Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur märks en otillräcklig DP-kabel?

Permalänk
Medlem

Hur märks en otillräcklig DP-kabel?

Hej! Jag har precis uppgraderat till ett RTX 5090 för att driva min Alienware AW3225QF i 4K, 240 Hz. Jag har sedan tidigare en 10 meter lång aktiv optisk displayportkabel för att kunna ha datorn i ett annat rum och slippa fläktljud. Jag är lite fundersam om den kan begränsa möjligheten att få ut det bästa möjliga av skärm och grafikkort och har försökt läsa på om kabelstandarder, bandbreddskrav mm. Problemet är att jag inte har några vettiga uppgifter om kabeln, fakturan anger bara DP 1.4 och den finns inte kvar på återförsäljarens hemsida.

Så, kort och gott: jag undrar på vilket eller vilka sätt jag skulle märka av att kabeln är otillräcklig för efterfrågad bandbredd. Är det lugnt om jag väljer 4 K 240 Hz som upplösning i Windows och det inte blir svart eller kan det vara mer subtilt?

För att göra svaret mer användbart för andra så skriv gärna också vad som sker med en otillräcklig och/eller för lång passiv kabel och om det är någon skillnad med HDMI.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nachtgeist:

Hej! Jag har precis uppgraderat till ett RTX 5090 för att driva min Alienware AW3225QF i 4K, 240 Hz. Jag har sedan tidigare en 10 meter lång aktiv optisk displayportkabel för att kunna ha datorn i ett annat rum och slippa fläktljud. Jag är lite fundersam om den kan begränsa möjligheten att få ut det bästa möjliga av skärm och grafikkort och har försökt läsa på om kabelstandarder, bandbreddskrav mm. Problemet är att jag inte har några vettiga uppgifter om kabeln, fakturan anger bara DP 1.4 och den finns inte kvar på återförsäljarens hemsida.

Så, kort och gott: jag undrar på vilket eller vilka sätt jag skulle märka av att kabeln är otillräcklig för efterfrågad bandbredd. Är det lugnt om jag väljer 4 K 240 Hz som upplösning i Windows och det inte blir svart eller kan det vara mer subtilt?

För att göra svaret mer användbart för andra så skriv gärna också vad som sker med en otillräcklig och/eller för lång passiv kabel och om det är någon skillnad med HDMI.

Det lär bli ok eller inget om du har en aoc kabel, kablagen ger ingen skillnad i bildkvalitet men är de för dåliga så klarar de inte bandbredden och bilden kan inte överföras, den fryser eller blir svart, ser bilden ok ut så fungerar det som det ska och byte av kabel påverkar inte nått i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vad det heter, men finns en instälning i Nvidia Control Panel om färgkomprimering eller nåt sånt. Helst ska den vara på RGB (okomprimerat), men om signalen inte är tillräcklig kan den gå ner till YUV, vilket kan vara märkbart.

Jag driver min 4K 240Hz skärm via HDMI 2.1 kabeln som medföljde den så kan rekommendera HDMI annars om det finns större utbud av kablar/extenders där!

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Bildexpert 📺

När du har en aktiv optisk kabel specad för "DP 1.4" är den specad för HBR3-bandbredd (≈32 Gbps) och då karar den nivån. Eftersom den är aktiv med elektronik och elektro<->optisk-omvandling är HBR3 också den övre gränsen. Kretsarna kan inte arbeta snabbare än så. Hade komponenterna i kabeln inte fungerat som specificerat hade också varit totalt misslyckad som produkt. Med en AOC-kabel vet man därför att att den klarar en viss nivå, men inte mer.

En passiv kabel som certifierad för DP8K-nivån/HBR3 har istället minimum HBR3. Den skulle *eventuellt* också orka DP40-nivån/UHBR10/40 Gbps eller högre men det är inget garanterat där utan väldigt mycket upp till omständigheterna. En sliten passiv kabel kan också degraderas med tiden och inte längre klara av sitt ursprungliga bandbreddskrav. Passiva kablar är också överlag mer upp till omständigheterna, likt signal kvaliteten hos källan och hur kretsarna i displayen fungerar. Passiv kabel är alltid mer offer för omständigheterna, likt störningar i miljön och vad som sitter i båda ändarna i kabeln.

Så länge kabeln fungerar som den ska kommer du få bild. Orkar inte kabeln bandbredden får du störningar, typiskt att bilden kommer och går med korta stötar svart, eller ingen bild alls. Typiskt för att kabeln inte orkar med är du kan välja 4K/240 i Nvidia-panelen men det blir ingen bild. Däremot kan 4K/60 fungera bra eftersom det kräver mindre bandbredd. Detta är då första tecknet på att kabeln inte orkar bandbredden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lambdan:

Kommer inte ihåg vad det heter, men finns en instälning i Nvidia Control Panel om färgkomprimering eller nåt sånt. Helst ska den vara på RGB (okomprimerat), men om signalen inte är tillräcklig kan den gå ner till YUV, vilket kan vara märkbart.

Jag driver min 4K 240Hz skärm via HDMI 2.1 kabeln som medföljde den så kan rekommendera HDMI annars om det finns större utbud av kablar/extenders där!

Signalformatet är YCbCr och är ekvivalent med RGB med skillnaden att man räknar om signalen till luma (Y) +(C)hroma B och (C)hroma R med syfte att kunna reducera bandbredd på det som ögat är sämre på, dvs färgupplösning. Detta med att näthinnan mar många fler stavar (uppfattar ljus) men inte lika många tappar vilka då uppfattar färger. Alltså kan man reducera bandbredd utan allt för stor visuell förlust genom att minska färginformationen i signalen.

Det du tänker på är subsampling av färger:
4:4:4 – Ingen subsampling och full färgupplösning och funktionellt ekvivalent med RGB med utrustning som fungerar som det ska.
4:2:2 – Vertikalt halverad färgupplösning vilket 2/3-dels bandbredd
4:2:0 – Vertikalt och Horisontellt halverad färgupplösnig vilket ger halverad bandbredd.

Vid subsamling måste färginformationen interpoleras från omgivande pixlar vilket är mindre bra för datorgrafik och sådant som text, medan det knappt märks på filmat material. Det är också mer sällan det märks på spelgrafik. Allt konsumentmaterial likt filmer, dvd, blu-ray streaming, jpeg-bilder är från början distribuerat som 4:2:0.