Nätagget smällde! Andra komponenter skadade?

Permalänk
Medlem

Nätagget smällde! Andra komponenter skadade?

Hejsan! Alldeles nyss så smällde det i min dator och så dog den. Jag var inte på plats vid själva smällen utan satt några meter ifrån och kunde inte se vart den lilla mängd rök kom ifrån. Jag bor inneboende i en liten stuga med ojordade eluttag... Därför inte proppen gick, så nätagget smällde(knastrade) ordentligt.

Nätagget är en Codegen 600W som kom med datorn året jag fick den vilket var 2011, så den är ju förmodligen lite äldre än det till och med.

Nu undrar jag hur ni tror att mina andra komponenter klarade sig från detta? Strök de med? Finns inte en chans att jag testar att starta datorn eller ens koppla i sladden i aggregatet igen. Men snälla, om du har erfarenhet av detta, förklara gärna hur det går till för andra komponenter när aggregatet smäller(inte bara dör, utan när den faktiskt pajar som mitt nyss gjorde...)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Stoppa i ett fungerande nätagg så märker du om något annat överhuvud taget är sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Stoppa i ett fungerande nätagg så märker du om något annat överhuvud taget är sönder.

Jag har inget annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du då kunna veta om grejerna är fungerande?

Det beror helt på hur nätagget gick sönder. Vi vet inte om ditt moderkort fick smaka 230volt eller inte.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta utan att testa... du kan ju lukta på dom andra komponenterna antar jag eller undersöka för visuella avbrända kretsar etc, men i slutändan får man nog testa grejerna i någon annan dator eller köra med ett nytt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashas21:

Jag har inget annat...

Skickades från m.sweclockers.com

oavsett så måste du köpa nytt nätagg, börja där och återkom sen. Finns inget annat vi kan göra eller säga till dig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Administrativ avgift

@Dashas21: oftast går säkringen I aggregatet och Inga andra komponenter tar skada av det. Är det något annat som kortslöt det så tog de nog skada.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@Dashas21: Codgen nätagg har omdömet UNDVIK. Betyder dålig säkerhet och stor risk att andra delar går sönder före, samtidigt eller efter att man redan bytt ut såna nätagg pga skadorna gamla nätagget hunnit orsaka innan man bytte.

Ju bättre grafikkort man har eller tänker köpa desto viktigare är det att ha ett nätagg av bra märke modell serie. Finns dåliga nätagg på 1000W som bara klarar vad ett bra 550W nätagg gör.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Codegen! Trodde inte det ens fanns såna i bruk längre!?!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Fantastiskt! Codegen! Trodde inte det ens fanns såna i bruk längre!?!

Var inte Codegen ett relativt stort och bra märke runt mitten av 2000-talet (2005) ?

Enermax var väl kung runt milleniumskiftet.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr. MASS:

Var inte Codegen ett relativt stort och bra märke runt mitten av 2000-talet (2005) ?

Enermax var väl kung runt milleniumskiftet.

Codegen har aldrig varit vad man menar med "bra". Alltid budgetbyggen, bara mer eller mindre dåliga, inklusive brandvarningar från elsäkerhetsverket. Sådana nätagg ska man alltid undvika oavsett budget.

Jag kan ha missat någon udda modell, så möjligen finns något enstaka undantag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Aftermath

Alright allihopa! För er som är intresserade av hur det har gått, så har det gått bra. Jag har numera en Corsair RM650X. Alla mina komponenter som jag köpte för 6 månader sen klarade sig. Jag vet inte om det var en säkring i Codegenen som faktiskt satte stopp för eländet eller ifall jag bara hade en satans tur. Kanske inte var smart att ha kvar det skruttiga gamla nätagget till de nya fräscha komponenterna.

Anledningen till att Codegen smällde - Damm + Överhettning. Massor av damm(väldigt oansvarigt av mig). Hittade kol-svarta dammtussar inuti nätagget och hela datorn stank elbrand efter eländet igår kväll så detta hade kunnat gå käpprätt åt pipsvängen.

Så till de som är lika oansvariga som jag - KÖP TRYCKLUFTSTUBER och blås ur datorn, jag kommer vara noggrann i framtiden.

Svängde även förbi biltema och köpte en jordfelsbrytar-adapter som jag nu har kopplad i väggen. Så nu är datorn jordad ifall något skit skulle ske igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashas21:

Alright allihopa! För er som är intresserade av hur det har gått, så har det gått bra. Jag har numera en Corsair RM650X. Alla mina komponenter som jag köpte för 6 månader sen klarade sig. Jag vet inte om det var en säkring i Codegenen som faktiskt satte stopp för eländet eller ifall jag bara hade en satans tur. Kanske inte var smart att ha kvar det skruttiga gamla nätagget till de nya fräscha komponenterna.

Anledningen till att Codegen smällde - Damm + Överhettning. Massor av damm(väldigt oansvarigt av mig). Hittade kol-svarta dammtussar inuti nätagget och hela datorn stank elbrand efter eländet igår kväll så detta hade kunnat gå käpprätt åt pipsvängen.

Så till de som är lika oansvariga som jag - KÖP TRYCKLUFTSTUBER och blås ur datorn, jag kommer vara noggrann i framtiden.

Svängde även förbi biltema och köpte en jordfelsbrytar-adapter som jag nu har kopplad i väggen. Så nu är datorn jordad ifall något skit skulle ske igen.

Jordfelsbrytar-adapter vad är det? Vet vad en jordefelsbrytare är men om den ska funka som den ska måste du ha jordat uttag.
Antar att det är denna du köpt http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfelsbrytare/Jordfelsbryt...
Då ska du ändå ha jordat för att det ska funka.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Det räcker inte att du köper adaptrar som är jordskyddande eller förlängnings kablar som är det. Själva källan måste vara jordad så det ska hjälpa.

För övrigt, ifall du har hemförsäkring med allrisk o så, skulle du i stort sätt fått hela datorn täckt. I alla fall 6 mån gamla komponenterna. De skulle först be dig gå till en PC service eller liknande o få alla delar testade samt få ett prisförslag på vad det skulle kosta o reparera datorn eventuellt byta ut de skadade delarna mot liknande delar. Det prisförslaget med servicens bedömning på varje del skickar du sedan in till hemförsäkringen o så får du med stor sannolikhet ersättning.

Kontrollen hos en PC verkstad kostar också men även det täcker hemförsäkringen.

Skönt att allt klara sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashas21:

Dom kan dö ändå om t.e.x fläkten dör o.s.v men skulle säga ändå att dom flesta burkar överlever när aggen smäller och oddset att annat ryker är lågt men ibland följer även moderkort med men oftast klarar dom sig och har även sett åsksmällda datorer där alla komponenter överlevet utom agget så man ska ha lite otur om mer än så går

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@vinylens: Jo, det där är den jag köpte. Och tydligen så finns det säkringar i den här stugan och det "är jordat" etc etc. Så då funkar den ju som en extra säkring. Men jag undrar fortfarande varför inte proppen gick igår när skiten smällde isånnafall, kanske gick säkringen i nätagget innan huset hann reagera?

Permalänk
Medlem

@Hagge: Hemförsäkringen är jag medveten om, bara att det skulle suga då det är så långsamma processer att bolla fram och tillbaka med försäkringsbolag, reparatörer och sådant. Men i värsta fall så hade det ju blivit så, tur man sparar alla kvitton!

Permalänk
Medlem

folk som snackar el, när dom inte kan el

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

folk som snackar el, när dom inte kan el

Vilken tur att du är här och bidrar med bra info då!

Permalänk
Medlem

Folket innan mig har redan förklarat. Något du behöver ha förtydligat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashas21:

@vinylens: Jo, det där är den jag köpte. Och tydligen så finns det säkringar i den här stugan och det "är jordat" etc etc. Så då funkar den ju som en extra säkring. Men jag undrar fortfarande varför inte proppen gick igår när skiten smällde isånnafall, kanske gick säkringen i nätagget innan huset hann reagera?

Om säkringen har ett lägre värde än proppen så går den först.
Säg att säkringen i nätagget är 6A och Proppen är 10A då går säkringen först

Har du ojordade uttag som du skriver först så är det fortfarande inte jordat även om du stoppar en kabel med jordat emellan för det har ingen kontakt med jorden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

@vinylens: Aight, jag fattar!