Bahnhof - hastighet jämförd med verklig nedladdningshastighet

Permalänk
Avstängd

Bahnhof - hastighet jämförd med verklig nedladdningshastighet

###RANT ON###
Har efter mycket strul och trams kommit fram till att Banhof bara är skit. De levererar sällan mer än 10mbit per connection för att spara pengar. Efter att ha kollat runt bland kamrater, har jag upptäckt att 5/8 jag frågat i olika statsnät har samma skit -- de 3 som påstår sig inte ha problemet, tror jag inte direkt fattar vad jag menar eller hur det funkar.

Vad jag menar? De levererar inte "äkta" bandbredd. Typexempel är stolpskott som använder bredbandskollen eller liknande tramsprogram för att "kolla hastigheten" och "mäta pingen". Kör jag med den har jag 987/945mbit med Banhof i statsnätet. Tankar jag en fil från Sunet via FTP så har jag 10mbit. Tanka en fil från funet via FTP, 10mbit. Tanka en fil från LUTH via FTP -- TIO JÄVLA MEGABIT! De muxar paths för att spara pengar, de snikna jävlarna.

Torrents funkar jättebra (många anslutningar), alla "mätningar" ser finfina ut (trådar ut sig för att fylla upp till max pulver i snöret) men det är ju bara BLUFF och BÅG!

Efter mycket tjatande och gnatande och fyra hembesök senare, fick jag tilldelat 10*100mbit istället för 100*10mbit för min 1000/1000 lina. Jippie.. Var ju det jag ville ha. NOT! De sa att jag skulle "vara glad", FÖR NU HADE JAG NORTHENLIGHT-STANDARD! Oookeeej, så när de basunerade NorthenLight så var det bara för att göra tjänsten "EN ANING MINDRE GIMPAD". Trevligt, minsann.

Jag sade upp BluffBoffHoff för tre veckor sedan, har numera Ownit 1000/1000 och det fungerar PERFEKT -- hur fan så många kan sitta och promota Banhof övergår mitt förstånd! Testar man inte singlelink så testar man INTE ALLS. Sluta upp med sådana dumheter.
###RANT OFF###

Missvisande rubrik
Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Menar du Bahnhof?

För Banhof är nog bluff!

Permalänk
Medlem
Skrivet av khanan:

###RANT ON###
Har efter mycket strul och trams kommit fram till att Banhof bara är skit. De levererar sällan mer än 10mbit per connection för att spara pengar. Efter att ha kollat runt bland kamrater, har jag upptäckt att 5/8 jag frågat i olika statsnät har samma skit -- de 3 som påstår sig inte ha problemet, tror jag inte direkt fattar vad jag menar eller hur det funkar.

Vad jag menar? De levererar inte "äkta" bandbredd. Typexempel är stolpskott som använder bredbandskollen eller liknande tramsprogram för att "kolla hastigheten" och "mäta pingen". Kör jag med den har jag 987/945mbit med Banhof i statsnätet. Tankar jag en fil från Sunet via FTP så har jag 10mbit. Tanka en fil från funet via FTP, 10mbit. Tanka en fil från LUTH via FTP -- TIO JÄVLA MEGABIT! De muxar paths för att spara pengar, de snikna jävlarna.

Torrents funkar jättebra (många anslutningar), alla "mätningar" ser finfina ut (trådar ut sig för att fylla upp till max pulver i snöret) men det är ju bara BLUFF och BÅG!

Efter mycket tjatande och gnatande och fyra hembesök senare, fick jag tilldelat 10*100mbit istället för 100*10mbit för min 1000/1000 lina. Jippie.. Var ju det jag ville ha. NOT! De sa att jag skulle "vara glad", FÖR NU HADE JAG NORTHENLIGHT-STANDARD! Oookeeej, så när de basunerade NorthenLight så var det bara för att göra tjänsten "EN ANING MINDRE GIMPAD". Trevligt, minsann.

Jag sade upp BluffBoffHoff för tre veckor sedan, har numera Ownit 1000/1000 och det fungerar PERFEKT -- hur fan så många kan sitta och promota Banhof övergår mitt förstånd! Testar man inte singlelink så testar man INTE ALLS. Sluta upp med sådana dumheter.
###RANT OFF###

Som en tidigare anställd på Bahnhof, så kan jag säga med säkerhet att de har ganska nyligen installerat in deras egna lina. Som går till deras egna servrar. Men jag skulle inte tänka mig att använda Bahnhof själv. Jag har haft problem tidigare här också. Men nu när jag har T3 istället. Det bara fungerar. Ibland då och då händer det att de bryts men då är det en driftstörning eller dylikt. Men men. Jag tycker att företaget är bra, har bra anställda. Men dessvärre är deras verktyg under all kritik på viset de felsöker och annat. (Bahnhof)

Men att kalla dem för bluff.. Lite väl att ta i.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju bara 100/100Mbit men har inte märkt av något 10Mbit-per-tråd-fenomen?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Får fiber kort efter semestertidens slut och just nu står bahnhof (250/100) som första val. Får hoppas att det inte är som du beskriver. Kommer såklart testa, från sunet som du gjort. Inte hört något om problem och vårt stadsnät ska ha fått nya northern light om de inte är försenade

Deras hemsida har jag aldrig gillat dock

Permalänk
Inaktiv

Jag maxar ut linan både mot bredbandskollen samt Sunet FTP med Bahnhof, fungerar föredömligt. Nu jinxar jag väl mig själv men har inte haft någon downtime alls sedan jag bytte till Bahnhof för ett år sedan eller så.

Ownit däremot blockerar NTP servrar. Försökte felsöka detta tillsammans med deras tekniker då supporten ej kunde hjälpa mig. Men inte ens deras tekniker kunde inte hitta några fel. Ownit själva påstår att de inte gör det. Genom uteslutningsmetoden så kom vi fram till att felet inte låg hos mig. Detta fungerar utmärkt med alla andra operatörer än Ownit.

Som jag förstår det så har alla operatörer problem i något stadsnät. Det som bara krånglar i en stad fungerar bättre än någonting annat i en annan stad. Därför gäller sällan dessa klagomål på kapacitet etc. nationellt. Det är väl egentligen bara support, fakturering etc. som kan bedömas nationellt.

Permalänk

Hm.. har precis lämnat BBB och tänkte skaffa Bahnhofs 250/100 också i övermorgon.. men nu vet jag inte..
Är T3 bättre?

Permalänk
Medlem

Jag står inför samma val nu efter industrisemestern och hade Bahnhof som förstaval.
Men känner att detta borde vara känt om det var ett globalt problem.
Är det fler här som kan verifiera detta om har Bahnhof idag?

Permalänk

Har personligen inga problem med Bahnhof, inte bra om man generaliserar .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tracer_one:

Hm.. har precis lämnat BBB och tänkte skaffa Bahnhofs 250/100 också i övermorgon.. men nu vet jag inte..
Är T3 bättre?

T3 har inte ens något telefonnummer, jag skulle undvika.

beställde telefon från dem som skulle levererats 27e juli, inte hört ett ord, och går inte ringa dem, chatten är stängd fastän de ska ha öppet. Går inte få tag i dem alls

Permalänk
Skrivet av Klubba:

T3 har inte ens något telefonnummer, jag skulle undvika.

beställde telefon från dem som skulle levererats 27e juli, inte hört ett ord, och går inte ringa dem, chatten är stängd fastän de ska ha öppet. Går inte få tag i dem alls

Asch, hade dom i Sthlm ett tag då de körde nån kampanj.. då gick det ringa till dem och man fick alltid någon lugn norrlänning som kunde fixa problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

T3 har inte ens något telefonnummer, jag skulle undvika.

beställde telefon från dem som skulle levererats 27e juli, inte hört ett ord, och går inte ringa dem, chatten är stängd fastän de ska ha öppet. Går inte få tag i dem alls

0770-350 330

Tog typ 30 sekunder att hitta på hemsidan..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frrr:

0770-350 330

Tog typ 30 sekunder att hitta på hemsidan..

Får försöka ringa imorgon då, finns inget nummer under support-telefoni iaf

Permalänk
Skrivet av khanan:

###RANT ON###
Har efter mycket strul och trams kommit fram till att Banhof bara är skit. De levererar sällan mer än 10mbit per connection för att spara pengar. Efter att ha kollat runt bland kamrater, har jag upptäckt att 5/8 jag frågat i olika statsnät har samma skit -- de 3 som påstår sig inte ha problemet, tror jag inte direkt fattar vad jag menar eller hur det funkar.

Vad jag menar? De levererar inte "äkta" bandbredd. Typexempel är stolpskott som använder bredbandskollen eller liknande tramsprogram för att "kolla hastigheten" och "mäta pingen". Kör jag med den har jag 987/945mbit med Banhof i statsnätet. Tankar jag en fil från Sunet via FTP så har jag 10mbit. Tanka en fil från funet via FTP, 10mbit. Tanka en fil från LUTH via FTP -- TIO JÄVLA MEGABIT! De muxar paths för att spara pengar, de snikna jävlarna.

Torrents funkar jättebra (många anslutningar), alla "mätningar" ser finfina ut (trådar ut sig för att fylla upp till max pulver i snöret) men det är ju bara BLUFF och BÅG!

Efter mycket tjatande och gnatande och fyra hembesök senare, fick jag tilldelat 10*100mbit istället för 100*10mbit för min 1000/1000 lina. Jippie.. Var ju det jag ville ha. NOT! De sa att jag skulle "vara glad", FÖR NU HADE JAG NORTHENLIGHT-STANDARD! Oookeeej, så när de basunerade NorthenLight så var det bara för att göra tjänsten "EN ANING MINDRE GIMPAD". Trevligt, minsann.

Jag sade upp BluffBoffHoff för tre veckor sedan, har numera Ownit 1000/1000 och det fungerar PERFEKT -- hur fan så många kan sitta och promota Banhof övergår mitt förstånd! Testar man inte singlelink så testar man INTE ALLS. Sluta upp med sådana dumheter.
###RANT OFF###

Inte haft det minsta problem med vår 100/100-lina, tankar ner i stort sett överallt ifrån i 95-100 Mbit/s eller 11-13 MB/s

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Får försöka ringa imorgon då, finns inget nummer under support-telefoni iaf

Annars verkar 0770-350 350 vara till växeln, T3 är inte så stora så du får nog prata med samma support än vad det gäller för ärende, så det borde lösa sig

Permalänk
Medlem

Finns det någon testfil med lite storlek att testa med mot sunets ftp? Bläddrade bra lite snabbt men hittade bara en 15mb-fil.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof och får ut 80-100 Mbit ner från SUNET på min 100/100 lina, om problemet kvarstod med flera universitetsnät låter det ju snarare som ett routing problem och de kan vara bökiga då normala supporten ofta inte har varken kunskap eller systemtillgång för att lösa det.
Kollade du upp din routing? Jag hade problem med min uppkoppling när jag precis skaffat den, när jag sedan kollade min routing visade det sig att jag gick från Stockholm till Oslo till Gbg och sedan till Stockholm igen inom deras interna för att sedan nå ut på nätet.
Hade lite fram och tillbaka med deras support, fick tillslut prata med någon som faktiskt förstod vad jag sa och ett par dagar senare var problemet löst.

Att kalla folk stolpskott för att de nyttjar en tjänst så som bredbandskollen är ju bara larvigt, det är IIS som står bakom det med backning från Post- och Telestyrelsen samt konsumentverket med flera och om du anser dig ha bevis för att Bahnhof "fuskar" i testen eller annat bör du anmäla det.

Bredbandskollen, speedtest etc är klart pålitliga, speedtest kan du även se hur stor skillnad routing/avstånd m.m. kan göra då du kan välja olika servrar att testa mot och se ping etc

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Finns det någon testfil med lite storlek att testa med mot sunets ftp? Bläddrade bra lite snabbt men hittade bara en 15mb-fil.

Kolla på deras Linux dist mappar, de är ~1GB eller så

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Sitter med Bahnhof 100/100 och testade precis dra ner en 2Gb iso ifrån ftp.sunet.se.
Hastigheten varierade mellan 6 MiB/s (50 Mbit/s) och 8 MiB/s (67 Mbit/s).
Visserligen inte 100 Mbit/s men en bra bit över 10 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Beklagligt att TS upplevt det så pass illa

Men att det skulle vara begränsat till 10Mbit/s per anslutning verkar väldigt osannolikt och märkligt! (wget, en anslutning)

Skrivet av funet:

wget ftp://ftp.funet.fi/pub/Linux/mirrors/ubuntu/releases/16.04/ub...
--2017-07-31 20:14:10-- ftp://ftp.funet.fi/pub/Linux/mirrors/ubuntu/releases/16.04/ub...
=> 'ubuntu-16.04.2-desktop-amd64.iso'
Resolving ftp.funet.fi (ftp.funet.fi)... 193.166.3.2
Connecting to ftp.funet.fi (ftp.funet.fi)|193.166.3.2|:21... connected.
Logging in as anonymous ... Logged in!
==> SYST ... done. ==> PWD ... done.
==> TYPE I ... done. ==> CWD (1) /pub/Linux/mirrors/ubuntu/releases/16.04 ... done.
==> SIZE ubuntu-16.04.2-desktop-amd64.iso ... 1554186240
==> PASV ... done. ==> RETR ubuntu-16.04.2-desktop-amd64.iso ... done.
Length: 1554186240 (1.4G) (unauthoritative)

2-desktop-amd64.iso 33%[=====> ] 498.11M 112MB/s eta 10s

Skrivet av sunet:

wget https://ftp.sunet.se/releases/16.04/ubuntu-16.04.2-desktop-am...
--2017-07-31 20:20:56-- https://ftp.sunet.se/releases/16.04/ubuntu-16.04.2-desktop-am...
Resolving ftp.sunet.se (ftp.sunet.se)... 194.71.11.173, 194.71.11.165
Connecting to ftp.sunet.se (ftp.sunet.se)|194.71.11.173|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 302 Found
Location: https://gensho.ftp.acc.umu.se/releases/16.04/ubuntu-16.04.2-d... [following]
--2017-07-31 20:20:56-- https://gensho.ftp.acc.umu.se/releases/16.04/ubuntu-16.04.2-d...
Resolving gensho.ftp.acc.umu.se (gensho.ftp.acc.umu.se)... 194.71.11.176
Connecting to gensho.ftp.acc.umu.se (gensho.ftp.acc.umu.se)|194.71.11.176|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1554186240 (1.4G) [application/x-iso9660-image]
Saving to: 'ubuntu-16.04.2-desktop-amd64.iso'

ubuntu-16.04.2-desktop-amd64.is 29%[==============> ] 438.15M 91.5MB/s eta 12s

Permalänk
Avstängd

sitter med bogalnet 250MBit, fick 23.5Mb/s från ftp.sunet

Permalänk
Medlem

11,2 med 100mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kolla på deras Linux dist mappar, de är ~1GB eller så

Ok, hittade en mapp till slut http://ftp.sunet.se/debian-cd/9.1.0-live/amd64/iso-hybrid/

Testade att suga hem en 2,4GB stor fil. Kändes som att hastigheten var cappad på 10Mbit, så fort den gick över så studsade den ner tillbaka. En kort stund var den uppe på 15mb/s men sen ner till 11.8-12.4. Nu är jag för dåligt insatt för att se om det är något att dra några slutsatster för, men via steam, torrents osv så får jag alltid nära min utlovande teoretiska maxhastighet (250Mbit).

Jag såg något prat om single, har det med detta att göra? En källa, begränstat då till 10Mbit? Har ingen koll på detta

Edit: tankade via Chrome ska tillägga, ingen dedikerad ftp-klient. Ska testa och se om det är någon skillnad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ok, hittade en mapp till slut http://ftp.sunet.se/debian-cd/9.1.0-live/amd64/iso-hybrid/

Testade att suga hem en 2,4GB stor fil. Kändes som att hastigheten var cappad på 10Mbit, så fort den gick över så studsade den ner tillbaka. En kort stund var den uppe på 15mb/s men sen ner till 11.8-12.4. Nu är jag för dåligt insatt för att se om det är något att dra några slutsatster för, men via steam, torrents osv så får jag alltid nära min utlovande teoretiska maxhastighet (250Mbit).

Jag såg något prat om single, har det med detta att göra? En källa, begränstat då till 10Mbit? Har ingen koll på detta

Edit: tankade via Chrome ska tillägga, ingen dedikerad ftp-klient. Ska testa och se om det är någon skillnad.

Men vänta nu, Chrome visar väl MB/s inte Mbit/s? Är du helt säker på att du pendlade mellan 11.8-15 MegaBIT per sekund och inte MegaBYTE per sekund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Men vänta nu, Chrome visar väl MB/s inte Mbit/s? Är du helt säker på att du pendlade mellan 11.8-15 MegaBIT per sekund och inte MegaBYTE per sekund?

Hastigheten jag angav var i MB, min kapacitet i Mbit.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k laddar man ner i webläsaren är det i MB inte Mbit, dvs ta ditt resultat gånger 8 för att få ut vad det är i Mbit,
11,8 MB/s = 94,4 Mbit/s
12,4 MB/s = 99,2 Mbit/s
15 MB/s = 120 Mbit/s

EDIT: har du 250Mbit verkar det dock som att de kan vara något som stoppar dig att få ut fullt, dock kan det likväl vara SUNET som gör.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

11,2 med 100mbit

11,2 MB (megaBYTE) på en 100 Mb (megaBIT) lina?

1 MB är 8 Mb så 100/8= 12,5 ≈ 11,2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@trickeh2k laddar man ner i webläsaren är det i MB inte Mbit, dvs ta ditt resultat gånger 8 för att få ut vad det är i Mbit,
11,8 MB/s = 94,4 Mbit/s
12,4 MB/s = 99,2 Mbit/s
15 MB/s = 120 Mbit/s

EDIT: har du 250Mbit verkar det dock som att de kan vara något som stoppar dig att få ut fullt, dock kan det likväl vara SUNET som gör.

Testade suga ner hela filen via dedikerad ftp-klient, 11.92MB/s, så ingen skillnad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Kan som sagt vara SUNET som stryper vid runt 100 Mbit vilket inte vore jätte underligt, förhindrar FTP uppkopplingar att äta all bandbred hur som helst och är bara vanlig traffic shaping.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Testade suga ner hela filen via dedikerad ftp-klient, 11.92MB/s, så ingen skillnad.

Och du kör datorn direkt till uttag/fiber?

Jag hade länge tidigare ett problem att min fiberswitch var för gammal. Beställde 250mbit men kom aldrig upp i mer än 100 och nätet gick ner stup i kvarten. Olika leverantörer säger olika saker en del säger att föreningen måste betala nya switchar, nån leverantör sa att de skulle göra det i samband med bytet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies