Nintendo Switch lanseras utan spelbundlar

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ok, är med på att det nog verkar mer problematiskt än vad det förmodligen är värt. Verkade ju någorlunda möjligt i många andra fall, men är med på att allt unikt i Nintendos ganska olika konsoler ställer till det väldigt mycket (just här i detta fallet). Köper det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@Petterk: Ok, är med på att det nog verkar mer problematiskt än vad det förmodligen är värt. Verkade ju någorlunda möjligt i många andra fall, men är med på att allt unikt i Nintendos ganska olika konsoler ställer till det väldigt mycket (just här i detta fallet). Köper det.

Hade varit bättre att satsa på att emulera Wii och GC-titlar om de skulle lova någon bakåtkompatibilitet och importerat alla dina WiiWare från Wii Shop och låtit dig köpa om resten, och satsat på att portera alla exklusiva Wii U-spel. Emulera Wii U är nog lite tidigt att göra. Då behövs inga optiska enheter, inga Wii U GamePads eller annat. Det är inte riktigt vad de satsat på däremot, de vill väl lägga resurserna på nya spel.

Permalänk

Det finns väl bara fyra spel , så då blir det ju svårt att göra några "bundlar"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det finns väl bara fyra spel , så då blir det ju svårt att göra några "bundlar"....

Fick det till 12 som ska komma på lanseringsdagen, en del enbart i Japan då, sen finns det såklart spel som ska komma några dagar senare också. Det är nog en strategi framöver också hur som helst.

Permalänk
Medlem

Nya Super Mario, Mario Kart 8 Deluxe, Splatton 2 och Super Smash Bros Switch om det nu kommer. Om jag ska köpa mig en så lär det bli när alla dom är lanserade eller om det under E3 visas nya spännande spel också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAAB340:

Den tappar ju också lika stor andel pixlar när du dockar ur så du tappar ingen kraft. Men du vinner batteritid. Den interna skärmen är 720p och dockat så kör den 1080p. Det vore lämpligare att säga att Switch klockar upp sig när du dockar så du slipper köra 720p på din stora TV hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt spel-testare så har det visat sig vara fel, när den dockar så är det inte många av spelen som testats som körs i 1080p 30fps, utan ist så körs dem i 720p-900p 30fps, så om man vill köra 1080p via TV:n borde man kanske hålla koll på information om vilket spel det är man vill köra/köpa då Zelda bara kunde köras i 900p 30fps och inte 1080p som tydligen utvecklarna hade hypat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag läste denna artikel om konsolen men det har visat sig vara felaktiga uppgifter. Så jag har blivit rättad och fått riktigt info.

http://www.gamereactor.se/nyheter/416043/Nintendo+Switch+ar+4...

Det är dock inget som är felaktigt där? Den klockar ner sig för att dra mindre ström, samtidigt som den kör spelen i 720p istället för 1080p vilket medför att du inte kommer märka någon skillnad i prestanda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Typ nvidia shield om man räknar på att man behöver köpa lite kablar och kontroller för att få motsvarande funktion. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231877-n...

Den borde dessutom ha ungefär samma prestanda som switch.

Den är nice. Och så finns fina titlar så som Half-Life 2 och GTA III/VC/SA tillgängliga, utöver det redan existerande spelutbudet på android (för att inte tala om emulatorer).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har själv spelat mycket spel sedan slutet på 80-talet. Varken jag eller mina barn förstår vad man skall ha alla dessa konsoler till? Vi kör allt på PC. Origin/Uplay/Steam m.m. som speltjänster. Det går fortfarande köra spelen från 90-talet på dessa maskiner om man blir nostalgisk. Mina barn verkar finna mycket nöje med enkla webspel dessutom. Dessa kostar inget. Sen kan man ju ha sina datorer till annat också.

Behöver man spela mobilt? Tja, vad är billigare/smidigare än att spela på sin telefon/surfplatta.

Vi har haft Xbox (2002), Xbox 360 och PS2 men dessa har använts väldigt sparsamt.

Nej, jag fattar inte.

Du kan ju inte på fullaste allvar jämföra mobilspel med de portabla upplevelserna som t.ex 3DS kan ge. De lirar inte ens i samma universum...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Implor:

LoL. Brukar ju bli billigare att köpa spel + console ihop än separat. Vilket skitsnack!

Köpa bara konsolen är billigare än konsolen med bundlat spel, är väl inget skitsnack? Ingen säger något om konsol+bundle vs konsol+separat spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Switchens skärm kan inte användas när den är dockad, ty den är då täckt.

Ok, det var synd. Inser att detta tyvärr blir ganska svårt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Enligt spel-testare så har det visat sig vara fel, när den dockar så är det inte många av spelen som testats som körs i 1080p 30fps, utan ist så körs dem i 720p-900p 30fps, så om man vill köra 1080p via TV:n borde man kanske hålla koll på information om vilket spel det är man vill köra/köpa då Zelda bara kunde köras i 900p 30fps och inte 1080p som tydligen utvecklarna hade hypat om.

När jag berättade det för min son och hans kompisar samt mina arbetskamrater så var dom helt oförstående över hur spelet kunde köras i så låg upplösning. Dom förstod inte heller varför Nintendo inte offentliggjort specifikationerna. Helt plötsligt blev det inte värt att köpa Switch eller dess spel, oavsett hur roliga dom är för det saknas tydligen några pixlar. Dom dömde Switch till konsol-döden..

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Köpa bara konsolen är billigare än konsolen med bundlat spel, är väl inget skitsnack? Ingen säger något om konsol+bundle vs konsol+separat spel

Köper man en konsol så köper man normalt minst ett spel i vevan. Att man ska vill hålla sig under 299 kan jag köpa men normalt finns det alternativ. Om du vill kan du köpa en bundle och spara någon hundring på spelet men vill du inte så kan man bara konsolen.

Att man inte har bundle för att hålla priset nere är skitsnack. Man vill inte erbjuda rabatter på sina spel helt enkelt!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Segt att svenska handlarna inte rättat till priset ännu. Försöker de lura folk att betala 5000-6000kr för den tro?

Bara någon vettig butik sänker så är jag nog rätt nära att lägga en bokning. Det fåtal som sänkt vill jag inte handla ifrån.

Edit: CDON har sänkt till 3490kr, farligt nära köp för min del.
http://cdon.se/spel/nintendo_switch_with_grey_joy-con-3288756...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Köpa bara konsolen är billigare än konsolen med bundlat spel, är väl inget skitsnack? Ingen säger något om konsol+bundle vs konsol+separat spel

Inte i mina fall. Var faktiskt billigare i samtliga fall, men det berodde på fina kampanjer och erbjudanden (inte menat att vara normalfallet).

Det bästa är ju om Nintendo och/eller ÅF (exakt vem som gör det spelar inte lika stor roll för mig som köpare) kan erbjuda Switchen både "ren" och med hyfsat prisvärda bundels. Då blir alla här i tråden, och övriga potentiella köpare, förhoppningsvis nöjda. Vi slipper diskutera vad som är bäst, utan köper helt enkelt det vi själva tycker är mest prisvärt.

Ser iaf inget hinder att olika ÅF inte kan/kommer att göra det (även om Nintendo själva inte gör det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Anders: min gissning har hela tiden varit ett marknadspris inom detta årets slut på runt 3000, eller strax precis under. Tror fortfarande på det, men vill du ha den så tidigt som möjligt så tycker jag att du skall slå till (då kanske en femhundring inte är så väldigt mycket att bråka om).

Köp! 😀

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

@Anders: min gissning har hela tiden varit ett marknadspris inom detta årets slut på runt 3000, eller strax precis under. Tror fortfarande på det, men vill du ha den så tidigt som möjligt så tycker jag att du skall slå till (då kanske en femhundring inte är så väldigt mycket att bråka om).

Köp! 😀

Jo, priset bör närma sig 3000kr framöver, den som har tight bör vänta. Vill man spela nya Zelda så finns Wii U-utgåvan med. Vem vet, det kanske visar sig vara den bättre av de båda.

500kr hit och dit gör inte alltför mycket för min del, har jobb. Men klart man vill ha en bra deal, Komplett med deras 6000kr känns lite blodigt hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det finns väl bara fyra spel , så då blir det ju svårt att göra några "bundlar"....

4^2! 😎

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

När jag berättade det för min son och hans kompisar samt mina arbetskamrater så var dom helt oförstående över hur spelet kunde köras i så låg upplösning. Dom förstod inte heller varför Nintendo inte offentliggjort specifikationerna. Helt plötsligt blev det inte värt att köpa Switch eller dess spel, oavsett hur roliga dom är för det saknas tydligen några pixlar. Dom dömde Switch till konsol-döden..

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte någon praktiskt tänker/ser en så liten skillnad som på +/- 10% pixlar på ena hållet (blir mindre än 5% skillnad i pixeltäthet/upplösning).

Det är rätt meningslöst att bry sig om en sådan marginell sak (mellan 720 och 1080 så kan man dock normalt se skillnad om man är tillräckligt nära).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tror inte någon praktiskt tänker/ser en så liten skillnad som på +/- 10% pixlar på ena hållet (blir mindre än 5% skillnad i pixeltäthet/upplösning).

Det är rätt meningslöst att bry sig om en sådan marginell sak (mellan 720 och 1080 så kan man dock normalt se skillnad om man är tillräckligt nära).

Man vet aldrig. Användaren jag citerade skrev

" så om man vill köra 1080p via TV:n borde man kanske hålla koll på information om vilket spel det är man vill köra/köpa då Zelda bara kunde köras i 900p 30fps och inte 1080p"

Vilket låter som att det finns människor som utgår ifrån teknisk data i första hand när dom bestämmer sig för vilka spel dom ska spela, och inte om spelen är bra/roliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Blev en bokning för min del, Switch Grey + Zelda: Breath of the Wild. Nu är det bara att invänta 3 mars då...

Skrivet av martinot:

Jag tror inte någon praktiskt tänker/ser en så liten skillnad som på +/- 10% pixlar på ena hållet (blir mindre än 5% skillnad i pixeltäthet/upplösning).

Det är rätt meningslöst att bry sig om en sådan marginell sak (mellan 720 och 1080 så kan man dock normalt se skillnad om man är tillräckligt nära).

Skrivet av Mirialia:

Man vet aldrig. Användaren jag citerade skrev

" så om man vill köra 1080p via TV:n borde man kanske hålla koll på information om vilket spel det är man vill köra/köpa då Zelda bara kunde köras i 900p 30fps och inte 1080p"

Vilket låter som att det finns människor som utgår ifrån teknisk data i första hand när dom bestämmer sig för vilka spel dom ska spela, och inte om spelen är bra/roliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr har det alltid funnits sådanna människor som inte verkar spela för spelandets skull utan av andra anledningar. Typ grafik, vissa upplösningar i kombination med bildfrekvens. Jag har till och med stött på en person (gammal klasskamrat) som vägrade spela gamla spel. Allt som skulle spelas måste vara riktigt riktigt nytt, även om det var usla spel.

Finns galningar till allt.

Permalänk
Medlem

@Anders: Grymt! Grattis! 😃

Det det kan tom bli så att du får den innan jag får min NES Mini.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på Switch innan presentationen. Trodde garanterat att Mario skulle vara en release-titel samt att det skulle finnas några andra roliga titlar vid lansering. Jag trodde/hoppades även att den skulle vara lite kraftfullare och att den skulle baseras på Pascal istället för Maxwell. Nu är ju prestandan inte märkbart bättre än Wii U som jag redan äger. Och priset är skyhögt. Alldeles för högt för att det ens ska rycka i köp-fingret. Näää, håller mig till Wii U + Mario Maker och Mario Kart 8 och hoppar över detta. Switch är tyvärr inte intressant längre. Iaf inte för tillfället

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Man vet aldrig. Användaren jag citerade skrev

" så om man vill köra 1080p via TV:n borde man kanske hålla koll på information om vilket spel det är man vill köra/köpa då Zelda bara kunde köras i 900p 30fps och inte 1080p"

Vilket låter som att det finns människor som utgår ifrån teknisk data i första hand när dom bestämmer sig för vilka spel dom ska spela, och inte om spelen är bra/roliga.

Skickades från m.sweclockers.com

På samma sätt som jag ibland kan tycka att de största Nintendofansen är extrema åt andra hållet med typ "prestanda och upplösning har aldrig någon som helst betydelse - det är bara om spelen" (tjena, isf skulle inte Nintendo i onödan någonsin bry sig om sin hårdvara - vilket de trots allt ändå uppenbarligen gör ganska väl), så är ju detta den andra motsatta extremen som du och Anders är inne på; de som köper spel enligt främst datablad och specifikationer. Har aldrig förstått mig på det heller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

När jag berättade det för min son och hans kompisar samt mina arbetskamrater så var dom helt oförstående över hur spelet kunde köras i så låg upplösning. Dom förstod inte heller varför Nintendo inte offentliggjort specifikationerna. Helt plötsligt blev det inte värt att köpa Switch eller dess spel, oavsett hur roliga dom är för det saknas tydligen några pixlar. Dom dömde Switch till konsol-döden..
Skickades från m.sweclockers.com

Åh herregud, hoppas att du åtminstone försökte förklara principen med PPI och hur den lilla skärmen är skarpare än många apple-enheter och Surface Pros.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

När jag berättade det för min son och hans kompisar samt mina arbetskamrater så var dom helt oförstående över hur spelet kunde köras i så låg upplösning. Dom förstod inte heller varför Nintendo inte offentliggjort specifikationerna. Helt plötsligt blev det inte värt att köpa Switch eller dess spel, oavsett hur roliga dom är för det saknas tydligen några pixlar. Dom dömde Switch till konsol-döden..

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Inser att detta är sarkasm, dock så är det många av oss som spelat via 1080p+ ganska länge nu, och det blir en märkbar skillnad när man är van vid högre upplösning.

Är ett spel roligt så spelar det nog ingen roll om det är 720p eller 1080p, inte för mig iaf, jag bara tycker det är en detalj som man borde upplysa om då spelen inte håller vad dem hypat/lovat, och då slipper man bli besviken och känna sig lurad som konsument efter sitt köp, för är man en informerad konsument, så vet man vad man får på köpet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

@Anders: Grymt! Grattis! 😃

Det det kan tom bli så att du får den innan jag får min NES Mini.

Med tanke på alla framflyttade datum så finns det viss risk. Nintendo kommer nog aldrig lyckas mätta marknaden i nuvarande takt.

Själv hade jag tur att få tag i två runt julen, ena blev julklapp som planerat men blev även en till mig själv:

En viss butik släppte igenom ett par Classics till och från. Hade personligen inte köpt från någon av alla dessa scalpers som försöker sälja de vidare men när det handlade om en riktig butik som låg ett par tior över lägsta prisjaktpriset så var det ju svårt att låta bli. De NES Classics som faktiskt dyker upp borde gå till de som faktiskt vill ha och tänkt använda produkten, speciellt när det är så svårt att få tag i de redan.

Vid något tillfälle blir det att trycka in några fler spel. Väntar på att verktyg och liknande mognat och eventuella risker är bättre dokumenterade. Tetris och Turtles 2 vill jag gärna peta in vid något tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På samma sätt som jag ibland kan tycka att de största Nintendofansen är extrema åt andra hållet med typ "prestanda och upplösning har aldrig någon som helst betydelse - det är bara om spelen" (tjena, isf skulle inte Nintendo i onödan någonsin bry sig om sin hårdvara - vilket de trots allt ändå uppenbarligen gör ganska väl), så är ju detta den andra motsatta extremen som du och Anders är inne på; de som köper spel enligt främst datablad och specifikationer. Har aldrig förstått mig på det heller.

Så kan det vara. Personligen är grafiken, den tekniska grafiken, det sista jag värderar i ett spel. Däremot kan ett spel vara "snyggt" men med sämre teknisk grafik. ☺️

Skrivet av anon150792:

Inser att detta är sarkasm, dock så är det många av oss som spelat via 1080p+ ganska länge nu, och det blir en märkbar skillnad när man är van vid högre upplösning.

Är ett spel roligt så spelar det nog ingen roll om det är 720p eller 1080p, inte för mig iaf, jag bara tycker det är en detalj som man borde upplysa om då spelen inte håller vad dem hypat/lovat, och då slipper man bli besviken och känna sig lurad som konsument efter sitt köp, för är man en informerad konsument, så vet man vad man får på köpet.

Fast jag skulle inte påstå att Nintendo marknadsfört Zelda som något tekniskt monster i FullHD. Kanske nämnt någon gång för att belysa skillnader på Switch och WiiU versionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

När jag berättade det för min son och hans kompisar samt mina arbetskamrater så var dom helt oförstående över hur spelet kunde köras i så låg upplösning. Dom förstod inte heller varför Nintendo inte offentliggjort specifikationerna. Helt plötsligt blev det inte värt att köpa Switch eller dess spel, oavsett hur roliga dom är för det saknas tydligen några pixlar. Dom dömde Switch till konsol-döden..

/S

Skrivet av Mirialia:

Man vet aldrig. Användaren jag citerade skrev

" så om man vill köra 1080p via TV:n borde man kanske hålla koll på information om vilket spel det är man vill köra/köpa då Zelda bara kunde köras i 900p 30fps och inte 1080p"

Vilket låter som att det finns människor som utgår ifrån teknisk data i första hand när dom bestämmer sig för vilka spel dom ska spela, och inte om spelen är bra/roliga.

Saken är ju den att väldigt många spel kör i lägre än 1920x1080 ända in på senaste konsol-generation med PS4 Pro och Xbox One S, och nästan aldrig på PS3 och Xbox 360. Så varför döma ut den över skärmen? Det är den enda bärbara spelkonsolen som kommer säljas och den är mycket bättre än tidigare bärbara spelkonsoler, om vi ska döma efter skärmen. En mobil med nästan lika stor skärm och 2560x1440 kommer inte köra renderingen av spel i den fulla upplösningen eller i närheten av det. Att rendera i lägre upplösning och skala upp till en mer högupplöst skärm hade inte nödvändigtvis gjort spelen snyggare, skärmen hade dragit mer batteri, skalningen hade dragit CPU/GPU-kraft och tagit mer batteri och t.o.m. så att färre antal spel ens skulle kunna köra i 60 fps portabelt då. Skärmen ser av allt att döma ut från de som använt den bra ut.

Se exempelvis http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Res...

Gör det X1 värdelös för att de kör alla Assassins Creed i 900p/30 fps? Eller för att X1 kör BF4 i 720p 60 fps? Eller för att andra spel kör 900p i 30 fps? Eller för att Watch Dogs körs i 792p med 30 fps? Eller för att många spel bara kör 30 fps i 1080p på båda konsolerna? Inte ens uppgraderingen med PS4 Pro och Xbox One S med olåst framerate räckte för att ta spel upp till 1080p 60 fps, när original-modellerna körde 30 fps, medans det finns vissa spel som t.o.m. kör i 60 fps i UHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Du kan ju inte på fullaste allvar jämföra mobilspel med de portabla upplevelserna som t.ex 3DS kan ge. De lirar inte ens i samma universum...

OK. Jag vet att Nintendo har någon speciell magi för många och personligen har jag aldrig förstått varför. Lagt en del timmar på Game & Watch när man var kid. Nintendo Wii:et jag köpte har knappt använts och vi köpte ett Nintendo Advance SP för några år sen som var totalt ointressant i jämförelse med Ipaden.

Inbyggd joypad ger dock bättre känsla om man skall köra plattformsspel etc, men det går ju använda en Wii remote till sin androidplatta med emulator om man vill köra nintendolir av nostalgisjäl.