Uppgradering eller nyköp? [Under 10k]

Permalänk

Uppgradering eller nyköp? [Under 10k]

Hej SweC!

5 år sedan jag skrev här sist, känner att jag bidrar mycket till forumet :/

Dumburken är nu 5 år, SSDn fullknökad med jag vet inte vad och det går inte längre att spela BF4. Jag köpte just en ny skärm och tänkte slänga i en extra SSD och mer minne. Men då kom tanken, är det här kanske att möta en döende häst?
Jag undrar vad ni, experter, anser att jag borde göra. Jag har inte kännt att bruken har begränsat mig under de första 3 åren av dess levnad. Jag har ingen lust att överklocka.

Datorn används mestadels till slösurf men ibland känner jag för att jobba hemma med. Det blir mycket excel, endel python programering och stundtals en del CAD. Följande program är vad jag använder som jag kan tänka på. Spelen har jag inga behov av att spela på någon ultra-setting, kör dock en 1440 skärm så hade varit fint att kunna köra medium på den iallafall.

• Autodesk Fusion 360

• CodeSys

• MS Office + Visio

• InDesign

• Premier Pro (Klipper ihop två filmklipp och lägger någon text på)

• PyCharm

• Tibia

• BF4

• Matlab

Nuvarande Setup

• Fractal Design R4.

• Corsair CX 500w v2

• Samsung 830-series 128 GB SSD

• Corsair 4GB 1600MHz CL9 Vengance

• Intel Core i5 3450 3,1Ghz

• MSI Z77A - G43

• Asus GeFroce GTX 660TI 2gb

• Seagate 500gb

Räcker det att slänga på mer ram och en extra SSD eller ska jag göra slag i saken och bygga nytt helt?

Vad kan jag behålla?
SSD + HD + Chassi ser jag som självklart. Anser dock att om nyköp sker så köper jag även en till SSD för att ha som systemdisk. Är PSUn fortfarande gångbar?

Jag har tänkt mig:
Intel Core i5 7600k , eller är det värt för mig att gå till 7700k?
Nvidia 1060 6gb, för mycket? för lite?
16Gb ram, vilka ram använder man, behövs mer?

Ingen aning om morderkort, SSD och vad som mer kan behövas sättas in i datorn!

Jag kan hålla i en skruvmejsel och har byggt med lego innan, så montering är inga problem.
Windows sponsrar jobbet med.
Jag har heller ingen som helst bråska, så kan beställa från olika ställen eller vänta på releaser.

Tusen tack på förhand!

Permalänk

Well, en sticka ram till vore nog bra. Sedan en SSD till på 250-500GB. Samsung 850 Evo t.ex.

Datorn i övrigt är ganska balanserad, visst kan ett nytt grafikkort hjälpa lite dock. 1060 eller RX580 tycks vara rimliga att para med befintlig processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

2st 8gb minne +1000gb ssd och ett AMD 570 grafikkort så klarar du dig ett tag till. Skulle du välja en ny cpu så är det lite svårare att klara sig under 10´000kr då det är en minst Ryzen 1600 med 6kärnor du ska välja.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Börja med ett 480/580/1060 och minst 8gb ram så ska datorn nog hålla ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur länge och till vad du tänkt använda datorn.

Om du tänkt att du ska ha datorn några år till OCH spela kommande spel, då är det nog som att ge livsuppehållande hjälp.
Att gå upp till 8 GB ram kan nog ge mycket för program som större CAD-projekt, där har man ju inte heller fpsdrop-problem utan snarare bara extra väntetid beroende på cpu-hastighet.

Då dina komponenter är från "medelklass" redan då de var aktuella, så även om du uppgraderar specifika komponenter så kommer de övriga agera bromsklossar förr eller senare.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv

Vadå döende häst? Den datorn håller bra än. Vad är det som gör den döende?

Permalänk

Tack gott folk för att ni tog er tid att ge input!

Jag testar att köpa ett 1060, en sdd och en ramsticka till.
Är jag inte nöjd efter det får jag skänka ramen till bättre behövande och bygga vidare på SSDn och 1060!