Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Fått sparken utan bra anledning, ska man gå till aftonbladet, Metro eller GP?

Permalänk
Medlem

Välkommen till vuxenlivet. Hett tips är att inte fundera på hur du ska hämnas när du stöter på en orätt, det kommer otaligt flera. Att du funderat på att göra sjuka saker mot din arbetsplats? Jag förstår men lugna ner dig. Det är sånt som får säpo att hälsa på.

Beklagar att du inte kunde vara kvar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Tycker du ska gå vidare med ditt liv och skita i det där. Det du däremot ska kräva är ett arbetsbetyg. Det är VÄLDIGT viktigt att du får ett.

Du menar förmodligen ett arbetsintyg gissar jag, ett arbetsbetyd lär TS inte ha så mkt glädje av med tanke på omständigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Om du blivit behandlad som du beskriver och inte utelämnar något så var det väldigt hårt gjort och jag beklagar. Men lägg inte ner för mycket tid på dåliga saker. Sök dig något annat jobb eller plugga till något som du är intresserad av.

Med det sagt...jag skulle aldrig vilja jobba kvar på en sån där sunken arbetsplats så det är ingen större förlust för dig. Ta inte detta som en regel för hur andra arbetsplatser är.

Själv gick jag från en pissarbetsplats som inte uppskattade mig och vad jag kunde bidra med till att gå till en fantastisk arbetsplats som får mig att må bra varje dag. Sök vidare så ska du se att det blir bättre.

Var inte bitter och prata om negativa saker med din nya arbetsgivare. Tänk positivt. Ta den här erfarenheten med dig och bli starkare av den.

Ingen erfarenhet av bolaget själv men vad jag har hört så är Volvo långt ifrån någon sunken arbetsplats. Nu var väl TS förmodligen anställd på Lernia och inte Volvo, men arbetsuppgifterna tycks ha utförst hos Volvo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Du menar förmodligen ett arbetsintyg gissar jag, ett arbetsbetyd lär TS inte ha så mkt glädje av med tanke på omständigheterna.

Betyg. Han gjorde enligt sig själv ett bra arbete tills han gjorde ett misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

trams?, Det finns en bra anledning till varför man tar in konsulter till stora företag..
1. Billigare
2. du kan göra dig av med dom när dom är klara (vilket är syftet med det hela btw)
3. En konsult som inte gör sitt jobb har inget i företaget att göra, då dom inte bidrar med något så har dom inte där att göra.
4. Bemanning är bara temporärt arbete, bra konsulter blir väldigt ofta scoutade av företag för fast anställning.
5. Om du inte gillar att stå på bandet så finns det andra jobb att söka (inte så att de som arbetar på bemanning har 0 att säga om vart dom vill jobba utifrån deras kompetens).
6. Om du tror att kneg är slavarbete så borde du komma ut i arbetslivet, arbeta för någon annan eller starta eget du bestämmer. Jobb är inte en dans på rosor utan du måste engagera dig oavsett om du är en börshaj eller "svetsare" nere på varvet.
7. Visste inte att slavarbete innebar lön + sociala avgifter + försäkring + sjukvård + tillgång till ett drägligt liv + andra ospecificerade perks.

du snackar om att jobba som bemanning = slavar .. jisses företag är vinstdrivande.. utan vinst = inga pengar = ingen lön = inga anställda.
Folk är så jävla känsliga för att arbeta idag och förväntar sig att någon annan skall göra skit jobben och få högt betalt.

Antar att du egentligen menar bemanningspersonal nu och inte konsulter för det senare är något man tar in för att tillföra en ny kompetens till organisationen medan bemanningspersonalen snarare tillför en arbetsförmåga man saknar. Därmed inte lagt någon värdering i det ena eller det andra utan mer att det matchar bättre med de övriga punkterna du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Betyg. Han gjorde enligt sig själv ett bra arbete tills han gjorde ett misstag.

Fast vilken framtida arbetsgivare skulle se positivt på ett berömmande arbetsbetyg gällande någon som bara varit anställd ett par månader och sedan "fått sparken"? Och är det negativt är det inte heller till någon större nytta. Ingen arbetsgivare jag känner till iaf. Ett arbetsintyg däremot intygar att man varit anställd en viss period osv, vilket kan vara bra att ha t.ex. för att få a-kassa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Fast vilken framtida arbetsgivare skulle se positivt på ett berömmande arbetsbetyg gällande någon som bara varit anställd ett par månader och sedan "fått sparken"? Och är det negativt är det inte heller till någon större nytta. Ingen arbetsgivare jag känner till iaf. Ett arbetsintyg däremot intygar att man varit anställd en viss period osv, vilket kan vara bra att ha t.ex. för att få a-kassa.

Jag har varit fackligt aktiv i över 10 år och huvudskyddsombud i 4 år. Ett intyg behöver han bara om han ska ha a-kassa eller socialbidrag. Dvs det är något han kan begära i efterhand. Betyg är något han nu behöver för att gå vidare då jag antar att hans chef inte kommer stå som referent.

Permalänk
Medlem

Har personligen aldrig fått sparken, men har slutat själv på flertalet jobb... och gått vidare.
Har haft riktiga psykopater till chefer, odrägliga arbetskamrater och tråkiga jobb.

Men hur det än är, så tycker jag man definieras av hur man hanterar situationer och går vidare.
Vissa får panik och gräver ner sig under täcket, andra drar till krogen, vissa gnäller, medans andra letar nya och bättre möjligheter..

Själv blev jag så trött på alla idioter till chefer, så jag blev min egen istället. Så jag får väl kalla mig själv för idiot nu, då jag piskar mig själv till 12-16tim arbetsdagar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

är ytters tveksam till att dom lät dig åka till sjukhuset efter passet var slut då volvo har väldigt höga krav på sig när det kommer till säkerheten för deras anställda. Vet till ett faktum att om något sådant här hade hänt så hade det kommit väldigt högt upp i volvos näringskedja och huvuden hade rullat isåfall. Du utesluter stora delar av din story så därför har jag 0% förtroende för dig och din historia. Nya rutiner hade varit tvunga att skrivas och då blandas många personer in och hade inte gått obemärkt förbi chefer som tar hand om anställdas välmående.

Bidrar med lite info igen som egentligen bara stärker vad Selma skriver. Om en anställd eller någon som är på Volvo överhuvudtaget blir skadad, så blir det interntaxi till sjukan som gäller (finns en egen sjuka inne på Volvo för mindre allvarliga skador). Sen hade avdelningens skyddsombud tillkallats omgående. Det hade inte gått obemärkt förbi om en arbetare stannade kvar blodig ute på arbetsgolvet.

Skrivet av improwise:

Ingen erfarenhet av bolaget själv men vad jag har hört så är Volvo långt ifrån någon sunken arbetsplats. Nu var väl TS förmodligen anställd på Lernia och inte Volvo, men arbetsuppgifterna tycks ha utförst hos Volvo.

Jag vill påstå att ett jobb på Volvo är bland det bästa du kan få tag på i Sverige idag. Då tittar jag på flera saker som Lön, välmående och karriär möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Nej han ska ha ett betyg över sitt arbete, inte en åsikt. Tjafsa inte om detta då jag varit fackligt aktiv och huvudskyddsombud i fyra år.

Då borde du veta att ett arbetsintyg kan man kräva att få men ett arbetsbetyg däremot är frivilligt för arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Oj vad är skillnaden? Fick sparken från både Volvo och bemmaningsföretaget Lernia . Jag har 100% närvaro aldrig sjuk inte en enda dag jobbade över alla lördagar jobbade över varande dag vi fick övertid . Jobbade när vi plötsligt skulle börja 30 min tidigare . Alla min kollegor va i chock när jag kom och sa hej då efter sparken dem trodde att jag skämtade .

Men ja jag kanske skulle prata med en jurist först du har rätt . vem ska man vända sig till liksom?.
Om det är nån som undrar hur länge jag har jobbat är det över 4 månader.

Detta hände i tisdags jag sov inte på 38 timmar jag har tänkt varje dag på hämnd och att göra sjuka saker men ska göra detta på ett hederligt sätt istället även om mitt liv är förstört .

Tycker det låter som det är giltiga anledningar... De behöver inte längre manskapet och därför skickar de hem konsulterna. Lernia har inte längre ett uppdrag åt dig, därför säger de upp dig för arbetsbrist, tycker allt gått korrekt till

Permalänk
Medlem

[quote postid="16875777" userid="185772" name="Lexius"]
Bara helt sjukt hur en kollega som är bemmaningställd är kvar som börjar samtidigt som mig . Han var sen flera gånger sjukanmälde sig 2 gånger och även ledig 2 gånger är kvar ./quote]
Sjukfrånvaro och ledighet är inte skäl för att säga upp någon.

Skrivet av Lexius:

Tackar alla som skrivit positiva saker som tipsen om jurist och facket .

Jurist är nog ett av de sämre tipsen du har fått, eftersom du bara kommer lägga pengar på nåt där Volvo och Lernia inte har gjort juridiskt fe (och det är ju det juristen jobbar med).

Media är nog inte heller någon bra idé, eftersom det bara kommer visa att du kan vara svår att ha att göra med för framtida arbetsgivare. Då är nog risken ändå liten att de ens skulle ta upp det.

Enda någorlunda chansen du har är väl facket, om de skulle hjälpa någon som inte är med. men de lär nog också säga att Volvo och Lernia inte har gjort juridiskt fel.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Jobbar som arbetsledare/lagledare.
Vi har under våren och inför semestern haft behov av extra personal, för att hinna med.

Vi fick en drös folk från MENA-länder via bemanningsföretag. Alla vänliga och arbetsamma men med bristande svenska.
En blev avskedad inom en vecka
Bristande svenska och gjorde arbetet halvdant. Var borta en heldag då han bara sagt till om 3-4 timmars ledigt.
Samt tog "egna initiativ", vilket ofta blev galet, för att han blandade ihop liknande artiklar trots att de var/är klart märkta med olika art.nr.

Till sist gick jag och sa till om att han inte var lämpad för vårt lag och jobb.
Vår produktionsledare (min närmsta chef) tog kontakt med bemanningsföretaget som omedelbart avskedade personen, när vi inte ville betala hyra för honom!

En mindre katastrof för den drabbade från bemanningsföretaget kan jag tänka.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Då borde du veta att ett arbetsintyg kan man kräva att få men ett arbetsbetyg däremot är frivilligt för arbetsgivaren.

Om anställningen varit under 6 månader så har arbetsgivaren ingen skyldighet. Efter 6 månader är arbetsgivaren skyldig till det.
Arbetsgivare brukar i ren praxis skriva ett arbetsbetyg om det begärs, även om det nu är bara 4 månader som TS.
Tror du seriöst jag inte har koll på dessa grejer?

EDIT: http://lawline.se/answers/12805

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Om anställningen varit under 6 månader så har arbetsgivaren ingen skyldighet. Efter 6 månader är arbetsgivaren skyldig till det.
Arbetsgivare brukar i ren praxis skriva ett arbetsbetyg om det begärs, även om det nu är bara 4 månader som TS.
Tror du seriöst jag inte har koll på dessa grejer?

EDIT: http://lawline.se/answers/12805

Inte enligt LO som jag förmodar är fackförbundet som gäller för de flesta arbetarna på Volvo:

http://www.lo.se/start/material/arbetsintyg

Dock vet jag att det precis som du är inne på finns andra som tolkar att ADs dom innebär att arbetsgivaren måste ge ut ett betyg också, det gäller dock vad jag vet och som du också skriver bara om arbetstagaren varit anställd mer än 6 månader och alltså inte här. Gissar att det kanske kan bero på vilket kollektivavtal man tillhör men där ska jag vara ärlig med att min kunskap om arbetsmarknaden tar slut då jag själv inte har mycket till övers för vare sig facket eller kollektivavtal.

Vad som sen är praxis på Lernia där TS väl var anställd har jag ingen aning om men det bör ändå inte förändra vad som är en skyldighet och vad som är något man kan be om men inte kräva. Eventuellt kanske TS var anställd längre tid på Lernia än den period som uppdraget på Volvo varade och då blir måhända situationen en annan.

Sen vidhåller jag att ett arbetsbetyg för någon som "fått sparken" efter 4 månader (enligt egen utsago) inte lär vara värt så mycket och förmodligen skulle vara kodat på ett sådant sätt att HR avdelningen på en framtida eventuell arbetsgivare förstod vad det betydde även om formuleringarna för en oinvigd kanske framstår som postitiva.

Ovanstående är dock baserat på en uppfattning om att man inte får sparken från en arbetsgivare där eftefrågan på arbetare är stor utan att det finns något påtagligt negativt som talar emot arbetstagaren. Det är dock ett rent antagande från min sida som skulle kunna vara helt fel, även om jag inte riktigt kan se så mkt som hittils framkommit i tråden som talar för att så skulle vara fallet.

Edit:

Lernia verkar ha kollektivavtal med både LO och Unionen (samt Akademikerförbunden vilket knappast är relevant här) enligt

https://www.lernia.se/jobb/fragor-och-svar/

Unionen verkar dock också dela LOs syn på rätten till arbetsbetyg (ej att föväxla med tjänstgöringsbetyg)

https://www.unionen.se/rad-och-stod/tjanstgoringsbetyg

Och iom detta är säkert intresset för just denna specifika fråga mer än mättat så jag ska göra mitt bästa för att inte ta upp det något mer i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Jobbar som arbetsledare/lagledare.
Vi har under våren och inför semestern haft behov av extra personal, för att hinna med.

Vi fick en drös folk från MENA-länder via bemanningsföretag. Alla vänliga och arbetsamma men med bristande svenska.
En blev avskedad inom en vecka
Bristande svenska och gjorde arbetet halvdant. Var borta en heldag då han bara sagt till om 3-4 timmars ledigt.
Samt tog "egna initiativ", vilket ofta blev galet, för att han blandade ihop liknande artiklar trots att de var/är klart märkta med olika art.nr.

Till sist gick jag och sa till om att han inte var lämpad för vårt lag och jobb.
Vår produktionsledare (min närmsta chef) tog kontakt med bemanningsföretaget som omedelbart avskedade personen, när vi inte ville betala hyra för honom!

En mindre katastrof för den drabbade från bemanningsföretaget kan jag tänka.

På Volvo? Vilken station?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

@Lexius:

För att lyfta blicken lite....i denna tråd lär det förmodligen bara vara du som vet vad som verkligen hände och detaljerna kring det. Sen har förmodligen din arbetsgivare och din chef där (liksom de hos Volvo) en annan uppfattning kring vad som hänt och varför men så är det rätt ofta både i livet och arbetslivet. Jag ska vara ärlig med att jag TROR att du själv har mer skuld i detta än vad du berättar här och att du kanske haft lite för höga förväntningar och att verkligheten sen visade sig vara lite mer jobbig än du tänkt dig. Men det kan mycket väl vara så att du faktiskt är ett oskyligt offer, för både Lernia och Volvo är stora nog för att ha en och annan chef som är en idiot. Vad som är rätt eller fel spelar ärligt talat inte så stor roll.

Den absolut bästa hämnden du kan få på så väl Lernia som Volvo är att visa både dom och dig själv att dom hade fel, och det gör du bäst genom att skaffa ett nytt bättre jobb, inte genom att gräva dig själv en djupare grav genom att gå till media osv. Min absoluta rekommendation till dig, som jag gissar är en ung person i början av karriären, är att så snart som möjligt lägga detta bakom dig men att ta med dig erfarenheternera från det. Det kommer du ha mest nytta av i framtiden. Förhoppningsvis hittar du snart ett nytt jobb som du är nöjd med och där din arbetsgivare uppskattar dig som du vill, då kommer den situation du nu upplever och de känslor som är kopplade till den bli ett allt mer avlägset minne. Vem vet, kanske det en dag tom blir en rolig anekdot att berätta om att även du en gång i tiden hade det tufft men att allt sen blev mycket bättre.

Jag har visserligen aldrig fått sparken själv men nog tusan har jag gått på en och annan mina själv efter 20 år i arbetslivet som där och då känts rätt jobbiga och där jag upplevt att hela världen var emot mig. What doesn't kill you makes you stronger må låta som en sliten klyscha men det stämmer faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att använda politiken för att driva igenom frågor är ett måste.
Facket kan inte ändra lagar och regler.
När det gäller LO-förbunden är (S) enda alternativet då de blå knappast driver arbetares intressen.

Facket borde företräda sina medlemmar. Istället lägger dem medlemmars pengar på politiska kampanjer som ska gynna vissa och smutskasta andra. Men så är också Thorwald gammal ssu ordförande och har en vissa problem att hålla sig neutral. Litar han inte på att hans medlemmar är tillräckligt politiskt informerade för att fatta egna beslut?

@Lexius:
Tills nästa gång TS borde du ta reda på vilket avtal du går under och vad som gäller arbetsrättsligt. Först då kan du ta ett mentalt ställningstagande. Jag har själv gått under 6mån provanställning och jag hade i bakhuvudet att arbetsgivaren kan när som helst säga upp mig på ingen eller vilken grund som helst. Jag har själv blivit uppsagd på arbetsbrist , en tillsvidareanställning förövrigt, jag tog beskedet moget och tackade för mig själv och den tid jag fått, jag blev då erbjuden möjlighet att komma tillbaka när mer arbete fanns tillgängligt. Möjligheter har en tendens att öppna sig om du visar att du är en person att satsa på.

Hur du väljer att tackla en motgång är ett ganska bra bevis på vilken karaktär du har, och det ser en arbetsgivare också. Du borde sluta gräma, tackat för din tid och avsluta moget, speciellt i referens syfte. Tänka för dig själv att dem egentligen gjort dig en stor tjänst, stämmer det du sagt borde du känna dig skonad.

Jag hade varit mer orolig om jag varit en av dina kollegor som fortfarande jobbar kvar för en arbetsgivare som verkar ha svårt att hålla avtal/kontrakt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

sry men så funkar det inte riktigt . Ja så är det däremot första dagen klarar man inte jobbet ringer chefen och säger att han vill ha nån annan . Men jag stod där och gjorde ett bra jobb och skötte mig 100% i över 3 månader . Min kollega som jobbat på volvo i 17 år sa att det är helt ofattbart att dem bara sparkar dig sådär.

Har du missat att det är nyliberalism som gäller nu? Glöm socialdemokratin. Du är utbytbar när som helst.
Arbetslösheten är till stor del skapad för att hålla folk på tårna.

Skrivet av anon159643:

Facket kan göra något hela tiden, t.om. en praktikant som gör ett studiebesök har de mycket att säga till om. Exempel. Hade du varit en praktikant från gymnasiet och en av cheferna ville ha sex emot sommarjobb, ja då kvittar det fullständigt att du ej är anställd facket engagerar sig ändå.
Förutom det så söker vissa fackförbund upp arbetsplatser och bråkar, där 0% av de anställda ens har tanken att gå med i deras fack. Så facken kan allt göra något.

Men ju mindre saken är och ju mindre det självklart felet är, ju svårare har de att vinna. Sedan har de som alla andra ett egenintresse.

Problemet med din historia är att det är din berättelse, andra personer har sina. Att gå till massmedia så blir det enbart din berättelse och seriösa medier skulle säga att vänd dig först till facket och sedan återkom. Facket i sin tur har en helt annan kontakt på jobbet, de kan få höra allas versioner av händelsen.
Sedan som sagt får du facket på din sida, ja då blir det en betydligt bättre tidningsartikel.

Härlig människosyn du har när du insinuerar att sexuellt utnyttjande av potentiellt minderårig på arbetsplats är "bråk" som ingen, allra minst någon arbetstagarsammanslutning, borde gnälla över.

Skrivet av Lexius:

okej fast om det är en regel är det arbetsledarens ansvar att säga det . Hon sa ja ni kan gå var tillbaka i tid . Sen kan ju inte chefen bara peka ut 1 av 7 och ge sparken sådär? Därför var ju också alla mina kollegor chockade . Dem vågade sen inte står upp för mig dessutom sålänge nån annan får sparken är det lugnt ....

Tyvärr funkar det inte så längre, allt är ditt ansvar. Härligt va?

Skrivet av Lexius:

Så provanställning är verkligen så skit?

Ja, du är nickedocka i 6 månader. En del utnyttjar systemet, framför allt inom områden som kräver låg eller ingen utbildning, som resturang, och tar ständigt in nytt folk var 6:e månad.

Skrivet av Lexius:

Kommit i konflikt är ju en överdrift om man ställer en fråga är det verkligen en konflikt? Om jag nu hade varit så oskötsam varför fick jag vara kvar så länge? Har insett att det var ett misstag att göra tråden på sweclockers när mer än hälften här som arbetslösa bara sitter och dömer en . Så lätt att sitta och dömma andra ja moderator kan ta och låsa tråden tack för er svar ändå .....

1 min på 4 månader jag förtjänar detta ni har rätt . pfft folk här har säkert råkat komma sent flera gånger men när en trådskapare kommer sent en gång utan ens fel då jävlar förtjänar jag att åka dit .

Du hade en dålig relation till din arbetsledare, det räcker tyvärr. Nyliberalism handlar till stor del om att döma (kvantifiera). Majoriteten på Sweclockers är för systemet. Snart kommer Swecklockers egen nyliberale överstepräst in och ger dig den slutgiltiga domen.

Skrivet av T_Sand:

Volvo kanske inte vill ha så mycket inhyrd personal under semester och väljer att göra sig av med lite folk några veckor innan industrisemestern börjar. Antar att fabriken har ett produktionsstopp v28-v31.

100% närvaro på 3 månader är väl inget speciellt? Kan väl inte bara vara jag som har 99,99% närvaro på 10 år? 2 sjukdagar.

Även jag har jobbat på Volvo förr i tiden. Det var många inhyrda som kom och gick. Tror det är så det funkar. Åtminstone på min tid. Man var inhyrd i någon/några månader för att se om den anställde är bra, så går man över till att vara Volvoanställd, alternativt avslutad anställning på bemanningsföretaget.

Är du en terminator?

Skrivet av anon246659:

Tycker du ska gå vidare med ditt liv och skita i det där. Det du däremot ska kräva är ett arbetsbetyg. Det är VÄLDIGT viktigt att du får ett.

Varför? Jag har lyckats glida fram i livet såpass att jag faktiskt aldrig kommit i kontakt med det.

trams?, Det finns en bra anledning till varför man tar in konsulter till stora företag..
1. Billigare
2. du kan göra dig av med dom när dom är klara (vilket är syftet med det hela btw)
3. En konsult som inte gör sitt jobb har inget i företaget att göra, då dom inte bidrar med något så har dom inte där att göra.
4. Bemanning är bara temporärt arbete, bra konsulter blir väldigt ofta scoutade av företag för fast anställning.
5. Om du inte gillar att stå på bandet så finns det andra jobb att söka (inte så att de som arbetar på bemanning har 0 att säga om vart dom vill jobba utifrån deras kompetens).
6. Om du tror att kneg är slavarbete så borde du komma ut i arbetslivet, arbeta för någon annan eller starta eget du bestämmer. Jobb är inte en dans på rosor utan du måste engagera dig oavsett om du är en börshaj eller "svetsare" nere på varvet.
7. Visste inte att slavarbete innebar lön + sociala avgifter + försäkring + sjukvård + tillgång till ett drägligt liv + andra ospecificerade perks.

du snackar om att jobba som bemanning = slavar .. jisses företag är vinstdrivande.. utan vinst = inga pengar = ingen lön = inga anställda.
Folk är så jävla känsliga för att arbeta idag och förväntar sig att någon annan skall göra skit jobben och få högt betalt.

En till som briljerar med sin empati och människosyn.

Skrivet av improwise:

Vad är skillnaden?

Skrivet av improwise:

Inte enligt LO som jag förmodar är fackförbundet som gäller för de flesta arbetarna på Volvo:

http://www.lo.se/start/material/arbetsintyg

Dock vet jag att det precis som du är inne på finns andra som tolkar att ADs dom innebär att arbetsgivaren måste ge ut ett betyg också, det gäller dock vad jag vet och som du också skriver bara om arbetstagaren varit anställd mer än 6 månader och alltså inte här. Gissar att det kanske kan bero på vilket kollektivavtal man tillhör men där ska jag vara ärlig med att min kunskap om arbetsmarknaden tar slut då jag själv inte har mycket till övers för vare sig facket eller kollektivavtal.

Vad som sen är praxis på Lernia där TS väl var anställd har jag ingen aning om men det bör ändå inte förändra vad som är en skyldighet och vad som är något man kan be om men inte kräva. Eventuellt kanske TS var anställd längre tid på Lernia än den period som uppdraget på Volvo varade och då blir måhända situationen en annan.

Sen vidhåller jag att ett arbetsbetyg för någon som "fått sparken" efter 4 månader (enligt egen utsago) inte lär vara värt så mycket och förmodligen skulle vara kodat på ett sådant sätt att HR avdelningen på en framtida eventuell arbetsgivare förstod vad det betydde även om formuleringarna för en oinvigd kanske framstår som postitiva.

Ovanstående är dock baserat på en uppfattning om att man inte får sparken från en arbetsgivare där eftefrågan på arbetare är stor utan att det finns något påtagligt negativt som talar emot arbetstagaren. Det är dock ett rent antagande från min sida som skulle kunna vara helt fel, även om jag inte riktigt kan se så mkt som hittils framkommit i tråden som talar för att så skulle vara fallet.

Edit:

Lernia verkar ha kollektivavtal med både LO och Unionen (samt Akademikerförbunden vilket knappast är relevant här) enligt

https://www.lernia.se/jobb/fragor-och-svar/

Unionen verkar dock också dela LOs syn på rätten till arbetsbetyg (ej att föväxla med tjänstgöringsbetyg)

https://www.unionen.se/rad-och-stod/tjanstgoringsbetyg

Och iom detta är säkert intresset för just denna specifika fråga mer än mättat så jag ska göra mitt bästa för att inte ta upp det något mer i denna tråd

Tjänstgöringsbertyg? Nä, nu blev jag ännu mer konfunderad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Kommit i konflikt är ju en överdrift om man ställer en fråga är det verkligen en konflikt? Om jag nu hade varit så oskötsam varför fick jag vara kvar så länge? Har insett att det var ett misstag att göra tråden på sweclockers när mer än hälften här som arbetslösa bara sitter och dömer en . Så lätt att sitta och dömma andra ja moderator kan ta och låsa tråden tack för er svar ändå .....

1 min på 4 månader jag förtjänar detta ni har rätt . pfft folk här har säkert råkat komma sent flera gånger men när en trådskapare kommer sent en gång utan ens fel då jävlar förtjänar jag att åka dit .

Hela historien luktar skunk. Som någon annan redan har påpekat så frågade ni lagledaren om ni fick gå till en annan fabrik?! Det gör man inte under arbetstid såvida man inte har ärende där, driftstopp eller ej, och man frågar rätt person. Dessutom ger du ett väldigt konfrontativt intryck, där du söker konflikter. Är du likadan på arbetstid? Jag tycker att man ska stå upp för det man tycker är rätt och fel, men beroende på chefen så kan det slå tillbaka. Dessutom, som många gånger har påpekats, så har du i princip bara rätt att förbli vid liv när du är provanställd via bemanningsföretag. Jag hade inte gått ut i Radio eller Tidning med ditt rätta namn, då det skulle ge ett mindre än positivt intryck av dig hos framtida arbetsgivare. Däremot så kan du ju försöka nå ut till cheferna och fråga vad anledningen var, varför dom inte är nöjda så du kan undvika det i framtiden.

Jag har själv missat att jag hade bytt pass med en kollega när mitt yngsta barn på under ett år blev akut inlagd för lunginflammation och RS virus i vintras. Då blev en avdelning obemannad i cirka en timma, då jag utgick från mitt vanliga schema. Prickade mig själv hos chefen, som ansåg att situationen var förmildrande men också uppskattade ärlighet. I slutändan är det mitt tips: Var ärlig, och fråga, och ta ansvar för vad som har hänt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Härlig människosyn du har när du insinuerar att sexuellt utnyttjande av potentiellt minderårig på arbetsplats är "bråk" som ingen, allra minst någon arbetstagarsammanslutning, borde gnälla över.

Hur du kan få mening citat: ja då kvittar det fullständigt att du ej är anställd facket engagerar sig ändå.. Till att bli att facket inte bryr sig det minsta är en bra fråga?

Min poäng är facket bryr sig om väldigt mycket och det gäller även saker utanför arbetsplatsen av ej medlemmar. På arbetsplatsen så bryr de om alla på både gott och ont.
TS problem är att det mer är en "privat konflikt" som bara berör TS och företagen. Hade det varit som sagt att TS ej hade fått betalt, utföra jobb utan bra skyddsutrustning, utbildning eller liknande, ja då hade facket brytt sig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Hela historien luktar skunk. Som någon annan redan har påpekat så frågade ni lagledaren om ni fick gå till en annan fabrik?! Det gör man inte under arbetstid såvida man inte har ärende där, driftstopp eller ej, och man frågar rätt person. Dessutom ger du ett väldigt konfrontativt intryck, där du söker konflikter. Är du likadan på arbetstid? Jag tycker att man ska stå upp för det man tycker är rätt och fel, men beroende på chefen så kan det slå tillbaka. Dessutom, som många gånger har påpekats, så har du i princip bara rätt att förbli vid liv när du är provanställd via bemanningsföretag. Jag hade inte gått ut i Radio eller Tidning med ditt rätta namn, då det skulle ge ett mindre än positivt intryck av dig hos framtida arbetsgivare. Däremot så kan du ju försöka nå ut till cheferna och fråga vad anledningen var, varför dom inte är nöjda så du kan undvika det i framtiden.

Jag har själv missat att jag hade bytt pass med en kollega när mitt yngsta barn på under ett år blev akut inlagd för lunginflammation och RS virus i vintras. Då blev en avdelning obemannad i cirka en timma, då jag utgick från mitt vanliga schema. Prickade mig själv hos chefen, som ansåg att situationen var förmildrande men också uppskattade ärlighet. I slutändan är det mitt tips: Var ärlig, och fråga, och ta ansvar för vad som har hänt.

Jag är en person som hatar drama och konflikter har inte haft några problem senaste 2 månaderna alla mina kollegor gillade mig och blev chockade. Jag blev precis sparkad i orättvisa och du sitter där och säger att min story luktar skunk.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag är en person som hatar drama och konflikter har inte haft några problem senaste 2 månaderna alla mina kollegor gillade mig och blev chockade. Jag blev precis sparkad i orättvisa och du sitter där och säger att min story luktar skunk.

japp, instämmer. Ditt beteende i tråden och påstådda händelser som har skett lämnar dig med 0 trovärdighet då du inte berättar hela historien. Det finns absolut INGEN, och då menar jag verkligen INGEN anställd som är perfekt.. folk gör fel hela tiden och det är ett bevis på att man arbetar. Anledningen till jag tror att du fick gå är attityds problem eller personer runtom inte vill jobba med dig (välkommen till arbetslivet. Företag tar mycket hellre emot en anställd som har mindre erfarenhet fast är trevlig att arbeta med än en person som besitter universums kunskap men är en pina att arbeta med.). Bit i det sura äpplet och gå vidare med livet å sluta lipa, det finns jobb överallt och det är bara att söka nytt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Är det verkligen så?

under dina 6 månader som provis kan de säga upp dig precis när som helst enligt reglerna.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Är det verkligen så?

Läs själv på https://avtal24.se/provanstallning

...En viktig skillnad mellan provanställning och tillsvidareanställning eller visstidsanställning är att provanställningen kan avbrytas utan att varken arbetsgivaren eller arbetstagaren behöver ha några specifika skäl. Arbetsgivaren får dock inte bryta mot gällande diskrimineringslagstiftning och kan exempelvis inte avbryta provanställningen på grund av att arbetstagaren blivit gravid, tillhör fackförbund eller har viss sexuell läggning....

...Observera! En provanställning som inte avbryts går, efter sex månader (eller om kortare tid avtalats), automatiskt över till att bli en tillsvidareanställning (fast anställning). Då anställningen övergått till en tillsvidareanställning krävs en saklig grund för att säga upp den anställde...

Det är bara om du har en tillsvidareanställning som det krävs ett saklig grund för att avbryta anställningen.

Permalänk
Medlem

japp, instämmer. Ditt beteende i tråden och påstådda händelser som har skett lämnar dig med 0 trovärdighet då du inte berättar hela historien. Det finns absolut INGEN, och då menar jag verkligen INGEN anställd som är perfekt.. folk gör fel hela tiden och det är ett bevis på att man arbetar. Anledningen till jag tror att du fick gå är attityds problem eller personer runtom inte vill jobba med dig (välkommen till arbetslivet. Företag tar mycket hellre emot en anställd som har mindre erfarenhet fast är trevlig att arbeta med än en person som besitter universums kunskap men är en pina att arbeta med.). Bit i det sura äpplet och gå vidare med livet å sluta lipa, det finns jobb överallt och det är bara att söka nytt.

Okej så om jag nu verkligen hade varit den här hemska människan med attitydsproblem varför tror du jag fick vara kvar så länge? Varför låta en människa som söker konflikt jobba i nästan 5 månader? Däremot är jag extremt frustrerad och arg när jag blir utpekat och sparkad i en grupp där bara jag får konsekvenser . Men tack för ditt inlägg du har fått mig att må så mycket bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det är som det är och att du känner dig orättvist behandlad, Nu är det ju alltid svårt när man bara får en sida av myntet.
Men arbetsmarknaden är hård, och många jag känner har varit med om samma som dig när det gäller bemanning. Finns så många och hög konkurrens, så är risken ett minsta lilla klagomål från arbetsgivare inom 6 månader så är det bye bye för säkerhets skull. Och även på mitt jobb är man snabb med att byta ut folk som kanske inte avancerar så fort som dom borde efter några månader, därav provanställningar.
Passa dig dock för att gå till media, har man tillräckligt udda kompetens kanske man kan göra det, men som bemanningspersonal så... Arbetsgivare är duktiga på att googla för att kolla upp personer.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur du kan få mening citat: ja då kvittar det fullständigt att du ej är anställd facket engagerar sig ändå.. Till att bli att facket inte bryr sig det minsta är en bra fråga?

Min poäng är facket bryr sig om väldigt mycket och det gäller även saker utanför arbetsplatsen av ej medlemmar. På arbetsplatsen så bryr de om alla på både gott och ont.
TS problem är att det mer är en "privat konflikt" som bara berör TS och företagen. Hade det varit som sagt att TS ej hade fått betalt, utföra jobb utan bra skyddsutrustning, utbildning eller liknande, ja då hade facket brytt sig mer.

Läs igen. Jag berörde inte TS fråga utan kommenterar dig. Du för en agenda där du utmålar fackföreningen som rent BS som bara skapar problem och "lägger sig i" och tar som exempel upp en potentiellt minderårig person som blivit pressad att utföra sexuella tjänster. Det tycker jag tydligt visar på en vedervärdig människosyn.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

.... you never go full retard.. inget riktigt jobb?.. vänligen säg mig vad är ett riktigt jobb isåfall är du bördig.

Jobb på Mcdonalds kanske, de kommer antagligen iallafall finnas kvar här ganska länge till.

http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/berggren-nu-flyttar-...

Permalänk
Medlem

varför lägger inte TS upp, papprerna på sin avskedning här så vi alla kan se, Givetvis anonymiserade

@Lexius