Bra oljefri kompressor? (gärna tystgående)

Permalänk

Bra oljefri kompressor? (gärna tystgående)

Tjena, letar efter en bra oljefri kompressor för bla datorrengöring och lite annat (rengöring, madrassuppblåsning).

Gärna tystgående. Vattenavskiljare ska vara inkluderat om sånt behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Tjena, letar efter en bra oljefri kompressor för bla datorrengöring och lite annat (rengöring, madrassuppblåsning).

En vanlig kompressor och sen med vatten/oljeavskiljare efter kompressor och innan tryckluftshandtaget borde duga tillräckligt bra i de flesta fall.
Bara det inte är någon kompressor som tillsätter olja utöver den olja den har för sin egen smörjning (men ofta är oljesmörjning för tryckluftsverktyg via något separat tillbehör, något liknande vattenavskiljare, fast tvärtom som tillsätter olja istället).

Däremot tystgående kan bli svårt... De flesta kompressorer väsnas ganska mycket.
Välj inte en utan tank för då väsnas den hela tiden (tills du stänger av den). Har du med tank så tystnar den när trycket är uppe. Däremot när man aktivt använder tryckluften brukar det inte dröja länge innan den drar igång igen om man inte har en med väldigt stor tank. Om man har möjlighet så kan man ha kompressorn i ett garage eller en källare eller någonstans den stör lite mindre och använda längre slang istället.
Använd inte sån klen spiralslang utan lite grövre slang istället, sån som är lika grov som en vattenslang.
Du kan ställa ner trycket du får ut, ingen mening att använda upp till 10 bar för elektronikrengöring.
I en vanlig lägenhet med grannar både över och under så kan det vara svårt att använda kompressor utan att få klagomål.

Permalänk
Medlem

I praktiken finns inga tystgående kolvkompressorer. Smorda är oftast aningen bättre i den aspekten än oljefria, men de är som föregående skribent menar på likförbannat inget man kör i lägenheten om man har känsliga grannar. Vill du ha något tystgående är det skruvkompressor som gäller, och då blir det tyvärr genast dyrt.

Råkar grannarna ha ungar har man förstås förhandlingsmöjligheter: ingen kompressorkörning för din del = slutsprunget på parketten + socka i käften för lilla Decibel.

Som referens kan det väl sägas att de flesta billiga oljefria kompressorer med praktiskt användbar kapacitet vill du helst inte vistas i samma rum som utan hörselskydd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

En vanlig kompressor och sen med vatten/oljeavskiljare efter kompressor och innan tryckluftshandtaget borde duga tillräckligt bra i de flesta fall.
Bara det inte är någon kompressor som tillsätter olja utöver den olja den har för sin egen smörjning (men ofta är oljesmörjning för tryckluftsverktyg via något separat tillbehör, något liknande vattenavskiljare, fast tvärtom som tillsätter olja istället).

Däremot tystgående kan bli svårt... De flesta kompressorer väsnas ganska mycket.
Välj inte en utan tank för då väsnas den hela tiden (tills du stänger av den). Har du med tank så tystnar den när trycket är uppe. Däremot när man aktivt använder tryckluften brukar det inte dröja länge innan den drar igång igen om man inte har en med väldigt stor tank. Om man har möjlighet så kan man ha kompressorn i ett garage eller en källare eller någonstans den stör lite mindre och använda längre slang istället.
Använd inte sån klen spiralslang utan lite grövre slang istället, sån som är lika grov som en vattenslang.
Du kan ställa ner trycket du får ut, ingen mening att använda upp till 10 bar för elektronikrengöring.
I en vanlig lägenhet med grannar både över och under så kan det vara svårt att använda kompressor utan att få klagomål.

Tack får svar men oljefri är prio

Bor i en liten etta och jag har inget garage där den kan stå. Kan fungera ute på balkongen dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kaput:

I praktiken finns inga tystgående kolvkompressorer. Smorda är oftast aningen bättre i den aspekten än oljefria, men de är som föregående skribent menar på likförbannat inget man kör i lägenheten om man har känsliga grannar. Vill du ha något tystgående är det skruvkompressor som gäller, och då blir det tyvärr genast dyrt.

Råkar grannarna ha ungar har man förstås förhandlingsmöjligheter: ingen kompressorkörning för din del = slutsprunget på parketten + socka i käften för lilla Decibel.

Som referens kan det väl sägas att de flesta billiga oljefria kompressorer med praktiskt användbar kapacitet vill du helst inte vistas i samma rum som utan hörselskydd.

Grannarna vägg i vägg med mig är pensionärer så jag vet ute direkt hur de ställer sig till ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kom o tänka på denna video som jag såg för ett tag sedan, gällande att i praktiken att det inte finns några tystgående...

Permalänk
Avstängd

Om du använder den under dagtid så är det inte mycket dom kan klaga på... Det finns ju folk som renoverar lägenheter, hantverkare med mera som ofta gör ifrån sig oljud. Inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Kom o tänka på denna video som jag såg för ett tag sedan, gällande att i praktiken att det inte finns några tystgående...

https://www.youtube.com/watch?v=vTkTR2hAYEk

Det var faktiskt imponerande.
€370 är inte billigt, men det är inte jätte dyrt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

https://www.youtube.com/watch?v=vTkTR2hAYEk

Den vill jag ha! Blir att kika mer på den inför flytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Grannarna vägg i vägg med mig är pensionärer så jag vet ute direkt hur de ställer sig till ljud.

Åldring brukar höra sämre eller så har dom nån NASA apparat i örat som fungerar 200% bättre.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem

Kompressor Mini Boxy 1100 W 180 l/min
Jula - 699 kr
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

vidaXL Slangvinda tryckluft 10m
CDON - 752 kr
http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-slangvinda-tryckluft-10m-p...

Minikompressor MC 90
Biltema - 799 kr
http://www.biltema.se/sv/verktyg/tryckluft/kompressor/minikom...

Kompressorset Super Boxy 2 l 1100 W 180 l/min
Jula - 1199 kr
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

Permalänk
Medlem

Hyr en liten tub med luft (och tryckregulator såklart).
Räcker extremt länge om du inte tänkt köra verktyg på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var faktiskt imponerande.
€370 är inte billigt, men det är inte jätte dyrt heller.

Skrivet av Beltet:

Den vill jag ha! Blir att kika mer på den inför flytt.

Som sagt, inte kollat något mer på den utöver den videon, så kanske värt att göra lite mer granskning av den innan köp.

Men skulle inte säga nej heller till den.

Permalänk
Medlem

I did it, i bought one!

Bara för att gräva upp en gammal tråd, jag letade efter det bästa som finns 2020 och nu har jag beställt mig en 9L tystgående implotex från tyskland, samma modell som visas i youtube videon.
Hoppas den kommer fram snabbt

https://www.implotex.de/

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Funkar superbra för datorrengöring. Den låter ungefär som en högljudd dammsugare. Skulle en granne klaga (osannolikt) bara du hävdar att du dammsuger.

Jag har inte testat att blåsa upp madrass med den, men med lite anpassning av munstyckena kanske det kan funka. Lufttrycket och volymen lär räcka mer än väl. Det är som att ha en orkan på burk!

https://www.webhallen.com/se/product/307446-Metrovac-Datavac-...

Upptäckte nu att det var nån som grävt fram en gammal tråd. Jaja..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dom som är riktigt tysta (inte högre än en kylskåpskompressor ungefär) är oljesmorda och byggd med just samma kompressordelar som kyl/frys.

Har låg luft luftkapacitet och mycket beroende att det finns hyffsat stor tank för tillfälliga luftuttag som puffar med blåspistol etc. och hinner pumpa upp sig mellan luftuttagen - ej kontinuerligt om det inte är väldigt lågt flöde.

- och dom är dyra... - liknande https://duab.se/garage-verkstad/tryckluft/kompressorer/drift-....