Koppla Corsair H115i korrekt till asus z270i Moderbräda

Permalänk

Koppla Corsair H115i korrekt till asus z270i Moderbräda

@Corsair Johan: @Krokarn
Hej!

Fick i dagarna hem min nya data från inet där jag hade nyttjat fri montering de hade som erbjudande.
Allt såg jättebra ut, förutom en liten detalj jag nu undrar över.

Kylningen är en Corsair H115i, och fläktarna är direkt kopplade till pumpen (vad jag kan se)
Moderbrädan är en Asus z270i där det på brädan finns Cha_fan, Cpu_fan, och AiO_pump kontakter 1 st vardera.
Däremot hade De hade kopplat pumpen (1 liten tunn kabel (power) på Cpu_fan).
Jag bytte till Aio_Pump, och fick således i bios stänga av Cpu Fan speed monitoring, för att inte varje gång få felmeddelande när man bootar upp.

Nu läser jag i corsairs egna manual, så står det koppla Power till pumpen till CpU_fan Header
Är detta bara om det inte finns AIO_pump Header, för det står inget om det i inst boken, eller skall den likaväl kopplas till den, vad är då AiO_ pump header till för..?? i så fall

Vad är skillnaden, har jag gjort rätt, spelar det någon roll om de sitter som de hade satt den, hade de monterat den där av en anledning jag inte vet om.

upload image

Tack

Ps Fläktarna snurrar och allt fungerar, har en idle temp på 29-40 och max uppnådda 75 i Prime95 stresstest.
men jag bara undrar vad som är bäst/rätt sätt
har det någon betydelse när man sedan installerar corsair Link..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Det ska inte spela någon roll. Du kommer kunna anpassa/ändra pumpen antingen via ASUS egna verktyg eller via Link ändå - du specificerar bara vilken header som används.

Permalänk
Medlem

Precis som @sebbeh skriver så spelar det ingen roll om du ändrar precis som han beskrivit.
Jag har en H115i själv och jag har min kopplad på cpu_fan, men samtidigt har jag ingen aio_pump på mitt Gigabyte moderkort. Jag har istället en cpu_opt som man kan koppla en pump om man kör custom kylning.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

tack för svar, så var det bara så...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Blacksheep:

tack för svar, så var det bara så...

Anledningen varför vi skriver i manualen att den ska kopplas in på CPU_FAN är för att man ska slippa stänga av i BIOS och för att datorn ska "känna av" att en kylare är installerad.

Utöver de spelar de ingen roll så länge de är vanliga fläktkontakter.

Permalänk
Medlem

Fråga ang. H115i

Skrivet av Corsair Johan:

Anledningen varför vi skriver i manualen att den ska kopplas in på CPU_FAN är för att man ska slippa stänga av i BIOS och för att datorn ska "känna av" att en kylare är installerad.

Utöver de spelar de ingen roll så länge de är vanliga fläktkontakter.

Snor tråden och frågan lite.
Precis inhandlat en 7700k, asus z270F samt en H115i.
Monterade allt enligt instruktioner etc. men tycker att tempen är lite väl hög för en 280mm radiator. ligger på ca 75c vid max load (adaptive vcore) som kommer up i ca 1.24 i maxload. idle ligger runt 34-36c.
Detta är med performance mode på både pump och fläktar.

Testade efter dessa resultat att montera om "kylblocket" då märker jag att skruvarna som man monterar i bakplåten glappar med ca 3-4mm, hittar nada om att det ska vara så, bara att flera har samma problem.

Så frågorna då.
-är det normal temp? känns medelmåttigt på en cpu som inte ens är klockad (hur blir det då om jag klockar och ska ha upp vcore på ca 1.34, vill man knappt tänka på)
-är moderkortet för tunt så att blocket inte monteras korrekt och ger sämre "kylyta"?
Såg att folk har monterat gummibrickor för att få dit monteringsskruvarna bättre. kan detta rekommenderas? annars blir det tyvärr ett byte från en produkt som för övrigt andas kvalité :/

MVH Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Snor tråden och frågan lite.
Precis inhandlat en 7700k, asus z270F samt en H115i.
Monterade allt enligt instruktioner etc. men tycker att tempen är lite väl hög för en 280mm radiator. ligger på ca 75c vid max load (adaptive vcore) som kommer up i ca 1.24 i maxload. idle ligger runt 34-36c.
Detta är med performance mode på både pump och fläktar.

Testade efter dessa resultat att montera om "kylblocket" då märker jag att skruvarna som man monterar i bakplåten glappar med ca 3-4mm, hittar nada om att det ska vara så, bara att flera har samma problem.

Så frågorna då.
-är det normal temp? känns medelmåttigt på en cpu som inte ens är klockad (hur blir det då om jag klockar och ska ha upp vcore på ca 1.34, vill man knappt tänka på)
-är moderkortet för tunt så att blocket inte monteras korrekt och ger sämre "kylyta"?
Såg att folk har monterat gummibrickor för att få dit monteringsskruvarna bättre. kan detta rekommenderas? annars blir det tyvärr ett byte från en produkt som för övrigt andas kvalité :/

MVH Daniel

Har du monterat backplaten åt rätt håll, den är inte liksidig utan sätt den som det visar i manualen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Har du monterat backplaten åt rätt håll, den är inte liksidig utan sätt den som det visar i manualen.

Inte för att låta otrevlig, men skojar du eller?... ja den är monterad rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Inte för att låta otrevlig, men skojar du eller?... ja den är monterad rätt...

Inget fel på kylaren, är heatspreadern och kylpastan som är sjukt värdelös på 7700k:n. Sen är det inte omöjligt att du kan ha monterat backplaten åt fel håll, då får du kass kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Inget fel på kylaren, är heatspreadern och kylpastan som är sjukt värdelös på 7700k:n. Sen är det inte omöjligt att du kan ha monterat backplaten åt fel håll, då får du kass kontakt.

Jo det är omöjlig om man inte är från iq reserven.
jag har också hört att 7700k'n blir rätt varm. Därför man köpte en h115i. Det jag ville ha svar på var om någon vet att det finns ett känt problem med bracketen med nyare moderkort eller om det är vanligt att skruvarna är lösa innan montering. Jag har känt på bakplåten och den sitter fast efter montering. Upplever inget glapp på kylblocket så att säga. Testat 3 olika appliceringar av mx-2 kylpasta, med samma resultat. Kollar man YT är det tips och trix av kleti och pleti som jag är mindre intresserad av.
Men som jag uppfattar det är runt 70 grader standard men efter lite överklockning och med betydligt högre vore.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Jo det är omöjlig om man inte är från iq reserven.
jag har också hört att 7700k'n blir rätt varm. Därför man köpte en h115i. Det jag ville ha svar på var om någon vet att det finns ett känt problem med bracketen med nyare moderkort eller om det är vanligt att skruvarna är lösa innan montering. Jag har känt på bakplåten och den sitter fast efter montering. Upplever inget glapp på kylblocket så att säga. Testat 3 olika appliceringar av mx-2 kylpasta, med samma resultat. Kollar man YT är det tips och trix av kleti och pleti som jag är mindre intresserad av.
Men som jag uppfattar det är runt 70 grader standard men efter lite överklockning och med betydligt högre vore.

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar vara en av dom då.

Ivarjefall så är det förmoderligen kylpastan imellan cpu och värmespridare som har applicerats dåligt från fabrik. en AIO kan kyla det utan tvekan. En delid är vad jag skulle göra.

Samt så behöver du inte ha något monstertryck mot processorn. toms-hardware har testat det tusen gånger. Sålänge kylpastan sprids över processorn och trycket bibehålls så behövs inget mer för bra värme-överföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du verkar vara en av dom då.

Ivarjefall så är det förmoderligen kylpastan imellan cpu och värmespridare som har applicerats dåligt från fabrik. en AIO kan kyla det utan tvekan. En delid är vad jag skulle göra.

Samt så behöver du inte ha något monstertryck mot processorn. toms-hardware har testat det tusen gånger. Sålänge kylpastan sprids över processorn och trycket bibehålls så behövs inget mer för bra värme-överföring.

Det baserar du på att jag tycker att tipset om att jag ska kolla om jag vänt backplaten fel var något av det dummaste jag hört, det är som när man pratar med någon mupp med ett manus på 1line support.
Tack för ditt konstruktiva svar om att jag ska öppna min cpu och voida allt vad garanti heter, när jag frågar om min AIO kylare (även fast det nog skulle behövas)
Jag frågar för övrigt snubben från Corsair eftersom deras support på deras sida är obefintlig.

Permalänk
Medlem

Återigen, det är garanterat inte fel på kylaren eller monterigen eftersom du är så smart. Vilken då endast lämnar kvar själva chipets värmeöverföring.:) var nöjd med det du har,delid eller lämna tillbaka processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Det baserar du på att jag tycker att tipset om att jag ska kolla om jag vänt backplaten fel var något av det dummaste jag hört, det är som när man pratar med någon mupp med ett manus på 1line support.
Tack för ditt konstruktiva svar om att jag ska öppna min cpu och voida allt vad garanti heter, när jag frågar om min AIO kylare (även fast det nog skulle behövas)
Jag frågar för övrigt snubben från Corsair eftersom deras support på deras sida är obefintlig.

Du som är så ofantligt och otroligt smart med kunskap över världarna!

kanske också kan lista ut att en H115i är på samma nivå som en Noctua D15 och liknande luftkylare. Mao ganska "meh" fortfarande.
Det är verkligen inte samma sak som en custom loop. Men det så klart visste ju du säkert flera år sedan.

Sedan att 7700k går lite varmt överlag var ju så klart uppenbart, inte ens en fråga! right?

Så vad är det du vill?

Är den inte "bra" nog?

Du tar helt klart kakan över dummaste jag någonsin har hört. Om du är så smart som du prackar runt och säger medans du är otrevligt mot andra så undrar jag bra fan nog vad du ens frågar en sådan idiotisk fråga för.

Hittar massor med tester som prövar med 240mm AIO kylare och andra feta luftkylare. Alla som presterar liknande till h115i och liknande temperaturer till vad du rapporterar. Men jag antar att du redan läst alla dessa men fortfarande inte hänger med på det faktum att det kanske är korrekt?

Temperaturen kan vara vad man förväntar sig, ja. Enligt tester jag har läst tidigare.
Om den ej sitter på, kan man använda brickor, vilket några har fått göra. Antingen sitter den, eller ej. Du sa ju själv att den satt så det borde du vill kunna luska ut, hur var det med IQ'n du älskar egentligen?

Antar att du tillhör IQ reserven då du ej hittade dessa "enkla" svar själv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Du som är så ofantligt och otroligt smart med kunskap över världarna!

kanske också kan lista ut att en H115i är på samma nivå som en Noctua D15 och liknande luftkylare. Mao ganska "meh" fortfarande.
Det är verkligen inte samma sak som en custom loop. Men det så klart visste ju du säkert flera år sedan.

Sedan att 7700k går lite varmt överlag var ju så klart uppenbart, inte ens en fråga! right?

Så vad är det du vill?

Är den inte "bra" nog?

Du tar helt klart kakan över dummaste jag någonsin har hört. Om du är så smart som du prackar runt och säger medans du är otrevligt mot andra så undrar jag bra fan nog vad du ens frågar en sådan idiotisk fråga för.

Hittar massor med tester som prövar med 240mm AIO kylare och andra feta luftkylare. Alla som presterar liknande till h115i och liknande temperaturer till vad du rapporterar. Men jag antar att du redan läst alla dessa men fortfarande inte hänger med på det faktum att det kanske är korrekt?

Temperaturen kan vara vad man förväntar sig, ja. Enligt tester jag har läst tidigare.
Om den ej sitter på, kan man använda brickor, vilket några har fått göra. Antingen sitter den, eller ej. Du sa ju själv att den satt så det borde du vill kunna luska ut, hur var det med IQ'n du älskar egentligen?

Antar att du tillhör IQ reserven då du ej hittade dessa "enkla" svar själv.

Nu ska vi gå till fakta. Den första jag citerar är Johan. Jag frågar han specifika frågor och förklarar vad jag gjort eller inte med min kylare. Folk kommenterar saker jag redan skrivit att jag gjort. Jag skrev till den första citeraren om han skämtade och nämnde inget om att han var dum. Jag menar att det är så självklart på utseende att man må fan va dum om man monterar den fel, lägger inga aspekter på det mer än så.

Mycket bra med konkreta svar men läs mitt första inlägg först. Nu lägger vi ner, innan all sans är borta. För jag vill verkligen inte att folk ska ta illa upp..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Omegaa:

Snor tråden och frågan lite.
Precis inhandlat en 7700k, asus z270F samt en H115i.
Monterade allt enligt instruktioner etc. men tycker att tempen är lite väl hög för en 280mm radiator. ligger på ca 75c vid max load (adaptive vcore) som kommer up i ca 1.24 i maxload. idle ligger runt 34-36c.
Detta är med performance mode på både pump och fläktar.

Testade efter dessa resultat att montera om "kylblocket" då märker jag att skruvarna som man monterar i bakplåten glappar med ca 3-4mm, hittar nada om att det ska vara så, bara att flera har samma problem.

Så frågorna då.
-är det normal temp? känns medelmåttigt på en cpu som inte ens är klockad (hur blir det då om jag klockar och ska ha upp vcore på ca 1.34, vill man knappt tänka på)
-är moderkortet för tunt så att blocket inte monteras korrekt och ger sämre "kylyta"?
Såg att folk har monterat gummibrickor för att få dit monteringsskruvarna bättre. kan detta rekommenderas? annars blir det tyvärr ett byte från en produkt som för övrigt andas kvalité :/

MVH Daniel

Innan blocket monteras så är det normalt att backplaten sitter lite löst, kontrollera att du dock skruvat åt distanserna helt samt att backplaten är vriden åt rätt håll. När blocket sedan skruvas åt så kommer ju backplaten att sitta fast helt med.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Innan blocket monteras så är det normalt att backplaten sitter lite löst, kontrollera att du dock skruvat åt distanserna helt samt att backplaten är vriden åt rätt håll. När blocket sedan skruvas åt så kommer ju backplaten att sitta fast helt med.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Inte för att låta otrevlig, men skojar du eller?... ja den är monterad rätt...

Nä, jag skojar inte och nu har du fått samma svar från Corsair Johan...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Nä, jag skojar inte och nu har du fått samma svar från Corsair Johan...

Nej jag förstod det...
Ja men eftersom folk har så lätt att ta åt sig. Inklusive mig. Så kommenteras inget som kan misstolkas som en förolämpning. Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com