Vad är era Tekniktabbar / Missar?

Permalänk

Vad är era Tekniktabbar / Missar?

Tänkte att denna tråden kunde vara en rolig tråd där man delar med sig utav sina egna (eller andras) Tekniktabbar / Missar som man gjort genom åren:)

Jag minns en gång 7 år sedan när jag skulle köpa en ny bilstereo och jag kollade efter att den hade USB ingång på framsidan, detta var ännu ganska så nytt, men hittade en ganska billig på Harald Nyberg. När jag monterat den och konstaterat att det var väl väldigt praktiskt med USB så tänkte jag dra igång en cdskiva....., tills jag insåg att den hade ingen cdläsare, utan endast USB och radio (därav billiga priset), haha

Permalänk
Medlem

Var länge missnöjd med ljudet ur golvhögtalarna och trixade med det. Sedan en gång fick jag för mig om jag verkligen satt +/- rätt på sladdarna - och det hade jag inte. Jäkla tabbe...

Råkade slinta och slå bort ett par små komponenter på ett Asus Z97-WS. Det sved ganska illa.

Annars tror jag att det varit ganska lugnt

Permalänk
Lego Master

Hade för några år sedan en 1TB extern hårddisk som jag sparade viktiga saker på, tex. bilder jag tagit. Sånt där man vill spara på längre sikt.

Köpte en NAS så jag skulle kunna ha kopior på flera ställen, ifall något hände den externa hårddisken. Hade startat upp NASen och var i begrepp att använda "one touch"-kopieringsfunktionen från USB-disken.

Men vad gör jag? Stoppar i FEL JÄVLA STRÖMADAPTER till den externa hårddisken. Inte nog med att den lilla logiken som satt i själva chassit dör, så gör även styrelektroniken på 3.5"-disken inuti.
Ironin i att jag mördar disken medan jag tänker säkerhetskopiera den för att undvika just dataförlust vid en sådan fail hemsöker mig än idag. Disken ligger fortfarande i en låda i väntan på att jag ska orka skicka den till någon recoveryfirma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Min lista kan göras oändlig. De säger väl att man inte ska ångra saker man gjort utan blicka framåt istället? Vill ju inte få dödsångest.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Hade för några år sedan en 1TB extern hårddisk som jag sparade viktiga saker på, tex. bilder jag tagit. Sånt där man vill spara på längre sikt.

Köpte en NAS så jag skulle kunna ha kopior på flera ställen, ifall något hände den externa hårddisken. Hade startat upp NASen och var i begrepp att använda "one touch"-kopieringsfunktionen från USB-disken.

Men vad gör jag? Stoppar i FEL JÄVLA STRÖMADAPTER till den externa hårddisken. Inte nog med att den lilla logiken som satt i själva chassit dör, så gör även styrelektroniken på 3.5"-disken inuti.
Ironin i att jag mördar disken medan jag tänker säkerhetskopiera den för att undvika just dataförlust vid en sådan fail hemsöker mig än idag. Disken ligger fortfarande i en låda i väntan på att jag ska orka skicka den till någon recoveryfirma.

Du skulle kunna leta efter en likadan begagnad disk och byta kretskort, det gjorde jag en gång på en disk som gått sönder, det fungerade. Gäller bara att den är så lika som möjligt, samma märke och modell såklar, gärna samma rev och storlek likaså, men har hört att det i vissa fall inte behöver vara samma där.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

@eucalyptus: Låt oss få höra:)

Permalänk

Jag böt nyligen ut LCD skärmen på min pappas MacBook Air och dum som jag är så glömde jag naturligtvis ta bort plastfilmen som satt på baksidan av LCD panelen... Då panelen egentligen är nästintill omöjlig att ta loss igen utan att den spricker så bestämde vi oss för att låta det vara. Nu har han lite lätta roliga färgskiftningar på skärmen samt några snygga streck där filmen täcker ljuset ifrån backlight panelen. Så kan det gå om man har för bråttom

Visa signatur

Fractal Design R5 (White, Windowed) | Asus Z170-Deluxe
Intel I7-6700k | Trident Z 3600Mhz DDR4 CL15
Asus Strix GTX1080 8GB | Samsung SM951 256GB
EVGA Supernova G2 850W | Acer Predator x34

Permalänk
Lego Master

@pekkasteele:
Jo, jag vet. Men eftersom den har legat så länge nu utan åtgärd, så var det uppenbarligen inget såpass viktigt på den att jag inte klarar mig utan det. Just nu tjänar den mer som en påminnelse om att säkra allt innan jag startar något. Och dubbla lagringen omgående (allt viktigt hamnar på flera ställen direkt nuförtiden).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Hade klippt av en molexkontakt i en påslagen dator för att koppla på fler fläktar. När jag skalat sladden så råkade jag tappa 12volts-tråden rakt på mitt 7850 grafikkort som brändes sönder direkt

Permalänk
Avstängd

Ärligt så är det många saker och efter reparerat flera hundra datorer och grejat med elektronik i 25år så har man hunnit med en del men första tanken går mot min egen dator

var vid socket A tiden när cpu kylningar var jävliga att få på och helt nya dyra delar köpta för surt mycket pengar för sin tid så tar man skruvmejsel för att få på kylningen "vilket alla viste man inte skulle göra" slinter hugger av några banor i moderkortet

Fixade tjejens dator och böt agg och sätter i alla kontakter sen floppy kontakten i blindo slår på datorn vänder mig om för chassie sida och skruvar och vänder mig tillbaks så ser jag hur det röker och kablarna börjar smälta ...då har styrpinnen till kontakten gått sönder på floppyn så man kunde sätta kontakten åt fel håll

Skulle fixa en elvisp och mäter och kollar hur långt strömen går igenom och drar i och ur kontakten men glömmer den en i en gång vilket slutade med 10sec av 220v igenom kroppen

och är allt från tappat bakupdiskar som dött till formaterat fel diskar till allt möjligt och man hinner gå igenom en del under årens lopp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Hjälpte en kompis med ett datorbygge för lite drygt ett år sen och han började snart att klaga på höga temperaturer på cpun. Monterade loss kylaren och det visade sig att jag hade glömt bort att ta bort plasten på kylaren innan jag monterade dit den. Processorn stod i runt 60-65 grader i idle. utöver det så har jag inte gjort några större tabbar vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Nyfiken som man var när man var en 7 år så var jag tvungen att se vad som hände om man flippade knappen det stod 220 på till 110 bak på nätaggregatet.
Poff sa det så var det färdiglirat på den datorn ett par veckor

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tappade en CPU och böjde varenda pin på den. Nu spelade det förvisso ingen roll eftersom jag ändå tänkt slänga/lägga undan den.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Formaterade Extrena HDD p.g.a. kretskortet var trasigt upptäckte det senare i en youtube video. Jag menar kretskorte i den externa HDD.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Har alltid (i 15 år) trott att power switch-kontakten måste sitta åt "rätt håll" på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Klockren! ungefär som att vända stickkontakten fel i väggen

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Jag skulle för ett antal år sedan skapa en bootbar USB-sticka och använde Diskpart och kommandot Clean för att rensa den. Dessvärre råkade jag skriva fel siffra när jag valde disk, vilket medförde att jag rensade min lagringsdisk i datorn. Denna innehöll allt jag skapat själv (skolarbeten, ritningar, bilder mm.) sedan jag började använda datorer, i stort sett. Efter att har försökt med diverse olika recovery-program lämnade jag in disken hos en firma som påstod sig kunna återskapa den plättlätt. De kunde dock inte få fram en enda fil ur den, så det vara bara att glömma och gå vidare. Jag slapp betala i alla fall.

Skrivet av Hybenos:

@saturday_sun: Klockren! ungefär som att vända stickkontakten fel i väggen

Detta kan man faktiskt göra. Gasolkanoner är faskänsliga och fungerar inte om man stoppar in stickkontakten åt fel håll.

Permalänk
Medlem

Jag klantade mig när jag skulle installera min nuvarande CPU, tappade den och vek några pins.
Men med hjälp av mobilens ficklampa ett dricksglas och en säkerhetsnål så lyckades jag rätta till dom, och datorn har fungerat felfritt i typ ~4 år.

Permalänk
Medlem

Inte min tabbe utan min fars!

Han skulle hjälpa mig, mååååånga år sen nu, att sätta i kontakt i kupén så jag kunde ha kupévärmare i min Saab 900 Turbo 8V. Metallicgrön årsmodell 1984. *supersnygg*

Snäll som jag var så satt jag inne med datorn medans han kröp runt ute i garaget.

Efter några timmar kommer han in och säger att bilen inte startar?! Nä, den var stendöd. Visade sig efter många om och men att han hittade en plan yta vid passagerarsätet, på väggen vid fötterna där han kunde borra fast kontakten.

Problemet var att han borrade rätt in i APClådan som styrde elektroniken i bilen! Efter många om och men så fick han loss APClådan. Jodå. Borren hade gått in i lådan och precis "nickat" bort en "ledning" på kortet.

Köpa ny låda skulle kosta multum. Hade sån tur att vi hade en bekant som pluggade till elektronikingenjör och han lyckades löda ihop ledningen och det fungerade igen.

Själv har jag gjort mängder av tavlor men det är mer "praktiska" saker då jag är teknisk idiot.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Mina högtalare började helt plötsligt spraka och jag gjorde allt man kan tänka sig som att ominstallera Windows för att fixa det... Men så kommer det sig att kontakten TYDLIGEN inte sitter i hela vägen utan det är någon mm över.

Surt att man inte har sett det innan men samtidigt skönt att ha löst det såklart

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@Hybenos: Trodde väl att det var mer "magi" i det än bara en simpel kortslutning...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Nyfiken som man var när man var en 7 år så var jag tvungen att se vad som hände om man flippade knappen det stod 220 på till 110 bak på nätaggregatet.
Poff sa det så var det färdiglirat på den datorn ett par veckor

Den gjorde jag också när jag var 12... problemet var att på den tiden kostade PSUer multum.

Vad har jag gjort... tror den största sakerna jag kan tänka på, på rak arm är:

- Slagit av en kondensator på grafikkort. Löddade tillbaka den dock

- Kopplat fel en (egen lappad) molex kontakt... 12V / 5V poff... samma sak eller hur? Poff sa typ hela datorn, då allt 5V fick 12V i sig. Behövde en molex till någon special OEM kontakt för typ 15 år sedan. Tror RAM minnet var det enda som överlevde.

- Win 95... högerklicka på .exe filer och assigna den så att den alltid öppnas av Notepad. Efter omstart är det bara att installera om hela OSet då inga .Exe filer fungerar nämligen längre (du inte inte öppna regedit heller, så du kan inte fixa felet)

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Hade för några år sedan en 1TB extern hårddisk som jag sparade viktiga saker på, tex. bilder jag tagit. Sånt där man vill spara på längre sikt.

Köpte en NAS så jag skulle kunna ha kopior på flera ställen, ifall något hände den externa hårddisken. Hade startat upp NASen och var i begrepp att använda "one touch"-kopieringsfunktionen från USB-disken.

Men vad gör jag? Stoppar i FEL JÄVLA STRÖMADAPTER till den externa hårddisken. Inte nog med att den lilla logiken som satt i själva chassit dör, så gör även styrelektroniken på 3.5"-disken inuti.
Ironin i att jag mördar disken medan jag tänker säkerhetskopiera den för att undvika just dataförlust vid en sådan fail hemsöker mig än idag. Disken ligger fortfarande i en låda i väntan på att jag ska orka skicka den till någon recoveryfirma.

Lider med dig... :/

Jag hittade en gammal backljuslampa på skroten en gång när jag var runt 10 år kanske.
Den hade inge kablar så jag satte 2 ståltrådar där och sen i väggen.. Small till och jordfelsbrytaren i huset slog ut.
Än idag vet mamma och pappa inte varför väggen i det rummet är sotigt.

En nyfiken grabb märker att trådarna som glöder i brödrosten slocknar om man blåser på dom, men vad händer om jag sätter en gaffel på dom? börjar gaffeln då glöda? BAM fick en snabbstöd och jordfelsbrytaren slog till igen.

Måste komma ihåg att tacka mamma och pappa för att dom köpte jordfelsbrytare, då den verkar ha räddat mig några gånger haha.

hade en 50cl cola flaska ståendes på datorbordet, mitt i en match så slår jag till den med musen så den hamnar baki datorn. I all hast dyker jag efter den och slår till kablen till nätaggregatet... det var dom hårddiskarna det.. bara öppna upp och montera i cdrom igen och göra om allt.

Skaffade Kubuntu på bärbara datorn, blev less och skulle skaffa tillbaka det förinstallerade Windows så tänkte jag "Äh, jag tar bort allt på hårddisken".. gick inge bra att köra recovery på den sen.

och sen har vi ju många "slant med mejseln" och skalat bort banor på moderkort, tappade skruvar baki moderkort.. osv osv

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Köpte en Surface Pro 4. Gick inte ens att spela Hearthstone på den och surfa samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hade datorn igång. Skulle skruva dit en täckplåt till pcie platserna i chassit. Slinter med mejseln o kör in den i min Zalman Fatality VF900 GPU kylare. Slår av 3 fläktblad....

Permalänk
Medlem

Har repat upp ett Socket 7 moderkort men en liten flatmejsel, skulle justera DIP-switcharna lite snabbt. Blev dyrt.
Har kastat 3 st (tror jag det var) IBM model M tangentbord i elektronikåtervinningen. Ett par månader senare inser jag att dessa är värda en del pengar. Attans makaroner.

Finns några saker till på lager men jag "suger på" dessa tror jag.

Permalänk
Medlem

När jag var yngre så hade vi skaffat ny dator, jag fick då ärva den gamla och ha i mitt rum. Efter någon månad eller så skulle jag flytta filmer till en kompis hårddisk och ville inte montera in den i datorn, utan kopplade in ström och PATA, och tog något att ställa den på under tiden.

Det något var en stor häftig ölburk ifrån utlandet, datorn lade av och vägrade starta. Vågade inte säga något och mina päron undrade nog varför jag inte använde datorn något. Men efter några dagar startade den vid ett försök, gick fint i någon vecka eller så, sedan lade den av och det var helt bränt på moderkortet i strömkontakterna.

Fick bygga mig en ny dator senare och lägger sedan dess inte datordelar på strömförande saker.

Permalänk
Medlem

Jag råkade göra en reva i ett sockel 370-moderkort när jag skulle sätta fast en kylfläns
Sen spillde jag ett STORT glad vodka ner i en laptop.. av nån mystisk anledning dog inte datorn men hårddisken slutade snurra efter nån månad

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag råkade göra en reva i ett sockel 370-moderkort när jag skulle sätta fast en kylfläns
Sen spillde jag ett STORT glad vodka ner i en laptop.. av nån mystisk anledning dog inte datorn men hårddisken slutade snurra efter nån månad

För mycket alkohol leder till minnesförlust *ba-dum-tss*

Permalänk
Medlem

Härlig tråd! Tänker tillbaka och inser att fastän jag meckat i 20+ år så är det först de senaste 10 som jag har bra historier från... jag har nog kommit in i det stadiet av expertis när man börjar tycka att man kan saker och blir oförsiktig, men inte riktigt gjort tillräckligt med misstag för att ha lärt sig att undvika dem.

Skrivet av mztr:

Jag klantade mig när jag skulle installera min nuvarande CPU, tappade den och vek några pins.
Men med hjälp av mobilens ficklampa ett dricksglas och en säkerhetsnål så lyckades jag rätta till dom, och datorn har fungerat felfritt i typ ~4 år.

+1 på detta!

Skulle ta av kylflänsen på samma CPU som jag råkat böja och böjt tillbaka pins på, men hade inte lärt mig att kall kylpasta limmar ganska hårt. Hela processorn följde med upp - zifspaken var stängd men höll inte emot tillräckligt. Utan sätt att säkert fästa processorn någonstans, och utan att vilja riskera de redan trötta pinsen, så fick jag lägga den upp och ner på köksplattan och värma (efter tips på swec!) tills jag kunde skala lös processorn med en filékniv. Den funkar ännu iaf.

Hade monterat en snikig USB-kontroller köpt på Ebay i en hyfsat dyr rigg (2-sockel Opteron 6000, serverkort från Supermicro), för att skicka med PCI-passthrough till en VM. Senare skulle jag koppla i en sån där USB-dvd som har dubbla USB-kontakter på datorsidan, och råkar koppla ena kontakten i moderkortets USB, och den andra i 10$-kontrollern från Hongkong. Sen brinner en liten låga inne i datorn. Som tur är så är det oftast den billigaste komponenten som brinner, så även denna gång. Supermicrokortet klarar sig och en kondensator på 10$-kontrollern brann upp.

Bytte processorer i Opteron-maskinen efter att de blivit billiga, tänkte lägga ut de gamla på Ebay, kanske värda några hundra per styck (då). Är mycket noga med att hålla kylpastan borta från kontaktytorna på processorernas undersidor, men råkar lägga ena proppen på en klick kylpasta som landat på antistatpåsen. Torkar bort pastan fast räknar bort processorn som kasserad. Men inom 5 minuter har jag blandat ihop processorerna, och det går inte längre att se vilken som fått kylpasta på kontakterna. Så nu har jag 2 st Opteron 6134 i garderoben varav minst en fungerar, men jag har inget enkelt sätt att testa, och har inte orkat formulera annonsen som förklarar varför nån ska köpa dem ändå.

Härom året, byggde ihop min hittills tystaste maskin. En passivt kyld Atom Avoton-NAS med picoPSU och 4st Seagate Barracuda Green 2Gb i en Fractal Design Node-nånting. Gjorde det klassiska, hotswappade ofrivilligt med en vanlig sata-kabel för att jag trodde datorn var avstängd. Disken som jag drog ut small och en till, bara att hitta två nya på Tradera.

Gjorde samma sak som ovan några år tidigare, med en IDE-disk och en dual-cpu pentium2-rigg, som var allt annat än tyst. Den gången klarade sig disken, verkar som att nätagget sa ifrån för allt stängdes ner

Sent 90-tal, byggde ett datorskåp med ljudisolering och 180graders fläktkanaler, ventilerad av en enda 8cm fläkt. Sen kom 2000-talet och det första Wattracet mellan Intel och AMD. Pentium2an jag nämner ovan fick bo i skåpet till 2008, då det under lång tid var värdelöst för någon modernare rigg. (sen dess har nyare riggar bott där, så idag kvalar det inte längre in som teknikmiss, nästan tvärtom).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX