Funderingar på en Ultra-widescreen

Permalänk
Medlem

Funderingar på en Ultra-widescreen

Hejsan!

Har nu under mellandagsrean haft lite funderingar på att införskaffa mig en Ultra-Widescreen skärm, något i stil med: Samsung 34" LED Curved
Eller en lite billigare variant: BenQ XR3501
Har väl även tänkt mig en budget runt 8k och neråt.

Min fråga är, vad vågar man påfresta ett GTX 970 med för upplösning utan att det ska bli några konstigheter med låg fps osv?
Kommer även att köra en andraskärm på detta med en upplösning på 1920X1200.
Sitter förövrigt med en i7 6700K och 16GB RAM.

Fråga 2: Hört mycket om "släpningar" och skuggor med sådana stora skärmar utan IPS teknik. Är detta något som man behöver oroa sig över?

Fråga 3: Bra mjukvaror för att dela upp sin stora skärm i 2 delar, så att det mjukvarumässigt blir 2 desktops i 1 skärm.

Kommer förövrigt spela mycket EvE online, Warthunder och BF1 som mest, om detta är bra eller dåligt för sagda spel kan jag bara få fråga er som har testat en liknande skärm innan.

Tacksam för all info och feedback
Tar även gärna emot förslag på andra Ultra-Widescreen skärmar.

Permalänk
Medlem

ips i sig behöver inte va rappare men panelen i BenQen ex är rätt långsam med transitioner från svart kanske det du läst? Har du svarta objekt nära vita så syns det trails rätt tydligt om du inte kör ulmb men det har bara de dyrare modellerna med g-sync misstänker jag? Jag kör utan ulmb gillar inte ur grådaskig grafiken blir med den sämre kontrasten.

Om du vill hålla nere grafikkortsbudgeten håll dig till 2560x1080. Jag kör enbart ultrawide och jag har då svårt få ens 60 fps i flera lir med mitt X 1080. Då maxar man naturligtvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

ips i sig behöver inte va rappare men panelen i BenQen ex är rätt långsam med transitioner från svart kanske det du läst? Har du svarta objekt nära vita så syns det trails rätt tydligt om du inte kör ulmb men det har bara de dyrare modellerna med g-sync misstänker jag? Jag kör utan ulmb gillar inte ur grådaskig grafiken blir med den sämre kontrasten.

Om du vill hålla nere grafikkortsbudgeten håll dig till 2560x1080. Jag kör enbart ultrawide och jag har då svårt få ens 60 fps i flera lir med mitt X 1080. Då maxar man naturligtvis.

Okej tack för svar!
Känns som att det är värt att avvakta lite kanske.
Kommer nog bli en tredje skärm i stället!