Väldigt ojämn överföringshastighet, FreeNAS

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Intressant tråd! Hoppas att det inte är någon som kör FreeNAS utan passthrough till en SAS-controller, då missar man som tråden beskriver.

Har du testat iSCSI med andra OS, typ OmniOS, för att se om det är bättre prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knorrrhane:

Intressant tråd! Hoppas att det inte är någon som kör FreeNAS utan passthrough till en SAS-controller, då missar man som tråden beskriver.

Har du testat iSCSI med andra OS, typ OmniOS, för att se om det är bättre prestanda?

Hej,

Japp, testat iSCSI på diverse OS och det fungerar i de flesta fall väldigt bra. iSCSI är ju ett extremt effektivt protokoll så det är vanligt att man maxar anslutningen. Ska snart bygga ett nytt rack, då ska jag testa lite mer iSCSI på FreeNAS, dock utan att blanda in ZFS vilket är boven i prestandadramat

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Hej,

Japp, testat iSCSI på diverse OS och det fungerar i de flesta fall väldigt bra. iSCSI är ju ett extremt effektivt protokoll så det är vanligt att man maxar anslutningen. Ska snart bygga ett nytt rack, då ska jag testa lite mer iSCSI på FreeNAS, dock utan att blanda in ZFS vilket är boven i prestandadramat

Ja, man byter prestanda mot dataintegritet. Har du testat med en SSD som SLOG när du kör ZFS?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knorrrhane:

Ja, man byter prestanda mot dataintegritet. Har du testat med en SSD som SLOG när du kör ZFS?

Japp, gjorde inte särskilt mycket för prestandan. Ligger på cirka 80-100 MB/s via SMB/CIFS nu vilket är godtagbart med ZFS och mekaniska diskar tycker jag. Har snart två Intel 910 400GB SSD:er liggandes dock, då ska jag testa mer prestanda i FreeNAS via 10 Gbit hade jag tänkt.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Japp, gjorde inte särskilt mycket för prestandan. Ligger på cirka 80-100 MB/s via SMB/CIFS nu vilket är godtagbart med ZFS och mekaniska diskar tycker jag. Har snart två Intel 910 400GB SSD:er liggandes dock, då ska jag testa mer prestanda i FreeNAS via 10 Gbit hade jag tänkt.

Låter lågt med 100MBps

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moire:

Låter lågt med 100MBps

MB för mig är megabyte, så alltså 80-100 Megabyte per sekund

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

MB för mig är megabyte, så alltså 80-100 Megabyte per sekund

Ja mega är mega. Skriver från mobil, men vilken setup kör du med?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moire:

Ja mega är mega. Skriver från mobil, men vilken setup kör du med?

Vet inte om det är rätt tråd, men jag har en Woven Brocade LB4-switch med fyra CX4-portar som använder sig av Infiniband-kablar samt ett par SuperMicro CX4-kort. Kikar i dagsläget på att uppgradera till SFP+ dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Berätta gärna om det gjorde någon skillnad.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

@Kr^PacMan: Tycker detta är kul så har funderat lite mer! Du säger du får 80-100 Megabyte/s men det låter nästan som att restriktionen är i ett 1 Gbit nätverk, är det så? Vad får du om du kör t.ex. Bonnie direkt mot din zpool?

Hittade också ett test om raid-konfiguration och prestanda som jag tycker var intressant:
https://calomel.org/zfs_raid_speed_capacity.html

Hur skall du lägga upp din nya raidz pool hade du tänkt?

Håller själv på att planera hur jag skall bygga om min lagring förstår du så är intressant att veta hur andra tänker!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knorrrhane:

@Kr^PacMan: Tycker detta är kul så har funderat lite mer! Du säger du får 80-100 Megabyte/s men det låter nästan som att restriktionen är i ett 1 Gbit nätverk, är det så? Vad får du om du kör t.ex. Bonnie direkt mot din zpool?

Hittade också ett test om raid-konfiguration och prestanda som jag tycker var intressant:
https://calomel.org/zfs_raid_speed_capacity.html

Hur skall du lägga upp din nya raidz pool hade du tänkt?

Håller själv på att planera hur jag skall bygga om min lagring förstår du så är intressant att veta hur andra tänker!

Det var över 1 Gbit-nätverk. Det var FreeNAS 9.2 om jag inte minns fel, som hade lite problem med stabila drivrutiner för 10 Gbit-korten. De är ju Intel-baserade, men det var ett gäng buggar som hade lösts med FreeBSD 10 som FreeNAS inte byggde på. Men nu ska det förhoppningsvis fungera bättre med 9.3-versionen. Internt låg en av arrayerna på cirka 150 MB/s om jag inte minns fel. Jag har flyttat och har en colocation just nu, så har inte kunnat labba så mycket. Men ett nytt öppet 19-tumsrack ligger hemma redo att byggas, så just nu är det bara att hitta tid som gäller.

Jag har 3x4 TB i RAID1Z just nu (plus lite ströarrays), det blir att köpa tre stycken till och köra motsvarande RAID 50. Inte optimalt men hyfsat bra prestanda/användbart utrymme. Kommer även ha backup på ett gäng terabyte på detta också.

Vad har du för diskar, och hur har du tänkt att bygga?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Det var över 1 Gbit-nätverk.
Vad har du för diskar, och hur har du tänkt att bygga?

80-100 Mbyte/s är bra över 1 Gbit tycker jag. Skall bli spännande att se vad du får med 10 Gbit.

Nu har jag faktiskt liknande som du, 3 st 4 TB diskar i raidz. Jag har WD Red diskar på 5400 rpm så inte riktigt snabbaste man kan få tag på, 150 Mb/s internal transfer speed så fick 149 Mbyte/s seq-write och 155 Mb/s seq-read med Bonnie. Så det får vara ok!

Nu kör jag ESXi från ett USB-minne med ett LSI SAS 2308 i passthrough till OmniOS för att få direkt access till diskarna. Min plan vidare är som följer:

- Skaffa 1 disk till och köra raidz1 för att få bättre skrivhastighet och mer plats.
- Jag har beställt en Samsung SM863 120 Gb som jag skall ha som SLOG.
- Jag har ett Supermicro X10SLM+-LN4 så jag har beställt 2 st SuperDOM 64GB som jag tänkte konfigurera som boot mirror och installera OmniOS på. Tänkte också testa SmartOS och Solaris 11 (om det nu har stöd för min hårdvara) men tror inte Solaris är vägen att gå eftersom man får betala för patcher och uppdateringar som jag förstår det. Men kan vara kul att testa!

Eftersom jag skall köra OmniOS native så skall jag testa hur det fungerar med zones och virtualisering, har läst på en del men skall börja testa tänkte jag.

Visa signatur

Permalänk

Ursäkta sent svar, jobbat utomlands osv...

Men vänta nu; varför blandas skrivningar från esxi till NFS-storage in?

Det frågeställningen i första tråden var var överföring mellan VM -> VM via 10GbE (VMXNET3), har ingenting med hosten att göra...

FreeNAS hade urusel prestanda, alla drivers lästa.
Linuxdistar, valfritt, med tillhörande SW-raid kanon prestanda.

Kör just nu ett test med en VM bestående av openSUSE, BTRFS-raid0 och får 400MB/s. Inga krusiduller som SLOG eller något, bara raid0 i BTRFS.
Man ska inte behöva "fuska" till sig prestanda när det redan finns där, punkt!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Inaktiv

@BerraBing bara för att klargöra något. När du satte upp din testmiljö.

Överförde du då från main storage VM till en FreeNAS VM som skrev in i en esxi datastore eller till diskar som FreeNAS hade rå-access till via pass through av din kontroller ?

Lycka till med BTRFS. Det är roligt ända tills en pool går åt helvete och inte kan återställas pga buggar som de inte lyckas lösa.

Permalänk
Skrivet av anon244184:

@BerraBing bara för att klargöra något. När du satte upp din testmiljö.

Överförde du då från main storage VM till en FreeNAS VM som skrev in i en esxi datastore eller till diskar som FreeNAS hade rå-access till via pass through av din kontroller ?

Lycka till med BTRFS. Det är roligt ända tills en pool går åt helvete och inte kan återställas pga buggar som de inte lyckas lösa.

Ja det verkar vara otydligt i min första post...
För mig var det självklart att jag pratar om överföring från main storage VM som skrev till en FreeNAS VM som hade rå-access via pass-through till min kontroller.

Så du är helt anti BTRFS alltså?
Har dem inte kommit längre menar du än så?
Varför har openSUSE den som native-FS då?

Kan ju inte vara helt kattbajs då iom att openSUSE är ett "derivat" av RHEL..?

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag måste faktiskt säga att en hel del trådar som jag läser här och där på internet som handlar om FreeNAS och diverse hastigheter är att FreeNAS verkligen är bristfälligt.
Så jag förstår fortfarande inte varför FreeNAS får så mycket uppmärksamhet som det faktiskt fått.

Nja. FreeNAS är sjukt bra, men man bör ha vissa saker i åtanke när man bygger. ZFS är inte snabbt, det är säkert. Så det är lite nummer ett. Och sen är inte FreeNAS speciellt lämpligt för att virtualiseras. Det är nummer två.

Skrivet av BerraBing:

Ja jag har upptäckt detsamma iom att jag fick mina problem och sökte med ljus och lykta efter svar, såg då att många har problem med prestandan i FreeNAS alternativt att dem nöjer sig med 100MiB/s. Kan inte förstå varför FreeNAS är så populärt när det uppenbarligen lider av stora problem, iaf när det kommer till lite högre tier...

FreeNAS är populärt av en anledning, men den anledningen är inte "snabbast", och det verkar som om du hade den förväntningen. Så då skär det sig lite. Som tur är hittade du en bra lösning du är nöjd med.

Skrivet av BerraBing:

Riktigt besviken på det glorifierade FreeNAS kan jag säga iaf, förstår inte hur folk kan nöja sig med så undermålig prestanda och ,som jag upplever, det stabilitet!

Rätt hårdvara, och körd på hårdvaran, inte i ett virtuellt skal, så är FreeNAS väldigt stabil. Det är hela poängen med FreeNAS. Den är nästan idiotsäker. Till kostnaden av prestanda i någon utsträckning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Ja det verkar vara otydligt i min första post...
För mig var det självklart att jag pratar om överföring från main storage VM som skrev till en FreeNAS VM som hade rå-access via pass-through till min kontroller.

Så du är helt anti BTRFS alltså?
Har dem inte kommit längre menar du än så?
Varför har openSUSE den som native-FS då?

Kan ju inte vara helt kattbajs då iom att openSUSE är ett "derivat" av RHEL..?

Fast openSUSE är ju snarare inriktat på workstation användande än någonting annat, där så spelar ens filsystem mindre roll för det är generellt minst lika stor chans att disken dyker helt och det antas att man har backup av viktig data någon annanstans.

Permalänk
Avstängd

@-=Mr_B=-: Vad är det som gör FreeNAS "sjukt bra" om man jämför med andra liknande system, enligt dig?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@-=Mr_B=-: Vad är det som gör FreeNAS "sjukt bra" om man jämför med andra liknande system, enligt dig?

Om du läser meningen igen, så står det där, i klartext. FreeNAS är centrerat runt att hålla dina data så säkra som möjligt. Och det gör jobbet jäkligt bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@-=Mr_B=-: Jo men det där är ju inget som utmärker just FreeNAS eller hur?
OpenMediaVault : Trevligt användargränssnitt, har stöd för ZFS.
NAS4Free : Trevligt användargränssnitt, har stöd för ZFS.
NexentaStor : Trevligt användargränssnitt, har stöd för ZFS
ZFSguru : Trevligt användargränssnitt, har stöd för ZFS

Jag skulle vilja påstå att de alternativen jag listade fyller samma funktion, dvs, gör jobbet jäkligt bra för att hålla datan säker.
Det är bara det att Jag inte förstår varför just FreeNAS lyfts fram så ofta eftersom en standardinstallation utan några modifikationer utav diverse parametrar ger en väldigt medelmåttig överföringshastighet via gigabit-nätverk.

Men nu är jag kanske lite mer grinig/petig/finsmakare och gärna vill kunna få ut maximal hastighet som mitt nätverk kan leverera jämfört med andra.

Iallafall, alltid kul att få prata med folk som förespråkar FreeNAS.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@-=Mr_B=-: Jo men det där är ju inget som utmärker just FreeNAS eller hur?

Så vitt jag vet finns det ingen annan fri NAS-mjukvara som så fullständigt centrerat sig runt säkerheten för datalagringen. Jag är inte riktigt säker på varför du listar mjukvaror som kan använda ZFS. ZFS är ett verktyg, som rätt använt hjälper till, men till skillnad från (så vitt jag vet) alla andra lösningar så har inte någon annan prioriterat datasäkerhet före allt annat, utan istället gjort andra, ofta mer användarvänliga val.

Skrivet av backspace:

Jag skulle vilja påstå att de alternativen jag listade fyller samma funktion, dvs, gör jobbet jäkligt bra för att hålla datan säker.

Så länge du är nöjd med dem, rekomendera dem gärna. Jag kan inte göra det, dels för att jag har bristande erfarenhet av ett par av dem, och dels för att jag har dålig erfarenhet av resten. Jag hoppas du inser att du är lite löjlig när du går på som om jag hävdat att det inte finns några alternativ.

Skrivet av backspace:

Det är bara det att Jag inte förstår varför just FreeNAS lyfts fram så ofta eftersom en standardinstallation utan några modifikationer utav diverse parametrar ger en väldigt medelmåttig överföringshastighet via gigabit-nätverk.

Jaha, och?

Skrivet av backspace:

Men nu är jag kanske lite mer grinig/petig/finsmakare och gärna vill kunna få ut maximal hastighet som mitt nätverk kan leverera jämfört med andra.

Då får jag rekommendera ett system helt utan redundans, och säkerhetskontroller. Det kommer alltid ge bästa möjliga prestanda. Och har sin plats, exempelvis som temporär nätverkslagring vid videoredigering.

Skrivet av backspace:

Iallafall, alltid kul att få prata med folk som förespråkar FreeNAS.

Eller hur. Det verkar snarast som om du surar över något, och tar ut det på din omgivning.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade lite strul med sporadisk "hicka" i prestanda med min FreeNAS-server, men det var för att jag aktiverat någon HDD power-save funktion ("spin-down") vid burn-in-test och sen glömt ta bort den.

[Följande gäller asynkron skrivning.] Efter en reboot kan det även se ut som i din första bild, med snabb överföring en stund, följt av ett glapp där inget verkar skickas. Ofta är det p.g.a. att transaktionsgruppen för asynkron skrivning är fylld, och ZFS har inte än lyckats känna av hur snabbt disk-systemet kan skriva data. Den försöker sen anpassa sin storlek efter diskarnas potential, och timeout-parametern för transaktionsruppen, vfs.zfs.txg.timeout (default = 5 sekunder). Om jag inte minns fel så allokerar FreeNAS två transaktionsrupper till ca 25% av total mängd RAM, 2x1GB i ditt fall. När en transaktionsgrupp är fylld så flushas den till disk, och man börjar fylla nästa. FreeNAS låter dig alltså skriva 2 GB, och sen får du vänta. I ditt fall verkar du ha toppar runt 400 MB/s, dvs 2GB skulle ta ca 5 sekunder, och sen behöver du vänta i ett antal sekunder innan diskarna hinner skriva färdigt föregående transaktionsgrupp. FreeNAS ska kunna justera storleken på transaktionsgrupperna med en konvergeringspunkt kring disksystemets faktiska förmåga att skriva data, men jag har märkt att det kan ta ett tag ibland, speciellt om man bombarderar NASen med massvis av data på en gång, och mer ofta med lite äldre versioner av FreeNAS (9.3 och tidigare).

Utan tidsskala i dina grafer m.m. är det svårt att säga något mer detaljerat om just din upplevelse. Det finns en hel del kommandon att köra från konsolen i FreeNAS som ger information om t.ex. hur upptagna diskarna är.

Värt att tänka på med WD Green-diskar är att de inte alltid passar bra i en NAS. De har en tendens att parkera sina läshuvuden väldigt ofta, vilket sliter extra mycket på den mekanismen, och kan påverka svarstiderna för diskarna. Verkar främst gälla 2TB och lägre kapacitet, och äldre modeller. Kanske är det fixat nu för tiden.
http://wiki.nas4free.org/doku.php?id=faq:0148

Det tog ett tag för mig att få allt på plats som jag önskade, men jag har själv strålande prestanda och stabilitet. Jag kör FreeNAS i en VM med tillgång till en SAS-kontroller via VT-d passthrough. Servern och speldatorn är länkade med 10 Gbps. Lagringen består av 4x640 GB WD Black (striped mirrors; RAID10) för spel, 2x4TB Seagate NAS (mirrored; RAID1) för random lagring och backup, samt en extern 5TB USB-disk med copies=2 eller copies=3 i poolerna för synkronisering (och extra backup) av lokala snapshots.

En av de stora fördelarna med ZFS är dess cache:ning, och att ju mer minne man slänger på den desto gladare blir den. Främst gäller det dock för prestanda när användarmönstret inkluderar att man läser en liten del av den data man har väldigt ofta.

Denna typ av mjukvaru-NAS är nog inget jag generellt rekommenderar för gemene man, men det är riktigt kraftfullt och trevligt om man är villig att grotta ner sig lite i det.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber