Permalänk
Medlem

Min arkadmaskin!

Tjenare.

Var dags för mig att lägga in mitt första projekt.

Jag och några polare byggde en arkadmaskin och jag har nu gjort en hemsida för åbäket.

www.freeplayarcade.tk

Gå in och kolla lite info om arkaden och hur vi byggde den.
Det går att klicka på bilderna för att få upp en större version.

Skulle vara juste om ni skrev någon rad om vad ni tyckte om arkaden och hemsidan.

mvh

/Gustav

La in lite fler bilder på allmän begäran.

Permalänk
Avstängd

det ser riktigt fint ut men finast var nog hemsidan

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

TUFFT!!

Vad är det för typer av spel som går att lira med dom där kontrollerna?

En TV borde väl gå att köpa rätt billigt på nån loppis eller så.

Tokschysst bygge!

Grattis!

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtarDuzt
TUFFT!!

Vad är det för typer av spel som går att lira med dom där kontrollerna?

Jag kör Mame, Nesticle och Zsnes på den. Dvs Arkadspel, Nintendo 8-bit och Supernintendo.

Permalänk
Medlem

Fi faen va schysst Vill ha

EDIT: Hur har ni gjort med knapparna och sånt så det funkar med datorn?

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Fan vad häftigt!! Hur lång tid tog det att bygga den??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Fan vad häftigt!! Hur lång tid tog det att bygga den??

Det tog ca: 2-3 veckor att få den klar (det är inte riktigt klar, ska göra en skylt där hålet är nu). Att såga ut bitar tog ganska lång tid med sticksåg, sen var det lödandet av knappar och sånt som tog sin lilla tid.

Permalänk
Medlem

/me nynnar på Megaman2 spelmusiken.
Snyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtarDuzt
Fi faen va schysst Vill ha

EDIT: Hur har ni gjort med knapparna och sånt så det funkar med datorn?

Man knäcker ett tangentbord och tar ut kretskortet. Sen löder man på små sladdar till kretskortet. Kretskortet är uppbyggt av en matris på 12*10. Vill man tex ha ett "A" så får man pröva sig fram och efter ett tag kommer man på att kontakt "3 & 7" ger bokstaven A när man kopplar ihop dem. Så fortsätter man så till man har hela tangetbordet utmappat. Detta kallas för "keyboardhack".

Efter det gäller det att hitta knappkombinationer. Om man tex håller inne en massa tangenter på tangetbordet så blir det en "block" dvs, inget skriv ut och det piper till. Därför vill man mappa ut knapparna så att det inte blir en block. Dessutom måste man se till att den inte "ghostar", dvs Q+W+A även blir ett "S" eftersom kopplingen går genom tangenten "S".

Ett emempel är att det aldrig går att dra en spak till höger och vänster samtidigt, därför passar de bra ihop.

Varje knapp har en "microswitch" som funkar som en vanlig knapp. Från dessa drar man en sladdar till kretskortet, ska knapp "RÖD" vara A så drar man sladdarna till respektive punkter på kretskortet.

Efter det så ställer man in på emulatorn att "Spelare 1, knapp 1" ska vara bokstaven "A" på tangetbordet.

Det finns bilder på sindan under "controlpanel" som visar kretskortet.

Permalänk
Medlem

ok smart. Tack

Ska kolla lite på det skulle vara smidigt till en HTPC...men bara några knappar eller bygga ett mindre tangentbord.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Medlem

det går ju alldeles utmärkt att slakta en joypad om man bara behöver ett mindre antal knappar

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Skulle vara tufft om du bytte ut bildskärmen mot en större TV.
Hur hade du tänkt att göra skylten däruppe? Ett förslag kanske kan
vara plexiglas med lysrör bakom, sedan overheadpapper med något
snyggt på

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Medlem

Hur lyckades ni sätta eld på den första burken ni skulle använda?

Var nåra på min gamla gymnasieskola som skulle bygga ett flipper på liknande sätt. Med nån 486 och så. Men de kom bara halvvägs tyvärr. Hade vart coolt

De gick Natur, så vi på el/elektronik fick hjälpa dem lite

Grattis till ett coolt projekt!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

ZtarDust Det finns ett MYCKET enkelt sätt man kan löda för att få 15 knappar kopplat till comporten

http://nulleman.no-ip.com/combuttons.JPG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
ZtarDust Det finns ett MYCKET enkelt sätt man kan löda för att få 15 knappar kopplat till comporten

http://nulleman.no-ip.com/combuttons.JPG

Mycket trevligt må jag säga.

Men vad har man för mjukvara till det där då? Eller blir det automatiskt på nå vänster?

Verkar ju dock mycket intressant.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Medlem

Finns en hel del program som kan tolka signalerna, mycket enkla program dessutom
Finns en del på winamp.com
Sen finns det ett plugin till girder (http://girder.nl programvara som används av dom som ahr IR-mottagare) som oxå funkar bra.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Blir att beställa dioder från elfa nu då

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en sån iaf, men dock med bara 11 knappar. Jag köpte tangentbordströmbrytare som knappar. Dom är väldigt små och funkar bra när man vill göra en custom "plopp" på själva knappen.

Permalänk
Medlem

Skitläckert!

Visa signatur

AMD 64 3800+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Hur lyckades ni sätta eld på den första burken ni skulle använda?

Var något som inte riktigt va som det skulle med det första elagrigatet. Lite småsurt men egentligen det enda snesteget under bygget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Var nåra på min gamla gymnasieskola som skulle bygga ett flipper på liknande sätt. Med nån 486 och så. Men de kom bara halvvägs tyvärr. Hade vart coolt

Saken är det att det finns knappar på sidorna som är tänkta för att användas till just flipper. kankse inte synes så bra på bilderna bara.

-isch

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurraG
*smart text*

Titta nu vad du har fått mig att göra!:D

Finns det något enkelt sätt att koppla dit kablar till de svarta stiften som skall slutas? Lödning kanske, men det är nära mellan stiften.:confused:

Permalänk
Medlem

Mer bilder!

Permalänk
Medlem

snyggt som fan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Evil Bug
http://w1.131.telia.com/~u13130260/Temp/keyboard.jpg

Titta nu vad du har fått mig att göra!:D

Finns det något enkelt sätt att koppla dit kablar till de svarta stiften som skall slutas? Lödning kanske, men det är nära mellan stiften.:confused:

Hehe, roligt att det tog fart, trodd einte det skulle bli sån anstormning.

Lödning är det enda alternativet i min mening. Det lättaste är om du kan få hjälp av en polare. Vi gjorde som så att jag höll i lödkolven medans polaren höll tråden och tennet. Pga att det bara är någon mm mellan lödningarna så måste man vara jävligt exakt. Skulle två lödningar gå ihop så spattar det helt, har även läst om folk som bränt moderkortet men jag låter det vara osagt.

Vad du ska göra nu är att mappa ut kretskortet.
Slå på datorn och koppla tryck i kontakten till tangetbordet. Öppna wordpad eller linkande. Ta sendan en bit kabel somär skalad i båda ändarna och vidrar dessa mot en varsin punkt. Var noga med att inte dra det över så att flera punkter träffas samtidigt. När du sedan tillslut får ett tecken så skriver du upp detta. Rad A Punkt 1 + Rad B punkt 2 = "C".

Det låter komplicerat men när man får kläm på det så går det riktigt fort. Jag rekomenderar dig att sen föra in allt i excel.

Här kommer en bild också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Mer bilder!

Ok, ska fixa en lite bildserie, ge mig 20 min bara.

Ok, bilderna finns under mitt första post.

Permalänk

Sexigt bygge alltså

Permalänk
Medlem

the bug den där kontakten går ju till något i tangenbordet. Det kanske är lättare att koppla på kablar i nästa steg. dvs efter koplingen...om du förstår :/

Visa signatur

hmmmpffff

Permalänk
Medlem

Fox.zip: Stiften ska ut till den "platta" som tangenterna slår i.

Permalänk
Medlem

titta på plastmatrisen ger en bra bild av var de olika tecknen är placerade.. men jag tror det är lättare att löda till kretskortet och sedan dra ut sladdar till terminalblock så att flera sladdar enkelt kan anslutas till varje pinne