Det här med gratis gatuparkering i Stockholms förorter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Datumparkering != reserverad plats för ett visst fordon.

Kanske var lite väl otydlig, pratade (faktiskt) inte om förskolebarn, utan om skolbarn. Men då medelresan i bil är 3 kilometer lång så kan jag väl se en stor potential till andra färdmedel. Inte minst sett ur ett folkhälsoperspektiv.

I tidigare generationer så fanns det cykelbarnstolar, cykelvagnar etc. Men nu är det bilen dit, sen förbi skolan, köra som en tok förbi alla gående barn och sen med gott samvete facebooka "jag kör mina barn för att det är så många idioter som skjutsar barnen".

Avslutningsvis, när man arbetar med de här frågorna och har så gjort i närmre 10 år så upphör man inte att förvånas över att ett B-körkort är fullt tillräckligt för att veta mer än alla oss inom branschen. Jag ger mig inte på att starta en kirurgiklinik för att jag faktiskt sett lite House, Cityakuten och Grey's Anatomy.

Jag äger inte ens egen bil längre sen jag började studera så för mig finns det inga tvivel att du säkert har bättre koll på grejorna. Jobbar du på en högre position eller som parkeringsvakt så du har första parkett för att se problemen så att säga?

Jag jobbar själv som socionom och det är väldigt lätt att få en cynisk bild på ett problem om man jobbar med det under en längre tid. Jag tror att det ibland kan vara bra att få in åsikter från någon som inte är helt insatt i problemet också.

Datumparkering är inte samma sak som reserverad plats som du skriver men även om vi drar till med en tillställning hemma så är det ingen som klagar på att de inte hittar plats så därför har jag tyckt att det vart en bra lösning. Det lämnar alltid en sida ledig för att kommunen ska kunna städa och för att man ska kunna köra förbi de parkerade bilarna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktoris:

Jag äger inte ens egen bil längre sen jag började studera så för mig finns det inga tvivel att du säkert har bättre koll på grejorna. Jobbar du på en högre position eller som parkeringsvakt så du har första parkett för att se problemen så att säga?

Jag jobbar själv som socionom och det är väldigt lätt att få en cynisk bild på ett problem om man jobbar med det under en längre tid. Jag tror att det ibland kan vara bra att få in åsikter från någon som inte är helt insatt i problemet också.

Datumparkering är inte samma sak som reserverad plats som du skriver men även om vi drar till med en tillställning hemma så är det ingen som klagar på att de inte hittar plats så därför har jag tyckt att det vart en bra lösning. Det lämnar alltid en sida ledig för att kommunen ska kunna städa och för att man ska kunna köra förbi de parkerade bilarna med.

Är (inte längre) ute i fält, men har erfarenhet från det som ligger till grund (både utredningar, men även faktiskt arbete med flytt av fordon etc). Har sett problemen på första parkett och får även höra det i telefon och mail när personer försöker rättfärdiga att "de bara skulle" och "det gör väl inget att jag står i gräsmattan i parken". Men vet också vad som händer när fordon inte kommer fram pga bilar som står fel.

Åsikter som leder någonstans är ju positivt att få in, men "jag vill att det ska vara gratis för att jag tycker garagen är för dyra" är inte något som jag kommer tillmäta särskilt stor vikt.

Grundregeln är ju att parkering är tillåten, och står det bilar en helg i månaden så är det väl inget stort problem? Men bilarna som står på trottoaren (för där är man ju inte ivägen)... De kan ju hamna någon annanstans än där de stått.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jo men även det har väl också blivit bättre?

På ex götgatan är det väl ungefär 50/50 bilar och cykelkörfält?

Och jag tycker det finns fler cykelkörfält i stan och iaf södra förorterna. Om man jämför med för 20 år sen eller mer.

Visst det kanske inte är tillräckligt bra. Men det är bättre än vad det har varit på väldigt många årtioenden.

Även om vi ser på korsa vattnet så är den ända bron som de byggt de senaste 20 åren mellan södermalm och årsta/södertörn årstabron som är för cykel och pendeltåg.

Skrivet av Nioreh83:

Var glad att du inte behöver parkering inne i stan. 1100kr/månaden och man får cirkulera i nån timma för att hitta en plats, plus några gånger i veckan fast man inte ska nånstans pga städdag

Ja, är glad att jag inte behöver parkering inne i stan. Dock har jag mycket mer förståelse för de kostnader man utsätts för. Innerstaden är trots allt definitionen av ytineffektivt. Som innerstadsboende är det väl knappast någon längre sträcka till de dagliga resmålen man kan tänkas ha. Så att ha en bil där är inte lika nödvändigt som utanför staden enligt min mening. Cykelbanorna som de ser ut idag (som korsar vägar hejvilt) är livsfarliga men det är ett annat ämne som jag inte tycker hör till tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Var glad att du inte behöver parkering inne i stan. 1100kr/månaden och man får cirkulera i nån timma för att hitta en plats, plus några gånger i veckan fast man inte ska nånstans pga städdag

Fast det är dock relativt enkelt att få en garageplats, handlar bara om att betala för det.