Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Fått sparken utan bra anledning, ska man gå till aftonbladet, Metro eller GP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ifrågasätter snarare påståendet om att inhyrd personal skulle vara 3-4 gånger dyrare, vilket fler också verkar göra.

och jag ifrågasätter din logik bakom "då borde all er vanliga personal sluta och bli bemanningspersonal istället." oavsett om den är 1.5, 2, 3 eller 4 gånger dyrare. Personalen har inget att tjäna, och allt att förlora, på att gå över till bemanningsföretag.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ifrågasätter snarare påståendet om att inhyrd personal skulle vara 3-4 gånger dyrare, vilket fler också verkar göra.

För att exemplifiera, när jag var konsult kostade jag (2011) 24000:-
I veckan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

I veckan

Jag vet många som kostar mer än så. Men det beror på en mängd faktorer om kompetens och hur länge. Att hyra in konsult en vecka eller 6 månader påverkar kraftigt priset, då en konsult som gör mindre jobb skapar mer overhead och oftare går utan någon betalt uppgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vet många som kostar mer än så. Men det beror på en mängd faktorer om kompetens och hur länge. Att hyra in konsult en vecka eller 6 månader påverkar kraftigt priset, då en konsult som gör mindre jobb skapar mer overhead och oftare går utan någon betalt uppgift.

Ja, detta var 2011, sex år sedan. Mina arbetsuppgifter, då, var helt vanlig IT-Support, sitta och svara i telefon och dubbelklicka runt. Men det är min branch, är kvar i branschen, jobbar med IT, fast mer åt personal-hållet. Inte så mycket operativt.
Inom industrin har jag ingen koll på priser/kostnader. Kan hända det är andra regler och priser.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det var nog snarare Socialdemokraterna som bildade LO än tvärt om men dom hänger så klart starkt samman i arbetarrörelsen och du har helt rätt i att LO är en intressepolitisk organisation. Som dock numera kanske kommit lite vilse från sina ideal men det är nog en annan diskussion i en annan tråd

Har inte påstått dylika heller. Jag skrev arbetarrörelsen, samlingsnamn för politisk och fackligt aktiva. Jag försöker att inte brodera ut mina inlägg i onödan eftersom så många har koncentrationssvårigheter med längre inlägg men tydligen kan man även vara allt för kortfattad. Poängen gick i alla fall fram... hoppas jag

Jag lider i alla fall med TS som uppenbarligen har varit med om en för honom traumatisk upplevelse. Hoppas han landar på fötterna snart .

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Nu får ni bestämma er, pratar ni om konsulter eller bemanningspersonal? Det är stor skillnad i vad dessa utför och vilka ersättningar som företagen ger för detta.

Sedan om vissa bemanningsföretag vill kalla sina anställda för konsulter så är de ändå inte det och bör inte benämnas som det heller.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar idag på Scania som tjänsteman, man räknar att en konsult (ingenjör/) kostar runt 550:- i timman men jag kostar 670:- (ingenjör) timman som fastanställd för ca 2år sedan enligt min dåvarande chef. Detta pga att kostnaden för lokal slås ut på fastanställda och inte konsulter vilket gör att man får den prisbilden. Scania är ju ganska stort geografiskt och har säkert dyra kostnader för lokal och mark.

Jag har säkerligen 20% lägre ersättning än motsvarande konsult på samma position men visst har jag en annan trygghet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu får ni bestämma er, pratar ni om konsulter eller bemanningspersonal? Det är stor skillnad i vad dessa utför och vilka ersättningar som företagen ger för detta.

Sedan om vissa bemanningsföretag vill kalla sina anställda för konsulter så är de ändå inte det och bör inte benämnas som det heller.

Helt riktigt.
Jag var konsult, detta på volvo låter som det är bemanning.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

I veckan

När jag var konsult kostade jag 12000 om dagen.

Men ser där jag jobbar nu, inhyrd personal på lagret är svindyr, men dom kan skickas hem på eftermiddagen om det är lugnt, och man kan ta in efter behov, fast stab som löser det mesta, och sedan komplettera. Billigast och flexiblast i längden, sedan har man ju administrations-kostnader för fast personal också.
Men för regelbundet arbete sparar man oftast in på fastanställd personal.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Sen är ju vad man kostar att hyra ut via bemanningsföretag eller konsultfirma (eller vad man nu vill använda för fint ord att beskriva sitt jobb ), och vad man har i lön varje månad vanligen långt ifrån varandra. Dels ska bemanningsföretaget tjäna pengar gentemot den som hyr tjänsten (ingen välgörenhet någonstans), sedan ska sociala avgifter och sånt betalas av bemanningsföretaget också. Som löneslav är det alltid någon annan som tar den stora biten av kakan, surt men sant.

Bemanningsföretag kan ta i stort sett hur bra betalt som helst för att hyra ut personal med minimal egen ansträngning, smidigheten för den som hyr att kunna säga upp och ta in ny personal vid behov istället för att tjafsa med LAS och andra arbetsgivaråtaganden som gäller när man har egen personal gör att många större företag föredrar personal via bemanningsföretag numera och den flexibilitet det innebär. Därför är det rätt hög rotation på spånkorkar som kommer in, lallar lite och får en upplärning och lagom till de börjar kunna jobbet så tycker företaget att de inte behövs längre. Sedan när nästa puckel med jobb kommer så tas det in ny personal på samma sätt... varsågod och skölj...

Mer text
Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Till TS: Tillhör du inte en priviligerad grupp så är det bara att glömma att 'högsta instans' (Aftonslaskan och dess likar) ställer upp för dig! Du måsta ha någon 'del' av antingen kvinna, udda kön, invandrarbakgrund eller funktionsnedsättning för att de ska finna det en hedersvärd sak. En vit straight man man kan aldrig vara offer, oavsett omständigheter... Bara bita ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag har precis fått sparken utan en bra anledning . Har en story som är för dålig för att vara sann så jag undrar vilken nyhetskälla som är bäst för jag har ingen koll . Glömde även att nämna expressen

Det är JÄTTE tråkigt att du kommit i klämm. Men det du varit med om är rena smekmånaden jämfört med vad som sker ute i arbetslivet. Ett av mina första jobb var via Proffice uthyrd. Den historian var 10x värre som innefattade att vi fick kicken för vi
påpekade brister i arbetsmiljön (blockerade nödutgångar m.m). 1 månad efter att man blev utslängd blev man uppringd av just Proffice som nu ville ha ens hjälp (!!!) med vittnesmål att sätta dit kunden pga. att dom hade förlorat dem helt.

Hela grejen med bemanningsföretag har spårat ut helt. Det är ett moraliskt mellanfilter som gör svenska trygga arbetslagar värdelösa. Det värsta utav allt är att det kommer bli värre. Jag är personligen helt med på ideén att ha trygghet. Men jag är
ganska säker på att enda sättet att få bukt med det hela är att politikerna måste sluta fantisera och göra om lagarna.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är JÄTTE tråkigt att du kommit i klämm. Men det du varit med om är rena smekmånaden jämfört med vad som sker ute i arbetslivet. Ett av mina första jobb var via Proffice uthyrd. Den historian var 10x värre som innefattade att vi fick kicken för vi
påpekade brister i arbetsmiljön (blockerade nödutgångar m.m). 1 månad efter att man blev utslängd blev man uppringd av just Proffice som nu ville ha ens hjälp (!!!) med vittnesmål att sätta dit kunden pga. att dom hade förlorat dem helt.

Hela grejen med bemanningsföretag har spårat ut helt. Det är ett moraliskt mellanfilter som gör svenska trygga arbetslagar värdelösa. Det värsta utav allt är att det kommer bli värre. Jag är personligen helt med på ideén att ha trygghet. Men jag är
ganska säker på att enda sättet att få bukt med det hela är att politikerna måste sluta fantisera och göra om lagarna.

Jag mycket skit sker där ute men 10x värre är svårt att tro på . Jag har presterat som en robot 1 min frånvaro på 4 månader inga sjukanmälningar . Ställde upp alla helger alla övertider på vardagar för att sen få sparken som tack . Den minuten var inte riktigt mitt fel heller tänkte fråga en viktig fråga gällande samåkning till en kille men en flexare skulle flörta lång tid innan passet börja jag ville inte avbryta deras lilla tillfälle så jag ställde frågan efter hon var färdig och blev 1 min sen vilket jag fick en utskällning för .

Men du verkar ha lite sympati iallafall folk som skrivit här har varit oerhört kalla och dryga folk tar ens ord föregivet utan att ens riktigt veta va man gått igenom .

Jag håller nu på att ringa facket får jag dem på min sida ska jag gå till sociala medier . Kommer även ha flera kollegor som givetvis ställer upp anonymt .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ja, det kommer inte bli bättre. Med kombinationen av den massiva importen av okvaliciferad arbetskraft och det faktum att vi har den minsta andelen av okvalificerade arbetstillfällen i EU så bygger vi en underklass som med 'snabbspår' och diverse 'åtgärder' kommer att konkurrera om de framtida 'kunsultjobben'. D.v.s. bemanningsjobben. Nästa steg är snabbkurser i Svenska och specifika snabbutbildningar för specifika uppgifter och för låga löner och ännu sämre villkor. Allt enligt globalisternas plan om ETT globalt styre och en tydlig underklass.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, men om du skall försöka att nå ut genom medier och dylikt, se till att försöka göra det anonymt. Jag hade aldrig i mitt liv anställt någon vars namn finns taggat på aftonbladet där han målar ut en arbetsgivare. Det kan slå tillbaka.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag mycket skit sker där ute men 10x värre är svårt att tro på . Jag har presterat som en robot 1 min frånvaro på 4 månader inga sjukanmälningar . Ställde upp alla helger alla övertider på vardagar för att sen få sparken som tack . Den minuten var inte riktigt mitt fel heller tänkte fråga en viktig fråga gällande samåkning till en kille men en flexare skulle flörta lång tid innan passet börja jag ville inte avbryta deras lilla tillfälle så jag ställde frågan efter hon var färdig och blev 1 min sen vilket jag fick en utskällning för .

Men du verkar ha lite sympati iallafall folk som skrivit här har varit oerhört kalla och dryga folk tar ens ord föregivet utan att ens riktigt veta va man gått igenom .

Jag håller nu på att ringa facket får jag dem på min sida ska jag gå till sociala medier . Kommer även ha flera kollegor som givetvis ställer upp anonymt .

Är det verkligen så att du har blivit avskedad då? om du var provanställd vore det enklare att avsluta provanställningen.
Som tidigare nämnt tror jag inte en arbetsgivare tycker din samåkning är viktig och vill nog att du ska vara i tid till jobbet.
Har själv blivit uppsagd (flyttade 100 mil för ett jobb och skaffa lägenhet m.m sen avslutade de provanställningen pga "arbetsbrist") hade jobbat över sjukt mycket också men de hade ingen betydelse.
Fokusera på nästa jobb du kommer inte "vinna" något på att grotta ner dig i detta, tänk att varje timma du lägger ner på detta är en timma du hade kunnat tjäna pengar på ett annat jobb eller att leta dig ett annat jobb.
Sen att du inte har någon "frånvaro" spelar ju ingen roll, är man sjuk ska man väl inte gå till jobbet, vore nästan värre om de avslutade provanställningen för att du var hemma med magsjuka eller liknande.
Ibland funkar det helt enkelt inte.
Menar inte att vara dryg eller kall, försöker bara beskriva verkligheten, även om det är tungt att förlora jobbet vilken anledning det nu än var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tycker du ska lugna dig lite? Jobbar du i området så kanske du sumpar chanser i framtiden.

Fundera lite på vad du vill göra istället för att vara sur över något gammalt? Studera är en smart investering och lägg din energi där istället.

Mvh Kristoffer som med har jobbat på Volvo men är idag Leg. Sjuksköterska och väldigt nöjd med livet!

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Jag har inte läst hela tråden, men om du skall försöka att nå ut genom medier och dylikt, se till att försöka göra det anonymt. Jag hade aldrig i mitt liv anställt någon vars namn finns taggat på aftonbladet där han målar ut en arbetsgivare. Det kan slå tillbaka.

Du är medveten om att gå ut anonymt betyder att man inte hänger ut sitt namn?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Jag har bara skummat igenom första sidorna i tråden, men jag tycker mig ha fått en ganska bra uppfattning om TS och situationen. Jag jobbar själv inom industrin (inte Volvo, men för ett annat stort företag) och jag kan definitivt se hur dom skulle kunna avsluta en provanställning för att någon går in på en annan avdelning med fel skyddsutrustning. Säkerheten är inget som man tar lätt på på svenska industrier. Dom regler som finns ska följas och skulle dom inte göra det så blir det ett jäkla liv ända upp till högsta chefen.

TS, du säger att ni hade produktionsstopp i en timme. Hade ni inget annat ni kunde göra under tiden? Städa? Organisera eran arbetsplats? Kontrollera maskinerna? Utföra eventuellt underhåll? Vi har ofta kortare produktionsstopp där jag jobbar och då tar man inte och går iväg till andra avdelningar hur som helst utan man ser till att man har gjort klart hos sig först. Om du nu var så nyfiken på hur det gick till på andra avdelningar, hade du då inte kunnat höra av dig till någon representant på företaget och bett om en rundvisning utanför arbetstid? Jag antar att ni också har besökare utifrån lite då och då.

Sedan kan jag faktiskt hålla med många av dom andra här i tråden. Du verkar ha vissa attitydproblem och jag kan helt klart se hur det skulle kunna sticka i ögonen på en del chefer. Visst, du kanske tycker det är löjligt men dom gamla rävarna har andra tankesätt och växte upp i en annan tid. Det är bara att gilla läget.

Dessutom är ju provanställning PROVanställning. "Den viktigaste skillnaden mellan en provanställning och andra visstidsanställningar eller tillsvidareanställning är att provanställningar kan avslutas i förtid. Detta kan ske utan att arbetsgivaren har saklig grund för att avsluta provanställningen. Det behöver alltså inte föreligga arbetsbrist, misskötsamhet eller andra skäl utan arbetsgivarens subjektiva åsikt är fullt tillräcklig."

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mithras:

De hade arbetsstopp i över 1 timme. Frågade chefen. Fick ja till svar.

Om en chef godkänner något, så kan du omöjligt få sparken för det (om det inte bryter mot faktiskta lagar) oavsett hur konstigt elelr korkat det verkar för dig.

Men det verkar egentligen inte handla om att gruppen gick iväg (med eller utan tillstånd) utan om att de inte använde föreskriven skyddsutrustning/klädsel, jag antar att det var skyltat vad som ska användas, om någon fått tillåtelse att göra ett besök så är det underförstått att de reglerna ska följas, utöver västreglerna kan det även handla om att man måste byta om helt eftersom det i det här fallet verka handla om några som jobbat i måleriet och där kan det krävas speciella kläder och skor för att inte påverka processen och dessa kläder kan bli nedsmutsade av miljön i övriga delar av fabriken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Du är medveten om att gå ut anonymt betyder att man inte hänger ut sitt namn?

"Jag har inte läst hela tråden, men om du skall försöka att nå ut genom medier och dylikt, se till att försöka göra det anonymt. Jag hade aldrig i mitt liv anställt någon vars namn finns taggat på aftonbladet där han målar ut en arbetsgivare. Det kan slå tillbaka."

Läs igen.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Okej kanske ska gå in i ännu mer detalj . Jag stog upp för mig själv dem första veckorna och ifrågasatte saker och bortförklara mig till arbetsledaren som gav mig kritik på ett drygt sätt . Hon gick genast bakom ryggen till chefen och sa att jag var uppkäftig för jag ställde en fråga . Chefen drog då in mig på möte i slutet av mars och sa att detta inte får ske och att jag skulle förbättra min attityd .

Jag sa att det aldrig skulle upprepas och det gjorde det aldrig . Nästa gång 20 Juni ville mina kollegor dra till denna stationen under stopp jag ställde frågan fick ett ja hängde med fick sparken nästa dag . Så där har ni det! det är andra skället jag ställde frågor till min arbetsledare som enligt henne var uppkäftigt .

Ska inte hålla nåt borta från er läsare heller kan gå in i alla detaljer . Jag kom även sent 1 min när en flexare skulle flörta med en kille jag hade en viktigt fråga till (gällande samåkning) jag ville inte avbryta deras moment så ställde frågan efter hon var klart och jag blev 1 min sen .

har haft kollegor som kommer 35 till 1 timme sent som min arbetsledare inte rapporterat . Men jag fick utskällning för 1 min. Ja ni hörde rätt 1 min inte 5 ....

Så där har ni alla skäl håller inget borta från er . Tänk på att när jag ifrågasatte saker var i slutet av mars har inte gjort nåt tills 20 juni så chefen väntade på en anledning att sparka mig . Vill också nämna att vi var för mycket personal .

Men ärligt talat ställa en fråga förklara bort sig under kritik en gång är det verkligen mord på arbetsplats?

Sparken ska man få vid sena ankomster sjukanmäla sig flera gånger ta ledigt flera gånger .
Misshandel /trakasserier/diskriminering och kränkning .

Ha 100% närvaro aldrig sjukanmäla sig ställa upp på alla helger och vardagsövertider och få sparken ....ne ne inget jag accepterar . Önskar att jag hade en kollega som var sweclockare jag skojar inte när jag säger att jag var fullt närvarande de legit .

För många år sedan var jag anställd på ett bemanningsföretag och utsänd till ett lager. En av mellancheferna var korkad som en påse sågspån och försökte ändra deras inredning till vad som blev ca 50% effektivt som tidigare. Jag påpekade detta och föreslog ett annat sätt. Chefen hade lite mindervärdeskomplex, gissningsvis för att detta inte var första gången han tagit ett dåligt beslut alternativt för att hans fru ofta kallade honom dum&söt eller dyl. Nästa dag fick jag ett nytt uppdrag, gissningsvis för att de sa att de inte ville ha mig kvar. Kom tillbax några månader senare och de hade gjort precis som jag hade föreslagit.... Fast detta var ju mellanchefens egna idé från början när man fick höra om det vid det tillfället. Jag lärde mig läxan och valde att hålla käften nästa gång jag hade en bra idé på hur de kan effektivisera sin verksamhet.

Moral of the story: I vissa branscher och under vissa chefer kan man aldrig göra rätt igenom att vara duktig eller komma med bra anledningar/ursäkter för hur saker är som dom är. Det bästa man kan göra är att säga "Jag min Herre...Nej min Herre...Ursäkta min Herre...."

Förstår att du är upprörd över hur situationen blev och att du inte har ett jobb. Ingen skulle känna annorlunda i ditt fall. När det kommer till ditt "Case" så har du nog inte mycket att komma med för att tidningarna ska vara särskilt intresserade, det du beskriver händer säkert 100 personer varje vecka. Dra nytta av det som hänt, lär dig att "känna av chefen" innan du säger något annat än "Ja, Nej, Ber om ursäkt" och hoppas på att du hittar en bättre anställning. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag har bara skummat igenom första sidorna i tråden, men jag tycker mig ha fått en ganska bra uppfattning om TS och situationen. Jag jobbar själv inom industrin (inte Volvo, men för ett annat stort företag) och jag kan definitivt se hur dom skulle kunna avsluta en provanställning för att någon går in på en annan avdelning med fel skyddsutrustning. Säkerheten är inget som man tar lätt på på svenska industrier. Dom regler som finns ska följas och skulle dom inte göra det så blir det ett jäkla liv ända upp till högsta chefen.

TS, du säger att ni hade produktionsstopp i en timme. Hade ni inget annat ni kunde göra under tiden? Städa? Organisera eran arbetsplats? Kontrollera maskinerna? Utföra eventuellt underhåll? Vi har ofta kortare produktionsstopp där jag jobbar och då tar man inte och går iväg till andra avdelningar hur som helst utan man ser till att man har gjort klart hos sig först. Om du nu var så nyfiken på hur det gick till på andra avdelningar, hade du då inte kunnat höra av dig till någon representant på företaget och bett om en rundvisning utanför arbetstid? Jag antar att ni också har besökare utifrån lite då och då.

Sedan kan jag faktiskt hålla med många av dom andra här i tråden. Du verkar ha vissa attitydproblem och jag kan helt klart se hur det skulle kunna sticka i ögonen på en del chefer. Visst, du kanske tycker det är löjligt men dom gamla rävarna har andra tankesätt och växte upp i en annan tid. Det är bara att gilla läget.

Dessutom är ju provanställning PROVanställning. "Den viktigaste skillnaden mellan en provanställning och andra visstidsanställningar eller tillsvidareanställning är att provanställningar kan avslutas i förtid. Detta kan ske utan att arbetsgivaren har saklig grund för att avsluta provanställningen. Det behöver alltså inte föreligga arbetsbrist, misskötsamhet eller andra skäl utan arbetsgivarens subjektiva åsikt är fullt tillräcklig."

SCA eller Kubal antar jag? : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

och jag ifrågasätter din logik bakom "då borde all er vanliga personal sluta och bli bemanningspersonal istället." oavsett om den är 1.5, 2, 3 eller 4 gånger dyrare. Personalen har inget att tjäna, och allt att förlora, på att gå över till bemanningsföretag.

Skulle det vara sant att inhyrd personal kostade så mycket mer så skulle det utan problem gå att betala dubbla lönerna till de som var anställda där och ändå finnas rejält med pengar över för bemanningsföretaget. Nu tror jag iof inte på att grundantagandet här stämmer så det bör vara en fiktiv diskusison.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har inte påstått dylika heller. Jag skrev arbetarrörelsen, samlingsnamn för politisk och fackligt aktiva. Jag försöker att inte brodera ut mina inlägg i onödan eftersom så många har koncentrationssvårigheter med längre inlägg men tydligen kan man även vara allt för kortfattad. Poängen gick i alla fall fram... hoppas jag

Jag lider i alla fall med TS som uppenbarligen har varit med om en för honom traumatisk upplevelse. Hoppas han landar på fötterna snart .

Sant, det var väl mer i kombination med påstående om att LOs chef skulle vara "Socialdemokraternas chef" som jag kanske läste in mer än vad du faktiskt skrev. Även om jag iof är tveksam till om LOs chef verkligen är Socialdemokraternas chef idag men det är väl en diskussion för en helt annan tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

När jag var konsult kostade jag 12000 om dagen.

Men ser där jag jobbar nu, inhyrd personal på lagret är svindyr, men dom kan skickas hem på eftermiddagen om det är lugnt, och man kan ta in efter behov, fast stab som löser det mesta, och sedan komplettera. Billigast och flexiblast i längden, sedan har man ju administrations-kostnader för fast personal också.
Men för regelbundet arbete sparar man oftast in på fastanställd personal.

Som tidigare påpekats så gör det rätt stor skillnad om man hyr in en konsult i 2 dagar för säg 1500 kr/t eller i 2 år för samma kostnad. Kostnaden för korta uppdrag är mycket större för uppdragstagaren vilket kan motivera en klart högre timpeng. Se t.ex. på jurister som ofta har en klart högre timpeng...som man nog iof i många fall kan ifrågasätta oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Vidhåller att du har allt att förlora och väldigt lite att vinna på att gå den vägen. I värsta fall blir du stämplad som en trouble maker även utanför Volvo/Lernia och då har du genast ett klart större problem än det nuvarande.

Permalänk
Medlem

@improwise: Nä, han är av S tillsatt chef. Orkade inte vara övertydlig här heller, vilket straffar sig

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vidhåller att du har allt att förlora och väldigt lite att vinna på att gå den vägen. I värsta fall blir du stämplad som en trouble maker även utanför Volvo/Lernia och då har du genast ett klart större problem än det nuvarande.

Förlorar man på det även som anonym?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Förlorar man på det även som anonym?

Svårt att se hur du skulle kunna vara anonym på sociala medier utan att använda fejkkonton och annat men då är å andra sidan trovärdigheten noll, lite som när "LoveKiller666" skapas upp och efter 1 min ger 3 strålande recenssioner på typ Prisjakt för att sen aldrig logga in igen.