Uppgradering eller nyköp? [Under 10k]
Hej SweC!
5 år sedan jag skrev här sist, känner att jag bidrar mycket till forumet :/
Dumburken är nu 5 år, SSDn fullknökad med jag vet inte vad och det går inte längre att spela BF4. Jag köpte just en ny skärm och tänkte slänga i en extra SSD och mer minne. Men då kom tanken, är det här kanske att möta en döende häst?
Jag undrar vad ni, experter, anser att jag borde göra. Jag har inte kännt att bruken har begränsat mig under de första 3 åren av dess levnad. Jag har ingen lust att överklocka.
Datorn används mestadels till slösurf men ibland känner jag för att jobba hemma med. Det blir mycket excel, endel python programering och stundtals en del CAD. Följande program är vad jag använder som jag kan tänka på. Spelen har jag inga behov av att spela på någon ultra-setting, kör dock en 1440 skärm så hade varit fint att kunna köra medium på den iallafall.
Autodesk Fusion 360
CodeSys
MS Office + Visio
InDesign
Premier Pro (Klipper ihop två filmklipp och lägger någon text på)
PyCharm
Tibia
BF4
Matlab
Nuvarande Setup
Fractal Design R4.
Corsair CX 500w v2
Samsung 830-series 128 GB SSD
Corsair 4GB 1600MHz CL9 Vengance
Intel Core i5 3450 3,1Ghz
MSI Z77A - G43
Asus GeFroce GTX 660TI 2gb
Seagate 500gb
Räcker det att slänga på mer ram och en extra SSD eller ska jag göra slag i saken och bygga nytt helt?
Vad kan jag behålla?
SSD + HD + Chassi ser jag som självklart. Anser dock att om nyköp sker så köper jag även en till SSD för att ha som systemdisk. Är PSUn fortfarande gångbar?
Jag har tänkt mig:
Intel Core i5 7600k , eller är det värt för mig att gå till 7700k?
Nvidia 1060 6gb, för mycket? för lite?
16Gb ram, vilka ram använder man, behövs mer?
Ingen aning om morderkort, SSD och vad som mer kan behövas sättas in i datorn!
Jag kan hålla i en skruvmejsel och har byggt med lego innan, så montering är inga problem.
Windows sponsrar jobbet med.
Jag har heller ingen som helst bråska, så kan beställa från olika ställen eller vänta på releaser.
Tusen tack på förhand!