Komplett guide för att installera Mosquitto, InfluxDB, Node-Red och Grafana på RPI!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Komplett guide för att installera Mosquitto, InfluxDB, Node-Red och Grafana på RPI!

Hej
För några månader sedan började jag fundera på att byta nav hemma från en Vera Lite till Raspberry Pi (RPI), när jag väl hittat alla system jag behövde passade jag på att skriva en guide för att underlätta för fler.. Var nämligen lite strul att hitta all info som behövdes för att få ett komplett nav på endast en RPI...

Men nu är guiden klar och alla som har funderat på vad man ska göra med sin RPI förutom mediacenter, här är projektet!! Det du ser nedan här hur man i grova drag kodar Node-Red, just den här bilden visar hur man i realtid får info ur Z-Wave kontrollern Vera Lite.

Komplett guide på alla steg som behövs för att installera Raspberry Pi, Mosquitto, Node-Red, InfluxDb och Grafana här: Komplett guide för installation på RPI

Bakgrunden till detta:
För någon månad sedan hittade jag Node-Red, det blev lösningen för att själv få full kontroll men ändå visuellt tydliga flöden som enkelt kunde uppdateras (bilden ovan).
Jag upptäckte även protokollet MQTT som gjorde importen av data till node-red mycket enkelt, jag kunde sedan skicka den till bland annat InfluxDB. Styrningen kunde jag helt hantera i Node-Red. För att visa upp data kunde jag koppla Grafana mot InfluxDB Databasen. Jag har även satt en DHT22 temperatursensor och 3G modem för att få SMS stöd från RPI:en.
Den kombon gjorde att jag kan fiska ut information ur olika kringsystem och sedan behandla data, styra relän, skicka sms och mycket mer!
Så har du inte valt lösning för din RPI kolla igenom guiden, tror inte du kommer att ångra valet sedan ( bytte själv bort alla mina skrivna Powershell script, C# program )

Guiden ovan visar hur man får till även Grafana, dvs graferna nedan.

Temperaturer ute har jag läst av med en ESP8266 med solcell

All data skickades sedan till Vera Lite via Wifi eller Ethernet som HTTP. Jag har sedan gjort flöden i Node-Red som kopplar samman och utför allt jag vill, mycket dynamiskt sätt att arbeta. Kräver lite eller ingen kod för att fungera.

Komplett guide på hur allt detta görs här: RPI med Grafana och Node-Red

// Ispep

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Häftigt, när man bor i hus vill jag prova på denna projekt