Win 10 och kloning

Permalänk

Win 10 och kloning

Hej!

Har ett 15-tal maskiner som jag ska installera win10 pro på och tänkte då klona första installationen med clonezilla. Jag har dock noterat att win10 aktiverar sig automatiskt så snart den kopplar upp sig mot nätet och min fråga blir då:

Om master image-filen redan är elektroniskt aktiverad och jag sedan lägger ut den på andra maskiner kommer de då känna av den nya nyckeln på respektive maskin eller kommer de gå i baklås och försöka gå vidare med master-image filens produktnyckel.

Samtliga datorer har givetvis giltiga licenser.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du en redan aktiverad Windows 10 Pro licens på de övriga maskinerna, så blir dessa automatiskt aktiverade med respektive nyckel.

Har du däremot en äldre version av Windows, så måste du eventuellt aktivera dessa manuellt. Dvs uppdatera nyckeln på respektive dator.

Själv har jag kört med blandade Home resp. Pro nycklar, men aldrig haft något problem i slutändan.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har du en redan aktiverad Windows 10 Pro licens på de övriga maskinerna, så blir dessa automatiskt aktiverade med respektive nyckel.

Har du däremot en äldre version av Windows, så måste du eventuellt aktivera dessa manuellt. Dvs uppdatera nyckeln på respektive dator.

Själv har jag kört med blandade Home resp. Pro nycklar, men aldrig haft något problem i slutändan.

Kanon, tackar för info! Vi testar så får vi se hur det går