Lenovo Ideapad 700-15ISK - Diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

För er som vill trycka in lite extra minne kan jag tipsa om webhallen som har 16gb för 699kr, dock fyndvara.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/247588-corsai...

Men köra memtest borde ju kunna avslöja om det är något fel på dem..

Jag köpte iallfall och de funka klockrent!

Supertack för tipset!
Jag tror jag köpte sista exet.
Det var fyndklass 1 vilket ska vara i princip som nyskick: Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör.
Hoppas på det bästa.

Hur har ni gjort med datorväska?
Jag har en gammal laptopväska (Grizzly) jag fick i julklapp av min arbetsgivare för ett par år sedan. Datorn känns lite oskyddad i den så jag har köpt en sleeve jag tänkte använda också.
Förhoppningsvis får jag den idag.
Köpte denna: Star Wars HP Sleeve, kostar 49 kr på Komplett, men köpte min på CDON för 99 kr. Givetvis så har CDON också sänkt priset till 49 kr efter jag beställde den... Var ett av de billigaste alternativ jag hittade och kändes som att kvalitén var helt OK, ska vara vattentät.
Bryr mig inte särskilt mycket om Star Wars temat.

Permalänk
Skrivet av Benedict:

Supertack för tipset!
Det var fyndklass 1 vilket ska vara i princip som nyskick: Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör.
Hoppas på det bästa.

Jag har en gammal laptopväska (Grizzly) jag fick i julklapp av min arbetsgivare för ett par år sedan. Datorn känns lite oskyddad i den så jag har köpt en sleeve jag tänkte använda också.
Köpte denna: Star Wars HP Sleeve, kostar 49 kr på Komplett, men köpte min på CDON för 99 kr. Givetvis så har CDON också sänkt priset till 49 kr efter jag beställde den... Var ett av de billigaste alternativ jag hittade och kändes som att kvalitén var helt OK, ska vara vattentät.

Precis, så det kändes som en "fynd" för 16gb

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fick mail om att min var skickad. Har inte fått något nummer för att spåra paketet. Håller tummarna att det kommer fram och att den passar.

Härligt.

Hade varit kul att kunna spåra den, tror aldrig jag längtat så pass mycket efter en bit metal tidigare hehe.

Min verkar inte ha dykt upp idag även om det finns en chans att den inte hittat fram till mitt utlämningsställe. Annars imorgon då. Gör iofs inget om den kommer till veckan men vore verkligen skönt att få datorn "klar" och få 2,5" enheten monterad i datorn. Men snart så. Hoppas verkligen allt är korrekt från Lenovos sida men det bör det ju vara. Möjligen att skruvarna fattas men verkade vid en snabb anblick bara vara standard-datorskruv. Borde finnas något liggandes. SATA-kabeln finns på plats redan och interfacet till lagringsenheten likaså.

Skrivet av Benedict:

Supertack för tipset!
Hoppas på det bästa.

Tur det är en Stormtrooper iallafall. Lagomt pinsamt att dra fram den med Jar Jar Binks.

Jag kommer använda min gamla laptop-ryggsäck inledningsvis men blir nog en sleeve eller liknande till vid något tillfälle som komplement.

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa en 8gb sticka för att lägga till 4gb som finns i min dator.. vilken hade ni rekommenderat?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

för övrigt, jag kör på laptopen nu, får 60 fps i 1920 på medium med full draw distance i 7 Days to die.. CSgo får ja ca 200 fps fullHD max settings utan AA.. jag är sjukt nöjd!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att datorn drar ganska exakt 45W under spelande av Civ V. Jag lyckades nämligen med bedriften att glömma min strömadapter på tåget på väg hem till föräldrarna, men som tur var hade min far en 45W-adapter med samma ände, och den lyckades hålla datorn på en konstant strömnivå.

Överlag: Fortfarande supernöjd. Inte hittat något jag inte gillar med burken. Allt flyter på superbra, och den är dessutom tämligen tyst även under tung last. Och skärmen är i mitt ändå tämligen kräsna tycke väldigt bra! Imorgon ska jag testa CS hemma hos bror min, återstår att se om 45W räcker då...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

För er som är lite små sugna att trycka in lite extra ram så har komplett ett på rea som verkar passa fint
https://www.komplett.se/product/866315/datorutrustning/minne/...

inet har en väska + mus bundle för 99kr
https://www.inet.se/produkt/2900158/port-designs-15-6-polaris...
Glöm ej att ange SWECLOCKERS för fri frakt

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Skrivet av Jocke83:

För er som är lite små sugna att trycka in lite extra ram så har komplett ett på rea som verkar passa fint

inet har en väska + mus bundle för 99kr
https://www.inet.se/produkt/2900158/port-designs-15-6-polaris...
Glöm ej att ange SWECLOCKERS för fri frakt

449:- med fri frakt för samma minne på Netonnet
https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cruc...
Tyckte Siba hade samma pris, osäker lagerstatus där dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att min sleeve jag nämner längre upp på sidan hittills fungerar bra som ett extra skydd för datorn när jag har den i datorväskan.
Lite hal på ena sidan och har inga extra fickor.

Någon som vet hur man stänger av Bluetooth?
Det är inget jag använder mig av och vill stänga av det för att minska att batteriet drar mer än nödvändigt.

Permalänk
Inaktiv

Min 2,5" hållare kom troligen idag, fick en AVI med posten som bör vara den. Dessvärre är jag rätt förkyld så kan inte hämta ut den idag. Förhoppningsvis imorgon.

Någon av er andra som hunnit få hem era?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Min 2,5" hållare kom troligen idag, fick en AVI med posten som bör vara den. Dessvärre är jag rätt förkyld så kan inte hämta ut den idag. Förhoppningsvis imorgon.

Någon av er andra som hunnit få hem era?

Inget än, men jag hoppas att det ligger en avi och väntar när jag kommer hem.

Till er som gjort en clean install av Windows 10:
Har ni tagit bort alla partitioner från systemdisken? Såg att det förutom återställningspartition fanns flera till, bland annat en "OEM-partition". Har ni tagit bort alla dem?

Något som inte fungerat efter nyinstallationen?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

Jodå, det var hållaren som kom idag. Blev att jag passade på att hämta ut den nu på morgonen:

Fästet ser ut att stämma överrens med

Lite osäker på det tredje fästhålet mitt på, jag missade den nog innan då den lär hamna under kabeln som går över. Inga skruvar medföljer men förhoppningsvis går det bra med vanliga 2,5" skruvar (M2?) eller något i ungefär samma storlek. Lär dröja någon dag till innan jag är pigg nog att montera den men skönt att ha den hemma tillslut.

Fästet är i någon tunn metal runt om på sidorna, i mitten är det någon tunt folieliknande/plastigt material, den är alltså inte deformerad i frakten eller något liknande utan troligen skydd/isolering för när lagringsenheten sitter i datorn.

Inget än, men jag hoppas att det ligger en avi och väntar när jag kommer hem.

Till er som gjort en clean install av Windows 10:
Har ni tagit bort alla partitioner från systemdisken? Såg att det förutom återställningspartition fanns flera till, bland annat en "OEM-partition". Har ni tagit bort alla dem?

Något som inte fungerat efter nyinstallationen?

Du beställde ungefär samtidigt har jag för mig så den borde ju vara rätt nära nu. Jag bor ju något längre upp i landet dessutom.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Lite osäker på det tredje fästhålet mitt på, jag missade den nog innan då den lär hamna under kabeln som går över. Inga skruvar medföljer men förhoppningsvis går det bra med vanliga 2,5" skruvar (M2?) eller något i ungefär samma storlek. Lär dröja någon dag till innan jag är pigg nog att montera den men skönt att ha den hemma tillslut.

Konstigt med det tredje hålet, när man läser manualen visar den bara att två skruvar ska skruvas i. Det tredje kanske används till en annan modell. Är den inte i vägen gör det ju ingenting, annars får man ju bara kapa av den lilla biten.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

2,5" hållaren äntligen monterad!

Den SSD jag hitills kört externt kopplad via USB3 monterad i hållaren. Ovan och undersida:

Hållaren inskjuten i SATA+Ström-porten:

Skruvar hittade och fastskruvade. Då jag inte hittade några med lämplig längd så fick ett par muttrar agera distanser. Kommer behöva byta ut de mot något bättre framöver, dessa norpades från externa 2,5" chassit jag använt till SSD'n innan. SSD'n är endast fastskruvad med tre skruvar då skallarna var för stora för att få plats i ena hörnet.

Och så var det klart. När batteriet återanslutits, undersidan skruvats fast så hittas disken utan problem via den interna SATA-porten. Supernöjd med datorn nu, detta var det sista lilla som var kvar för mig, bortsett från lite större lagringsenheter framöver vid behov. Sedan tidigare kör jag även 2x8GB minnen, i övrigt orginal.

Konstigt med det tredje hålet, när man läser manualen visar den bara att två skruvar ska skruvas i. Det tredje kanske används till en annan modell. Är den inte i vägen gör det ju ingenting, annars får man ju bara kapa av den lilla biten.

Märkte vad det var nu när jag öppnade upp datorn igen, det är en stabilisator för 2,5" hållaren. Inget skruvhål eller liknande alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Skrivet av Kingcool88:

449:- med fri frakt för samma minne på Netonnet
https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cruc...
Tyckte Siba hade samma pris, osäker lagerstatus där dock

Gick det bra med minnet? Verkar inte få fram det via:

http://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgrade-for/Lenovo/id...

Permalänk
Skrivet av Aene:

Gick det bra med minnet? Verkar inte få fram det via:

http://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgrade-for/Lenovo/id...

Jag har det liggandes hemma, inte hunnit trycka dit det än. Håller tummarna att det fungerar. Kompatibilitetslistorna brukar inte vara heltäckande, och när jag försökte söka på Lenovos sida föreslog den ddr3 ☺

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har det liggandes hemma, inte hunnit trycka dit det än. Håller tummarna att det fungerar. Kompatibilitetslistorna brukar inte vara heltäckande, och när jag försökte söka på Lenovos sida föreslog den ddr3 ☺

Bör vara lugnt med Crucial, de och speciellt Kingston brukar vara säkra.

Corsair verkar även har börjar uppvisa bra kompatibilitet vad jag sett. Personligen föredrar jag Kingston just pga hög kompatibilitet men Corsairs minnen har överlag fungerat riktigt fint med.

Ibland kan man testa att söka hos de olika minnesföretagens sidor i deras databaser på vad som stöds. Exempelvis denna sökning hos Kingston på Ideapad 700: http://www.kingston.com/us/memory/search?DeviceType=3&Mfr=LEN...

DDR3 kan bli svårt att få dit, känns som att Lenovo borde hålla koll på vad som är kompatibelt.

Permalänk
Medlem

OK. Var bra pris så jag är lite sugen på att beställa, men det vore trevligt om någon testat dem innan.
Annars finns 8GB Samsung-minnet de har på kompatibilitetslistan för ungefär samma pris på eBay. Men tyvärr 150kr dyrare i Sverige.

Verkar som det finns en Y700-15isk också som tar ddr3 om jag förstår rätt.

Permalänk
Skrivet av Aene:

OK. Var bra pris så jag är lite sugen på att beställa, men det vore trevligt om någon testat dem innan.
Annars finns 8GB Samsung-minnet de har på kompatibilitetslistan för ungefär samma pris på eBay. Men tyvärr 150kr dyrare i Sverige.

Verkar som det finns en Y700-15isk också som tar ddr3 om jag förstår rätt.

Ska försöka hinna sätta dit dem ikväll, får se.

Till er som installerat fräsht windows 10, har ni tagit bort samtliga små partitioner?
Dessa finns enligt diskhanteraren:

Har tänkt köra återställningspartition på en annan HDD, men vågar man ta bort "OEM-partitionen"? Vad är det på den? Tar iofs inte så stort utrymme, men allt gör ju skillnad på en 128 gb-disk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma:

Jag tog bort alla, använder mig aldrig av återställningspunkter. Disken var nog liten från början ändå, så behöver allt man kan få till systemet!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Choffe:

@heffaklumpmamma:

Jag tog bort alla, använder mig aldrig av återställningspunkter. Disken var nog liten från början ändå, så behöver allt man kan få till systemet!

Bra! Funkar allt som det ska?
Har själv aldrig kört återställning. Tycker det brukar vara lättare att installera om windows om något går snett, och jag har backup på allt viktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra! Funkar allt som det ska?
Har själv aldrig kört återställning. Tycker det brukar vara lättare att installera om windows om något går snett, och jag har backup på allt viktigt.

Den fungerar helt prima! Inte ett enda Lenovo-program installerat!

Visa signatur

Permalänk

@Choffe: Blåste rent den igår, jäklar vad många partitioner det var att ta bort. Allt rullar på som det ska efter installationen. Skönt med en 20%-ig ökning av hårddiskutrymmet.

Hade tänkt öppna upp datorn och stoppa i extra HDD och mer ram ikväll. Någon som har ett bra tips hur man smidigast får bort undersidan? Den sitter rätt hårt även utan skruvarna, och jag vill helst inte skada de plastclips den sitter fast i. Har liksom inte naglar nog...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Ta bort alla skruvarna, ta en tunn skruvmejsel och kila in den och böj uppåt så kommer de släppa. Jag har tagit loss min flertalet gånger redan, det är inga problem. Jag började vid HDMI-porten om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Choffe: Blåste rent den igår, jäklar vad många partitioner det var att ta bort. Allt rullar på som det ska efter installationen. Skönt med en 20%-ig ökning av hårddiskutrymmet.

Hade tänkt öppna upp datorn och stoppa i extra HDD och mer ram ikväll. Någon som har ett bra tips hur man smidigast får bort undersidan? Den sitter rätt hårt även utan skruvarna, och jag vill helst inte skada de plastclips den sitter fast i. Har liksom inte naglar nog...

Du har fått hem 2,5"-hållaren med nu? Härligt!

Jag har öppnat min två gånger utan verktyg. Inte helt lätt dock, baksidan är väl fasthakad. De verkar rätt tåliga dock men man bör vara försiktig där Ethernet-porten sitter då den är betydligt klenare än övriga sidor.

Personligen skulle jag inte rekommendera ett verktyg som är hårdare än plast då det kan ge märken. Något plastverktyg eller redskap vore nog bättre att lirka med. Stressa inte bara så bör det gå bra.

Nu har jag inte kollat igenom garantireglerna för datorn men förmodar att de inte är superpetiga med klipsen på baksidan. Det är ju tänkt att man som köpare ska kunna komma åt insidan för att uppgradera datorn. Men för det så vill man ju hålla den i fint skick, speciellt nu i början medans den fortfarande är ny.

Permalänk

@anon5930: Fick hem hållaren precis innan jul, men har varit borta och inte hunnit pilla med det. Nu ska min WD Black 750Gb samt extra minne monteras! Hoppas disken inte låter allt för mycket, den är ju ändå på 7200 rpm.

Såg att det var väldigt bra pris på 16Gb Kingston-ram på teknikdelar.se. Hade varit trevligt att ha 16 gb dual channel istället för 12 gb mixed mode (8 dual, 4 single), men jag vet inte om jag har någon användning för det egentligen. Sen vet jag inte hur pålitlig försäljaren är.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@anders190: Fick hem hållaren precis innan jul, men har varit borta och inte hunnit pilla med det. Nu ska min WD Black 750Gb samt extra minne monteras! Hoppas disken inte låter allt för mycket, den är ju ändå på 7200 rpm.

Såg att det var väldigt bra pris på 16Gb Kingston-ram på teknikdelar.se. Hade varit trevligt att ha 16 gb dual channel istället för 12 gb mixed mode (8 dual, 4 single), men jag vet inte om jag har någon användning för det egentligen. Sen vet jag inte hur pålitlig försäljaren är.

Härligt, det var ju ett par som skickade efter den.

2,5" diskar brukar ju vara rätt så tysta, iofs är det en black men den borde vara rätt tyst ändå. Jag är intresserad av vad du tycker om datorn med en sån disk i, känns lite tight med 128GB+250GB SSD och billigaste sättet att bygga ut är ju ändå med mekanisk lagring.

12GB låter rätt hyffsat men vore förstås skönt att köra samma minnen. Inte möjligt att få tag i en till likadan 8GB-sticka annars?
Samtidigt kan det ju vara skönt att passa på att byta minnen när du ändå ska öppna datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har öppnat min två gånger utan verktyg. Inte helt lätt dock, baksidan är väl fasthakad. De verkar rätt tåliga dock men man bör vara försiktig där Ethernet-porten sitter då den är betydligt klenare än övriga sidor.

Bara 13 skruvar enligt Lenovo's HMM

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad_700-...

Ni som har blåst orginaldisken, Har ni tagit någon backup på partitionerna först om man skulle behöva återställa den? Verkar som det ska gå att beställa media via http://support.lenovo.com/se/en/lenovorecovery?linkTrack=%20B... Me jag får inte den att godta mitt serienummer.

Kingston-minnet verkar intressant om det är kompatibelt. De verkar i alla fall ha en del OK omdömmen på Prisjakt och 615kr för 16GB känns inte allt för dyrt. Får försöka kolla upp det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aene:

Bara 13 skruvar enligt Lenovo's HMM

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad_700-...

Ni som har blåst orginaldisken, Har ni tagit någon backup på partitionerna först om man skulle behöva återställa den? Verkar som det ska gå att beställa media via http://support.lenovo.com/se/en/lenovorecovery?linkTrack=%20B... Me jag får inte den att godta mitt serienummer.

Kingston-minnet verkar intressant om det är kompatibelt. De verkar i alla fall ha en del OK omdömmen på Prisjakt och 615kr för 16GB känns inte allt för dyrt. Får försöka kolla upp det.

Så klart, jag ger skruvarna en ilsken blick, morrar... så skruvar de ur sig själva.

Hehe, nä där behövdes det helt klart en skruvmejsel. Men för att lossa själva baksidan så klarade jag mig utan det, även om det vore betydligt lättare med någon form av verktyg att kila emellan. Ett gammalt ID/körkort/bankkort borde duga rätt bra, även om de nog kanske är lite för tjocka då.

Hm, intressant där. Fast verkar som det gäller Lenovos Think-serie samt system som har en Pro-licens av Windows. Hinner inte prova med mitt serienummer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm, intressant där. Fast verkar som det gäller Lenovos Think-serie samt system som har en Pro-licens av Windows. Hinner inte prova med mitt serienummer dock.

Fanns en länk dit när man gick för att kolla nya drivrutiner i alla fall.

http://support.lenovo.com/se/en/products/Laptops-and-netbooks...