"WAN IP:n är inte den externa IP:n. Externa IP-baserade tjänster kommer inte att fungera."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lizzard8:

@Frewik: Där ser man. Perfekt, då slipper man gåra några konfiguratiner alls. Jag har själv inte den routern så jag kunnde inte veta att det finns förkonfigurerat. Då antar jag att man även använder WAN-porten också. Då blir de en extra lan-port ledig också. Ger ett bra inlägg där.

Stämmer bra! man har wan-porten som "inkommande", precis "som vanligt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Många bra lösningar!

Skrivet av anon224490:

@lizzard8: Du har två (enkla) alternativ för att få det rätt. Jag kan inte fatta att ingen ännu har nämnt alternativ 2 (eller har jag missat något i tråden?).

1. Brygga din comhem-modem-router - använd din asus som router.

2. Behåll din comhem-maskin som den är, ställ in din asus i driftläge åtkomstpunkt. Då agerar din asus endast som en "wifienhet" och switch, den delar inte ut lokala ip-adresser osv.

https://i.gyazo.com/f8e7a0c3f2af26f9b898631b834a273c.png

Alt. 2 låter som ett bra alternativ! Två frågor: Finns det några nackdelar att sätta den som åtkomstpunkt? Vilken IP-adress får den då, om jag skulle vilja ändra tillbaka till routerläge?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

Många bra lösningar!

Alt. 2 låter som ett bra alternativ! Två frågor: Finns det några nackdelar att sätta den som åtkomstpunkt? Vilken IP-adress får den då, om jag skulle vilja ändra tillbaka till routerläge?

Den får en intern IP från ditt modem.

Nackdelen med alt 2 är förstås att du är beroende av att ditt modem hanterar NAT, normalt sett så är modemen man får av Comhem kassa, därav alla förslag att brygga det.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av donpipino:

Många bra lösningar!

Alt. 2 låter som ett bra alternativ! Två frågor: Finns det några nackdelar att sätta den som åtkomstpunkt? Vilken IP-adress får den då, om jag skulle vilja ändra tillbaka till routerläge?

Skrivet av tomle:

Den får en intern IP från ditt modem.

Nackdelen med alt 2 är förstås att du är beroende av att ditt modem hanterar NAT, normalt sett så är modemen man får av Comhem kassa, därav alla förslag att brygga det.

What he said! (Men med tanke på din kunskapsnivå (inte för att låta nedvärderande) så tror jag inte att du kommer att märka någon som helst skillnad på vilken enhet som agerar router/NAT/DHCP.)

Å andra sidan så blir en fördel med "alt. 2" (beroende på om du har användning för det) att du kommer fortsatt att kunna koppla upp dig mot comhem-maskinens lanportar samt wifi.

Permalänk
Skrivet av anon224490:

What he said! (Men med tanke på din kunskapsnivå (inte för att låta nedvärderande) så tror jag inte att du kommer att märka någon som helst skillnad på vilken enhet som agerar router/NAT/DHCP.)

Å andra sidan så blir en fördel med "alt. 2" (beroende på om du har användning för det) att du kommer fortsatt att kunna koppla upp dig mot comhem-maskinens lanportar samt wifi.

Förstår vad du menar. Jag är kunnig inom datorer men nätverk har alltid varit ett enda stort frågetecken som jag inte orkat/velat sätta mig in i. Så då är det bra att det finns experter som er som kan hjälpa!

Har gjort som så nu att jag satt Asus-routern i brygga, och har koll på vilken IP den har för att komma åt den. Och det verkar fungera bra!

Fick dock ringa Comhem igår för att hastigheten på bredbandet var långsam. Ska ha 250 Mbit men hade runt 100-150 (Inte långsamt, men långt ifrån det jag ska ha). Och hon på supporten sa att det var en del saker som inte såg bra ut i uppkopplingen. Hon kunde dock inte svara på om det beror på det jag "experimenterat" med senaste veckan.

Tack för hjälpen @anon224490 @tomle @lizzard8

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej

Har samma problem fast jag har byt bara ny router Asus RT AC68U samma som min trödlåsa nätverkskort som jag köpte nyligen eftersom jag ville ha stationär dator trådlös också...

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro