Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Råkade sälja fel dator..

Permalänk
Medlem

"Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."

Samt att undersökningen av varan inte på något sätt ger säljaren rätt att fara med osanning (med eller utan uppsåt). Då kan jag ju lika gärna importera en billig iphone-liknande kinatelefon och annonsera ut som en iphone, har jag tur så är det någon mindre teknikkunnig som köper den och vips så han hen ingen rätt att häva köpet för att de inte undersökt den nog bra. Funkar ju inte riktigt så.

Kan ju gå in mer detaljerat angående en dator, kommer tingsrätten kräva att köparen undersöker varan genom att behöva installera ett benchmarkprogram eller öppnar chassit och fysiskt tittar på delarna? Detta går utöver vad en vanlig svensson kan vid köp av en dator.

Till trådskaparen: Skönt att det löste sig på ett smidigt sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av Senseye:

"Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."

Samt att undersökningen av varan inte på något sätt ger säljaren rätt att fara med osanning (med eller utan uppsåt). Då kan jag ju lika gärna importera en billig iphone-liknande kinatelefon och annonsera ut som en iphone, har jag tur så är det någon mindre teknikkunnig som köper den och vips så han hen ingen rätt att häva köpet för att de inte undersökt den nog bra. Funkar ju inte riktigt så.

Kan ju gå in mer detaljerat angående en dator, kommer tingsrätten kräva att köparen undersöker varan genom att behöva installera ett benchmarkprogram eller öppnar chassit och fysiskt tittar på delarna? Detta går utöver vad en vanlig svensson kan vid köp av en dator.

Till trådskaparen: Skönt att det löste sig på ett smidigt sätt!

Man behöver inte installera något program för att se vad datorn innehåller för delar så tycker inte att det går utöver vad en vanlig Svensson kan göra vid köp av en dator

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Man behöver inte installera något program för att se vad datorn innehåller för delar så tycker inte att det går utöver vad en vanlig Svensson kan göra vid köp av en dator

Det gäller i första hand att varans funktion, att datorn fungerar, samt skicket stämmer överens med det säljaren skriver. En gammal i7-920 med Geforce 460 har samma funktionalitet som dator som en i7-7700k och Geforce 1080. En vanlig Svensson vet inte skillnaden mellan dessa grafikkort eller processorer. Det är fortfarande inte rätt att hävda att det är en 7700k med ett 1080 om det är en 920 med ett 460. Säljaren kan inte komma undan med att ljuga genom att säga åt en köpare att undersöka datorn. Avtalet gäller fortfarande varan som står i annonsen.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av detvardå:

Det är mest om det blir bråk som jag skulle vilja hänvisa till något sådant. Jag har ju ändå gjort fel, men han utgav sig för att vara kunnig och inte ens sätter sig ned och kollar då vill man bara peka fingret lite. Köpet i sig va väldigt lugnt och inget stress från min sida men han kom bara in, såg datorn gav mig pengar och började packa ihop. Erbjöd honom att kolla på datorn men det var okej. Under tiden satt jag med hans flickvän och lekte med min hundvalp sen gick dem

Han har ingen laglig rätt att häva köpet. Begagnatförsäljningar har i princip inga som helst lagliga backningar, och eftersom han själv har kollat på den och godkänt allt så finns det inget att säga överhuvudtaget. Inte ens om han kan bevisa att du medvetet sålt fel burk så skulle han få genom något hos polisen eller dyl. Så rent teknikst/lagligt så har han inga ben att stå på alls.

Att erbjuda bensinpengar skulle jag inte göra, då han själv också har ett ansvar som köpare att inspektera. Det var ett ärligt misstag, din moraliska och etiska skyldighet sträcker sig till att häva köpet helt och ge tillbaka pengarna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver ersätta är ANDRA resan, den när han lämnar tillbaka datorn. Den första resan var väl hans egna förslag?
Åker man 20 mil för att kolla på en dator och inte upptäcker att det sitter ett 750T1 och 8 gig ram istället för 1070 med 16 ram kan man ju undra vad han tänkte titta på???

Hur som helst, be honom skicka datorn med postförskott så betalar du tillbaka pengarna + frakt. Han behöver inte köpa bensin för andra resan heller.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Om direkt felaktig information givits om produkten så har köparen alltid rätt att häva köpet, oavsett om köparen undersökt produkten. Det är inte många rättigheter man har som köpare på privatmarknaden men denna gäller absolut.
Så köparen har naturligtvis lagen på sin sida i detta ärende. Väldigt många i denna tråd verkar ha dålig koll på lagen och kommenterar ändå.

"Om varan inte är som du förväntade dig
Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller.

Varan kan ändå anses felaktig om:
varan inte är som säljaren har sagt"

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Permalänk
Avstängd

Vet en bekant som råkade sälja fel bil, han trodde det var en V-6 eftersom någon satt en styling dekal på motorhuven... Han är bara totalt ointresserad av bilar och motorer och ser dem som rena bruksföremål.

Hjälpte honom att reda ut begreppen och att det satt en vanlig radfyra under huven, men att köparen ändå bara gett värdet med en standardmotor och att denne ändå var mer betjänt av en bränslesnål motor, vilket visade sig stämma när vi kontaktade denna... Ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Om direkt felaktig information givits om produkten så har köparen alltid rätt att häva köpet, oavsett om köparen undersökt produkten. Det är inte många rättigheter man har som köpare på privatmarknaden men denna gäller absolut.
Så köparen har naturligtvis lagen på sin sida i detta ärende. Väldigt många i denna tråd verkar ha dålig koll på lagen och kommenterar ändå.

Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller.

Jo men det där krockar med denna:

Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.

Går att tolka åt 2 håll det där.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Om du läser lite längre ner på den sidan står det även *Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.

Det betyder att köparen borde kollat varan innan för då hade köparen upptäckt att varan inte stämde, och man kan inte komma efteråt och klaga

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Om du läser lite längre ner på den sidan står det även *Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.

Det betyder att köparen borde kollat varan innan för då hade köparen upptäckt att varan inte stämde, och man kan inte komma efteråt och klaga

Men det du förespråkar är bedrägeri, att sälja en sak men att leverera en annan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Men det du förespråkar är bedrägeri, att sälja en sak men att leverera en annan.

Jag förespråkar ingenting, vart har du fått det ifrån? Jag säger bara det som står i lagen. Du kanske borde kolla upp vad förespråka betyder

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Det är omöjligt att svara på vad som är rätt eller fel här. Det krävs att det går upp i domstol och då är det en tolkningsfråga om köparen borde sett detta. Det finns inget som säger att du måste kontrollera hårdvaran specifikt.
Troligen är min känsla att en domstol skulle säga att om man gjort en funktionskontroll, starta datorn, lyssna på ljud, öppna något program, testa tangentbordet så har man kontrollerat varan.

Jag tror en domstol skulle döma till köparens fördel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag förespråkar ingenting, vart har du fått det ifrån? Jag säger bara det som står i lagen. Du kanske borde kolla upp vad förespråka betyder

Och du förstår att lagen tolkas? Att paragraf 20 inte automatiskt ersätter paragraf 17 bara för att den kommer senare?

Du anser att allt ansvar ligger på köparen, till och med säljarens egen annonstext.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Och du förstår att lagen tolkas? Att paragraf 20 inte automatiskt ersätter paragraf 17 bara för att den kommer senare?

Du anser att allt ansvar ligger på köparen, till och med säljarens egen annonstext.

Jag anser ingenting, jag säger bara det som står i lagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

är ingen jurist, men "du kan inte klaga på fel som borde ha upptäckt" kan ju knappast hålla, en vanlig svensson ser ingen skillnad på ett 1070 och ett 750TI (inte ens säljaren trodde det var någon större skillnad)
Tolkar det inte heller som ett "FEL" dvs "trasig/defekt/oanvändbar" snarare fel produkt

vid köp av dator är det väl på sin höjd att kontrollera att datorn startar, allt annat ska ju vara det som framgick i annonsen och inget man ska behöva dubbelkolla vid köptillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag anser ingenting, jag säger bara det som står i lagen.

Men du tar ju inte i beaktning allt som står i köplagen, endast en liten paragraf.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Viochee:

är ingen jurist, men "du kan inte klaga på fel som borde ha upptäckt" kan ju knappast hålla, en vanlig svensson ser ingen skillnad på ett 1070 och ett 750TI (inte ens säljaren trodde det var någon större skillnad)
Tolkar det inte heller som ett "FEL" dvs "trasig/defekt/oanvändbar" snarare fel produkt

vid köp av dator är det väl på sin höjd att kontrollera att datorn startar, allt annat ska ju vara det som framgick i annonsen och inget man ska behöva dubbelkolla vid köptillfället

En dator innehåller komponenter, det är det man köper, då borde man kolla upp att det är rätt komponenter man köper och det är inte svårt att kolla upp

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Men du tar ju inte i beaktning allt som står i köplagen, endast en liten paragraf.

Ja dom paragraferna tycker jag krockar med varandra, jag själv anser att köparen borde ha rätt att ångra sig, men när man läser paragrafen jag skrev så låter det som att allt ansvar ligger hos köparen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

En dator innehåller komponenter, det är det man köper, då borde man kolla upp att det är rätt komponenter man köper och det är inte svårt att kolla upp

Det kan vara riktigt svårt att kolla upp för en som icke är helt insatt i allt. Med din logik kan man aldrig klaga på någonting då i princip allt är enkelt att kolla upp om man innehar rätt kompetens. Oftast skall lagarna kring köplag osv tolkas så att en person helt utan kompetens skall kunna kontrollera det som sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

För medelsvensson (för vilka lagen är skriven och tolkas) så är en dator en dator, inte en massa komponenter. Många tror ju fortfarande att skärmen ÄR datorn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det kan vara riktigt svårt att kolla upp för en som icke är helt insatt i allt. Med din logik kan man aldrig klaga på någonting då i princip allt är enkelt att kolla upp om man innehar rätt kompetens. Oftast skall lagarna kring köplag osv tolkas så att en person helt utan kompetens skall kunna kontrollera det som sägs.

Ja om denne inte känner att man har rätt kompetens att kolla upp att det stämmer kanske denne inte skulle ha godkänt och köpt sakerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Precis det jag också försöker få fram. Då kan ju säljaren skriva vad som helst i annonsen och köparen har allt ansvar att kolla upp om det är sant eller inte.

Visa signatur

Permalänk

Så du lyckades ändå sälja datorn baserat på felaktiga uppgifter. Då har du ju lyckats , du är smart spela inte oskyldig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ja om denne inte känner att man har rätt kompetens att kolla upp att det stämmer kanske denne inte skulle ha godkänt och köpt sakerna

nej, lagarna utgår inte från att man har kompetens inom ämnet för att göra ett köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Det är inte så det fungerar, man skall kunna köpa saker utan att ha kompetens inom det området. Förstår du hur mycket kaos det skulle vara om man kunde hävda vad som helst i en försäljning utan att köparen hade skydd? Jag hade i så fall aldrig vågat köpa t.ex. en bil eller dylikt som inte är splitterny.

Permalänk

Jag tror ändå att man som köpare har ansvaret att man måste kolla upp varan innan köp för att man ska ha rätt att "häva" ett köp om man inte kommit överens om annat, när det gäller köp via privatpersoner emellan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag tror ändå att man som köpare har ansvaret att man måste kolla upp varan innan köp för att man ska ha rätt att "häva" ett köp om man inte kommit överens om annat

Du kan tro vad du vill, du har inte rätt för det.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Du kan tro vad du vill, du har inte rätt för det.

Jag har inte fel heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag har inte fel heller

Eftersom lagen ska tolkas i varje enskilt fall är det svårt att säga precis när du har fel, men i fallet att folk bör ha kompetens för att göra köp så har du helt 100% fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag har inte fel heller

Men du, är det inte dags att sluta gissa hej vilt? Du gör inte TS någon tjänst genom att skapa förvirring här.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW