Hur sannolikt att USA blir fascistland?

Permalänk
Avstängd

Hur sannolikt att USA blir fascistland?

Jag frågar denna "korkade" fråga för att jag inte har fått tag på några bra böcker om "hur USA styrs" (bara "Så styrs USA" som är några år gammal som jag får idag på posten) för att veta vad som går och inte går i senaten och kongressen i samband med den nya ovanliga blivande presidenten.

Republikanerna vann senaten och kongressen så då kommer dem att kunna rösta igenom vadsomhelst, inklusive nya lagar gör det svårare att rösta emot dem i kommande val, nya lagar som censurerar massmedia och annat smått och gott som gör landet enklare att göra det fascistiskt?

Eller kommer demokraterna i senaten och/eller kongressen att kunna "filibusta" alla deras lagförslag så riktig demokrati finns kvar i USA? Min uppfattning just nu är att USA kmr att bli ett miljöförstörande, demokratiförstörande och rättighetsförstörande fascistland (dvs., bara ett parti som förblir kvar i makten tills den störtas) som bara kommer att gynna topp 1% och alla som är "fattigare" än dem i Hollywood kmr att drabbas mkt snabbt.

Jag spekulerar, och hoppas på att jag har fel, att ett nytt inbördeskrig kommer att äga rum i USA och då kommer USA att bli en militärmakt eftersom militären kommer att äga upp hela befolkningen utan problem, så tillvida inte det finns en del av militären som kmr att gå över till folkets sida och inte republikanernas.

Jag vet. Jag vet. Jag låter som nån jävla äcklig vänsterliberal sci-fi-författare som hatar republikaner (och det sistnämnda är sant). Men jag har då aldrig sett USA blivit bättre för den genomsnittliga amerikanen när det har styrts främst av republikaner. Bernie Sanders verkar vara den ENDA inom "politikeliten" som bryr sig om den genomsnittliga amerikanen.

Nej. Jag bor inte i USA, men vad som kmr hända där, kmr att påverka oss i Sverige oxå. Så, någon som pluggar, forskar eller är mkt insatt inom amerikansk politik, med akademiska källor, och vet hur hela systemet fungerar som kan berätta hur sannolikt det är att USA blir ett fascistland nästa år i och med en ultrakonservativ majoritet i både senaten & kongressen?

Tack för svar på förhand & jag beklagar om du som självidentifierad republikan tog illa upp av detta inlägg! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Administrativ avgift

@AplAy: Nej kommer inte hända.....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jag frågar denna "korkade" fråga för att jag inte har fått tag på några bra böcker om "hur USA styrs" (bara "Så styrs USA" som är några år gammal som jag får idag på posten) för att veta vad som går och inte går i senaten och kongressen i samband med den nya ovanliga blivande presidenten.

Republikanerna vann senaten och kongressen så då kommer dem att kunna rösta igenom vadsomhelst, inklusive nya lagar gör det svårare att rösta emot dem i kommande val, nya lagar som censurerar massmedia och annat smått och gott som gör landet enklare att göra det fascistiskt?

Eller kommer demokraterna i senaten och/eller kongressen att kunna "filibusta" alla deras lagförslag så riktig demokrati finns kvar i USA? Min uppfattning just nu är att USA kmr att bli ett miljöförstörande, demokratiförstörande och rättighetsförstörande fascistland (dvs., bara ett parti som förblir kvar i makten tills den störtas) som bara kommer att gynna topp 1% och alla som är "fattigare" än dem i Hollywood kmr att drabbas mkt snabbt.

Jag spekulerar, och hoppas på att jag har fel, att ett nytt inbördeskrig kommer att äga rum i USA och då kommer USA att bli en militärmakt eftersom militären kommer att äga upp hela befolkningen utan problem, så tillvida inte det finns en del av militären som kmr att gå över till folkets sida och inte republikanernas.

Jag vet. Jag vet. Jag låter som nån jävla äcklig vänsterliberal sci-fi-författare som hatar republikaner (och det sistnämnda är sant). Men jag har då aldrig sett USA blivit bättre för den genomsnittliga amerikanen när det har styrts främst av republikaner. Bernie Sanders verkar vara den ENDA inom "politikeliten" som bryr sig om den genomsnittliga amerikanen.

Nej. Jag bor inte i USA, men vad som kmr hända där, kmr att påverka oss i Sverige oxå. Så, någon som pluggar, forskar eller är mkt insatt inom amerikansk politik, med akademiska källor, och vet hur hela systemet fungerar som kan berätta hur sannolikt det är att USA blir ett fascistland nästa år i och med en ultrakonservativ majoritet i både senaten & kongressen?

Tack för svar på förhand & jag beklagar om du som självidentifierad republikan tog illa upp av detta inlägg! / AplAy.

Skulle säga noll. Fascism frodas sällan i länder med en hyfsat organiserad statsmakt utan uppkommer oftast i länder där statsmakten helt tappat greppet och folk börjar vilja ge upp vissa rättigheter för en starkare stat. Samtidigt så finns det inte i närheten av något ministerstyre i Amerikansk politik så i värsta fall så kommer Trump inte få något gjort alls. I bästa fall så förändrar han något som blir långvarigt positivt för landet samtidigt som han inte sabbar allt för mycket. Internationellt däremot kan Trumps barnsligheter leda till skiftning i världspolitiken. Att godkänna Rysslands ockupation av Krim vore en skandal. Det kan dessutom göra att Europa vänder sig mer åt Kina än USA vilket i USAs intressen skulle vara katastrof.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Osannolikt.

/StatsvetarN^

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Det är nog inte särskilt troligt att det inträffar. Så som dagens läge råder är det nog större chans att det blir inbördeskrig än att nationen enas under ett fascistiskt styre.
Av de senaste rapporterna verkar det som att de som är mest missnöjda och protesterar högljutt - inte ens masade sig iväg till vallokalerna när det väl gällde. De förtjänar gott 4 år med Trump.

Trump kommer att ha inflytande men senaten är dem som egentligen styr. Trump står inför ganska många utmaningar om han skall lyckas leverera det som han dragit in missnöjesröster på.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Du antar att republikaner är nån slags diktatorer medans demokraterna representerar folket. Själv tror jag att republikaner o demokrater är två sidor av samma mynt som styrs av storföretagen (big food, big pharma, military industrial complex etc).

Hade Killary vunnit så hade vi varit på väg mot WWIII. Med Trump så kan det mycket väl vara avvärjt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel krävs det 2/3 av senaten eller kongressen och 2/3 av staterna för att göra ändringar i den Amerikanska grundlagen. Det är visserligen första gången sen 1928 republikanerna har senaten, kongressen och presidentposten. Men vi ska även komma ihåg att Trumps galnaste förslag inte har speciellt stort stöd i partiet.

Presidentens makt är i många anseenden uppblåst, kolla t ex hur mycket "change" Obama lyckades åstadkomma på sina 8 år.

Permalänk
Medlem

Tror personligen att sannolikhet för inbördeskrig och/eller fascist-stat är större än vad folk vill tro. Folk vägrade tro på Trumps vinst, folk vägrade tro att SD skulle få 25%, folk vägrade tro på Nazisternas hemskheter innan 36-39 (och under perioden)..... Folk har svårt att se världen för den objektiva sanningen som den är, folk har oftast någon utgångspunkt att det är svårt för "ondska" att vinna när verkligheten är att gott/ont inte existerar objektivt i naturen.

Rekommenderar att du kollar upp Noam Chomskys kommentarer på allt detta. Det krävs mindre än vad vi tror för att utlösa kriser och högerextrema vågor. Om Trump faktiskt gör det han har sagt så kommer han essentiellt avskaffa pressfriheten och i viss mån yttrandefriheten. Chomsky förutsåg Trump för 6 år sedan och kan ganska bra förklara via ett historiskt perspektiv hur nära vi faktiskt är till ett fascistiskt USA.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Risken för ett stor krig var betydligt större med Hillary Clinton än med Trump. Varför utmålas demokraterna som bättre har jag aldrig förstått.
Isis och moderata rebeller(Halshuggare) har fått stöd av demokraterna som i sin tur har förlängt kriget i Syrien och Irak. Libyen är idag en anarkistat tack vare Hillary och demokraterna.
Jag påstår inte att Trump eller hans föregångare var änglar men att frukta Trump tycker jag är komiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Presidentens makt är i många anseenden uppblåst, kolla t ex hur mycket "change" Obama lyckades åstadkomma på sina 8 år.

Obama hade också backning av en synnerligen osammarbetsvillig kongress. Faktum är att de tre senaste kongresserna (dvs från 2010 till idag) har varit de minst produktiva någonsin. Istället för att samarbeta över partigränserna har de fokuserat på att döda varandras förslag. I och med att Trump har med sig en majoritet i såväl senaten som representanthuset ger honom större möjligheter att förverkliga sin politik än Obama hade under större delen av sin tid vid makten. Trump har emellertid en djup splittring inom sitt egna parti att jobba mot. Det tillsammans med det faktum att det finns vettiga republikaner (även om ingen av dem verkar hamna i Trumps stab/regering) gör att Trump sannolikt kommer ha svårt att förverkliga många vallöften och USA kommer inte bli en fasciststat.

Permalänk
Medlem

Väldigt låg chans. Många amerikanare är starkt emot en stark stat, de vill gärna att staten blandar sig i så lite de kan i deras affärer.

Förhållandena i USA är inte förmånliga för fascism.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Om Trump faktiskt gör det han har sagt så kommer han essentiellt avskaffa pressfriheten och i viss mån yttrandefriheten.

Trams. Det han sagt är bl.a att han vill förhindra att pressen beskriver te.x hur du tillverkar en bomb och liknande, han sa att "freedom of the press" går över gränsen där över vad som man kan tycka är acceptabelt. Sen vänder media (som hatar Trump) på det som vanligt och tar bort vad som egentligen sades osv. Vi ser samma med SD, man gör en höna av en fjäder, förvrider osv. Det är så vänstern måste jobba eftersom man aldrig har argumenten på sin sida riktigt.

Är det några som stått för censur så är det just vänstern. Så även i Sverige där man bl.a pratat om att te.x förbjuda SD, politiker har uttalat sig att det vore bra om män ej fick rösta.. Man håller nu på med en mediautredning där man vill ta bort pressstöd för de tidningar som man inte tycker delar statens s.k "värdegrund" (tramsord som kan betyda ungefär vad som helst). Du blir belönad, om du tycker som Staten.. Så är det alltid i diktaturer, snart även här.

Det är bra att vänstern (och Soros) visar vilka det är, med upplopp och to.m fall där man dödat meningsmotståndare. Det visar exakt det människor behöver se tyvärr, det är extremister och de har inget till övers alls för demokrati och de låter sig enkelt köpas av rika människor som Soros för att utföra dessa smutsiga dåd.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Risken för ett stor krig var betydligt större med Hillary Clinton än med Trump. Varför utmålas demokraterna som bättre har jag aldrig förstått.
Isis och moderata rebeller(Halshuggare) har fått stöd av demokraterna som i sin tur har förlängt kriget i Syrien och Irak. Libyen är idag en anarkistat tack vare Hillary och demokraterna.
Jag påstår inte att Trump eller hans föregångare var änglar men att frukta Trump tycker jag är komiskt.

Kan lugnt påstå att det är många som fruktar Trump och det tycker jag de gör med rätta.

Världens mäktigaste man, som har tillgång till kärnvapen, kan påverka hela jordens ekonomi och verkar strunta i miljön.. Beter sig som en omogen tonårspojke, orationell, lättirriterad och man vet inte vart man har honom m.m. m.m....
Helt klart ett uppslag för nästa "Men in black"...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

De Amerikaner jag talat med är vanligt folk och de håller på Trump, de vill ha sin frihet, de vill ha sina rättigheter, de vill ha valmöjligheten att betala en sjukförsäkring eller inte, de vill ha rätten att bära vapen och försvara sig och tror på att man ska och kan klara sig själv. Folk som inte hör hemma i landet dvs är illegala ska ut, de kriminella ska straffas. Tillverkning/industrier ska tas hem och jobben tillbaka. Sen om det är genomförbart, tja vad vet jag, det är inget fel i att vara självförsörjande i möjligaste mån om man kan. Låt saker kosta pengar om det ger mat på bordet åt arbetarna, hellre det än att någon mellanhand/aktieägare roffar åt sig för att få svarta pixlar på sitt konto. Jag anser det vara enkelt sunt bondförnuft. En bra karl reder sig själv. Den som lever får se, man får ta en dag i taget.

Permalänk

@DaBone:

Soros/Clinton är mycket otäckare. Titta på vilka organisationer som Soros stöder. BLM te.x (ren terroristorganisation som bl.a går in för att döda), Expo (som gör olaglig åsikterregisterering av meningsmotståndare, hotar osv), han har även betalat människor för att terrorisera SD-möten och kanske värre saker som inte kommit fram.
Clinton skulle såklart mest bara vara en nickedocka åt Soros, som är en av världens mäktigaste människor. Han är nu ansvarig för enorma upplopp i U.S, där han bl.a sponsrar med bussar för att upprorsmakarna ska kunna ta sig till utvalda platser.

Att Hillary har öknamnet "Killary" efter otal mystiska dödsfall på meningsmotståndare, borde i sig vara en varningstecken kanske. När sådant händer i Ryssland brukar det uppmärksammas i media, här har man varit knäpptyst, även det är otäckt (media ska ju granska denna elit, inte vara deras betjänter och underdogs).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Något av det dumaste jag har läst i mitt liv.
För det första är Republikanerna inget "parti" i svensk mening och sammanhållningen är extremt lös de röstar precis som de vill. Republikanerna består av allt från konservativa muppar till Neo-liberala anarkister.
Att de skulle komma överens om att ta över USA och införa "fascism" är lite som att KD skulle styra Sverige med FI.

Republikaner är i motsats till Demokraterna för att staten ska lägga sig i så lite som möjligt, vilket rimmar jävligt dåligt med Fascism.

Att SJW fjantarna som behöver "safe spaces" för att ord gör ont skulle starta ett inbördeskrig ser jag som jävligt liten.

Trump är en idiot och skitstövel, men bara för att någon inte håller med dig behöver du inte skrika "HITLER!!!" varje gång.

Gissa vilket parti "president" som startade Vietnamkriget och vilket parti "president" som avslutade kriget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Internationellt däremot kan Trumps barnsligheter leda till skiftning i världspolitiken. Att godkänna Rysslands ockupation av Krim vore en skandal. Det kan dessutom göra att Europa vänder sig mer åt Kina än USA vilket i USAs intressen skulle vara katastrof.

Europa har stått relativt lojalt vid USA:s sida genom ett flertal "skandaler" och jag syftar då främst på politiska beslut gällande Mellanöster (invasionen i Irak på falska grunder och mångmiljardhandeln med vapen via Saudiarabien). Problemet för EU när det gäller Krim är att man målat in sig i ett hörn, där allt kapital, både i pengar och prestige, är satsat på en förvånansvärt ensidig linje, ensidig sett till hur splittrat Ukraina är. Jag talar här inte om rätt eller fel, utan om varför just i detta fall, relativt sett av mindre allvarlig (inte ett uttryck för hur människor upplever det, utan utifrån det världspolitiska läget), Europa är närmast låsta i sin position.

Nej, det som händer i Europa och som förändrar kartan är att vissa delar tröttnat på EU och börjar vända tillbaka till sina rötter, vilka är mer orienterade österut. Krim är för dessa ingen stor fråga. I vår media politiseras detta, vilket delvis är korrekt, men ibland också överdrivet, då ett bidragande problem är att väst tror sig förstå öst, men i själva verket ofta är ignoranta och saknar förståelse för dessa länders kulturella arv. Baltstaterna och Polen skiljer sig något, då dessa historiskt haft relativt starka band med väst.

Sedan tror jag du förhastar dig angående Kina och USA. Kina står passivt på Rysslands sida och sanktionerna i väst mot Ryssland har fördjupat samarbetet mellan länderna. Det du föreslår är därför i praktiken att EU (jag antar att du menar EU och dess närmaste Europeiska samarbetsländer) gör gemensam sak med Ryssland med att fördjupa samarbetet med Kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Europa har stått relativt lojalt vid USA:s sida genom ett flertal "skandaler" och jag syftar då främst på politiska beslut gällande Mellanöster (invasionen i Irak på falska grunder och mångmiljardhandeln med vapen via Saudiarabien). Problemet för EU när det gäller Krim är att man målat in sig i ett hörn, där allt kapital, både i pengar och prestige, är satsat på en förvånansvärt ensidig linje, ensidig sett till hur splittrat Ukraina är. Jag talar här inte om rätt eller fel, utan om varför just i detta fall, relativt sett av mindre allvarlig (inte ett uttryck för hur människor upplever det, utan utifrån det världspolitiska läget), Europa är närmast låsta i sin position.

Nej, det som händer i Europa och som förändrar kartan är att vissa delar tröttnat på EU och börjar vända tillbaka till sina rötter, vilka är mer orienterade österut. Krim är för dessa ingen stor fråga. I vår media politiseras detta, vilket delvis är korrekt, men ibland också överdrivet, då ett bidragande problem är att väst tror sig förstå öst, men i själva verket ofta är ignoranta och saknar förståelse för dessa länders kulturella arv. Baltstaterna och Polen skiljer sig något, då dessa historiskt haft relativt starka band med väst.

Sedan tror jag du förhastar dig angående Kina och USA. Kina står passivt på Rysslands sida och sanktionerna i väst mot Ryssland har fördjupat samarbetet mellan länderna. Det du föreslår är därför i praktiken att EU (jag antar att du menar EU och dess närmaste Europeiska samarbetsländer) gör gemensam sak med Ryssland med att fördjupa samarbetet med Kina.

Kina STÅR INTE passivt på Rysslands sida. Kritiken mot Ryssland har ökat på senare år. Det är inte hur EU ställer mot Ryssland som ändrar vågen utan det är hur man ställer sig mot USA.. Samma land som Trump menar ska börja införa 40% skatt på import ifrån. Det leder till att företag börjar antingen överge USA eller börjar importera från andra länder alt. tar ett antal magra år för att bygga upp sin egen industri igen. Detta gör att Kina förlorar en enorm avsättningsmarknad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Något av det dumaste jag har läst i mitt liv.
För det första är Republikanerna inget "parti" i svensk mening och sammanhållningen är extremt lös,de röstar precis som de vill. Republikanerna består av allt från konservativa muppar till Neo-liberala anarkister.
Att de skulle komma överens om att ta över USA och införa "fascism" är lite som att KD skulle styra Sverige med FI.

Republikaner är i motsats till Demokraterna för att staten ska lägga sig i så lite som möjligt, vilket rimmar jävligt dåligt med Fascism.

Att SJW fjantarna som behöver "safe spaces" för att ord gör ont skulle starta ett inbördeskrig ser jag som jävligt liten.

Trump är en idiot och skitstövel, men bara för att någon inte håller med dig behöver du inte skrika "HITLER!!!" varje gång.

Gissa vilket parti "president" som startade Vietnamkriget och vilket parti "president" som avslutade kriget.

Det är för simplifierat för att säga att ett parti startade Vietnamkriget. Framförallt när man hade ett enormt stöd i Senaten när man gick in i Vietnam.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Kina STÅR INTE passivt på Rysslands sida. Kritiken mot Ryssland har ökat på senare år. Det är inte hur EU ställer mot Ryssland som ändrar vågen utan det är hur man ställer sig mot USA.. Samma land som Trump menar ska börja införa 40% skatt på import ifrån. Det leder till att företag börjar antingen överge USA eller börjar importera från andra länder alt. tar ett antal magra år för att bygga upp sin egen industri igen. Detta gör att Kina förlorar en enorm avsättningsmarknad.

Förklara då hur man annorlunda uttrycker förhållandet att Kina inte stött västländers sanktioner mot Ryssland och att Kina och Ryssland sedan införandet av sanktionerna stärkt sina handelsavtal. Det är bättre du förklarar vad menar än att jag ska gissa.

Jag tvivlar på den dramatiska utvecklingen mellan västra Europa och USA. De är trots allt så sammanflätade att en förändring av den dignitet du talar om knappast ens skulle hinna bli en realitet under Trumps presidentmandat.

Vad gäller Kina avser jag oavsett inga lojala politiska band. Kina är alldeles för pragmatiskt fokuserade på handel. De försöker bäst de kan parera problem och vara lagom på god fot med alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tack så mkt för alla svar!

Jag ska erkänna att jag är mer lagd politiskt åt det "demokratiska/liberala" hållet så därför har jag alltid trott att "demokrater har mer rent mjöl i påsen" än republikaner (kan ej jämföra med moderater för vad jag förstår så anses till och med dem för "liberala" enligt jänkarna).

För det mesta har jag följt vänstervridna amerikanska shower som The Daily Show, Real Time With Bill Maher å Last Week Tonight with John Oliver, så jag förstår att dem självfallet undviker att rapportera om saker som får demokraterna att inte ha riktigt rent mjöl i påsen.

Det här med "Killary" och Soros (som verkar vilja investera i/donera till närliggande länder som retar gallfebern På Putin?) är intressant tycker jag. Vad menas med meningsmotståndare? Är det annat ord för oppositionsmotståndare? Är det en slags form av kritiker inom politik?

Om det ej rapporteras i mainstream media, finns det då några andra pålitliga källor som exemplifierar hur "Killary" har gjort att vissa "meningsmotståndare" bara plötsligt har "försvunnit" från världskartan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Ingen chans..Om något sådant skulle börja synas, blir den aktuella president utslängd ganska så snabbt..

Trump kan inte bara slumpmässigt säga till sina generaler att bomba t.ex Frankrike..eller Japan..detta måste gå igenom en massa papper innan, och om inga bevis på ''måste'' blir Trump kickad från staben..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

Om det blir facistland är väll att ta i och tror trump är mindre problem än Hillary att ha hand om knappen när hennes politik är farligare mot t.e.x ryssland o.s.v och klarade bush av att styra gör vem som helst det så tror inte trump är ett problem så det blir något facistland och även om han har lite konstiga saker för sig så kan han nog göra en del bra för landet

Tror inte det spelar någon roll om det är demokrat eller republikan så vill nog ingen ha det och ingen av sidorna är bättre och kollar man historiskt så var väll truman demokrat och enda president som använt atombomb

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hillary och hennes donatorer bl.a George Soros är MYCKET otäckare. Kolla up George Soros så kommer ni se vad jag menar.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

Lite OT men..

DEFCON nu på lägsta nivån sedan länge.
Dollarn nu på högsta nivån sedan 14 år tillbaka.

Hahaha, och folk är "oroliga". Tagga ner, ta ett toy!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

@DaBone:

Soros/Clinton är mycket otäckare. Titta på vilka organisationer som Soros stöder. BLM te.x (ren terroristorganisation som bl.a går in för att döda), Expo (som gör olaglig åsikterregisterering av meningsmotståndare, hotar osv), han har även betalat människor för att terrorisera SD-möten och kanske värre saker som inte kommit fram.
Clinton skulle såklart mest bara vara en nickedocka åt Soros, som är en av världens mäktigaste människor. Han är nu ansvarig för enorma upplopp i U.S, där han bl.a sponsrar med bussar för att upprorsmakarna ska kunna ta sig till utvalda platser.

Att Hillary har öknamnet "Killary" efter otal mystiska dödsfall på meningsmotståndare, borde i sig vara en varningstecken kanske. När sådant händer i Ryssland brukar det uppmärksammas i media, här har man varit knäpptyst, även det är otäckt (media ska ju granska denna elit, inte vara deras betjänter och underdogs).

Vet inte vilka sidor du tittat på och hämtat information ifrån, men det lutar starkt åt högerextrema... Vilka också är starkt vinklade och inga ställen jag hämtar min information ifrån.
Googlade lite på det du skrivit och fick genast fram sidor, från detta håll...

Går man in på Wikipedia så får man en helt annan bild..
https://sv.wikipedia.org/wiki/George_Soros

Vad jag efter lite googling kom fram till, är att han gärna motverkar extremism, både kommunism och nazism. Så det är ju klart att de högerextrema inte gillar honom, då han har gott om pengar och motverkar deras agenda.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

@AplAy Eftersom Aftonbladet och Expressen inte fick som de ville så är vi nog redan där. USA anses nog i "folk"mun redan vara ett fascistland med en fascistbefolkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@DaBone Det är allmänt känt att han stödjer BLM och andra organisationer som är i gränslandet för att vara terrorism.. Men knappast något som du kommer kunna läsa på det ofta vänstervinklade Wikipedia.

Läckte ut nyligen att han betalat pengar till det man kallat en svensk "gräsrotsrörelse", människor som terroriserar SD-möten osv.. Det var inte alls någon gräsrotsrörelse utan människor som är betalda av Soros.. Nyheter Idag tar upp det, bl.a. Soros är en otäcking med mycket pengar och mycket hat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag kan meddela att jag INTE har läst svenska nyheter på snart ett år (jag får ändå höra "kaos" från diverse folk som vågar offra sina själar å välbefinnande på dessa propagandatidningar). Tycker oxå det är vidrigt att tidningarna inte kan vara öppna med vad som är "nyheter" (vad som försiggår) och vad som är deras uppenbara "politiska agenda".

Exempelvis för några dagar sen så såg jag på en AF-tidning på affären (svårt å undvika när det är så stor text): "GW om valet: USA tragiskt land". Det är ju inte ens en "nyhet" utan ett uppenbart politiskt ställningstagande som försöks styrkas och göras mer "okej" att säga med hjälp av kändis.

Har läst nu i Jan Hallenberg - Så Styrs USA (2009) och på s. 41 går det att läsa:

"I slutet på 1950-talet gav mer än 70% positiva svar på frågan, medan positiv svarsfrekvens [år] 2003 var under 40%. Det är alltså en tydlig indikator på att allt fler amerikanska medborgare misstror det politiska system inom vilket de lever."

Frågan var alltså amerikanernas egna förtroende för deras politiska system. Det är nästan som om det var förutspått att amerikanerna (dem i medelklassen och under?) fick nog över att "ingen president hade förbättrats deras livssituation".

Och med tanke på okunnigheten, inklusive hos mig, så antar nog de flesta amerikaner att det är "presidents fel eller förtjänst" av vad som blir gjort och inte gjort som direkt påverkar deras liv.

En snabb OFF TOPIC fråga: vad tror ni om svenskarnas förtroende i det svenska politiska systemet? Tror ni det har försämrats nu med tanke på hur diverse världshändelser har påverkat viss inrikespolitik i Sverige?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vet inte vilka sidor du tittat på och hämtat information ifrån, men det lutar starkt åt högerextrema... Vilka också är starkt vinklade och inga ställen jag hämtar min information ifrån.
Googlade lite på det du skrivit och fick genast fram sidor, från detta håll...

Går man in på Wikipedia så får man en helt annan bild..
https://sv.wikipedia.org/wiki/George_Soros

Vad jag efter lite googling kom fram till, är att han gärna motverkar extremism, både kommunism och nazism. Så det är ju klart att de högerextrema inte gillar honom, då han har gott om pengar och motverkar deras agenda.

Det är därför jag är intresserad av andra pålitliga källor som styrker om diverse "försvinnande" han och "Killary" ska ha varit inblandade i.

Antingen är det en vedertagen konspiration eller så finns det något annat vedertaget som jag inte känner till som delvis ska förklara varför Hillary har fått öknamnet "Killary".

Visa signatur