MOBO + Minnen, QVL
Hej, första inlägget på forumet och har lite frågor angående minneskompabilitet.
Som jag förstått verkar folk haft lite problem med minneshastigheter de första månaderna sedan Ryzen-serien släpptes. Har förstått det som att 3200mhz ska vara lite av en "sweetspot" där man får mest prestanda för pengarna när man driver en Ryzen-processor och har därför tänkt att köpa minnen och moderkort som stödjer 3200mhz till mitt bygge jag tänkte komma igång med nu inom en snar framtid.
Min fråga är således: Är jag garanterad att uppnå en viss minneshastighet till ett specifikt moderkort om ett specifikt par minnen finns med på tillverkarens minnesstödslista för den givna hastigheten?
Har kollat runt efter moderkort och minnen till rimliga priser som ska fungera tillsammans och kommit fram till att MSI B350 Tomahawk tillsammans med Corsairs 3200mhz (CMK16GX4M2B3200C16R) ska fungera fint. På MSIs hemsida finns minnena med under supported speed på 3200mhz upp till 2 dimms vid 1.35V. Varför jag är osäker och frågar är för att jag ändå uppfattat det på forumet som att folk fastnat vid 2400 eller tom 2133mhz med detta moderkort och dessa minnen. Tycker det låter märkligt när de ändå finns registrerade som kompatibla enligt QVL hos MSI.
Med andra ord, ska man ta QVL med en nypa salt, eller kan jag lita på listan och köpa ovan nämnda minnen och moderkort utan att behöva oroa mig för att fastna vid lägre hastigheter än 3200mhz? Är det dessutom underförstått så att hastigheten 3200mhz för dessa minnen på detta moderkort uppnås genom överklockning, eller kan jag vänta mig minneshastigheten utan att behöva överklocka?
Mycket frågetecken, men hoppas någon ska kunna hjälpa mig reda ut tankarna mina.