Problem med nollställda Biosinställningar.

Permalänk
Medlem

Problem med nollställda Biosinställningar.

Hej

Jag har ett problem med ett moderkort ASUS P8B75-V. Jag förlorar Biosinställningarna och får trycka på F1 varje gång jag drar ur strömsladden till datorn. Jag drar ur sladden ofta, speciellt sommartid pga åskrisk. Stänger jag av datorn men låter sladden sitta i så startar den som den ska. Detta gör att uppstartproceduren ibland blir väldigt omständig. Jag har bytt CR2032 batteriet till ett nytt Maxell som går ut år 2020 där jag har drygt 3V spänning, har provat andra nya batterier med samma resultat. Jag har flashat om Bios och nollställt Biosinställningarna flera gånger. Jag har till och med ryckt ur Bioskretsen och satt den i en prommer och skrivit nollor över hela chippet och sedan flashat in ny mjukvara. Men felet är ändå kvar.

Ska jag köpa ett nytt Bios-chip och skriva in ny mjukvara? Jag har slut på idéer. Någon annan som kommer på en smart lösning?

Datorkonfiguration:

ASUS P8B75-V
Intel 3770K (ej överklockad)
4 st 8 GB moduler @ 32 GB RAM Crucial PC3-12800H
2 st SSD + 3 st 3 TB Diskar
Intern diskettstation
Dubbla DVD-brännare
Nvidia GTX 970 4 GB

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag har ett problem med ett moderkort ASUS P8B75-V. Jag förlorar Biosinställningarna och får trycka på F1 varje gång jag drar ur strömsladden till datorn. Jag drar ur sladden ofta, speciellt sommartid pga åskrisk. Stänger jag av datorn men låter sladden sitta i så startar den som den ska. Detta gör att uppstartproceduren ibland blir väldigt omständig. Jag har bytt CR2032 batteriet till ett nytt Maxell som går ut år 2020 där jag har drygt 3V spänning, har provat andra nya batterier med samma resultat. Jag har flashat om Bios och nollställt Biosinställningarna flera gånger. Jag har till och med ryckt ur Bioskretsen och satt den i en prommer och skrivit nollor över hela chippet och sedan flashat in ny mjukvara. Men felet är ändå kvar.

Ska jag köpa ett nytt Bios-chip och skriva in ny mjukvara? Jag har slut på idéer. Någon annan som kommer på en smart lösning?

Datorkonfiguration:

ASUS P8B75-V
Intel 3770K (ej överklockad)
4 st 8 GB moduler @ 32 GB RAM Crucial PC3-12800H
2 st SSD + 3 st 3 TB Diskar
Intern diskettstation
Dubbla DVD-brännare
Nvidia GTX 970 4 GB

Skriver BIOS något avvikande vid start? Låter som om kretsen har svårt att hålla bitarna på plats när spänning försvinner alternativt att en spik uppstår när Du stoppar in elsladden.

Enklaste sättet att bekräfta att det är en gnista som skapar problemet är bryta kraften en bit ifrån datorn och sedan slå på kraften efter en stund. Säkringen låter som ett säkert kort om Du inte har en UPS till datorn som kör ren sinus, kapar toppar och hjälper till vid bottnar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni:
Hej

Jag har testat att bryta strömmen bit från datorn, men det hjälper inte. 3 meter kanske är för kort avstånd? Hur som helst så har jag ett Corsair 750 watt silver men jag kommer snart få ett EVGA 750 watt gold plus. Kanske det är där felet sitter? Nätagget..

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: Kan tänka mig att det är ett av två fel: antingen är det fel med att BIOS chippet inte är strömförsörjt ordentligt så att den behåller BIOS datan (batteri, batterihållare, etc). eller BIOS chippet självt som krånglar internt.

Och eftersom du har testat med att byta batteri, så är det nästa steg i att kolla med en multimeter så att du får rätt spänning till BIOS chippet? (Du får läsa vad som står på chippet och söka på för att se vilka pinnar du skall mäta på, hittar ingen bild online så jag kan hjälpa dig med det.)

Och om jag förstår det rätt så är det dubbla bios chip på det moderkortet, så teoretisk så skulle du kunna byta plats på dem, och se om det hjälper (det vill säga att master chippet är felaktigt så att det inte håller kvar datan, men slave chippet kanske inte har det felet).
Men kolla spänningen i första hand.

Permalänk
Medlem

Nej, nätaggen borde inte ha något med det att göra då det interna CR2032 batteriet som du bytt är fail-over när strömmen klipps. Den ska behålla igång interna klockan och BIOS inställningarna ett bra tag, åtminstone ett år med nytt batteri, (Shelf life brukar vara specifierat till 10 år). Så det bör hålla även om datorn övrigt är strömlös.

Kan det vara så att batterihållaren har en kallödning etc,, något verkar iaf defekt där runtomkring.
Annars kanske det är ett utmärkt skäl till att börja kolla på överspänningsskydd om du har jordade uttag, eller en UPS om du inte har det, eller vill ha möjligheten och spara och stänga ner fint om strömmen går. Med dem är inte åskan längre någon huvudvärk. Men glöm inte att övrig intill liggande kablage är minst lika ledande, nätverket, antenner, etc. Så se till att skyddet täcker även dem.

Permalänk
Medlem

@Jimi84: Det är enklare än så.
Är apparaterna kopplade mot olika elektriska nät (el och tele, el och tv-antenner och liknande) så finns risken att du får en onormal potentialskillnad mellan dessa vid åskoväder vilket är det som förstör sakerna. För det är ju just ADSL/VDSL modem, trådlösa telefoner, faxar, tv-apparater, etc. som går sönder när åskan slår till (alla är saker som pratar på minst två olika nät).

Har du internet via t.ex ADSL så finns ju risken att potentialskillnaderna sprider sig genom kablarna till övrig utrustning och kan då skada din Dator också.

Har du trådlöst nätverk till datorn så har du ju bara en potential i datorn -> mycket mindre risk vid åska.
Har du internet via Fiber, så har ju alla apparater i nätverket samma potential -> mycket mindre risk vid åska.

Tänker man efter så är det inte så mycket svårare än så. Överspänningsskydd och sånt kan hjälpa, men är också lite av en lösning för syns skull ifall man inte sitter mot olika elektriska nät.

Hur ofta går vanliga gamla telefoner som är kopplade mot TELE nätet, lampor, kylskåp, etc. sönder vid "normala" blixtnedslag.
Och då menar jag inte att ett som slår ner direkt i huset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

Nej, nätaggen borde inte ha något med det att göra då det interna CR2032 batteriet som du bytt är fail-over när strömmen klipps. Den ska behålla igång interna klockan och BIOS inställningarna ett bra tag, åtminstone ett år med nytt batteri, (Shelf life brukar vara specifierat till 10 år). Så det bör hålla även om datorn övrigt är strömlös.

Kan det vara så att batterihållaren har en kallödning etc,, något verkar iaf defekt där runtomkring.
Annars kanske det är ett utmärkt skäl till att börja kolla på överspänningsskydd om du har jordade uttag, eller en UPS om du inte har det, eller vill ha möjligheten och spara och stänga ner fint om strömmen går. Med dem är inte åskan längre någon huvudvärk. Men glöm inte att övrig intill liggande kablage är minst lika ledande, nätverket, antenner, etc. Så se till att skyddet täcker även dem.

Har själv sett EEPROM kretsar förlora sin data när det gnistrar i matningstrådarna medan man kopplar. Men satte man istället en strömbrytare så försvann problemet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

@Veni:
Hej

Jag har testat att bryta strömmen bit från datorn, men det hjälper inte. 3 meter kanske är för kort avstånd? Hur som helst så har jag ett Corsair 750 watt silver men jag kommer snart få ett EVGA 750 watt gold plus. Kanske det är där felet sitter? Nätagget..

Om där finns en batteribygel för knappcellsbatteriet, kolla att den är på. Tänk förresten på att lithiumbatterier är knepiga att mäta med ett vanligt mätinstrument. Därför innehåller batterier till telefoner, plattor, drönare m.m. egna kretsar för bl.a. hålla koll på hur mycket kapacitet som beräknas vara kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Veni, var ska strömbrytaren sitta? Batteriet sitter som det ska. Det finns ingen bygel utan det är en typ av clips som låser fast batteriet.

@loefet Har ej kollat kalllödning men tack för tipset. Klockan går helt fel på flera år när jag brutit strömmen. Ang internet så har jag varken ADSL eller Fiber utbyggt där jag bor. Det är 3G som gäller här vilket är enda sättet att koppla upp sig. Med andra ord inga potentialskillnader på det sättet. ADSL-modem brukar ha ingångstransformatorer på telelinan har jag för mig vilket oxå gör att man inte får potentialskillnad.

@Jimi84 Tack, jag bryter rubbet när det är åskrisk.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

@Veni, var ska strömbrytaren sitta? Batteriet sitter som det ska. Det finns ingen bygel utan det är en typ av clips som låser fast batteriet.

@loefet Har ej kollat kalllödning men tack för tipset. Klockan går helt fel på flera år när jag brutit strömmen. Ang internet så har jag varken ADSL eller Fiber utbyggt där jag bor. Det är 3G som gäller här vilket är enda sättet att koppla upp sig. Med andra ord inga potentialskillnader på det sättet. ADSL-modem brukar ha ingångstransformatorer på telelinan har jag för mig vilket oxå gör att man inte får potentialskillnad.

@Jimi84 Tack, jag bryter rubbet när det är åskrisk.

Jag pratar om EEPROM generellt. Hade ett scenario där man inte förstod varför EEPROM:et tömdes var gång man bröt kraften till produkten(13,76VDC). Visade sig att gnistorna som bildades vid inkoppling av kraften bildade så pass stora störningar så att EEPROM:et tappade all data som vi kunde programmera. Genom att montera en strömbrytare mellan så att man inte satt och skruvade på trådarna så försvann problemet. Slutsatsen var att EEPROM:et inte skyddats tillräckligt utav dess skapare eller dess tillämpning i den produkt den var monterad i.

Flertalet produkter på marknaden har dessutom kortslutningsbyglar där man med hjälp av stift aktiverar/avaktiverar batteriet. Detta för att produkten inte skall tugga batteri på hyllan. Vet ej om det finns på det aktuella moderkortet som problemet avser.

Om Du även har problem med RTC:n så tyder det på att problemet troligtvis inte ligger i EEPROM:et. Låter mer som om där inte kommer någon kraft fram till berörda kretsar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har Du förresten kollat detta:
https://www.asus.com/support/faq/1000851

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: Det är garanterat så enkelt att ditt batteri på moderkortet behöver bytas, batteriet är till för just att hålla inställningarna när strömmen bryts.

Permalänk
Medlem

@Veni Jag har inte checksum error. Men med ditt resonemang så borde en glättningskondensator räcka att koppla parallellt med strömförsörjningen till DIP-8 kretsen. Har nollställt Bios via byglingen. Ingen skillnad. RTC nollställs så fort Biosinställningarna nollställs. Tydligen..?

@MacAllan Batteriet är bytt, har provat flera nya batterier och det blir samma sak. Har fullgod spänning på strax över 3V obelastat vilket borde räcka för att behålla minnet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

@Veni Jag har inte checksum error. Men med ditt resonemang så borde en glättningskondensator räcka att koppla parallellt med strömförsörjningen till DIP-8 kretsen. Har nollställt Bios via byglingen. Ingen skillnad. RTC nollställs så fort Biosinställningarna nollställs. Tydligen..?

@MacAllan Batteriet är bytt, har provat flera nya batterier och det blir samma sak. Har fullgod spänning på strax över 3V obelastat vilket borde räcka för att behålla minnet.

Nu vet jag inte hur ditt moderkort beter sig när det gäller återställningsstiftet för inställningarna+klockan, men finns där risk att den sitter fel/dåligt och enbart kontrolleras vid strömavbrott och således får Du detta problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Veni När jag nollställer Biosminnet (CMOS-minne heter det väl inte längre?) så är alla inställningar i grundutförande inkl klockan. Men det hjälper inte, varje gång jag drar ur sladden till datorn så blir det samma effekt. Dvs alla inställningar nollställs.

Exakt vad är det som sitter fel?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

@Veni När jag nollställer Biosminnet (CMOS-minne heter det väl inte längre?) så är alla inställningar i grundutförande inkl klockan. Men det hjälper inte, varje gång jag drar ur sladden till datorn så blir det samma effekt. Dvs alla inställningar nollställs.

Kortslutningsbygeln över stiften. Jag vet nämligen inte hur nollställningen på ditt moderkort verkligen fungerar. Testa att medvetet sätta bygeln i nollställningsläge och stäng av datorn men dra ej ut strömkabeln. Starta sedan upp datorn och kolla om inställningarna är kvar eller ej. Kommer att ge svar på om felet ligger kring dessa stift.

Om inställningarna är kvar trots detta så kan ett potentiellt spår vara att systemet tror att Du vill nollställa BIOS och således utför den detta, men detta kräver kanske att datorn verkligen är spänningslös.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Om felet endast uppstår när strömmen bryts från nätagget så är det relaterat till batteriets strömförsörjning, är nu batteriet bytt så får du kolla att det sitter ordentligt och kan leverera sin spänning.
Du verkar betydligt mer hemma på kretsar och dylikt än vad jag är, men jag tror du förstår vad jag menar.

Om det skulle vara något med jumpern eller återställningsstiften borde felet visa sig var gång du stänger av eller startar om datorn, även om du inte bryter strömmen från nätagget.

Permalänk
Medlem

Om RTC ryker var gång så är det tydlig indikation på att Cmos-minnet inte får ström som den skall - klockan behöver nämligen ha ström i alla lägen för att fungera.

Som tidigare nämnt så får du kolla med multimeter att batterispänningen faktiskt når ända fram till kretsen, om inte, ta reda på var det tar stopp.

Jag skulle börja med batterihållaren och se att den verkligen kontakterar batteriet som det skall när batteriet är monterat eller om det är någon fjäder som tappa spänsten och det trycker inte emot ordentligt.

Permalänk
Medlem

Bytte batteri ytterligare en gång idag från en ny karta 2032 batterier som kom med posten. Återstå att se om det hjälper.. Tack för alla svar hittils, ska mäta spänningen på kretsen när allt är urdraget och se om det finns spänning till minnesstiftet. Eller är det verkligen till DIP-8 som strömmen ska gå eller finns det någon annan krets som kommer ihåg ramminnet? Jag har för mig att man kan flasha om BIOS och radera kretsen helt emellan flashningarna och ändå ha kvar alla inställningar när man sätter tillbaka det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag är lite osäker på att den behöver batteri för att fungera. EEPROM som klarar 1 miljon skrivningar borde räcka. Däremot så lär RTC:n behöva kraft.

Men har personlig erfarenhet från att ett EEPROM i en viss produkt fick sina data att ej matcha kontrollsumman och således tömde programmet EEPROM:et och skickade in fabriksinställningar. Detta inträffade när spänningsmatningen(12VDC) gnistrade till, t.ex. när man skruvade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bytte batteri ytterligare en gång. Men klockan funkar så länge nätdelen är inkopplad. Det är jätteomständigt att ställa in alla grejor i Bios varje gång man startar datorn efter att ha varit urdragen.

Var ska jag börja mäta? För mig känns det som att detta är ett fysiskt fel på moderkortet. Bör jag köpa mig en ytmonteringslödpenna för detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har sett att det säljs Z77 moderkort på ebay och liknande sajter. Skulle jag för övrigt vinna något i prestanda förutom 2 st 6 gbit sataportar istället för endast 1 st 6 gbit sata port? Jag börjar lessna lite. Skulle vilja överklocka men eftersom alla inställningar försvinner efter varje strömbortfall så känns motivationen noll till det.

Visa signatur