Laptop för studier + kanske spel

Permalänk

Laptop för studier + kanske spel

Hej,
Jag har tänkt köpa en ny dator för studierna.kr-( har en stationär dator hemma för spel. När jag är iväg från min studieort skulle jag vilja använda datorn främst till studier/playtjänster/nätpoker men om det går att använda den till spel som CS och dota hade det varit bra. Den får gärna vara lätt att ta med sig då jag ska frakta den till och från skolan varje dag.

Jag har en budget på absolut Max 9500. Jag har tittat på en Asus zenbook UX430UA-Pure2, vad säger ni om den? (WWW.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux430ua-pure2-1295...)

Finns det några bra alternativ?
Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av köpadator:

Hej,
Jag har tänkt köpa en ny dator för studierna.kr-( har en stationär dator hemma för spel. När jag är iväg från min studieort skulle jag vilja använda datorn främst till studier/playtjänster/nätpoker men om det går att använda den till spel som CS och dota hade det varit bra. Den får gärna vara lätt att ta med sig då jag ska frakta den till och från skolan varje dag.

Jag har en budget på absolut Max 9500. Jag har tittat på en Asus zenbook UX430UA-Pure2, vad säger ni om den? (WWW.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux430ua-pure2-1295...)

Finns det några bra alternativ?
Tacksam för svar!

Tycker att det är ett bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Tycker att det är ett bra val.

Skulle den klara av att lira Cs/dota på?

Permalänk
Medlem

@köpadator:

Du kommer med stor sannolikhet kunna lira både cs och dota men räkna inte med att få mer än 30 dps om du kör i fhd-upplösning.

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Skrivet av sorcgsdf:

@köpadator:

Du kommer med stor sannolikhet kunna lira både cs och dota men räkna inte med att få mer än 30 dps om du kör i fhd-upplösning.

Tror du jag kan få upp fpsen om jag har inställningarna på lägre kvalitet men fortfarande 1080p upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

Tror du jag kan få upp fpsen om jag har inställningarna på lägre kvalitet men fortfarande 1080p upplösning?

Datorn har intels integrerade grafikkrets vilken inte lämpar sig för gaming. Har samma processor, grafik och ram i min laptop. För poker och kontorsarbete lämpar den sig däremot ypperligt. Var längesen jag prövade spel men jag har för mig att på 1080p lägsta grafikinställningar så får man runt 30-60 fps i dota 2. Finns en del videos på youtube, sök på "intel hd 620 dota/cs:go". Om du hade tänkt gejma kan du få väldigt mycket mer prestanda/krona för gaming under 9500 kr om du väljer en laptop med geforce 940mx / 950m / 960m eller 1050 / 1050ti grafikkort(prisjakt länkar, scrolla ner för bilder på produkterna i fråga).

Vi snackar mer än 100-300 fps i spelen du nämnde vid 1080p. Dock får du generellt sett räkna med lite tyngre och lite sämre "plastig" byggkvalitét för dessa laptops. Det brukar vara så med laptops som är mer "gaming orienterade" men du kanske kan hitta något undantag i länkarna jag gav dig.