Skrivet av Extremaz:
Kol och Olja borde världen typ stoppa med tills Ozonlagret lagat sig/återhämtat sig.
Kol och olja har mycket litet med ozonlagret att göra.
Skrivet av Extremaz:
Det enda Kol borde användas till är i gamla lok samt grillen.
Grillkol, och briketter, är exempel på förnyelsebar energi, och är inte ett problem för miljön. De skitar ner och luktar i lokalmiljön, förvisso, men deras globala miljö och klimatpåverkan är ett nollsumme spel, alltså, ett så kallat förnyelsebart bränsle. Och det finns inget som hindrar at man driver ångmaskiner på träkol. Stenkol däremot, är ett fossilt bränsle, och frigör bland annat koldioxid.
Skrivet av Extremaz:
Olja till att göra bensin så jag jag kan driva min avatarbild.
Etanolkonvertera din skönhet, få lite extra pulver under huven, och ägna dig åt samma nollsummespel som killen med grillkol.
Det förutsätter dock att vi hamnar i en framtid där förnyelsebara bränslen är skapade utan att använda energi från fossila bränslen.
Skrivet av Stefflo:
Vindkraft
Vi i sverige behöver mest energi på vintern, på vintern blåser det tyvärr minst. på vintern är det kallt och det gör att det sliter som mest på vindkraftverken. Många vindkraftverk börjar nu plockas ner då de inte är effektiva eller ekonomiska att ha men samtidigt byggs det nya bara för att en kommun vill kunna påvisa att de är en "grön" kommun.
Att de inte är ekonomiskt försvarbara, utan måste ha kraftiga statliga stöd för att vara lönsamma är inget nytt, men att dålig lönsamhet gjort att man börjat plocka ned vindkraftverk som inte är utslitna än var en nyhet för mig.
Skrivet av bardbard:
Överlag är det väl en mix av våg/sol/vind/geotermisk? etc.. som gäller i framtiden.
Jag vet inte varifrån folk får att geotermisk kraft skulle vara bra. I takt med att vår planets inre svalnar kommer magnetfältet från den roterande kärnan försvagas. Bor vi fortfarande här när det blir för svagt för att hålla oss vid liv, kommer vi få generera stora mängder energi och skjuta till där nere, för att inte bli kokta som i en microvågsugn...
Men det är bekvämt, enkelt och billigt, och eftersom ingen av oss kommer vara här när det blir aktuellt, så skiter man i vilket.
Att ta vara på solvärmen i gräsmattan på tomten, torde vara okaj. Bergvärme kommer dock från jordens inre, och fyller en ganska nödvändig funktion. Missförstå mig rätt, jag ligger inte sömnlös på nätterna för att någon använder bergvärme, men principiellt är det mer fel med bergvärme än med kärnkraft.
Skrivet av Crockett:
Att dessutom ha fordon som kan gå i 200 och däröver, med breda däck och förare som tog körkort för ett halvt sekel sedan är också orimligt.
Fast ska vi nu vara lite ärliga, så är möjligen fordon som gör över 200 välrepresenterade i statestiken, men förare som tog körkortet för ett halvtsekel sedan är inte precis varken de värsta miljöbovarna, eller trafikfarorna. De må ha glömt uppdatera sig om vad som gäller när man kör i rondeller, men som regel är de betydligt bättre på att läsa av trafiken, och är därför klart bättre på säkerhet, och miljö, än pelle och kajsa, som nyss tagit körkort.
Skrivet av Crockett:
1.5 ton metall och plast för att transportera en människa på 75 kg...
Visst. Låter skrämmande. Tittat på bussar någon gång? 10-15 ton, och ofta bara chauffören i bussen. Det är ett fåtal turer då bussen går med full passagerar last, och blir en kanonaffär miljömässigt, men i realiteten är de inte speciellt bra för miljön. Till råga på allt annat så bränner man det miljövänliga bränslet på att driva dem, så man ska kunna slå sig för bröstet och säga att "vår stad" åtminstone är duktig, men i realiteten hade det varit bättre med betydligt färre turer, och låta bli bränslet som då i stället kunde använts av industrin, och faktiskt ha gjort en positiv påverkan på miljön.
Skrivet av Crockett:
Vill man gasa och köra vilt så finns banor att hyra. Till övriga räcker oftast 50 hk och ekonomioptimerad motorstyrning.
"alla" snålbilar jag kört av den typen har haft exakt samma problem. De har varit skitbilliga att köra, på pappret. Men så fort man måste börja tanka dem visar det sig att varken i stadskörning, eller på motorväg fungerar de speciellt bra. Bor man, och pendlar, så man har fördelen av att bara behöva hålla sig i spannet 70-90, så fungerar de ofta skitbra, men å andra sidan så gör alla andra bilar det med. Förra bilen jag ägde själv var en Mercedes C-klass från 97, turbodisel, bakhjulsdriven, och inte ekonomiskt optimerad motorstyrning, som gick på återvunnen, filtrerad, fritösolja, och drog precis under halvlitern milen under de förutsättningarna. Till skillnad från maskinen du förespråkar var den dock lastbar, gick och hänga saker efter, exempelvis husvagn, och drog lika mycket på motorvägen, som i 70-90 zon.
Däremot kan jag ju hålla med om att min nuvarande bil inte framstår som speciellt miljövänlig, när man på en bra dag, lyckas ha en snittförbrukning som ger 35 mil på full tank (55 liter, 98 oktan).
Vi får se till sommaren, då blir den nog etanolkonverterad, det betyder nytt bränslefilter, och större spridare. Sen kan jag åtminstone trösta mig med att den är olaglig som fan, men går betydligt miljövänligare. Att den i det läget har nästan 8 gånger mer effekt än din drömbil känner jag är en ren bonus, även om jag tror mig ha förstått att du inte håller med...
Skrivet av anon999:
Kolla på den här sidan http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ och sedan under 'Förbrukning' längst ner på sidan klickar ni på 'Elområde Stockholm (SE3)' så inser man att det mest energieffektiva vore att bygga samtliga nya kraftverk i Stockholmsområdet istället för i ex. Norrland och frakta all el i 100 mil långa ledning till platsen där huvuddelen av all el används.
Transmisionsförluster i elnätet är inte speciellt stora, man pratar om drygt 2%. Jämfört med kostnaden av mark, för att bygga energianläggningar, osv, så är det ingenting man hänger upp sig på. (Merparten av förlusterna sker dessutom i fördelningsanläggningen som man måste ha kvar i alla fall.)
Skrivet av Pepe's Bodega:
Framtidens energi är inte elproduktion utan batterier. Solpaneler kommer konkurrera ut allt annat då du inte behöver ett elnät.
Solpaneler? Solkraft kan vara effektivt, men ska man göra det rätt, smälter man salt med solenergi, och använder saltet för att driva en ångturbin dygnet runt, oavsett väderlek. Solpaneler tar för mycket plats, har för låg verkningsgrad, och är helt beroende av väderfaktorer. Här hemma är det ett kul projekt för husägare som vill minska sin kostnad, men det är inte realistiskt att driva samhället på.
B!