Har ni fått de nya Visa-korten med blipp-funktion?

Permalänk
Inaktiv

Har ni fått de nya Visa-korten med blipp-funktion?

Hej. I veckan damp det nya kortet från SEB med den s k blipp -funktionen. Testade direkt, och det fungerar hur smidigt som helst.
Det kom precis i rättan tid, nu när Seqr inte blev någon hit tyvärr.

Nu är det ju riktigt kul att använda kortet, eftersom det är så smidigt.

Hur många av er har fått VISA debit korten med blipp-funktionen?

Hur upplever ni smidigheten med att blippa gentemot PIN-koden?

Permalänk
Inaktiv

Har fått mastercard med blipp, har inget VISA.

Permalänk
Medlem

Har haft det på mitt Mastercard i några månader. Funkar bra, men det är inte alltid helt uppenbart i vilka butiker det fungerar. De kan ha en terminal som ser ut att kunna blippa på men sen har butiken inte den tjänsten. Då förlorar man tid istället, när man efter ett par försök måste använda chippet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Måste bara älska kort utan minsta lilla säkerhet. Riktigt trevligt för kriminella.

Permalänk
Medlem

Nej inte fått ännu och efter vad jag har läst, hoppas jag att det går att välja bort. Låter fantastiskt osäkert.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Måste bara älska kort utan minsta lilla säkerhet. Riktigt trevligt för kriminella.

Känns som man borde kunna typ göra en maskin som scannar av folks kort i plånboken och drar säg en struntsumma som 100 spänn, sen bara gå och scanna folks fickor hela dagen och sno lite pengar?

Men om jag skiter i säkerheten, jag älskar den nya blippfunktionen. Lite mindre tid att nervöst stå och små prata med kassörskan. Bara blippa och dra fort som tusan. Man hinner med ett tack bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Måste bara älska kort utan minsta lilla säkerhet. Riktigt trevligt för kriminella.

Med minsta säkerhet är väl att ta i, "blippfunktionen" gör att du kan handla upp till 250kr beroende på bank utan att uppge kod, men med jämna mellanrum måste du ändå ange kod som en extra säkerhet. Du kanske kan handla 3-5 gånger utan kod så det är väl inga jättesummor du förlorar.

Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Osäkerheten som kommer med den tekniken gör mig mycket tveksam. Dessutom vet jag inte vad jag ska göra med de 5 sekunder man tjänar på att inte knappa koden 😎

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Rekordmedlem

Klart jobbigt att man ska behöva en separat skärmbur till korten, de är en skrämmande dålig lösning säkerhetsmässigt och man kan ju undra hur de tänkte när de lanserade dessa kort som blir sämre att använda eller så får man offra säkerheten.
Ta en titt på denna >
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Skrivet av mikael_a1:

Hej. I veckan damp det nya kortet från SEB med den s k blipp -funktionen. Testade direkt, och det fungerar hur smidigt som helst.
Det kom precis i rättan tid, nu när Seqr inte blev någon hit tyvärr.

Nu är det ju riktigt kul att använda kortet, eftersom det är så smidigt.

Hur många av er har fått VISA debit korten med blipp-funktionen?

Hur upplever ni smidigheten med att blippa gentemot PIN-koden?

Fick du verkligen ett VISA kort med blipp? På SEB har det tagit bort VISA och gått till mastercard.
Har letat efter en bank med VISA men de flesta har gått över till Mastercard suger rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Med minsta säkerhet är väl att ta i, "blippfunktionen" gör att du kan handla upp till 250kr beroende på bank utan att uppge kod, men med jämna mellanrum måste du ändå ange kod som en extra säkerhet. Du kanske kan handla 3-5 gånger utan kod så det är väl inga jättesummor du förlorar.

Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

Vadå foliehattar? Det är klart man ska vara försiktig / tvekande inför ny teknik i våra betalkort, som dessutom är osäkrare än tidigare. På de äldre korten utan rfid chip var man i alla fall tvungen att bli av med kortet (om vi bortser från internetbedrägerier) innan man riskerade att bli av med pengar. Nu kan du ju bli av med stora mängder pengar utan att du ens vet om det bara genom att någon sätter sig bredvid dig på t.ex. bussen.

https://blog.kaspersky.com/contactless-payments-security/9422...

I den aspekten är de nya korten osäkrare än de allra äldsta med enbart magnetremsa.

Ja visst det finns (oftast) begränsningar i hur stora summor som det går att betala kontaktlöst men det är inte enda risken, det går att läsa av kortnummer och utgångsdatum ur chippet och med detta kan någon använda ditt kort och betala stora summor på många internetsidor, långt ifrån alla sidor kräver cvc kod, speciellt utländska sidor.

https://blog.kaspersky.com/contactless-payments-security/9422...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Köpte visserligen en rfid-säker plånbok för inte så länge sedan, men jag kommer nog ändå att välja bort detta om möjligheten ges nästa gång jag får nytt kort.
Är inte så orolig att någon ska stjäla kortet och blippa loss utan ens en pin. Men att det för närvarande verkar gå att läsa kortet på distans känns lite sådär. Kan hellre ta att jag får stå ett par sekunder längre vid betalterminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klart jobbigt att man ska behöva en separat skärmbur till korten, de är en skrämmande dålig lösning säkerhetsmässigt och man kan ju undra hur de tänkte när de lanserade dessa kort som blir sämre att använda eller så får man offra säkerheten.
Ta en titt på denna >
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Den där Kurt som de intervjuar verkar vara lite dum i huvudet: "Ja, men riskerna är inte större än att du bli bestulen på pengar ur din ficka här och nu?, kommenterar Kurt Gjesten.". Jag vet inte om Kurt förvarar sina kontanter löst i fickan men för egen del har jag dem i min plånbok, liksom mitt bankkort. Således behöver en tjuv först fysiskt komma åt min plånbok och därefter ta ut kontanterna ur den. Nu försvinner kravet på fysisk åtkomst till plånboken helt för att stjäla pengar från mig, om än "bara" 250kr.

Fick hem ett blippkort från SEB men kommer inte att börja använda det förrän mitt gamla blir ogiltigt. Har inte läst på så mycket om dessa kort ännu, är det ett RFID eller NFC chip som gör detta möjligt? Går det att ta sönder det chipet utan att förstöra övriga kortet?

Permalänk
Medlem

nej men vill gärna testa, ska kanske beställa nytt kort från swedbank

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte fått det. Såg någon som hade det för någon vecka sen och tyckte det såg häftigt ut men blev väl inte supersugen efter att ha läst igenom den här tråden. Tycker dock det är fascinerande hur bekväma av oss vi människor är.

Permalänk
Medlem

Det är alltid kul när ny teknik kommer ut på marknaden, det finns få saker som sätter igång foliehattarna så mycket.

Jag har använt mitt VISA med blipp (Länsförsäkringar Bank) i mer än ett halvår. Otroligt bra till diverse varuautomater och biljettmaskiner, eftersom den vanliga kortläsaren ofta är sliten eller smutsig så att chippet inte kan läsas. Kort räckvidd och det faktum att man måste blippa två gånger (inom en väldigt specifik tidsram) gör att det orimligen kan vara ett problem förutom möjligen för folk som åker kollektivt och låter främlingar ostört hålla konstiga apparater mot deras plånbok.

Dessutom står banken för bedrägerier av den typen, men det klart - om ens privatekonomi står och faller med ett oplanerat uttag på upp till 250 kr så är det nog en bra idé att fundera över om man ska ha ett kreditkort överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Känns som man borde kunna typ göra en maskin som scannar av folks kort i plånboken och drar säg en struntsumma som 100 spänn, sen bara gå och scanna folks fickor hela dagen och sno lite pengar?

Men om jag skiter i säkerheten, jag älskar den nya blippfunktionen. Lite mindre tid att nervöst stå och små prata med kassörskan. Bara blippa och dra fort som tusan. Man hinner med ett tack bara.

Det går inte att göra med några kända metoder, det man enkelt kan komma åt är kortnumret och utgångsdatum då det ligger okrypterat, precis som när någon drar ut kortet och du kan se nummret eller ta ett foto, på det viset kan man även få CVC koden men den får man inte via NFC.
Detta är tämligen värdelös information och även om man får CVC koden genom att till exempel titta på kortet måste ju vad man nu ska beställa med kortet hämtas av någon med leg, dessutoma har ju alla svenska banker tvåstegsverifiering.

Ser faktist inte hur man ska kunna komma undan med det men här på sweclockers är ju alla emot all ny teknik så det är ju inget nytt.
För övrigt här i tjekien där jag bor och har bott i snart 2 år har jag aldrig sett ett kort som inte är kontaktlöst, när jag tar fram mitt svenska med chipp kollar dom lite konstigt på mig som om jag vore från stenåldern, och vad jag vet har de inget större problem med bedrägerier här.

Men det är klart att man måste tänka på sökerhet, men att komma på scenarion som inte är realistiska är lite konstigt imo

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mackey:

Den där Kurt som de intervjuar verkar vara lite dum i huvudet: "Ja, men riskerna är inte större än att du bli bestulen på pengar ur din ficka här och nu?, kommenterar Kurt Gjesten.". Jag vet inte om Kurt förvarar sina kontanter löst i fickan men för egen del har jag dem i min plånbok, liksom mitt bankkort. Således behöver en tjuv först fysiskt komma åt min plånbok och därefter ta ut kontanterna ur den. Nu försvinner kravet på fysisk åtkomst till plånboken helt för att stjäla pengar från mig, om än "bara" 250kr.

Fick hem ett blippkort från SEB men kommer inte att börja använda det förrän mitt gamla blir ogiltigt. Har inte läst på så mycket om dessa kort ännu, är det ett RFID eller NFC chip som gör detta möjligt? Går det att ta sönder det chipet utan att förstöra övriga kortet?

Har inte letat upp vilken version av teknik de använder men de är ju snarlika, det har ju även börjat dyka upp pass med liknade teknik, tex USA har infört det och så visade säkerhetsforskare hur man byggde en bombdetonator som kände igen passen, då var tekniken inte längre lika rolig för det finns väl inga terrorgrupper som gillar tanken att kunna välja ut att bara amerikaner utlöser en bomb ?
Amerikanska pass är numera utrustade med en integrerad skärmbur så att de inte längre kan "fjärridentifieras" om de är ihopslagna utan man måste vika upp det....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

beställde precis ett då det var 2 år tills utgångsdatumet... kändes som en schysst funktion att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

och så visade säkerhetsforskare hur man byggde en bombdetonator som kände igen passen, då var tekniken inte längre lika rolig för det finns väl inga terrorgrupper som gillar tanken att kunna välja ut att bara amerikaner utlöser en bomb ?

Hur många har sprängts i luften på det sättet de senaste tio åren då?

Permalänk
Medlem

Säkerheten verkar vara rent ut sagt usel för dessa kort. Hur kul är det om det dyker upp en massa små inköp på ens konto som man inte gjort?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Såg att det är många som är oroliga för att bli av med pengar trådlöst. Men måste bara fråga hur ni tänker? jag får i alla fall för mig att terminalen som blippar kortet måste vara kopplad till ett bankkonto, det är inte så att när jag har min blipp dosa att jag kan gå runt och scanna och helt plötsligt ha en rulle med rödingar i fickan. Är mest intresserad av att veta hur ni får för er att tekniken fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Med minsta säkerhet är väl att ta i, "blippfunktionen" gör att du kan handla upp till 250kr beroende på bank utan att uppge kod, men med jämna mellanrum måste du ändå ange kod som en extra säkerhet. Du kanske kan handla 3-5 gånger utan kod så det är väl inga jättesummor du förlorar.

Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

Behöver du verkligen trycka ner människor för att få fram ditt budskap?

Förlora en 500'ing kanske inte är hela världen, mindre roligt att bli av med eventuella kortnummer/personuppgifter

"Betallösningen gör det dock möjligt för hackare att komma åt känsliga personuppgifter, menar ekonomen Troels Holmberg på danska konsmentföreningen Forbrugerrådet."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många har sprängts i luften på det sättet de senaste tio åren då?

Man förbättrade skärmningen för att undvika problemet, men det pekar ju på riskerna med kontokorten, i städer där man riskerar trängsel lär man behöva skydda kontokortet för jag tror att det kommer att dyka upp brottslingar som jagar tex i kollektivtrafiken och uppgifterna kommer att skickas vidare och användas i bokstavligt talat samma sekund som man läser av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Såg att det är många som är oroliga för att bli av med pengar trådlöst. Men måste bara fråga hur ni tänker? jag får i alla fall för mig att terminalen som blippar kortet måste vara kopplad till ett bankkonto, det är inte så att när jag har min blipp dosa att jag kan gå runt och scanna och helt plötsligt ha en rulle med rödingar i fickan. Är mest intresserad av att veta hur ni får för er att tekniken fungerar

Det är kortuppgifter som denna teknik är dålig på. Inte för att bli av med några pengar.

Permalänk
Medlem

Så istället för att skapa säkrare kort som är svårare att skimma så gör dom kort som är ännu lättare att sno pengar ifrån för att folk är lata att skriva in sin kod?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Måste bara älska kort utan minsta lilla säkerhet. Riktigt trevligt för kriminella.

Nyfiken på hur du menar nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Fick du verkligen ett VISA kort med blipp? På SEB har det tagit bort VISA och gått till mastercard.
Har letat efter en bank med VISA men de flesta har gått över till Mastercard suger rejält.

Sorry, det skall vara Mastercard såklart.

Har du fått det, och vad tycker du isåfall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zero Cool:

Har haft det på mitt Mastercard i några månader. Funkar bra, men det är inte alltid helt uppenbart i vilka butiker det fungerar. De kan ha en terminal som ser ut att kunna blippa på men sen har butiken inte den tjänsten. Då förlorar man tid istället, när man efter ett par försök måste använda chippet.

Du har jag NFC-symbolen på sidan av alla terminaler det fungerar med eller hur?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompson:

Nej inte fått ännu och efter vad jag har läst, hoppas jag att det går att välja bort. Låter fantastiskt osäkert.

Källa på detta?