SATA disk 6gb/s vs 3gb/s vs ssd

Permalänk

SATA disk 6gb/s vs 3gb/s vs ssd

Hej,

Jag behöver köpa en ny hårddisk till mina dator som jag skall använda som min "main" disk.. Dvs jag skall ha windows på den osv.

Jag undrar om prestanda skillnaden är jättestor om jag köper en SATA med 6gb/s jämför med SATA 3gb/s ?
Främst när det gäller spel.. Hur visar sig skillanderna?

Hur står sig dessa mot ifall jag skulle köpa en ssd?

Tack på förhand

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

SSD är snabbare.

http://www.hardocp.com/article/2013/12/10/hdd_vs_ssd_real_wor...

"We can definitively state that our gaming performance as shown prior on our HDDs is exactly the same under the SSDs; there is no difference in gameplay performance."

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att du kan skicka data i 6 gb/s istället för 3. Men det gäller bara om du kopierar stora filer. För OS är det bättre med SSD 3 gb. Då det handlar om att accessa filer snabbt, inte flytta stora mängder data. Har du en disk som du streamar med flera personer samtidigt så bör 6 gb vara bättre för det.
Dock är det inga ssd som är 3. Utan det som begränsar är moderkortet. Men om du inte har väldigt gammal dator så är det mest troligt att du har 2 portar på moderkortet som klarar 6 gb, koppla in ssdn där isf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Idag skulle det vara katastrof att ha en HDD som OS enhet... SSD Sata eller m.2 är de som gäller. Och med sata ska man alltid köra på 6gbit om det går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

På en hårddisk så spelar inte hastigheten så stor roll, då det inte fysiskt sätt går att skriva/läsa mer än ca 130-170 MB/s sekventiellt till den spinnande disken (hastigheten beror på diskens rotationshastighet samt lagringstäthet), och i slumpmässiga läsningar/skrivningar är de hopplöst efter.
Den extra hastigheten har du bara nytta av till och från cacheminnet, och när det blir fullt/tomt så går hastigheten ner.

Men som sagt var till en dator idag så är det SSD som gäller och ju snabbare desto bättre.
HDDer är egentligen bara till nytta om man vill ha mycket lagring till en mindre kostnad, även om deras försprång minskar för varje dag.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

SSD är snabbare.

http://www.hardocp.com/article/2013/12/10/hdd_vs_ssd_real_wor...

"We can definitively state that our gaming performance as shown prior on our HDDs is exactly the same under the SSDs; there is no difference in gameplay performance."

Tolkar jag sitatet rätt så påverkas inte prestandan på spel med ssd.
I vilka scenarion kan man se att ssd är bättre isf?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Tolkar jag sitatet rätt så påverkas inte prestandan på spel med ssd.
I vilka scenarion kan man se att ssd är bättre isf?

Tex boot av windows, användning av andra program än spel.

Permalänk
Skrivet av loefet:

På en hårddisk så spelar inte hastigheten så stor roll, då det inte fysiskt sätt går att skriva/läsa mer än ca 130-170 MB/s sekventiellt till den spinnande disken (hastigheten beror på diskens rotationshastighet samt lagringstäthet), och i slumpmässiga läsningar/skrivningar är de hopplöst efter.
Den extra hastigheten har du bara nytta av till och från cacheminnet, och när det blir fullt/tomt så går hastigheten ner.

Men som sagt var till en dator idag så är det SSD som gäller och ju snabbare desto bättre.
HDDer är egentligen bara till nytta om man vill ha mycket lagring till en mindre kostnad, även om deras försprång minskar för varje dag.

Okej. Det står 6gb/s på en vanlig hårddisk. Den kan ändå inte skriva/läsa med än 13-170mb/s?
Rekommenderar ni en viss stolek på chashe minnet som minimum?

Okej. Då kanske man kör på en ssd ändå

Tack för ditt svar

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk

Men tror ni jag skulle se en stor skillnad på att köra en "vanlig" HDD som klarar 6gb/s jämfört med en som enligt spec. kalrar 3gb/s?
Moderkortet skall klara 6gb/s.

Tack!

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Tolkar jag sitatet rätt så påverkas inte prestandan på spel med ssd.
I vilka scenarion kan man se att ssd är bättre isf?

Vid installation, start av spel, laddning av nya banor, uppdateringar av spel m.m.
Det är en stor skillnad på laddtiderna mellan mekanisk och SSD. Det känns mycket snabbare och du slipper "småhack" som kan uppstå när den mekaniska disken ska ladda saker under spelets gång som man inte upplever när det kör från SSD.
Det är mina egna upplevelser iaf (har även tagit tid på start och laddning osv mellan att jag har ett spel på HDD vs SSD)

Prismässigt får du ju självklart mycket mer disk om du köper en mekansik, men personligen skulle jag aldrig köpa en mekanisk disk igen för spel.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du menar med "se stor skillnad".

Med vanligt användande nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

SSD är snabbare.

http://www.hardocp.com/article/2013/12/10/hdd_vs_ssd_real_wor...

"We can definitively state that our gaming performance as shown prior on our HDDs is exactly the same under the SSDs; there is no difference in gameplay performance."

De skriver också att:

Skrivet av HardOCP:

Here is what was better with the SSD, as you might guess; load times. Loading each game was significantly faster on the SSD. Transitioning maps during gameplay was also significantly faster on the SSD. Loading times were improved, and we had a better experience overall simply because game data loaded faster.

Så även om du inte får någon skillnad i FPS i spelet, så kommer du att sitta kortare i tid medans banan laddas in.
vilket för mig är ett stort plus, för vem vill sitta och titta på en "loadingscreen" istället för att spela..

Skrivet av longbottom:

Okej. Det står 6Gb/s på en vanlig hårddisk. Den kan ändå inte skriva/läsa med än 130-170MB/s?
Rekommenderar ni en viss stolek på chashe minnet som minimum?

(fixade enheterna)
Står det 6Gb/s så kan den teoretiskt överföra ca 600 MB/s, men bara datan som finns i cacheminnet sen kommer den gå ner till den lägre hastigheten för då skrivs det direkt till hårddisken. Sen om du skall läsa och datan inte finns i cacheminnet så kommer du ju att vara låst till den lägre hastigheten från början.
Mer cacheminne gör att du kan arbeta mot det längre innan hastighetssänkningen. Sen finns ju även något som kallas SSHD, vilka har en liten SSD som cacheminne vilket ofta är större än vad som vanligen finns på en hårddisk. Kommer ju dock bara att göra så att det tar längre tid till sänkningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tittar du över huvud taget på hårddiskar som bara klarar 3GB/s? Jag tror inte heller du kommer märka någon speciell skillnad men de är svårare att hitta, äldre och inte ens billigare än de som klarar 6GB/s. Finns ingen anledning att ens överväga dem.

Oavsett vad så kan ingen av dem ens jämföras med en SSD. Det gör ingen skillnad för prestandan i spel (däremot för tiden det tar att starta spelet) men för allt annat kommer du ångra dig om du inte kör SSD.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Om man inte har erfarenhet av SSD så kommer man inte att ångra sig om man går från HDD->HDD, men när dagen kommer och man använder en dator med SSD så kommer man dock att ångra sig att man inte skaffa en tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Tolkar jag sitatet rätt så påverkas inte prestandan på spel med ssd.
I vilka scenarion kan man se att ssd är bättre isf?

Laddningstider, patchning av spel tex.

Mest nytta är det för Windows i sig, men en del spel kan verkligen flyta bättre med SSD, då du får "micro" stutters när HDDn inte hinner läsa in allt i tid på många större spel idag.

Skrivet av longbottom:

Okej. Det står 6gb/s på en vanlig hårddisk. Den kan ändå inte skriva/läsa med än 13-170mb/s?
Rekommenderar ni en viss stolek på chashe minnet som minimum?

Okej. Då kanske man kör på en ssd ändå

Tack för ditt svar

Cacheminnet är lite skit samma... mer är bättre, men det är så litet oavsett idag att det knappt hjälper mer än vid låg last ändå. Så 32MB vs 128MB... shit the same.
SSD är bättre som systemdisk då prestandamässigt är det som en några 100GB stor "cache" i prestanda. Det är en helt annan nivå med en SSD.

Stirra dig inte blind på SATA 3 - 6Gbps vs SATA 2 - 3Gbps... för både SSD och HDD är det minimal skillnad, då det som ofta går segt är slumpmässigt jobb, och dessa når SSDer i lågt kö-djup sällan upp över 200MB/s, och HDD knappt ens 2-5MB/s. Sekventiell prestanda är endast till nytta om du kopierar stora filer mellan "disk A" och "disk B".

Skrivet av longbottom:

Men tror ni jag skulle se en stor skillnad på att köra en "vanlig" HDD som klarar 6gb/s jämfört med en som enligt spec. kalrar 3gb/s?
Moderkortet skall klara 6gb/s.

Tack!

Nej.

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Vid installation, start av spel, laddning av nya banor, uppdateringar av spel m.m.
Det är en stor skillnad på laddtiderna mellan mekanisk och SSD. Det känns mycket snabbare och du slipper "småhack" som kan uppstå när den mekaniska disken ska ladda saker under spelets gång som man inte upplever när det kör från SSD.
Det är mina egna upplevelser iaf (har även tagit tid på start och laddning osv mellan att jag har ett spel på HDD vs SSD)

Prismässigt får du ju självklart mycket mer disk om du köper en mekansik, men personligen skulle jag aldrig köpa en mekanisk disk igen för spel.

Okej intressant Problemet ligger i att jag är så förbannat snål just nu. Iaf vad gäller min dator
tack för ditt svar

Skrivet av Blofeld:

Det beror på vad du menar med "se stor skillnad".

Med vanligt användande nej.

Okej Jag vet inte helt hundra vad jag menar. Men typ vid vanlig vardaglig andvändning. Kolla på film, spela lite osv
tack för ditt svar.

Skrivet av loefet:

De skriver också att:
Så även om du inte får någon skillnad i FPS i spelet, så kommer du att sitta kortare i tid medans banan laddas in.
vilket för mig är ett stort plus, för vem vill sitta och titta på en "loadingscreen" istället för att spela..

(fixade enheterna)
Står det 6Gb/s så kan den teoretiskt överföra ca 600 MB/s, men bara datan som finns i cacheminnet sen kommer den gå ner till den lägre hastigheten för då skrivs det direkt till hårddisken. Sen om du skall läsa och datan inte finns i cacheminnet så kommer du ju att vara låst till den lägre hastigheten från början.
Mer cacheminne gör att du kan arbeta mot det längre innan hastighetssänkningen. Sen finns ju även något som kallas SSHD, vilka har en liten SSD som cacheminne vilket ofta är större än vad som vanligen finns på en hårddisk. Kommer ju dock bara att göra så att det tar längre tid till sänkningen.

Okej, det låter lite som att 3gb/s vs 6gb/s inte är någon större skillnad. Jag lutar nu mellan ssd och en äldra 3gb/s
tack för ditt svar

Skrivet av Andreaz1:

Varför tittar du över huvud taget på hårddiskar som bara klarar 3GB/s? Jag tror inte heller du kommer märka någon speciell skillnad men de är svårare att hitta, äldre och inte ens billigare än de som klarar 6GB/s. Finns ingen anledning att ens överväga dem.

Oavsett vad så kan ingen av dem ens jämföras med en SSD. Det gör ingen skillnad för prestandan i spel (däremot för tiden det tar att starta spelet) men för allt annat kommer du ångra dig om du inte kör SSD.

haha jag har aldrig körtmed ssd så jag kanske inte skall vänja mig

Tack för ditt svar.

Skrivet av loefet:

@Andreaz1: Om man inte har erfarenhet av SSD så kommer man inte att ångra sig om man går från HDD->HDD, men när dagen kommer och man använder en dator med SSD så kommer man dock att ångra sig att man inte skaffa en tidigare.

Ja det kanske är smartast att köra vidare på HDD

Skrivet av Paddanx:

Laddningstider, patchning av spel tex.

Mest nytta är det för Windows i sig, men en del spel kan verkligen flyta bättre med SSD, då du får "micro" stutters när HDDn inte hinner läsa in allt i tid på många större spel idag.

Cacheminnet är lite skit samma... mer är bättre, men det är så litet oavsett idag att det knappt hjälper mer än vid låg last ändå. Så 32MB vs 128MB... shit the same.
SSD är bättre som systemdisk då prestandamässigt är det som en några 100GB stor "cache" i prestanda. Det är en helt annan nivå med en SSD.

Stirra dig inte blind på SATA 3 - 6Gbps vs SATA 2 - 3Gbps... för både SSD och HDD är det minimal skillnad, då det som ofta går segt är slumpmässigt jobb, och dessa når SSDer i lågt kö-djup sällan upp över 200MB/s, och HDD knappt ens 2-5MB/s. Sekventiell prestanda är endast till nytta om du kopierar stora filer mellan "disk A" och "disk B".

Nej.

Okej intressant. Lite säljsknep med cache alltså?`:) Då låter det som att en 3gb/s sata räcker om jag väljer en "vanlig" disk. Dock är ssdn betydlig bättre om jag inte snålar Tack för dit svar.

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Välj inte HDD för Windows, pretty please!?
Datorn kommer starta snabbt som fan med SSD, samma med spel, program, just filmer vet ja inte om du skulle märka nån stor skillnad på men det är absolut möjligt att den startar snabbare och återtar uppspelningen snabbare när man "spolar" i filmen.
Det enda en HDD duger till idag är just lagring av större filer och kanske även spel även om de inte rekommenderas, men har man slut på utrymme så har man

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Okej intressant. Lite säljsknep med cache alltså?`:) Då låter det som att en 3gb/s sata räcker om jag väljer en "vanlig" disk. Dock är ssdn betydlig bättre om jag inte snålar Tack för dit svar.

Om du nu inte sitter på just "commodore 64", med detta och du har ett Intel Z eller vissa H moderkort, så kan du kanske titta på Intel Smart Response. (Wiki)

Du behöver då bara en liten SSD, typ 60GB räcker långt, 120GB är perfekt och du kan skapa en stor SSHD. Om du tex hittar en begagnad 60GB SSD (helst MLC NAND, eller tom SLC) så använd 50% av dens storlek (bäst för prestanda/slitage), så 30GB till att göra en cache med denna mjukvara. Den kommer göra en speciell RAID med vilken helt vanlig HDD som helst, och du kan göra det i efterhand (mao, köp HDD nu, titta efter en billig SSD sen).

Detta gör att du får SSD liknande prestanda där du använder det mest, så tex Windows och de program som används mest får boost, medan allt ligger på HDDn oavsett. Det går att aktivera skrivprestanda också, men detta ökar slitaget på SSDn rätt mycket, men ger också märkbar skillnad i prestanda.

Fördelar:
- SSD liknande prestanda, utan storleksproblem eller hög kostnad SSD.
- Fungerar med valfri SSD + valfri HDD upp till 2 TB (tror det är gränsen, inte säker).
- Kan skapas efter installation/befintlig disk. (Men du måste ev byta från AHCI->RAID läge och lägga in drivare)
- Gratis mjukvara, funktionen finns redan i många Intel moderkort.
- Om SSDn slutar fungera så finns allt på HDDn (så länge du inte har skrivcache och den inte hunnit tömma det), och du kan fortsätta jobba normalt, men med HDD prestanda.

Nackdelar:
- SSDn kan bara cacha en del av HDDns data, så större spel mm kommer inte hjälpas.
- Sliter rätt hårt på en så liten SSD, men 1-2 års drift bör inte vara några problem med rätt SSD.
- Kräver speciella Intel moderkort med stöd för det, samt deras mjukvara.
- Max storlek är 64GB på SSD cachen.
- Du bör som högst använda ca 50% av SSDns storlek, då TRIM inte fungerar pga det är blocknivå cache.

Tex en gammal Vertex/Agility 3 - Force GT/3 - Intel 520/530 på 60GB räcker långt, iaf utan skrivprestanda cachen igång. Även med den på så håller de ett bra tag (testade med en Vertex 3 hos en vän, och efter ca 6 mån så hade disken skrivit typ 25TB (då med skrivcache) och de borde klara iaf 150TB, kanske mer. De kostar väldigt lite på tex ebay mm ändå, men undvik TLC, då de kommer slitas ut för fort. Hellre mindre MLC disk än större TLC.

Tex dessa fungerar perfekt: (Du får typ 60-64GB cache och de är MLC)
http://www.tradera.com/item/341367/274982431/harddisk-lite-on...
http://www.tradera.com/item/341367/275074948/harddisk-lite-on...
http://www.tradera.com/item/341367/275075012/harddisk-lite-on...
http://www.tradera.com/item/341367/275138370/harddisk-lite-on...
http://www.tradera.com/item/341367/274853887/corsair-ssd-forc...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Om du nu inte sitter på just "commodore 64", med detta och du har ett Intel Z eller vissa H moderkort, så kan du kanske titta på Intel Smart Response. (Wiki)

Du behöver då bara en liten SSD, typ 60GB räcker långt, 120GB är perfekt och du kan skapa en stor SSHD. Om du tex hittar en begagnad 60GB SSD (helst MLC NAND, eller tom SLC) så använd 50% av dens storlek (bäst för prestanda/slitage), så 30GB till att göra en cache med denna mjukvara. Den kommer göra en speciell RAID med vilken helt vanlig HDD som helst, och du kan göra det i efterhand (mao, köp HDD nu, titta efter en billig SSD sen).

Detta gör att du får SSD liknande prestanda där du använder det mest, så tex Windows och de program som används mest får boost, medan allt ligger på HDDn oavsett. Det går att aktivera skrivprestanda också, men detta ökar slitaget på SSDn rätt mycket, men ger också märkbar skillnad i prestanda.

Fördelar:
- SSD liknande prestanda, utan storleksproblem eller hög kostnad SSD.
- Fungerar med valfri SSD + valfri HDD upp till 2 TB (tror det är gränsen, inte säker).
- Kan skapas efter installation/befintlig disk. (Men du måste ev byta från AHCI->RAID läge och lägga in drivare)
- Gratis mjukvara, funktionen finns redan i många Intel moderkort.
- Om SSDn slutar fungera så finns allt på HDDn (så länge du inte har skrivcache och den inte hunnit tömma det), och du kan fortsätta jobba normalt, men med HDD prestanda.

Nackdelar:
- SSDn kan bara cacha en del av HDDns data, så större spel mm kommer inte hjälpas.
- Sliter rätt hårt på en så liten SSD, men 1-2 års drift bör inte vara några problem med rätt SSD.
- Kräver speciella Intel moderkort med stöd för det, samt deras mjukvara.
- Max storlek är 64GB på SSD cachen.
- Du bör som högst använda ca 50% av SSDns storlek, då TRIM inte fungerar pga det är blocknivå cache.

Tex en gammal Vertex/Agility 3 - Force GT/3 - Intel 520/530 på 60GB räcker långt, iaf utan skrivprestanda cachen igång. Även med den på så håller de ett bra tag (testade med en Vertex 3 hos en vän, och efter ca 6 mån så hade disken skrivit typ 25TB (då med skrivcache) och de borde klara iaf 150TB, kanske mer. De kostar väldigt lite på tex ebay mm ändå, men undvik TLC, då de kommer slitas ut för fort. Hellre mindre MLC disk än större TLC.

Tex dessa fungerar perfekt: (Du får typ 60-64GB cache och de är MLC)
http://www.tradera.com/item/341367/274982431/harddisk-lite-on...
http://www.tradera.com/item/341367/275074948/harddisk-lite-on...
http://www.tradera.com/item/341367/275075012/harddisk-lite-on...
http://www.tradera.com/item/341367/275138370/harddisk-lite-on...
http://www.tradera.com/item/341367/274853887/corsair-ssd-forc...

Hej!

Wow. Tack för den detaljerade beskrivningen. Jag kanske skall försöka mig på detta Låter avancerat men allt är svårt tills det blir lätt.

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk

Är detta en varriant som man kopplar in direkt på PCI eller PIC express kanske?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2957379

Kan jag köpa denna och använda som huvud disk?

Edit* sorry såg nu att det var en hdd till bärbara datorer

Mvh

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Hej!

Wow. Tack för den detaljerade beskrivningen. Jag kanske skall försöka mig på detta Låter avancerat men allt är svårt tills det blir lätt.

Det är lite saker du måste göra, men det finns guider till det mesta och GUI för att skapa cachen. Tror du ska klara det, du kan fråga om du vill ha hjälp

Viktiga är dock som sagt.. kolla vilket moderkortschipset du har först, för bara vissa har den inbyggd.

Skrivet av longbottom:

Är detta en varriant som man kopplar in direkt på PCI eller PIC express kanske?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2957379

Kan jag köpa denna och använda som huvud disk?

Edit* sorry såg nu att det var en hdd till bärbara datorer

Mvh

Tekniskt sett, ja det kan du. Du behöver dock en mSata till SATA adapter. I Sveige kostar de nästan lika som de begagnade SSDerna gör, men på ebay kan du hitta dem betydligt billigare. Det tar dock en månad eller så att få hem dem.

Notera dock att en sådan liten SSD har få NAND chip, och pga detta låg prestanda. SSDers styrka ligger i att de tar 4/8+ NAND paket och "RAID"ar dem internt. Så säg 4 st som vardera kanske kan läsa/skriva 100MB/s och du har 400MB/s. Snabbare NAND kanske klarar 150-200MB/s vilket gör att SATA3 maxas runt 530MB/s i praktiken. Men har du bara 1-2 chip, som på för billiga/små/enkla diskar, så blir prestandan kanske bara 200MB/s totalt. Värst blir skrivprestandan, då den alltid är lägre.

Så även om du kan, är det bättre, och ofta mer prisvärt att titta på 2,5" version, om du inte får adaptern med, och inte bryr dig om prestandan. M.2 är visserligen snabbare, men du kan inte använda den för cachen funktionen då de måste gå via Intels SATA kontroller.

Idag brukar tillverkarna stapla flera kretsar på varandra, så det kanske ser ut att vara 2, men är i själva verket fler, just för att få plats med fler NAND paket på liten yta (som tex M.2 diskar). Principen är dock den samma.

Permalänk

Hej!

Tack för era svar. Det blir nog en hybrid disk? Då verkar man får det bästa från båda världarna

/Longbotom

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Men tror ni jag skulle se en stor skillnad på att köra en "vanlig" HDD som klarar 6gb/s jämfört med en som enligt spec. kalrar 3gb/s?
Moderkortet skall klara 6gb/s.

Tack!

Nej. Med en vanlig HDD kommer du antagligen inte att märka någon skillnad alls.

Med en bra SSD så kan man nog märka en liten skillnad mellan 6Gb/s och 3Gb/s i vissa fall, men ingen stor skillnad där heller vid normal användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Tolkar jag sitatet rätt så påverkas inte prestandan på spel med ssd.
I vilka scenarion kan man se att ssd är bättre isf?

Den största skillnaden ligger i hur lång tid det tar för ett spel att ladda data, tex en bana etc.
Här är en intressant video över det:
https://www.youtube.com/watch?v=6nixHQaU-yM

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Tack för era svar. Det blir nog en hybrid disk? Då verkar man får det bästa från båda världarna

Personligen ser jag det som att man får det sämsta från båda världarna. SSD'n på de här är "alltid" för liten, och prestandan i den roterande disken, är bara dålig.

ALLA har rekommenderat en SSD. Vi kan givetvis inte tvinga dig, men om du vill veta vad vi föreslår, så är det en SSD. Välj en billig, eller ta en begagnad. De må ha sämre siffror på pappret, men det ger en helt ny datorupplevelse.
En 120gB disk anser jag är ett absolut minimum i dag, och de går att få, nya, från 450:-
Som sagt, inte den "snabbaste" disken, men en hel värld ifrån det du sitter på i dag, med roterande media.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Den största skillnaden ligger i hur lång tid det tar för ett spel att ladda data, tex en bana etc.
Här är en intressant video över det:
https://www.youtube.com/watch?v=6nixHQaU-yM

HAHA galet att det blev ca 11x snabbare med en ssd.

Tack för denna. Min nästa disk blir helt klart en SSD. "tyvärr" så hittade jag en gamal disk bland mina gamla datorprylar....

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**