Linux Mint eller Ubuntu Linux ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Linux Mint eller Ubuntu Linux ?

Som rubriken lyder vilket tycker ni är det bästa när det kommer till Linux?

Jag har helt totalt fastnat om man ska välja Ubuntu Linux eller Linux Mint ?

Med vänliga hälsningar,
Daniel (COLDYY1)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av COLDYY1:

Som rubriken lyder vilket tycker ni är det bästa när det kommer till Linux?

Jag har helt totalt fastnat om man ska välja Ubuntu Linux eller Linux Mint ?

Med vänliga hälsningar,
Daniel (COLDYY1)

Jag hade nog själv valt Ubuntu, mest för att jag är mer van vid det
Annars kan jag rekommendera : http://justflipacoin.com/

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Sluta tänk, båda är samma nästan. Du kan göra allt på båda köra olika desktops på båda. Folk tänker för mycket istället för att bara köra och se hur man upplever det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Prova helt enkelt. Du kan starta OS:en från skiva eller USB utan att installera.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Hade du tänkt använda cinnamon är det ju smidigt att bara installera mint som har den som default. Vill du ha unity är ju ubuntu smidigare, vill du ha typ xfce så är ju valet svårare hade nog kört xubuntu då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Om man vill avgöra vad som är "bäst" så står det inte mellan Mint och Ubuntu eftersom det är princip samma sak - båda tillhör Debian-familjen.
Jämför istället Fedora, OpenSUSE och Mint/Ubuntu/Debian. Testa

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

@COLDYY1 *Tråd flyttad*
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

jag fick tearing på Linux Mint. och hittade inte alla program i "sök".

men på Ubuntu som jag kör nu funkar allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

Kanske inte hittar i Linux mint men skalning, om man har 4K skärm, är lättare på Ubuntu. Bara gå in på skärmar och dra upp reglaget.

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.