4K 60hz (Intel haswell DP)

Permalänk

4K 60hz (Intel haswell DP)

Jag har precis köpt en dp-hdmi som stödjer 4K och är aktiv, har köpt en kabel som är certifierad hdmi 2.0. Min i3 4150 samt min asus rog moderkort stödjer båda 4K 60hz via DP.

Men jag kan fortfarande inte välja 60hz?!

Permalänk
Medlem

...och denna kabel ska kopplas till vad då?

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort? Är du helt hundra på att DP ger 60Hz@4k? CPU:n kan ha kapacitet men moderkortet sakna stödet.

Permalänk
Medlem

Och vad är det för konverter du köpt?

Permalänk

Asus Impact VII och det står klart och tydligt på webbsidan att den stödjer 4K 60hz över DP. Har en Samsung smart tv 2016 års modell med 4K. Kör just nu arch Linux och adaptern var en aktiv från deltaco som det står 4K 60hz på kartongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Och vad är det för konverter du köpt?

Deltaco "aktiv 4K 60hz"

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Vilket moderkort? Är du helt hundra på att DP ger 60Hz@4k? CPU:n kan ha kapacitet men moderkortet sakna stödet.

Asus Impact VII - ska finnas stöd enligt asus webbplats.

Permalänk
Skrivet av Aje:

...och denna kabel ska kopplas till vad då?

Samsung smart-tv 2016 års modell, hdmi 2.0a

Permalänk

För att ytterligare förtydliga så gäller det självklart "smart-tv 4K" alltså den den standarden 3840x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Deltaco "aktiv 4K 60hz"

Då är det i så fall en HDMI 1.4-konverter du köpt, och inte HDMI 2.0. Den enda HDMI 2.0-konvertern jag känner till är denna (finns också med mDP).

Orsaken till att Deltaco ändå skriver 4K 60Hz beror på att HDMI 1.4 faktiskt klarar det, men med reducerad 4:2:0 färginformation. Så de är lite luriga när de bara skriver 4K 60Hz utan att specificera vilken HDMI-version det handlar om. Om du bara ska kolla på film så kan 4:2:0 fungera, men ska du göra annat så blir det troligtvis inte så roligt. Då behöver du en riktig HDMI 2.0-konverter som klarar full 4:4:4 färg.

Permalänk
Skrivet av perost:

Då är det i så fall en HDMI 1.4-konverter du köpt, och inte HDMI 2.0. Den enda HDMI 2.0-konvertern jag känner till är denna (finns också med mDP).

Orsaken till att Deltaco ändå skriver 4K 60Hz beror på att HDMI 1.4 faktiskt klarar det, men med reducerad 4:2:0 färginformation. Så de är lite luriga när de bara skriver 4K 60Hz utan att specificera vilken HDMI-version det handlar om. Om du bara ska kolla på film så kan 4:2:0 fungera, men ska du göra annat så blir det troligtvis inte så roligt. Då behöver du en riktig HDMI 2.0-konverter som klarar full 4:4:4 färg.

Faktum kvarstår att jag inte har möjlighet att välja 4K 60hz... vet inte om det finns några begränsningar i drivrutiner för Linux?

Permalänk
Skrivet av ulanddanne:

Faktum kvarstår att jag inte har möjlighet att välja 4K 60hz... vet inte om det finns några begränsningar i drivrutiner för Linux?

https://www.deltaco.se/produkter/kablar-adaptrar/displayport/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Det verkar som att Intels drivrutin inte har stöd för 4:2:0, se bugrapport. Så 4k@30Hz är det bästa du kan få med adaptern du köpt i så fall.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det verkar som att Intels drivrutin inte har stöd för 4:2:0, se bugrapport. Så 4k@30Hz är det bästa du kan få med adaptern du köpt i så fall.

Trist, men tack för all hjälp! Säkert fler som kommer få användning av den här informationen framöver.

Permalänk
Medlem

Adapter

@ulanddanne: Här är en adapter till som fungerar: https://www.kopplat.se/Produkt/8643/StarTechcom_DisplayPort_t...
Finns också till miniDP.