Muskampen 2025: Segraren korad!

Energianvändning, nu och i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Framtidens energi är inte elproduktion utan batterier. Solpaneler kommer konkurrera ut allt annat då du inte behöver ett elnät.
Varför ha fast telefon när det finns mobiler. Fusionskraft kommer kanske användas till att driva rymdfarkoster via laser i kombination med solpaneler.

Problemet med solkraft är att det inte är billigt att lagra och att det inte kan generera elektricitet konstant. El-nätet kommer behövas för att ditt hushåll ska kunna ha en konstant el-försörjning.
Det finns inte tillräckligt med resurser på jorden om varje hushåll ska ha batterikapacitet och solfarm för att försörja sig själv helt och hållet. Även om det var genomförbart så skulle de va dyrt.

Problemet med trådlös kommunikation är att luften är ett delat medium. Därför kan majoriteten av kommunikation inte vara trådlös.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Något som ofta glöms bort när vi pratar kärnkraft är vilka påfrestningar det har på miljön är hur bränslet framställs.

Det finns en anledning till att vi inte bryter uranmalm i Sverige (vi gjorde det på prov fram till 60 talet) för att det helt enkelt förstör för mkt av vår miljö.

Själva brytningen är inte helt hälsosamt samt konvertering och anrikning förstör även det närmiljön där det görs.

Sverige är väldigt rikt på uranmalm och ska vi ha kärnkraft så bör vi även tillverka vårt eget bränsle till våra kärnkraftverk.

Rent arealmässigt så förstör den inte mer än någon annan malmbrytning.

Gällande miljöpåverkan i övrigt, skiljer brytning av uranmalm sig markant från t.ex. brytning av järnmalm?

Skrivet av dagbro:

Det fanns rätt långtgående planer när man byggde Barsebäck att också förse hela Lund, Malmö och Köpenhamn med fjärrvärme, men det skrotades eftersom det skulle inkräkta på elproduktionen en aning. Synd tycker jag, särskilt eftersom Köpenhamn värmer rätt mycket med fossilvärme.

Jag hade en lärare när jag pluggade som faktiskt var med och räknade på det där. Tanken de hade då var att fylla stora pråmar med 160 gradigt vatten (eller var det 180 gradigt?), frakta dem till hamnen och koppla ihop tankarna med fjärrvärmenätet. Men som du säger så skulle en högre temperatur på reaktorns kylvatten minska den tillgängliga eleffekten. Dessutom så var logistiken ganska bökigt om jag förstod det rätt.

En annan lösning (utöver att koppla ihop kärnkraftverken direkt med fjärrvärmenätet) vore att dra kylvattnet via en kanal/ledning till utkanten av Lund och där bygga en stor värmepumpsstation. Det skulle på sätt och vis också inkräkta på elproduktionen, men inte i samma utsträckning som att ha en högre kylvattentemperatur. Fortfarande så skulle detta alternativ bara fungera för de närliggande städerna, och inte Köpenhamn.

Skrivet av anon999:

Kolla på den här sidan http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ och sedan under 'Förbrukning' längst ner på sidan klickar ni på 'Elområde Stockholm (SE3)' så inser man att det mest energieffektiva vore att bygga samtliga nya kraftverk i Stockholmsområdet istället för i ex. Norrland och frakta all el i 100 mil långa ledning till platsen där huvuddelen av all el används.

Det finns en anledning till varför alla kärnkraftverk och oljeeldade kondenskraftverk ligger i södra delarna av Sverige.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kol och Olja borde världen typ stoppa med tills Ozonlagret lagat sig/återhämtat sig.

Hypotetisk fråga: Om det görs, vad fan tror du händer i världen då?

Tänk några steg längre än din egen näsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Något man gör i bland annat Kina är att lagra energi i form av lägeseneegi. Man pumpar upp vatten till en reservoar när det finns överskott och släpper ner det genom ett vattenkraftverk när man har underskott. Mycket billigare än batterier men med lägre effektivitet.

Har man så stora vattenlager som vi har så får man detta "på köpet". All energi som vi producerar på andra sätt gör att vi kan lämna kvar motsvarande mängd vatten i vattenmagasinen och använda vid ett annat tillfälle. Det finns ingen poäng med att pumpa tillbaka vatten om man aldrig har överproduktion.

Kolla grafen på http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ så ser du hur vi reglerar vattenkraften för att möta effektbehovet. Det är vattenkraften som sväljer svängningarna från alla andra energislag. Om våra andra energislag producerade så mycket att vattenkraften skulle behövt gå ner "under noll" så skulle vi tjänat på att pumpa upp vatten, men såvitt jag vet händer detta i princip aldrig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Det finns en anledning till varför alla kärnkraftverk och oljeeldade kondenskraftverk ligger i södra delarna av Sverige.

Och jag gissar att det även finns en anledning till att det byggs så otroligt mycket vindkraftverk i norr, det är lättare att köra över opinionen i en glesbygd än i Stockholmsområdet. Men med tanke på var energin förbrukas borde även vindkraften byggas där och inte i Norrlands inland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vindkraft
Vi i sverige behöver mest energi på vintern, på vintern blåser det tyvärr minst. på vintern är det kallt och det gör att det sliter som mest på vindkraftverken. Många vindkraftverk börjar nu plockas ner då de inte är effektiva eller ekonomiska att ha men samtidigt byggs det nya bara för att en kommun vill kunna påvisa att de är en "grön" kommun.

Detta är ett påstående som inte stämmer, Vindkraft producerar mer på vintern eftersom det blåser MER.

Skrivet av anon999:

Och jag gissar att det även finns en anledning till att det byggs så otroligt mycket vindkraftverk i norr, det är lättare att köra över opinionen i en glesbygd än i Stockholmsområdet. Men med tanke på var energin förbrukas borde även vindkraften byggas där och inte i Norrlands inland.

När man bygger nya vindkraftparker så tittar man på vindprofiler och andra förutsättningar. Man vill maximera energin som kan produceras helt enkelt. Att smälla upp ett vindkraftverk i ett tättbebyggt område/storstad som Stockholm generar tyvärr inte så mycket.

Teoretiskt skulle man dock kunna placera vindkraftparkerna i Stockholms skärgård eller ute i havs, men det är en mycket dyr lösning.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoleX:

Detta är ett påstående som inte stämmer, Vindkraft producerar mer på vintern eftersom det blåser MER.

När man bygger nya vindkraftparker så tittar man på vindprofiler och andra förutsättningar. Man vill maximera energin som kan produceras helt enkelt. Att smälla upp ett vindkraftverk i ett tättbebyggt område/storstad som Stockholm generar tyvärr inte så mycket.

Teoretiskt skulle man dock kunna placera vindkraftparkerna i Stockholms skärgård eller ute i havs, men det är en mycket dyr lösning.

Så det är därför den vindkraft som är planerade, med alla tillstånd och den under byggnad har en sammanlagd installerad effekt som är ca 3 ggr större i SE2 än i SE3?

Varför ska vi belamra hela norra Sverige med vindkraft för att tillgodose Stockholmsområdet med el? Bygg kärnkraftverk vet ja om det inte går att bygga fler vindkraftverk så slipper man ju i vart fall horder av ledningsgator och den förlust man får genom det spänningsfall som uppkommer genom att transportera elen 50 - 100 mil till det ställe där den ska användas.

EDIT: Beträffande vindkraftens produktion under vinterhalvåret så säger sammanlagda elproduktionen under halvåret inte hela sanningen. När det är som absolut kallast under vintern blåser det inget alls, det är totalt vindstilla. Under dessa köldperioder som kan inträffa under några dagar eller veckor på ett ganska stort område brukar även årets högsta effekttopparna mätas upp, dvs. när energibehovet är som störst kan man förvänta sig att vindkraftsproduktionen är nära noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Så det är därför den vindkraft som är planerade, med alla tillstånd och den under byggnad har en sammanlagd installerad effekt som är ca 3 ggr större i SE2 än i SE3?

Varför ska vi belamra hela norra Sverige med vindkraft för att tillgodose Stockholmsområdet med el? Bygg kärnkraftverk vet ja om det inte går att bygga fler vindkraftverk så slipper man ju i vart fall horder av ledningsgator och den förlust man får genom det spänningsfall som uppkommer genom att transportera elen 50 - 100 mil till det ställe där den ska användas.

Kanske för att kärnkraft och stora vindkraftsparker till havs är för dyra att bygga och inte har någon lönsamhet? Kanske för att de som äger skogen och massabruken (stora elförbrukare) i norra Sverige är med och bygger vindkraftparkerna?

Kärnkraft behöver lånegarantier och olika former av subventioner för att vara värt att investera i. Det som saknas i Sverige. Är ni beredda att gå back så är det bara att finansiera, med finansiering så vill säkert flera intressenter bygga. 10 nya reaktorer blir bara 1000 miljarder, ingen från privata sektorn skulle göra så stor satsning men det är väl bara att övertyga politikerna om att dubbla statsskulden så är det fixat fast de föredrar nog att bygga sånt som är billigare.

Problemet Stockholm har kommer ju vara ledningarna och stationerna in dit i vilket fall som helst, därför man har säkrare strömförsörjning ute på landsbygden än mitt i storstan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag tror att massan måste sluta slösa el. Så rörelsesensorer för belysning, vändbart toapapper och förbjuden facebook på gaming datorer vore något. Sen att man aldrig får åka bil med ett ledigt säte borde kunna gynna miljön. Men vi svenskar blir mer och mer amerikaniserade vilket betyder everything important has a motor. Det gäller även frun pacemaker.

Fast nu drar ju inte en gaming dator mer än en vanlig när du kikar på facebook eftersom det faktiskt finns energibesparings tänk inbyggt i modern hårdvara. Samma gäller bilar använder du inte bilen till max utan försöker köra ekonomiskt kan du köra billigt med de flesta bilarna. Och skulle man förbjuda att åka med lediga säten skulle det bli populärt med uttagbara säten så att man kan använda bilen utan att staten ska komma in och bestämma över ditt liv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kol och Olja borde världen typ stoppa med tills Ozonlagret lagat sig/återhämtat sig.

Kol och olja har mycket litet med ozonlagret att göra.

Skrivet av Extremaz:

Det enda Kol borde användas till är i gamla lok samt grillen.

Grillkol, och briketter, är exempel på förnyelsebar energi, och är inte ett problem för miljön. De skitar ner och luktar i lokalmiljön, förvisso, men deras globala miljö och klimatpåverkan är ett nollsumme spel, alltså, ett så kallat förnyelsebart bränsle. Och det finns inget som hindrar at man driver ångmaskiner på träkol. Stenkol däremot, är ett fossilt bränsle, och frigör bland annat koldioxid.

Skrivet av Extremaz:

Olja till att göra bensin så jag jag kan driva min avatarbild.

Etanolkonvertera din skönhet, få lite extra pulver under huven, och ägna dig åt samma nollsummespel som killen med grillkol.
Det förutsätter dock att vi hamnar i en framtid där förnyelsebara bränslen är skapade utan att använda energi från fossila bränslen.

Skrivet av Stefflo:

Vindkraft
Vi i sverige behöver mest energi på vintern, på vintern blåser det tyvärr minst. på vintern är det kallt och det gör att det sliter som mest på vindkraftverken. Många vindkraftverk börjar nu plockas ner då de inte är effektiva eller ekonomiska att ha men samtidigt byggs det nya bara för att en kommun vill kunna påvisa att de är en "grön" kommun.

Att de inte är ekonomiskt försvarbara, utan måste ha kraftiga statliga stöd för att vara lönsamma är inget nytt, men att dålig lönsamhet gjort att man börjat plocka ned vindkraftverk som inte är utslitna än var en nyhet för mig.

Skrivet av bardbard:

Överlag är det väl en mix av våg/sol/vind/geotermisk? etc.. som gäller i framtiden.

Jag vet inte varifrån folk får att geotermisk kraft skulle vara bra. I takt med att vår planets inre svalnar kommer magnetfältet från den roterande kärnan försvagas. Bor vi fortfarande här när det blir för svagt för att hålla oss vid liv, kommer vi få generera stora mängder energi och skjuta till där nere, för att inte bli kokta som i en microvågsugn...
Men det är bekvämt, enkelt och billigt, och eftersom ingen av oss kommer vara här när det blir aktuellt, så skiter man i vilket.
Att ta vara på solvärmen i gräsmattan på tomten, torde vara okaj. Bergvärme kommer dock från jordens inre, och fyller en ganska nödvändig funktion. Missförstå mig rätt, jag ligger inte sömnlös på nätterna för att någon använder bergvärme, men principiellt är det mer fel med bergvärme än med kärnkraft.

Skrivet av Crockett:

Att dessutom ha fordon som kan gå i 200 och däröver, med breda däck och förare som tog körkort för ett halvt sekel sedan är också orimligt.

Fast ska vi nu vara lite ärliga, så är möjligen fordon som gör över 200 välrepresenterade i statestiken, men förare som tog körkortet för ett halvtsekel sedan är inte precis varken de värsta miljöbovarna, eller trafikfarorna. De må ha glömt uppdatera sig om vad som gäller när man kör i rondeller, men som regel är de betydligt bättre på att läsa av trafiken, och är därför klart bättre på säkerhet, och miljö, än pelle och kajsa, som nyss tagit körkort.

Skrivet av Crockett:

1.5 ton metall och plast för att transportera en människa på 75 kg...

Visst. Låter skrämmande. Tittat på bussar någon gång? 10-15 ton, och ofta bara chauffören i bussen. Det är ett fåtal turer då bussen går med full passagerar last, och blir en kanonaffär miljömässigt, men i realiteten är de inte speciellt bra för miljön. Till råga på allt annat så bränner man det miljövänliga bränslet på att driva dem, så man ska kunna slå sig för bröstet och säga att "vår stad" åtminstone är duktig, men i realiteten hade det varit bättre med betydligt färre turer, och låta bli bränslet som då i stället kunde använts av industrin, och faktiskt ha gjort en positiv påverkan på miljön.

Skrivet av Crockett:

Vill man gasa och köra vilt så finns banor att hyra. Till övriga räcker oftast 50 hk och ekonomioptimerad motorstyrning.

"alla" snålbilar jag kört av den typen har haft exakt samma problem. De har varit skitbilliga att köra, på pappret. Men så fort man måste börja tanka dem visar det sig att varken i stadskörning, eller på motorväg fungerar de speciellt bra. Bor man, och pendlar, så man har fördelen av att bara behöva hålla sig i spannet 70-90, så fungerar de ofta skitbra, men å andra sidan så gör alla andra bilar det med. Förra bilen jag ägde själv var en Mercedes C-klass från 97, turbodisel, bakhjulsdriven, och inte ekonomiskt optimerad motorstyrning, som gick på återvunnen, filtrerad, fritösolja, och drog precis under halvlitern milen under de förutsättningarna. Till skillnad från maskinen du förespråkar var den dock lastbar, gick och hänga saker efter, exempelvis husvagn, och drog lika mycket på motorvägen, som i 70-90 zon.
Däremot kan jag ju hålla med om att min nuvarande bil inte framstår som speciellt miljövänlig, när man på en bra dag, lyckas ha en snittförbrukning som ger 35 mil på full tank (55 liter, 98 oktan).
Vi får se till sommaren, då blir den nog etanolkonverterad, det betyder nytt bränslefilter, och större spridare. Sen kan jag åtminstone trösta mig med att den är olaglig som fan, men går betydligt miljövänligare. Att den i det läget har nästan 8 gånger mer effekt än din drömbil känner jag är en ren bonus, även om jag tror mig ha förstått att du inte håller med...

Skrivet av anon999:

Kolla på den här sidan http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ och sedan under 'Förbrukning' längst ner på sidan klickar ni på 'Elområde Stockholm (SE3)' så inser man att det mest energieffektiva vore att bygga samtliga nya kraftverk i Stockholmsområdet istället för i ex. Norrland och frakta all el i 100 mil långa ledning till platsen där huvuddelen av all el används.

Transmisionsförluster i elnätet är inte speciellt stora, man pratar om drygt 2%. Jämfört med kostnaden av mark, för att bygga energianläggningar, osv, så är det ingenting man hänger upp sig på. (Merparten av förlusterna sker dessutom i fördelningsanläggningen som man måste ha kvar i alla fall.)

Skrivet av Pepe's Bodega:

Framtidens energi är inte elproduktion utan batterier. Solpaneler kommer konkurrera ut allt annat då du inte behöver ett elnät.

Solpaneler? Solkraft kan vara effektivt, men ska man göra det rätt, smälter man salt med solenergi, och använder saltet för att driva en ångturbin dygnet runt, oavsett väderlek. Solpaneler tar för mycket plats, har för låg verkningsgrad, och är helt beroende av väderfaktorer. Här hemma är det ett kul projekt för husägare som vill minska sin kostnad, men det är inte realistiskt att driva samhället på.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Just nu så finns det endast ett bassystem och det är kärnkraft, bygg två nya i Sverige och utnyttja avfallet som bränsle.

Saxat från wikipedia
Den fjärde generationens reaktorer är fortfarande på forskning och utvecklingsstadiet och väntas kunna utnyttja bränslet upp till 100 gånger effektivare än dagens reaktorer. Det innebär att avfallet och dess lagringstid kan avsevärt minimeras. De första av generation 4 planeras vara igång på 2020-talet.

Vindkraft

Vattenkraft
Vi har byggt ut många vattendrag för att kunna utnyttja energin där också men tyvärr är de inte heller som mest efektiva på vintern då vi som sagt behöver mest energi.

Solkraft
Här i sverige har vi tyvärr inte tillräckligt av sol för att kunna driva hela landet med sol.

Alla dessa system är bra komplement till kärnkraften och alla system är mycket bättre än kol och olja men tyvärr finns inte energin när vi behöver den som mest.
Så länge det inte finns något bättre så bygg som sagt två nya kärnreaktorer i Sverige.

Gällande vindkraft beror det nog en hel del på vart man befinner sig. I Skånetrakten är jag övertygad om att det funkar betydligt bättre. Här fläktar det på ordentligt större delen av året, särskilt vinterhalvåret. Vissa år har vi inte ens vinter utan en "evig" höst som varar ända till nästa sommar.

Blekinge offshore är ett projekt som jag tror mycket på. Perfekt läge. http://blekingeoffshore.se/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hanöbukten

Skrivet av Frux:

Den globala uppvärmningen är ett allvarligt problem, men det är i slutändan en helt meningslös och naiv kamp att försöka hindra koldioxidutsläppen från olja som bensin. Därför att:

- Olja är en enkel och billig bärare av energi jämfört med förnyelsebara bränslen.
- NÅGOT (utvecklings)land i världen, Indien, Kina osv kommer att elda upp den sista droppen olja, och för atmosfären spelar det ingen roll var det sker.

Däremot så kan vi lika gärna forska kring förnyelsebar energi och fission/fusion för vi kommer att behöva det sen.

Peak oil har redan inträffat, ungefär 2005-2015. Olja finns i en begränsad mängd och den har, förenklat, redan börjat sina, trots enorma tekniska förbättringar kring utvinningen. "Oeniga" experter dividerar inte om mer än ifall det kommer dröja 15 eller 30 år innan detta ger helt omvälvande påtvingade effekter på vårt oljeberoende samhälle. Kontentan är att det handlar det om decennier, dvs inte hurvida oljan kan fortsätta utvinnas i 100-200 år till eller något sådant.

Ja vårt samhälle kommer att gradvis gå över till annan vettigare energi, men inte pga ännu en ny klämkäck energiskatt från MP, utan för att oljan i rent praktiskt mening tar slut inom en snar framtid. Möjligtvis lyckas vi i Sverige minska våra utsläpp med några procent här och där med vindkraft, elbilar osv, men det fördröjer bara det oundvikliga globala förloppet med veckor, inte åratal. Det är ren lögn att vi kan rädda världen genom att ta bussen lite oftare, så sluta låtsas som det.

Var detta ny information? Newsflash, miljöpolitik handlar i stort sett om västerländsk önsketänkande lyx-idiologi och inte krass vetenskap.

Så din utsago är att allt är kört, det är inte lönt vi anstränger oss, utan bara festar på som vanligt tills mänskligheten går under? Då hoppas jag verkligen att det blir kärnvapenkrig snart så att de kvarvarande åtminstone har en chans.

Skrivet av Stefflo:

Många pratar om att elbilarna kommer att bli räddningen för världen men tyvärr så är de inte så rena som det sägs.
Ingen koldioxid vid körning men enorma miljöpåfrestningar vid tillverkandet. Lithium är absolut inget nyttigt ämne och inte heller finns det i några större mängder på jorden. Tror jag hört en siffra om att det skulle räcka till ca 30% av bilarna om vi skulle byta ut alla som finns på jorden.
En bra artikel för den intresserade
http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensin...

En annan sak att räkna på är effektuttaget när 3milj svenskar kommer hem från jobbet kl 17:00 och alla ska ha en laddad bil till dagen efter. Våra elnät är tyvärr inte byggda för detta.

Litium är ett tämligen vanligt grundämne, det är bara det att det fram tills nyligen bara fanns några få gruvor i Kina att tillgå, varpå "marknaden" drar den "universella" slutsatsen att tillgången till litium är begränsad. Finns båtlaster med litium i t ex Bolivia som strax ska börja utvinnas.

Sen är det tråkigt att myten om att elbilar kostar mer koldioxid under sin livslängd än bensinbilar fortfarande lever och frodas bland motorentusiaster. Det har för längesedan sågats som en lobbyistlögn där man vridit på faktan och antagit att en elbil rullar i max 5000 mil medan en bensinbil rullar i 25000.

Och vad är det där för skämtartikel? Jämför en ny bil med en begagnad utan att räkna in produktionskostnaden och sen bara räkna på 5 år. Helt efterblivet. Man måste ju naturligtvis räkna på hela bilens livslängd.

---
Jag nöjer mig såhär just nu, livlig diskussion på bara en eftermiddag

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Transmisionsförluster i elnätet är inte speciellt stora, man pratar om drygt 2%. Jämfört med kostnaden av mark, för att bygga energianläggningar, osv, så är det ingenting man hänger upp sig på. (Merparten av förlusterna sker dessutom i fördelningsanläggningen som man måste ha kvar i alla fall.)

Cirka 8% (http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:750142/FULLTEXT01....)

Samma googling (transmissionsförluster elnät) leder också till det här exjobbet som väldigt enkelt kan sammanfattas till att intermittent elkraftsproduktion i nät med lägre ledningsspänningar riskerar att öka förlusterna ytterligare. (Pudelns kärna tycker jag verkar vara lokal överproduktion i nät som ursprungligen inte var anpassade för att husera en större vindkraftspark.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

"inte speciellt stora, man pratar om 2%"

Verkligen? Oavsett hur långt du ska överföra kraften? Kan det verkligen stämma att en ledning med motstånd x\meter förorsakar lika stora förluster oavsett längd? En ledning med ett givet motstånd per meter måste väl medföra dubbelt så höga förluster map. motståndet om den är dubbelt så lång eller?

Saxat ur "Vindkraftens påverkan på elnätet ur
förlust-, hållbarhets- och
investeringssynpunkt."
, sidan 28
"
Ur ett förlustperspektiv så spelar placeringen av vindkraften och vindkraftens märkeffekt en
viktig roll. Är vindkraften placerad nära lasten är sträckan för kraftöverföringen kort, och
därmed är förlusterna mindre. Behovet av effektöverföring från överliggande nät minskar,
vilket innebär mindre ström genom ledningarna och minskade förluster. Är vindkraftens
märkeffekt mycket större än lasten i närområdet, kan det vid höga vindhastigheter produceras
mer effekt än vad lasten är i närområdet. Då måste effekten transporteras vidare ut på nätet
och då ökar förlusterna igen. Den optimala vindkraftsplaceringen ur förlustsynpunkt hade
varit att placera vindkraften nära lasten och att den installerade effekten är anpassad till lasten
i närområdet.
"
http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full%20document/...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Kanske för att kärnkraft och stora vindkraftsparker till havs är för dyra att bygga och inte har någon lönsamhet? Kanske för att de som äger skogen och massabruken (stora elförbrukare) i norra Sverige är med och bygger vindkraftparkerna?

Kärnkraft behöver lånegarantier och olika former av subventioner för att vara värt att investera i. Det som saknas i Sverige. Är ni beredda att gå back så är det bara att finansiera, med finansiering så vill säkert flera intressenter bygga. 10 nya reaktorer blir bara 1000 miljarder, ingen från privata sektorn skulle göra så stor satsning men det är väl bara att övertyga politikerna om att dubbla statsskulden så är det fixat fast de föredrar nog att bygga sånt som är billigare.

Problemet Stockholm har kommer ju vara ledningarna och stationerna in dit i vilket fall som helst, därför man har säkrare strömförsörjning ute på landsbygden än mitt i storstan.

Den överlägset största elförbrukningen sker i Stockholmsområdet, elområde SE3, som förbrukar ca. 5 gånger mer ström än man gör i elområde Sundsvall (SE2) där den överlägset största delen av vindkraftsutbyggnaden är planerad.

Att massabruken i norra Sverige skulle vara de stora förbrukarna av el i landet stämmer inte.

EDIT: Att landsbygden skulle ha säkra strömförsörjning än storstan tvivlar jag på, bodde i ca. 40 år i en by i Norrlands inland och upplevde strömavbrott varje gång det var vinterstormar. Sedan jag flyttat till Ö-vik som ligger vid kusten har jag aldrig upplevt ett strömavbrott på mer än nån enstaka timme möjligen, kommer helt ärligt inte ihåg om när jag senast hade ett strömavbrott här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Den överlägset största elförbrukningen sker i Stockholmsområdet, elområde SE3, som förbrukar ca. 5 gånger mer ström än man gör i elområde Sundsvall (SE2) där den överlägset största delen av vindkraftsutbyggnaden är planerad.

Att massabruken i norra Sverige skulle vara de stora förbrukarna av el i landet stämmer inte.

Men nu har vi gott om massa och pappersbruk i Mellansverige och övriga södra Sverige också. SE3 är inte "Stockholmsområdet" utan hela Mellansverige, södra Sverige exkl Sydsverige. Räknar vi bort Stockholms stad och län så har vi fortfarande städer som Norrköping, Linköping, Göteborg, Borås, Uppsala, Västerås, Örebro, Eskilstuna o.s.v. Massa- och pappersbruken använder över eller ca 20 TWh el. Bara 5 TWh av dessa producera de själva. Det är i jämförelse med industrier i andra länder massivt. Andra länder med våran befolkningsstorlek har knappt mer än 20 TWh till hela befolkningen, samhället och industrin. Även om bruk ligger i södra halvan av Sverige så äger dessa skog i både SE1 och SE2. De kommer investera i landbaserad vindkraft.

Edit: En storstad som Stockholm har betydligt mer problem än du har i en liten kommun utanför de mer centrala delarna. Du läser om strömavbrott som drabbar stora delar av Stockholm betydligt oftare än avbrott i småorter häromkring, och garanterat betydligt oftare än de har hänt där jag bor (förvisso en centralort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Samma googling (transmissionsförluster elnät) leder också till det här exjobbet som väldigt enkelt kan sammanfattas till att intermittent elkraftsproduktion i nät med lägre ledningsspänningar riskerar att öka förlusterna ytterligare. (Pudelns kärna tycker jag verkar vara lokal överproduktion i nät som ursprungligen inte var anpassade för att husera en större vindkraftspark.)

Jag hittar inte din siffra, så jag kan inte kommentera hans slutsats, men det är det du tar upp här som är grejen. Vi har mycket större transmisionsförluster i närområdet, än vi har på distansledningarna som för ned el från vattenkraft till södra Skåne. Just för att förlusterna stiger i takt med att man sänker spänningen.

Skrivet av anon999:

Verkligen? Oavsett hur långt du ska överföra kraften? Kan det verkligen stämma att en ledning med motstånd x\meter förorsakar lika stora förluster oavsett längd? En ledning med ett givet motstånd per meter måste väl medföra dubbelt så höga förluster map. motståndet om den är dubbelt så lång eller?

Visst, men motståndet står i relation till spänningen. Vilket är orsaken till varför man kör högspänning, inte 220v i ledningarna. Vid 200-400 000v är motståndet försumbart, och förlusterna sker i transformatorn som tar ner spänningen till något det lokala elnätet kan hantera, och ledningarna ut till slutkund.

Skrivet av anon999:

Ur ett förlustperspektiv så spelar placeringen av vindkraften och vindkraftens märkeffekt en
viktig roll. Är vindkraften placerad nära lasten är sträckan för kraftöverföringen kort, och
därmed är förlusterna mindre. Behovet av effektöverföring från överliggande nät minskar,
vilket innebär mindre ström genom ledningarna och minskade förluster. Är vindkraftens
märkeffekt mycket större än lasten i närområdet, kan det vid höga vindhastigheter produceras
mer effekt än vad lasten är i närområdet. Då måste effekten transporteras vidare ut på nätet
och då ökar förlusterna igen. Den optimala vindkraftsplaceringen ur förlustsynpunkt hade
varit att placera vindkraften nära lasten och att den installerade effekten är anpassad till lasten
i närområdet.

Vilket säkert stämmer, för vindkraft. Jag vet inte ens säker på vilken spänning man plockar ur stationen för ett, eller flera vindkraftverk, men jag misstänker att det inte ligger på den övre skalan i högspänningsnätet. De siffror jag sett är lite till åren, men generatorn i ett vindkraftverk genererar 650-1000v, som transformeras upp i steg tills den hamnar på 20-40 000v för det interna nätet, eller runt 130 000v för regionsnätet. Högspänningsnätet för överföring mellan olika regioner bygger man i dag för 400 000v, vilket jämfört med utgångsläget för vindkraften har obefintliga förluster. För att slippa förluster när spänningen ska höjas, lägger man med fördel kraftverk som producerar små volymer nära förbrukarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

På ett år behöver alltså kärnkraften 1500 ton uran medans motsvarande elproduktion från kolkraftverk behöver 26 000 000 ton kol. Lägg då till att allt detta kol förbränns och skapar koldioxid, medans uranet inte skapar någon koldioxid alls under själva "förbränningen".

Skulle bara vilja tillägga att kol är även frigör massvis med radioaktivmaterial. Kol är även den nästa största spridaren av kvicksilver i våran atmosfär.
Kärnkraft sprider varken kvicksilver eller radioaktivtmaterial.

De senare tycker jag tillhör ett av våra mest akuta problem.

Mycket bra tråd!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Så din utsago är att allt är kört, det är inte lönt vi anstränger oss, utan bara festar på som vanligt tills mänskligheten går under? Då hoppas jag verkligen att det blir kärnvapenkrig snart så att de kvarvarande åtminstone har en chans.

Så ditt motargument är att jag har en tråkig inställning, eller? En halv poäng, men inget argument.

Vi i Sverige är kanske ganska nöjda med vår tekniska och materiella standard, men stora delar av världen är bara i uppstartsfasen i jämförelse. Miljarder människor som inte har någon bil, ännu, och strävar efter det och en massa annat materiellt som kräver mängder av energi. Det tekniskt rationella valet är olja, eftersom andra energialternativ är dyrare.

Olja, diesel, bensin, är billig energi och rent tekniskt sett överlägsen för transporter och tunga maskiner som grävmaskiner och traktorer. Den är energität, lätt att flytta och handskas med även av outbildat folk i enkla plastdunkar. Det är så lätt att glömma hur stor andel av världens befolkning som är fattiga jämfört med oss. För dem är avancerade tankar för naturgas, högteknologisk elektrifierad infrastruktur osv inte ett alternativ som finns på kartan.

Vad ska vi säga till folk i utvecklingsländerna? "Vi var först med att ha bilar till alla, men jorden klarar inte av att alla har bilar och vi vill inte göra oss av med våra bilar, så ni får inte skaffa er det." Om vi i Sverige inte ens lyckas med att gå över till etanol bara för att det är lite sämre än bensin och diesel, hur tusan ska vi få alla utvecklingsländerna att göra mycket mycket större uppoffringar?

Som sagt, någon någonstans kommer att elda upp den sista droppen olja och det kommer att ske snabbare än vad vi tror. Mänskligheten kommer inte att gå under efter att oljan är slut. Vi kommer däremot få anpassa oss till ett ändrat klimat och en ny verklighet på energiområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

"inte speciellt stora, man pratar om 2%"

Visst, men riktigt så enkelt är det inte. Ska man flytta mycket energi över långa sträckor bygger man ju ledningar med högre spänning för att få ner förlusterna.

Ska man dra riktigt långt och mycket har också HVDC seglat upp som ett vettigt alternativ, att man kör med högspänd likspänning istället för växelspänning, vilket gör att de reaktiva förlusterna helt elimineras. Då pratar vi om 3-4% transmissionsförlust över dragningar på 100 mil vilket väl får anses vara "okej". Dessutom tillåter likspänningen att man drar kraftledningen i markkabel, något som är omöjligt med växelström pga de reaktiva förlusterna; med växelström blir de reaktiva förlusterna för stora om ledningarna ligger nära varandra.

Vi har faktiskt en helt ny HVDC-ledning som ska kunna flytta 1200 MW mellan Skåne och Svealand i en nergrävd markkabel, denna ska driftsättas under 2017!

Skrivet av anon999:

Att landsbygden skulle ha säkra strömförsörjning än storstan tvivlar jag på, bodde i ca. 40 år i en by i Norrlands inland och upplevde strömavbrott varje gång det var vinterstormar. Sedan jag flyttat till Ö-vik som ligger vid kusten har jag aldrig upplevt ett strömavbrott på mer än nån enstaka timme möjligen, kommer helt ärligt inte ihåg om när jag senast hade ett strömavbrott här.

Håller med, stadsel är underbart! På landet blir det ofta långa dragningar med relativt lågspänd luftkabel vilket både är känsligt för stormar och kan ge tydliga spänningsfall om en stor förbrukare kopplas in någonstans på ledningen. Man ser på lampflimret om grannen startar dammsugaren.

markering i citat
Permalänk
Avstängd

Vi lyckas fixa alla problem människan ställer till med för modernatur...kommer en naturkatastrof från rymden och utplånar allt levande här på planeten..

Ironi.

Modernatur har inga problem att återhämta sig..det är mest för vår egen överlevnad..naturen skiter i människan.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Man ser på lampflimret om grannen startar dammsugaren.

Det har jag här i Helsingborg, någon kilometer från centrum, eller som jag hört det beskrivas, "innanför 50 skyltarna".
B!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Men nu har vi gott om massa och pappersbruk i Mellansverige och övriga södra Sverige också. SE3 är inte "Stockholmsområdet" utan hela Mellansverige, södra Sverige exkl Sydsverige. Räknar vi bort Stockholms stad och län så har vi fortfarande städer som Norrköping, Linköping, Göteborg, Borås, Uppsala, Västerås, Örebro, Eskilstuna o.s.v. Massa- och pappersbruken använder över eller ca 20 TWh el. Bara 5 TWh av dessa producera de själva. Det är i jämförelse med industrier i andra länder massivt. Andra länder med våran befolkningsstorlek har knappt mer än 20 TWh till hela befolkningen, samhället och industrin. Även om bruk ligger i södra halvan av Sverige så äger dessa skog i både SE1 och SE2. De kommer investera i landbaserad vindkraft.

Edit: En storstad som Stockholm har betydligt mer problem än du har i en liten kommun utanför de mer centrala delarna. Du läser om strömavbrott som drabbar stora delar av Stockholm betydligt oftare än avbrott i småorter häromkring, och garanterat betydligt oftare än de har hänt där jag bor (förvisso en centralort).

Ok. men det ändrar ju inte det faktum att om man bygger ut elproduktionen med ex. kärnkraft eller vindkraft behöver man betydligt kortare ledningar för att leverera strömmen om kraftverken ligger i närheten av där förbrukningen sker. 50 - 100 mil extra långa ledningar kan väl knappast vara en försumbar kostnad, det ska ju underhållas också samt att det är en avsevärd mäng produktiv skogsmark som försvinner i samband med att ledningsgatorna byggs.

Permalänk
Medlem

Transmissionsledningarna finns, förnyas, och underhålls i alla fall, så man bygger aldrig 100 mil ledning för att ett kraftverk ska kopplas in i det här landet. Om inte annat så för att vi ska kunna köpa kolkraft av tyskarna, och sälja överskotts-kärnkraft till finnarna. Bygger man vindkraft som sällan lyckas generera så mycket ström att det finns ett överskott så är det som du skriver, rimligt att lägga den där den förbrukas, men kärnkraft producerar så mycket att man kommer ha förlusterna när det ska upp i spänning för att skickas ut på transmissionsledningarna i alla fall, eftersom man inte har en chans att konsumerar det som produceras i närområdet i alla fall.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag hittar inte din siffra, så jag kan inte kommentera hans slutsats, men det är det du tar upp här som är grejen. Vi har mycket större transmisionsförluster i närområdet, än vi har på distansledningarna som för ned el från vattenkraft till södra Skåne. Just för att förlusterna stiger i takt med att man sänker spänningen.

Det är bara att trycka på länken och köra en ctrl+f. Tyvärr en andrahandskälla dock, eftersom länken refererar till ett KTH-kompendium.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Transmissionsledningarna finns, förnyas, och underhålls i alla fall, så man bygger aldrig 100 mil ledning för att ett kraftverk ska kopplas in i det här landet. Om inte annat så för att vi ska kunna köpa kolkraft av tyskarna, och sälja överskotts-kärnkraft till finnarna. Bygger man vindkraft som sällan lyckas generera så mycket ström att det finns ett överskott så är det som du skriver, rimligt att lägga den där den förbrukas, men kärnkraft producerar så mycket att man kommer ha förlusterna när det ska upp i spänning för att skickas ut på transmissionsledningarna i alla fall, eftersom man inte har en chans att konsumerar det som produceras i närområdet i alla fall.
B!

Alltså, jag tror att du har rätt i att transfomeringsförluster generellt är högre än transmissionsförluster genom de faktiska ledarna. Men du får baske mig ta och backa upp det med en bra referens. Innan du gör det så har tyvärr inte dina inlägg [angående just detta] någon större tyngd.

Sen vill jag tillägga att det här sidospåret är ganska ointressant. Framtida energiproduktion kommer göras/ske med hänsyn till förluster i elnätet/elnäten, men den kommer inte styras eller dikteras av dessa. Inte heller är frågan om energislag signifikant beroende av dessa, just eftersom de inte kan kvantifieras på en generell nivå. Vi kan bara konstatera att de finns och om _allt annat_ är lika så finns det en fördel med att producent och förbrukare är geografiskt närliggande. Det är i mycket stor utsträckning hursomhelst en parentes när man ser till trådens ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Ok. men det ändrar ju inte det faktum att om man bygger ut elproduktionen med ex. kärnkraft eller vindkraft behöver man betydligt kortare ledningar för att leverera strömmen om kraftverken ligger i närheten av där förbrukningen sker. 50 - 100 mil extra långa ledningar kan väl knappast vara en försumbar kostnad, det ska ju underhållas också samt att det är en avsevärd mäng produktiv skogsmark som försvinner i samband med att ledningsgatorna byggs.

Skrivet av Olegh:

Det är bara att trycka på länken och köra en ctrl+f. Tyvärr en andrahandskälla dock, eftersom länken refererar till ett KTH-kompendium.

Alltså, jag tror att du har rätt i att transfomeringsförluster generellt är högre än transmissionsförluster genom de faktiska ledarna. Men du får baske mig ta och backa upp det med en bra referens. Innan du gör det så har tyvärr inte dina inlägg [angående just detta] någon större tyngd.

Sen vill jag tillägga att det här sidospåret är ganska ointressant. Framtida energiproduktion kommer göras/ske med hänsyn till förluster i elnätet/elnäten, men den kommer inte styras eller dikteras av dessa. Inte heller är frågan om energislag signifikant beroende av dessa, just eftersom de inte kan kvantifieras på en generell nivå. Vi kan bara konstatera att de finns och om _allt annat_ är lika så finns det en fördel med att producent och förbrukare är geografiskt närliggande. Det är i mycket stor utsträckning hursomhelst en parentes när man ser till trådens ämne.

I stamnätet på 400 kV är faktiskt förlusterna 2 %, totalt sett är effektiviteten 92.5 % med alla förluster (elforsk). Mer får diskuteras när man är nykter

Transmissions och transformationsförluster är inte gigantiska och är en del av regleringen, skulle det vara så att kärnkraften och biokraftverken kör för hårt så bränns överskott av i ledningarna, samtidigt som alla frekvensstyrda vattenkraftverk reglerar ner så vi får 50 Hz ganska direkt.

Permalänk
Medlem

Mina tankar om energiproduktionen.

Bygg fler moderna kärnkraftverk.
Koppla in "spillvärmen" på fjärrvärmenätet istället för att bara pumpa ut den i havet.
Bygg ut fjärrvärmenätet och gör det samtidigt mindre attraktivt med olika former av el-värme i flerfamiljshus (dvs luftvärmeväxlare/bergvärme/m.m.) där fjärrvärme är ett realistiskt alternativ.

Undersök om det är realistiskt att strömsätta större motorvägar, trafikleder och kanske vissa stadsdelar. Framförallt för tyngre trafik som aldrig kommer kunna drivas med batterier, men även pendlingstrafik.
Detta borde i alla fall kunna minska de lokala utsläppen av partiklar och gaser.

Riv mindre vattenkraftverk för att återställa den biologiska mångfalden i våra vattendrag.
90% av vattenkraftverken står för en mycket liten del av produktionen och hugger bara sönder (vandrings)fisk i onödan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

I stamnätet på 400 kV är faktiskt förlusterna 2 %, totalt sett är effektiviteten 92.5 % med alla förluster (elforsk). Mer får diskuteras när man är nykter

Transmissions och transformationsförluster är inte gigantiska och är en del av regleringen, skulle det vara så att kärnkraften och biokraftverken kör för hårt så bränns överskott av i ledningarna, samtidigt som alla frekvensstyrda vattenkraftverk reglerar ner så vi får 50 Hz ganska direkt.

2% förlust oavsett hur långa ledningarna är? Utan att ha läst in mig på det här tycker jag ändå det verkar underligt, det är ju inte supraledare man har som ledningar.

Ska leta på bla. ELFORSK men en länk vore bra till en sida som visar att förlusten har litet beroende av den längd som strömmen ska överföras.

Ska jag tolka ditt påstående att det som Zahoor Suleman, Lunds universitet, skriver på sidan 28 här http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full%20document/... är fel när han påstår att...

"Ur ett förlustperspektiv så spelar placeringen av vindkraften och vindkraftens märkeffekt en
i närområdet."

Enligt Zahoor Suleman så gäller att "Ur ett förlustperspektiv så spelar placeringen av vindkraften och vindkraftens märkeffekt en viktig roll." men enligt dig saknar placering av kraftverken i förhållande till förbrukaren strängt taget betydelse.
Om man kollar på överföringen av högspänd likström verkar förlusterna vara bara 1/3 av förlusten man får om man använder växelström men om förlusterna ändå är försumbara kan man undra varför man öht. överväger att byta till högspänd likström?

EDIT: Jag har ingen aning om att det du säger är rätt eller fel utan tycker bara att jag hittar motstridiga uppgifter på hur det förhåller sig.

Permalänk
Inaktiv

Är det nån som har någon pejl på hur det går med forskningen med Toriumreaktorer och när första reaktorn för kommersiell drift kan förväntas vara klar att tas i drift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

2% förlust oavsett hur långa ledningarna är? Utan att ha läst in mig på det här tycker jag ändå det verkar underligt, det är ju inte supraledare man har som ledningar.

Ska leta på bla. ELFORSK men en länk vore bra till en sida som visar att förlusten har litet beroende av den längd som strömmen ska överföras.

Det är ju någon form av total för vårt avlånga land men det handlar nog främst om transformeringsförlusterna, distributionsförlusterna totalt är 7-8 % i verkligheten (Energimyndigheten håller koll på det, och sammanställer siffror). Stamnätet binder både ihop olika delar av Sverige och med andra länder, så ett kraftverk i Jämtland kan likväl leverera till Norge som till Sydsverige.

Sen är det inte som att SE3 saknar kraftproduktion utan är också området som har all kärnkraft, mest andel vindkraft (installerad effekt 2014/15 iaf) och mesta av kraftvärmen (~60 %) och 2/3 av alla gasturbiner. Det som saknas är den stora delen vattenkraft som kommer från älvarna.

HVDC är intressant eftersom det inte bara går att dra i marken utan också under hav. Tror dock att de räknar på att vindkraft till havs har större transmissionsförluster än landbaserade som inte behöver köra HVDC.

Edit: Om överföringsförlusterna i stamnätet så kan vi läsa om det kort från Svenska Kraftnät här http://arsredovisning2015.svk.se/forvaltningsberattelse/verks... och där ser vi att det var 2.8% för 2015. Sen är det ju som införstått också förluster hos regionnät och lokala distributionsnät – som tillsammans är större än förlusterna i stamnätet. Mellan Storuman och Malmö är det 100 mil, värre är det inte och det fungerar ju.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon999:

Är det nån som har någon pejl på hur det går med forskningen med Toriumreaktorer och när första reaktorn för kommersiell drift kan förväntas vara klar att tas i drift?

Efter en liten snabb googling verkar Kina vara de som har längst gånga planer, med en 2 MW forskningsreaktor planerad 2017. Därefter har de planer på en 10 MW demonstrationsreaktor och sen en 100 MW pilotreaktor. Med tanke på projektens komplexitet så är min okvalificerade gissning att en pilotanläggning tas i drift tidigast i mitten på 2030-talet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."