Råkade sälja fel dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ja köparen vill ångra sitt köp, vilket betyder att köparen vill använda sin ångerrätt som han inte har rätt till egentligen? Men eftersom säljaren uppmanat köparen att kolla upp varan innan han köpte den men endå inte gjorde det så tror jag inte att köparen skulle vinna i rätten. Men verka ju vara väldigt struligt och konstiga lagar när det gäller sånt så vad vet jag

Nej, det är inte ångerätt det handlar om. Läs på. Ångerrätt är att köparen utan orsak under en avtalad period har rätt att ångra köpet utan särskild anledning. Detta är i lagens mening en helt annan sak än att häva ett köp med hänvisning till t.ex att man fått helt fel vara.
Edit. Dvs köparen hade ju inte hävt köpet om han fått avtalad vara
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Hade också låtit köpet gå tillbaka, men resepengar kan han glömma. Om en köpare åker långt för att kolla på något jag säljer, med annat ärende i närheten eller inte, tänker jag som säljare aldrig kompensera för resan. Kollar han dessutom inte noggrannare än att han ser vad han köper så är de pengarna ett lagom pris för en lektion i sunt förnuft.

Sedan kan man ju fråga sig om hur det hade sett ut ifall det varit fel åt andra hållet, att säljaren avsett sälja den enklare maskinen men råkat sälja den bättre. Visst hade väl köparen varit lika mån om att låta köpet gå tillbaka då?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Nej, det är inte ångerätt det handlar om. Läs på. Ångerrätt är att köparen utan orsak under en avtalad period har rätt att ångra köpet utan särskild anledning. Detta är i lagens mening en helt annan sak än att häva ett köp med hänvisning till t.ex att man fått helt fel vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om du nu läst på så bra, förklara då varför köparen har rätt att häva köpet även fast säljaren uppmanat köparen att kolla upp varan?

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Om du öppnar ögonen lite mer så kanske du ser lite längre upp att jag skrev att jag skulle gett pengarna tillbaka för att vara snäll.

Svara på det som är relevant istället: "Varan kan ändå anses felaktig om: Varan inte är som säljaren har sagt."

Medger du att du har fel eller?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Svara på det som är relevant istället: "Varan kan ändå anses felaktig om: Varan inte är som säljaren har sagt."

Medger du att du har fel eller?

Det står även *Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.

Har inte sagt att jag har rätt, så varför ska jag medge att jag har fel?

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Det står även *Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.

Har inte sagt att jag har rätt, så varför ska jag medge att jag har fel?

Tror nog att det handlar mer om skador på produkten än att produkten inte är den som säljaren hävde att det var.

Permalänk
Medlem

Tror du att du kommer kunna sälja paketet som det är nu när det visar sig vara en sämre dator?

Om ej så erbjud att du swishar över allt förutom 1000-1500:- så får han behålla datorns+ de övriga produkterna. Kanske blir mer intressant för köparen då istället för att pendla fram & tillbaka samt du går ej - på affären om han nu önskar bensin ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Men om du nu läst på så bra, förklara då varför köparen har rätt att häva köpet även fast säljaren uppmanat köparen att kolla upp varan?

För att undersökningsplikten inte handlar om att köparen ska utröna att varan är vad säljaren uppger att den är utan att den är fri från brister i skick och funktion som man kan förvänta sig av motsvarande produkt. Hade det t.ex varit en repa på skärmen som köparen borde sett, men avböjt att kolla på produkten, så kan man inte klaga på detta i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Tror nog att det handlar mer om skador på produkten än att produkten inte är den som säljaren hävde att det var.

Ja så kan det nog vara

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Skrivet av Heinel:

För att undersökningsplikten inte handlar om att köparen ska utröna att varan är vad säljaren uppger att den är utan att den är fri från brister i skick och funktion som man kan förvänta sig av motsvarande produkt. Hade det t.ex varit en repa på skärmen som köparen borde sett, men avböjt att kolla på produkten, så kan man inte klaga på detta i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej ja så kan det nog vara, borde stå mer tydligt tycker jag

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Har inte sagt att jag har rätt

Undvik då att ge råd till folk som kan råka illa ut på grund av dig innan du vet att du har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det gäller samma för privatperson men företaget jag jobbar på blev lurade således att det som angavs i en blocketannons inte stämde vid leverans och fick juridisk rätt att häva köpet.

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Undvik då att ge råd till folk som kan råka illa ut på grund av dig innan du vet att du har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Han kan inte råka illa ut pga mitt råd. Mitt råd va att ge tillbaka pengarna

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Tror du att du kommer kunna sälja paketet som det är nu när det visar sig vara en sämre dator?

Om ej så erbjud att du swishar över allt förutom 1000-1500:- så får han behålla datorns+ de övriga produkterna. Kanske blir mer intressant för köparen då istället för att pendla fram & tillbaka samt du går ej - på affären om han nu önskar bensin ersättning.

Så då skulle han betala 1000kronor för min data 2 skärmar mus och tangentbord? Det är inte ens på kartan en lösning. Jag förlorar ju allt på det. Inte ens för att vara snäll skulle jag kompensera med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Han kan inte råka illa ut pga mitt råd. Mitt råd va att ge tillbaka pengarna

Du skrev även att säljaren inte behöver häva köpet om de ej kommit överens om ångerätt, vilket säljaren lätt kan tolka som att denne har lagen på sin sida vid nekning att häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Du skrev även att säljaren inte behöver häva köpet om de ej kommit överens om ångerätt, vilket säljaren lätt kan tolka som att denne har lagen på sin sida vid nekning att häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för jag tror fortfarande på att köparen inte har rätt att häva köpet eftersom säljaren uppmanat köparen att kolla upp varan innan. Men mitt egentliga råd va att lämna tillbaka pengarna

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Vet inte om det gäller samma för privatperson men företaget jag jobbar på blev lurade således att det som angavs i en blocketannons inte stämde vid leverans och fick juridisk rätt att häva köpet.

Hade de varit möjligt att göra vad vissa i tråden verkar tro, att hävda att produkten man säljer är en annan och att kunna skriva sig fri genom att säga till köparen att denne måste kontrollera att så är fallet, så hade det funnits mängder av sådana annonser på Tradera, Blocket, etc. Det gör det inte.

Däremot att det helt fritt att ta ut fantasipriser för en vara, vilket är varför det finns en tråd i forumet med länkar till sådana annonser...

Permalänk
Medlem

Sluta yra om ångerrätt. Det finns inget som heter ångerrätt mellan privatpersoner om man inte avtalat om det.

Detta fallet är dock lite krångligt då.
Nr1. Säljaren har länkat fel produkt och då enligt köplagen så anses varan felaktig.
Nr2. Köparen har getts möjligheten att inspektera varan men tackat nej till detta.

Jag anser att antingen så gör man ett vettigt avdrag för denna missen: ex så köparen kan köpa till ett 1070 för att mer stämma överens med den ursprungliga specen.
Eller så får köparen på egen bekostnad ta sig till säljaren för att få sina pengar åter, detta ska inte säljaren stå för då köparen erbjöds att kolla datorn men nekade.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Ge han pengar tillbaka och stå för ditt misstag, om du inte är en bedragare? Tillfället gör tjuven heter det.

Jag hade skämts i all evighet om jag inte gjorde en sådan situation rätt från mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag säljer vad jag hävdar är ett GTX1080 på Blocket, erbjuder köparen att kontrollera varan. Säljer i själva verket en tegelsten.
Mängder av intressenter kontrollerar varan och upptäcker tegelstenen. En väljer att inte göra det. PROFIT!

Jag säljer vad jag hävdar är ett fullt fungerande GTX1080 på Blocket, erbjuder köparen att kontrollera varan. Det är ett GTX1080 som gick sönder när strömmen slog ner.
Blir aningen svårare att kontrollera varan. PROFIT!

Jag säljer något som jag hävdar är något det inte är, det går inte att friskriva sig genom att säga till köparen att denne måste kontrollerar varan.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Jag säljer vad jag hävdar är ett GTX1080 på Blocket, erbjuder köparen att kontrollera varan. Säljer i själva verket en tegelsten.
Mängder av intressenter kontrollerar varan och upptäcker tegelstenen. En väljer att inte göra det. PROFIT!

Jag säljer vad jag hävdar är ett fullt fungerande GTX1080 på Blocket, erbjuder köparen att kontrollera varan. Det är ett GTX1080 som gick sönder när strömmen slog ner.
Blir aningen svårare att kontrollera varan. PROFIT!

Jag säljer något som jag hävdar är något det inte är, det går inte att friskriva sig genom att säga till köparen att denne måste kontrollerar varan.

Jag vill gärna tro att det är så men vart någonstans har du hittat att det är så?

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av detvardå:

Iallafall! köparen skickar ett sms och säger att han tar datorn för 7500 vilket jag godkänner. Han kommer hem till mig och kollar på datorn. Jag ber han kolla ordentligt på den då min datorkunskap sträcker sig till att kunna sätta på den och inget mer. Men dator och skärmar är igång och jag ber han kolla på produkterna så allt stämmer. Vilket han godkänner. Jag får betalt och vi skakar hand. Inget kvitto eller några vidare överenskommelser görs inte.

Jag erkänner att jag tagit fel på produkterna då namn och utseende till första koll är identiska. Jag har även informerat köparen på plats att jag inte har kunskap och du får kolla allt själv så de stämmer och han godkänner. Vems är felet nu? Och hur ska jag gå till väga? då köparen bor 20 mil bort enkel resa är det inte jätte lätt att bara häva köpet.

Finns lite att läsa här:

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag vill gärna tro att det är så men vart någonstans har du hittat att det är så?

Vad som gäller att att säljaren kan friskriva sig från saker genom att avtala med köparen, dock finns det inte saker som säljaren kan friskriva sig från.

Citat:

Varans beskaffenhet
Överensstämmelse med avtalet m. m.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Första och andra styckena gäller inte, om uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt.

Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Notera andra och tredje stycket i 20 §.

Edit: vad som händer när man skriver på något och skickar in en kommentar utan att kontrollera om det finns nya kommentarer...

Kan tilläggas att tingsrätt är vad som gäller om köparen vill få köpet hävt och pengar tillbaka om säljaren skulle vägra att göra rätt för sig.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Vad som gäller att att säljaren kan friskriva sig från saker genom att avtala med köparen, dock finns det inte saker som säljaren kan friskriva sig från.

Notera andra och tredje stycket i 20 §.

Edit: vad som händer när man skriver på något och skickar in en kommentar utan att kontrollera om det finns nya kommentarer...

Kan tilläggas att tingsrätt är vad som gäller om köparen vill få köpet hävt och pengar tillbaka om säljaren skulle vägra att göra rätt för sig.

Så om jag tolkat det där rätt så borde köparen ha upptäckt att det var fel grafikkort i datorn, men eftersom han valde att inte undersöka datorn innan även fast säljaren uppmanat om det så kan han inte "häva" köpet? Så tolkar jag det som iaf

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

@hunkaboy86: Kommentar till 20 §: Har köparen inte undersökt varan eller provet trots att han uppmanats av säljaren att göra det så kan han inte åberopa fel som han skulle ha upptäckt vid undersökningen. Dolda fel kan köparen åberopa. Noggrannheten i köparens undersökning får avgöras av vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt.

Jag tolkar det som att köparen i detta fall inte kan häva köp då säljare tydligt uppmanat köpare att kontrollera varan och undersökt den så det stämmer. Oklart dock vad jurister tycker.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Så om jag tolkat det där rätt så borde köparen ha upptäckt att det var fel grafikkort i datorn, men eftersom han valde att inte undersöka datorn innan även fast säljaren uppmanat om det så kan han inte "häva" köpet? Så tolkar jag det som iaf

Citat:

Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Det fetstilta är det viktiga här. Det är ju lättare att bevisa uppsåt om säljaren skickar en tegelstenar istället för en dator än att bevisa det för vad tråden handlar om.

--- ---- -----

Kan notera att TS inte har klarat av vad flera anser att köparen skulle ha kunna göra, dvs korrekt identifiera datorn han har ägt och sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så köparen ska åka 4 gånger fram och tillbaka för din dator, där varje resa är 20 mil?
Jag förstår till att börja med inte varför någon åker 20*2 mil för att kolla på en dator som du sålde? Inget illa menat men när en resa för att enbart kolla på en produkt går på 700kr (om man använder sig av reseersättningskostnaden) så får de allt vara något unikt som man kollar på.

Troligen har köparen ett annat ärende i närheten där du bor och ej reser till ditt ställe enbart för datorn. Om inte så går det att skicka tillbaka datorn med posten.

Svensk lagstiftning är annars knepig och det är svårt att veta vem som rättsligt har rätt. Rent förnuftigt så gjorde dock du TS rätt. Och jag tror att de flesta köpare inte i detalj skulle kolla precis varenda hårdvara stämde med beskrivningen utan processorn och minnet är det man enklast ser.

Jag skulle tro att köparen kom hem, startade datorn slängde in ett spel drog på med maxgrafik och sedan undrade varför det hackade och började felsöka.

4 gånger fram och tillbaka då måste han ju åkt vilse eller nåt, i mitt huvud borde det räcka med 2 gånger fram och tillbaka

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

4 gånger fram och tillbaka då måste han ju åkt vilse eller nåt, i mitt huvud borde det räcka med 2 gånger fram och tillbaka

Helt korrekt, ett fatal exception error uppstod i mitt huvud och jag kastade ut fel påstående.
4 gånger 20 mil blir det, inte 4 både fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Skärmarna är det väl inget fel på, datorn var inte den du/ni trodde. Kan han inte bara skicka tillbaks datorn med posten och du betalar tillbaks pengarna för endast dator? Dela på frakten så har ni gått halva vägen var. Sen lägger du ut datorn igen med rätt specifikationer.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Har pratat med honom i telefon nu och de va ett bra samtal! Han behåller hela paketet och får en slant tillbaka så de blir jämt. Så allt löste sig bra ändå!