Permalänk

MOBO + Minnen, QVL

Hej, första inlägget på forumet och har lite frågor angående minneskompabilitet.

Som jag förstått verkar folk haft lite problem med minneshastigheter de första månaderna sedan Ryzen-serien släpptes. Har förstått det som att 3200mhz ska vara lite av en "sweetspot" där man får mest prestanda för pengarna när man driver en Ryzen-processor och har därför tänkt att köpa minnen och moderkort som stödjer 3200mhz till mitt bygge jag tänkte komma igång med nu inom en snar framtid.

Min fråga är således: Är jag garanterad att uppnå en viss minneshastighet till ett specifikt moderkort om ett specifikt par minnen finns med på tillverkarens minnesstödslista för den givna hastigheten?

Har kollat runt efter moderkort och minnen till rimliga priser som ska fungera tillsammans och kommit fram till att MSI B350 Tomahawk tillsammans med Corsairs 3200mhz (CMK16GX4M2B3200C16R) ska fungera fint. På MSIs hemsida finns minnena med under supported speed på 3200mhz upp till 2 dimms vid 1.35V. Varför jag är osäker och frågar är för att jag ändå uppfattat det på forumet som att folk fastnat vid 2400 eller tom 2133mhz med detta moderkort och dessa minnen. Tycker det låter märkligt när de ändå finns registrerade som kompatibla enligt QVL hos MSI.

Med andra ord, ska man ta QVL med en nypa salt, eller kan jag lita på listan och köpa ovan nämnda minnen och moderkort utan att behöva oroa mig för att fastna vid lägre hastigheter än 3200mhz? Är det dessutom underförstått så att hastigheten 3200mhz för dessa minnen på detta moderkort uppnås genom överklockning, eller kan jag vänta mig minneshastigheten utan att behöva överklocka?

Mycket frågetecken, men hoppas någon ska kunna hjälpa mig reda ut tankarna mina.

Permalänk
Medlem

Generellt sagt, och inte specifik till Ryzen.

Det är inte bara vad moderkortet stödjer för hastighet, det är även vad processorn stödjer, dess "minnesbuss" måste ha minst den hastighet som RAM har, annars kommer de att klockas ner för att matcha.

Detta är mest "problematisk" med AMD, Intel har XMP som kan köra RAM i andra hastigheter oberoende av processorn's "minnesbuss".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Okej, och det innebär för min del? Kommer köpa en R5 1600, men hittar ingen info om busshastigheten. På moderkortstillverkarens sida står det ju dock angivet att minneshastigheterna som de testat med minnen gäller Ryzen-serien.

Det enda jag egentligen vill veta är vad jag kan förvänta mig om jag köper B350 Tomahawk med CMK16GX4M2B3200C16R. Om det kommer innebära att jag drar en snurr på lottohjulet och kanske når 3200 om jag har tur, eller om jag faktiskt får det jag betalar för när minnena trots allt finns med på QVL hos moderkortstillverkaren för just Ryzen-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raaavioli:

Det enda jag egentligen vill veta är vad jag kan förvänta mig om jag köper B350 Tomahawk med CMK16GX4M2B3200C16R. Om det kommer innebära att jag drar en snurr på lottohjulet och kanske når 3200 om jag har tur, eller om jag faktiskt får det jag betalar för när minnena trots allt finns med på QVL hos moderkortstillverkaren för just Ryzen-serien.

Om det är denna:
AMD Ryzen 5 1600
Memory controller: Supported memory: DDR4-2667
Så nej, du kommer inte att kunna få 3200Mhz med den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Med andra ord kommer jag behöva överklocka för att nå upp till 3200Mhz med den processorn?

Permalänk
Medlem

"Officiellt" stödjer Ryzen (alla modeller) bara upp till 2667 MHz, så egentligen är det överklockning om du kör snabbare än det. 3200 är det högsta du kan köra idag utan BCLK-överklockning, men en ny uppdatering i maj kommer att låsa upp ytterligare frekvenser.

Vill du vara garanterad 3200 MHz bör du köpa Samsung B-Die minnen. Dessa får du genom att köpa t.ex. G Skill 3200 C14 minnen eller andra minnen med hög frekvens och låga timings (jag kör Corsair LPX 3600 C18 som jag klockat ner till 3200 C16).

3200 C16-minnen *kan* fungera i 3200 C16, men det finns också en risk att de inte fungerar i mer än 2133-2933 MHz. Finns minnena med på moderkortets QVL-lista kan man nog vara ganska säker på att de fungerar i den hastigheten, om de även specificerat uppnådd hastighet i QVL:en (visa skriver bara om minnena fungerar eller inte).

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Sitter själv på Tomahawk B350 med Ryzen 1600.
Kolla in tråden jag skapade nyligen:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475158-hur-valjer-jag-...

Hittar du "CMK16GX4M2B3200C16R" i v4.31 så får du Samsung B-Die, dessa har en del fått upp i 3k.
Vet att webhallen i göteborg (frölunda) har ett par vita v4.24 E-Die, sedan tror jag dom flesta säljer v5.29 som är Hynix.

Jag själv körde på "hoppas_på_det_bästa" och köpte ett par som du länkade. Får se vad som händer kommande veckorna. Har inte hunnit bygga ihop allt men läst att det ska vara bättre stöd stödet blir bara bättre med tiden.

Permalänk
Skrivet av vadahu:

Sitter själv på Tomahawk B350 med Ryzen 1600.
Kolla in tråden jag skapade nyligen:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475158-hur-valjer-jag-...

Hittar du "CMK16GX4M2B3200C16R" i v4.31 så får du Samsung B-Die, dessa har en del fått upp i 3k.
Vet att webhallen i göteborg (frölunda) har ett par vita v4.24 E-Die, sedan tror jag dom flesta säljer v5.29 som är Hynix.

Jag själv körde på "hoppas_på_det_bästa" och köpte ett par som du länkade. Får se vad som händer kommande veckorna. Har inte hunnit bygga ihop allt men läst att det ska vara bättre stöd stödet blir bara bättre med tiden.

Okej, förstår. Har också läst att Samsung b-die ska vara bättre i dagsläget. Hur vet jag dock om det är b-die (v4.31) eller Hynix (v5.29)? Ser jag det på förpackningen eller måste jag öppna den och kolla på själva minnena?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Raaavioli: Du ser det genom plastfönstret på baksidan av förpackningen

https://www.youtube.com/watch?v=BmXLvRTn8qk här ett par SK Hynix 5.29

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Raaavioli:

Hej, första inlägget på forumet och har lite frågor angående minneskompabilitet.

Som jag förstått verkar folk haft lite problem med minneshastigheter de första månaderna sedan Ryzen-serien släpptes. Har förstått det som att 3200mhz ska vara lite av en "sweetspot" där man får mest prestanda för pengarna när man driver en Ryzen-processor och har därför tänkt att köpa minnen och moderkort som stödjer 3200mhz till mitt bygge jag tänkte komma igång med nu inom en snar framtid.

Min fråga är således: Är jag garanterad att uppnå en viss minneshastighet till ett specifikt moderkort om ett specifikt par minnen finns med på tillverkarens minnesstödslista för den givna hastigheten?

Har kollat runt efter moderkort och minnen till rimliga priser som ska fungera tillsammans och kommit fram till att MSI B350 Tomahawk tillsammans med Corsairs 3200mhz (CMK16GX4M2B3200C16R) ska fungera fint. På MSIs hemsida finns minnena med under supported speed på 3200mhz upp till 2 dimms vid 1.35V. Varför jag är osäker och frågar är för att jag ändå uppfattat det på forumet som att folk fastnat vid 2400 eller tom 2133mhz med detta moderkort och dessa minnen. Tycker det låter märkligt när de ändå finns registrerade som kompatibla enligt QVL hos MSI.

Med andra ord, ska man ta QVL med en nypa salt, eller kan jag lita på listan och köpa ovan nämnda minnen och moderkort utan att behöva oroa mig för att fastna vid lägre hastigheter än 3200mhz? Är det dessutom underförstått så att hastigheten 3200mhz för dessa minnen på detta moderkort uppnås genom överklockning, eller kan jag vänta mig minneshastigheten utan att behöva överklocka?

Mycket frågetecken, men hoppas någon ska kunna hjälpa mig reda ut tankarna mina.

Nej, IMC i processorn är den enhet som begränsar generellt sett. Frekvenser som stiger över den officiella maxfrekvensen är alltid överklockning och inga garantier finns.

Skrivet av Belzader:

Generellt sagt, och inte specifik till Ryzen.

Det är inte bara vad moderkortet stödjer för hastighet, det är även vad processorn stödjer, dess "minnesbuss" måste ha minst den hastighet som RAM har, annars kommer de att klockas ner för att matcha.

Detta är mest "problematisk" med AMD, Intel har XMP som kan köra RAM i andra hastigheter oberoende av processorn's "minnesbuss".

IMC - Integrated memory controller (Minneskontroller) inte minnesbuss.

Skrivet av Belzader:

Om det är denna:
AMD Ryzen 5 1600
Memory controller: Supported memory: DDR4-2667
Så nej, du kommer inte att kunna få 3200Mhz med den.

Högsta officiella minnesstödet är 2667 MHz (Mer specifikt med en ensam sticka). Sedan är det överklockning om man vill nå högre. Men precis som du säger, det finns inga garantier. Precis lika lite som om någon frågar "Kan jag nå 5 GHz med processor X?".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Liten uppdate @Raaavioli

Hynix 5.29 - CMK16GX4M2B3200C16R
Kör v1.4 på mitt bios och dessa minnen fungerar klockrent i 2993Mhz. Verkar som att fler har fått dessa att fungera
Gjorde inte mer än att välja profil i bios. Rullat på hela helgen utan några problem.

Permalänk

@vadahu: Tack för info, tror jag satsar på ett par av dessa om jag inte hittar b-die.