Nintendo kan upphöra med produktion av NES Classic Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Kan ju också vara så att de har sagt såhär: Nu får vi snart kapacitet ledig i våra produktionsanläggningar när vi fasar ut WiiU och innan vi rampar upp produktionen av Switch, varför inte planera in en liten retro-NES som en kul grej?
När efterfrågan vida översteg tillgången (vilket inte är första gången med Nintendos prylar) så kan de inte möta tillgången utan att det påverkar en annan mycket viktigare produkt - dvs Switch. Beslutet kan ju ha varit taget långt innan NES Classic landade i butik.

Låter rimligt, mycket möjligt också att det därför handlar om ett tillfälligt stopp tills de har fått igång en alternativ produktionslina. De lär ju tjäna pengar som gräs på den eftersom den inte borde kosta så mycket att tillverka. Dessutom har den potential att leva länge eftersom ingen förväntar sig att den ska uppdateras med senaste hårdvaran hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Bra, för nu kan dom satsa allt i vad dom kan för Switch.

Synd till dom som aldrig har fått en sådan dock.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Detta gäller ju bara sverige, är väll bara köpa från närmsta EU land?

vilket land ? i UK så verkade det varit lite tunnt.
http://www.gamespot.com/articles/nes-classic-sells-15-million...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag misstänker att någon helt enkelt feltolkat mejlet. De kan mycket väl ha talat om ett /tillfälligt/ produktionsstopp. Ett absolut stopp tror jag inte på för fem öre.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

De kanske vill göra sina Switch i samma fabriker som det gissades på ovan?
Man har ju inte obegränsat med resurser för att tillverka saker bara för att det säljer bra.

Kanske, men det är väl bara att skaffa kontrakt med en annan fabrik och så är saken klar. Nintendo har ju nästintill obegränsat med pengar. Även om de skulle sälja Nes mini åt förlust stäker det ju ändå varumärket.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja detta kan ju inte bara stämma? Nog för att Nintendo kan vara lite egna, men om man har en produkt som bara består av ekonomiskt "döda" spel, som massor av människor är beredda att betala dyrt för då är man ju inte riktigt klok om man lägger ned tillverkningen. Varför? Den konkurrerar ju inte ens med något annat som Nintendo har? Är Nintendo verkligen så rika att de kan tacka nej till gratis pengar? Har de nu ett behov av att bränna pengar kan de ju sänka priset på Switch med 1000Kr istället....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

PR-knep

Permalänk
Inaktiv

Intressant att FZ's förmodligen fejkade nyhet har fått sån uppståndelse. Det verkar snarare tyda på att Nintendo har problem med att få tag i komponenter: http://www.nintendolife.com/news/2017/02/tatsumi_kimishima_ap...
Finns inget som talar för att produkten skulle sluta tillverkas.

Det sagt lär det ta tid att hinna leverera till alla kunder. Och de nytillverkade lär nog säkert få det hål Hackchi använder tilltäppt med.

Permalänk

Va? Menar dom att de inte säljer bra med emulationboxen som man kan bygga själv?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Börjar nästan ångra att jag sålde min andra 😮

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | MSI RTX 5080 | Asus XG27AQDMG Oled

Permalänk
Medlem

Eftersom jag lade en order på NES Mini hos Dustin sommaren 2016, som accepterades och bekräftades, så förväntar jag mig leverans.

En sak att de är sena (rätt dåligt i sig), men skulle en så stor och erkänt seriös partner/ÅF som Dustin, och så seriös och känd tillverkare som Nintendo lägga ner produktionen - innan de levererat sin beställningar till kunderna som beställt för mer än ett halvår sedan - då kommer många garanterat att bli för evigt "pissed" på allt Dustin och allt Nintendo.

Det kan bara inte hända (och tror inte det heller).

(Dessutom så blir jag extra sur på Switch och Nintendo om de börjar med produktion av den innan de fått ordning på produktion och leverans av tidigare konsoler. Pinsamt dåligt isf.)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av anon5930:

Intressant att FZ's förmodligen fejkade nyhet har fått sån uppståndelse. Det verkar snarare tyda på att Nintendo har problem med att få tag i komponenter: http://www.nintendolife.com/news/2017/02/tatsumi_kimishima_ap...

Det sagt lär det ta tid att hinna leverera till alla kunder. Och de nytillverkade lär nog säkert få det hål Hackchi använder tilltäppt med.

"hänvisar man till ett uttalande av Nintendos vd Tatsumi Kimishima, och att efterfrågan helt enkelt varit för stor. "

Utifrån det så hade nog inte jag heller tagit steget till att dom tar paus i produktionen. Men kanske stod något mer som i mailet som inte skrevs i artikeln?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir Hitman:

"hänvisar man till ett uttalande av Nintendos vd Tatsumi Kimishima, och att efterfrågan helt enkelt varit för stor. "

Utifrån det så hade nog inte jag heller tagit steget till att dom tar paus i produktionen. Men kanske stod något mer som i mailet som inte skrevs i artikeln?

Upp till bevis för FZ's del isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad är det för komponenter som är så speciella och svåra att få fram egentligen? Det är en emulator, de kan i princip ta vilken ARM-SoC som helst. Övrig elektronik torde vara standardkomponenter. Kontakterna är väl samma som på Wii och WiiU. Är det något i handkontrollerna?
Eller är det bara Nintendo som är snåla som vanligt och inte vill anlita fler tillverkare?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Vad är det för komponenter som är så speciella och svåra att få fram egentligen? Det är en emulator, de kan i princip ta vilken ARM-SoC som helst. Övrig elektronik torde vara standardkomponenter. Kontakterna är väl samma som på Wii och WiiU. Är det något i handkontrollerna?
Eller är det bara Nintendo som är snåla som vanligt och inte vill anlita fler tillverkare?

En mycket bra fråga. Dock har du nog redan förstått att trycket på just Nintendo Classic Mini är väldigt stort, någonstans har det uppenbarligen tagit stopp i tillverkningen. Men det talar inte för att tillverkningen skulle vara nedlagd.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att denna nyheten inte stämmer!
Vill ha en NES Classic Mini. Hade tänkt köpa när tillgången blir lite bättre...
Köpte faktiskt förlängningssladdar till handkontrollerna som kom i posten idag.
Om jag ändå skulle köpa en Mini sen kan jag lika gärna börja med sladdarna när de finns i lager.
Men är ju lite bortkastat om jag inte får tag på en Mini sen.

Permalänk
Medlem

Nintendo måste bada i pengar om dom kan ta såna beslut, men taskigt att göra så ändå..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

Nintendo måste bada i pengar om dom kan ta såna beslut, men taskigt att göra så ändå..

Nintendo har inte tagit något beslut, det är FZ som påstår sig ha ett rykte som saknar källa.

Permalänk
Medlem

Ett mail, från en anonym källa, som säger att det ursprungligen kommer från Bergsala, som i sin tur inte bekräftar det, säger att Nintendos VD uttalat sig om något som är motsatsen till hans officiella uttalanden.

Detta är alltså värt att ha som nyhet på två siter?

Jag hoppas det fanns lite mer tyngd i materialet FZ fick, för annars är det ett tecken på att kvalitén på rapporteringen hos FZ och Sweclockers avtagit fortare än jag trodde var möjligt.

Är chefsredaktören på semester? Lyckades någon praktikant få mer behörighet än den skulle?
Är det inte dags att försöka bekräfta anonyma mail innan de hamnar på förstasidan?

Permalänk

Intressanta rubriker orsakar klickningar.

"snarare pratade Kimishima om att utöka produktionen i samband med att den senaste ekonomiska rapporten presenterades." - FZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@Solaris: Men du vill ju stoppa retropien i något fint ju! Hela vitsen med denna är ju att slita ut innanmätet och göra en retropie!

Känns inte det lite onödigt? Du kan ju lägga in massvis med spel i Mini Classic. Vad ska man med en rettopi till då?

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Känns inte det lite onödigt? Du kan ju lägga in massvis med spel i Mini Classic. Vad ska man med en rettopi till då?

Runt 60-100 spel innan stopp gör väl ingen glad. Man vill ju peta in snes å dylikt med.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Runt 60-100 spel innan stopp gör väl ingen glad. Man vill ju peta in snes å dylikt med.

Med den nyare versionen av hacket kan du få in 800 spel. Personligen tycker jag inte det finns
mer än 40-50 NES-spel som är värda att spela ändå.

Känns lite konstigt att lira SNES-spel i ett NES-skal. Men åter igen, det är väl en smaksak. Det lär ju
komma en SNES Mini Classic så du får nog ett eget skal till dom spelen sen

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beatnutz:

Med den nyare versionen av hacket kan du få in 800 spel. Personligen tycker jag inte det finns

Känns lite konstigt att lira SNES-spel i ett NES-skal. Men åter igen, det är väl en smaksak. Det lär ju

En bit över 200 i mitt tycke, men det är ju en smaksak med förstås.

Jag har inte hunnit kolla nogrannare men verkar gå att spela blandannat SNES nu: #16655856

Frågan är ju vart man vill dra gränsen med, med Hackchi blir NES en riktigt härlig retroplattform för NES men börjar man plocka in nyare plattformar blir det nog lite rörigt. Blir att fundera en del för mig hur långt jag kommer modifiera min just nu. Kör min original fortfarande, mest pga tidsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Får bara hoppas att de kommande konsolerna som många av oss väntar på inte fått "säkerhetshålet" (som Nintendo säkert ser det som) patchat. Isf. så får det nog bli att montera in en RetroPie i den.

Har ändå funderat på om man kan få plats med det, och samtidigt behålla originalkortet (och sedan växla HDMI-utgång på något smidigt sätt när man vill byta emellan).

Har inget problem med att andra konsolers spel går att spela - NES är ändå ibland de (ful)snyggaste lådorna (iaf. gällande äldre konsoler).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Äeh, kommer säkert en Classic SNES istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Eftersom jag lade en order på NES Mini hos Dustin sommaren 2016, som accepterades och bekräftades, så förväntar jag mig leverans.

En sak att de är sena (rätt dåligt i sig), men skulle en så stor och erkänt seriös partner/ÅF som Dustin, och så seriös och känd tillverkare som Nintendo lägga ner produktionen - innan de levererat sin beställningar till kunderna som beställt för mer än ett halvår sedan - då kommer många garanterat att bli för evigt "pissed" på allt Dustin och allt Nintendo.

Det kan bara inte hända (och tror inte det heller).

(Dessutom så blir jag extra sur på Switch och Nintendo om de börjar med produktion av den innan de fått ordning på produktion och leverans av tidigare konsoler. Pinsamt dåligt isf.)

Hur tänkte du nu? Dustin är en ÅF och får de inte in några NES Classic så kan dom inte leverera dessa. Så varför ska du bli negativ på allt Dustin?

Har leveransdatum satt till den fjärde mars på min sötnos, får väl se ifall jag får den.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hur tänkte du nu? Dustin är en ÅF och får de inte in några NES Classic så kan dom inte leverera dessa. Så varför ska du bli negativ på allt Dustin?

Har leveransdatum satt till den fjärde mars på min sötnos, får väl se ifall jag får den.

För att de ständigt flyttat fram leveransdatum. Känns som att det var en nackdel att boka via Dustin då flera som bokat senare på Inet eller Webhallen fått sina.

Jo, har ringt och pratat med de, och för någon vecka sedan var jag runt plats 30-40 på Dustins backloglista, och enligt uppgift så är det också förhoppningsvis början av mars månad som gäller.

Är dock lite orolig även gällande detta senaste datum då Dustin ändrat sig flera gånger tidigare.

Nyheter som dessa att Nintendo kanske skall upphöra med produktionen gör ju inte heller oron mindre. Här tycker jag både Nintendo och deras partners/ÅF (som Dustin i detta fallet) borde göra ett bättre jobb gällande sin kommunikation. Idag är det nästan skandalöst dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Äeh, kommer säkert en Classic SNES istället!

Jo, det vore kul.

Om jag är tvungen att välja en av dem så vill jag dock hellre ha en Classic NES. Tycker mer om formgivningen på den, och lite roligare objekt rent historiskt tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För att de ständigt flyttat fram leveransdatum. Känns som att det var en nackdel att boka via Dustin då flera som bokat senare på Inet eller Webhallen fått sina.

Jo, har ringt och pratat med de, och för någon vecka sedan var jag runt plats 30-40 på Dustins backloglista, och enligt uppgift så är det också förhoppningsvis början av mars månad som gäller.

Är dock lite orolig även gällande detta senaste datum då Dustin ändrat sig flera gånger tidigare.

Nyheter som dessa att Nintendo kanske skall upphöra med produktionen gör ju inte heller oron mindre. Här tycker jag både Nintendo och deras partners/ÅF (som Dustin i detta fallet) borde göra ett bättre jobb gällande sin kommunikation. Idag är det nästan skandalöst dåligt.

Fast Dustin och alla andra återförsäljare förmedlar ju den information de får från sina leverantörer.

Jag ser inte hur du kan klandra Dustin eller andra ÅF för att de inte får in produkter.

Snackade själv med Dustin och som jag förstod det så är de inte riktigt prioriterade för leveranser av t.ex. NES Classic och PS VR då de till störst del fokuserar på företag.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|