av allt, för att handhålla handel över en galax är det bra konstigt.

Väldigt fort så har valutan ingen funktion heller, väldigt lätt att införskaffa och inget värde så fort du köpt det största skeppet och uppgraderat ditt inventory.
Räcker att leta upp en farlig planet som är full av Gravitino balls, plocka en och döda några sentinels och repetera så har du fort fullt inventory på dig och skeppet värt ett par miljoner, finns självklart alternativa metoder.

Så vad återstår? Besöka planeter, titta på miljön. Ja det finns tyvärr inget annat att göra.

Ångrar jag köpet dock? Nej, tittar jag på antalet timmar jag spelat och faktiskt haft roligt så är det inte illa för pengarna. Men lämnar väldigt mycket mersmak, väldigt ytligt och lite att göra för sin enorma storlek. Utforskar faktorn som skall locka i spelet har snabbt ingen mening och ger inget nytt.
Men nu gick jag in i spelet utan att rida på någon hype och utan att veta om några löften. Som gammal Frontier: Elite spelare på Amiga så förväntade jag mig inte mer än det och allt utöver var ett plus.
Hoppas självklart på att spelet expanderar över tid så man kan besöka det igen, vi får se om det händer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

På villket sätt skiljer sig Hello Games reklam av ett spel innan det släpps, jämfört med andra speltillverkare?
Lovar runt håller tunt är väl regel snarare än undantag.

Återigen har det bevisats att man inte skal köpa grisen i säcken (dvs innan spelet är släppt) utan istället skall vänta tills recensioner kommit ut.
Väntar man ännu längre kanske det till och med reas!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas folk förstår att detta inte har något med att spelet målades upp som något annat innan det lanserades, eller något att göra med hur simpelt och repetitivt det är i dagsläget. Ett spel kan vara hur kast som helst och det är OK, så länge det inte marknadsförs som något annat.

Problemet är att spelet fortfarande, efter lansering marknadsförs med funktioner som inte finns. Boxen kanske visar rätt, men på deras Steam Store sida finns fortfarande bilder och video klipp från innan spelet lanserades, som får det att se ut som att spelet har matrial som egentligen inte finns.

Det är där problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Runt 200k spelade spelet på lanseringsdagen nu idag endast runt 2k. Det säger en hel del!

Det är bara spelanalfbeter det vill säga den bred massan som blir lurade av spel som rider på hypevågen i media. Jag skulle också säga de som förhandsbeställer spel utan att ha läst några som helst recensioner. Det är skrattretande vad folk är dumma!

Fast så är det ju inte. Jag köpte det själv inte men att säga att alla som köpte det är dumma är ju en oerhört onödig och osann kommentar. Jag har flera vänner inom spelbranchen som var väldigt spända på att NMS skulle släppas och köpte det vid lansering.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Hade knappt läst nånting alls om spelet.
Men köpte det för 280:- på release. Fick ut lite över 20 timmar av det och hade kul så jag är nöjd.
Tyckte dock det var konstigt att så många gnällde så kollade lite intervjuer och recensioner av personer som följt spelet. Då förstod jag varför man tyckte det var kass.
Ibland är det bäst att inte läsa nånting alls

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

De förklarar också att de kontaktat Valve och utvecklaren Hello Games för att svara på anklagelserna

Sean:s svar på anklagelserna: "Amazing!" *stirrar ut i intet och går sakta iväg nynnande*

Nej men allvarligt, bra att detta tas upp. Steam-sidan visar bara material från E3 vilket är extremt missvisande. Ökenplaneten med sandormarna, skeppen som flyger i formation, jättelika dinosaurier o.s.v. Inget av detta finns i det färdiga spelet.

Hoppas också detta blir lite vägledande, eftersom NMS knappast är det enda spelet som använder missvisande screenshots och videos.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Rätt åt alla blåögda gamer som köper säljarhypen och förbokar trots att de lovat dyrt och heligt att aldrig göra det igen efter <alla spel någonsin>.

Insåg efter ca 30 min på Twitch att spelet är skit och köpte det inte.

Så sluta hänga läpp nu och gå vidare med era liv.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att den ansvariga sätts på plats, så att de inte går för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Rätt åt alla blåögda gamer som köper säljarhypen och förbokar trots att de lovat dyrt och heligt att aldrig göra det igen efter <alla spel någonsin>.

Insåg efter ca 30 min på Twitch att spelet är skit och köpte det inte.

Så sluta hänga läpp nu och gå vidare med era liv.

Du kan begära återköp så länge du spelat mindre än 2 timmar oavsett om du förbokat eller inte.

Problemet med NMS var att många behövde spela mycket längre än 2 timmar innan de insåg hur repetitivt spelet är. Man förväntade sig hela tiden att bara man flög till nästa system så skulle spelat öppna upp sig och bli sådär som det såg ut i E3-trailern o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Förstår inte ilskan överhuvudtaget har man hängt med från början då dom började med NMS för ca 3 år sedan så vet man vad man får och inte får. Att komma in ett halvår innan release då Sony och Steam tagit makten över hur spelet ska marknadsföras, ja då får man skylla sig lite själv .... men sen förbeställer ju jag Fifa och NHL varje år också fast dom i stort sett är 99% identiska , bara tröjorna är annorlunda....
"we are sheep, but happy sheep" - Jag

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Jag var ointresserad av spelet då jag mer eller mindre förutsåg det hela och jag orkade således inte heller titta på intervjuer med utvecklarna och lyssna på deras löften.

Det var ju nu i efterhand med besvikna köpare som jag sett videos, artiklar och dylikt där de lovar en massa saker som man inte sett röken av. Dessutom tycks deras gameplay-demos varit missvisande.

Det är ju absolut inte okej och skulle ge dåliga signaler till andra utvecklare om de kommer undan med det. Kul att se att det hela utreds och förhoppningsvis så straffas de för det.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Återigen har det bevisats att man inte skal köpa grisen i säcken (dvs innan spelet är släppt) utan istället skall vänta tills recensioner kommit ut.
Väntar man ännu längre kanske det till och med reas!

Men om man vill kasta sig in ovetandes och ofärgad av andras åsikter med så lite vetskap som möjligt och utan förväntningar? Ofta träffar det inte rätt men de få gånger det gör det är det underbart och ett spel kan fånga dig på ett sätt som inte annars hade vart möjligt. Har hänt mig många gånger genom åren.

Allt från när jag var liten och valde ett Amiga spel efter omslaget, då det var allt jag hade att gå på så var det lika fantastiskt när det träffade rätt som frustrerande när det träffade fel. Vet flera spel som jag säkerligen hade förbisett om jag läst recensioner om dem innan jag köpte dem som var underbara och jag förmodligen hade gått miste om.

För att inte tala om första gången jag blev förtrollad av Ultima seriens spel, helt ofärgad och nästan ovetande kastade jag mig mitt ut i Lord Britishs värld och det var det värt!

Samma visa med Fallout 1, kastades in i världen och blev förälskad och helt förtrollad av världen helt utan någon förkunskap. Fick spelet i present och visste noll och inget om det innan och jag fortsätter likadant på alla uppföljare, ovetandes, ofärgad och förväntansfull.

Tar vi ett modernare spel så tänker på första gången jag spelade Elder scrolls Morrowind helt ovetandes av vad som väntades (hade inga större förväntningar än vad Arena/dagerfall erbjöd i ny kostym vilket jag hade vart nöjd med), men jäklar den känslan går inte reproducera och det hade inte blivit lika magiskt om jag visste mer om spelet, jag satt gapandes och förtrollad i den världen extremt länge, sömnen fick sig en ordentlig törn under lång tid.

Jag önskar att fler kunde uppleva det jag skriver om så de kan förstå vad jag menar. Jag känner många som upplevt samma (som fortfarande gör när rätt spel kommer) och jag känner även folk som per automatik tycker samma som alla andra tycker utan att själv provat spelet och byggt en egen uppfattning. Sen förstår jag självklart att alla inte är villiga att kasta sig in i ett spel oventandes och många har säkert inte råd att göra det. Men jag hackar inte ner på dem som vill ha mer förkunskap om ett spel för det, valet är deras och jag förstår dem.

Så det finns fler sätt att se på det hela än att man är dum som förbokar eller köper något utan vetskap och andra personers åsikter.

Skall jag bry mig om vad alla andra tycker så kan jag lika väl sluta köpa mat jag inte testat innan då jag faktiskt kanske inte tycker om det och missa chansen att potentiellt testa något som jag kanske älskar. Tänk att basera val av mat efter vad någon annan tycker utan att själv veta (jaja inte världens bästa jämförelse), uff uff.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Du kan begära återköp så länge du spelat mindre än 2 timmar oavsett om du förbokat eller inte.

Problemet med NMS var att många behövde spela mycket längre än 2 timmar innan de insåg hur repetitivt spelet är. Man förväntade sig hela tiden att bara man flög till nästa system så skulle spelat öppna upp sig och bli sådär som det såg ut i E3-trailern o.s.v.

Steam ändrade längden för just detta spelet under en period. Då fick man helt enkelt passa på, för vad jag förstått togs detta valet väck. Lite kasst att dom inte erbjuder detta fortfarande dock, förmodligen därför Steam är målet här.

Anser förövrigt att folk får skylla sig själva lite om dom efter nästan 2 timmar inte inser att spelet inte passar dom. Har dom sedan spelat typ 5-10 timmar utav spelet så är det ju helt acceptabelt att ha betalat för spelet. Det är sällan spel som ger mycket mer speltid än så utan att bli repetitivt. Dom flesta single-player spelen har ju knappt 10 timmars spelande?

Det är som att klaga på World of Warcraft och kräva refund på månadskostnaden bara för att det finns daily quests.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas, för oss alla, att de får rätt och visar att det inte är okej med falsk marknadsföring.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Köpte spelet på release dagen på GOG och har spelat i 15 timmar. Har mailat med supporten på GOG sedan igår och idag så fick jag godkänt att lämna tillbaka spelet.

Känns väldigt skönt att få pengarna tillbaka för ett spel som inte känns färdig och saknar lovat innehåll.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W